Lieven vraagt op 22 januari 2008:
hoi,
Onlangs heb ik horen zegggen dat je met een nieuwe wagen(geen 1000km)best nog geen caravan trekt is dat zo?
kees antwoordt op 22 januari 2008:
Dit is onzin,rustig aan beginnen om te wennen.
Bert antwoordt op 22 januari 2008:
Daar is wel vaker over geschreven. Zoek even op inrijden.
Leo antwoordt op 22 januari 2008:
Wij zijn afgelopen zomer met een splinternieuwe auto op vakantie gegaan. Hadden 5 dagen ervoor de auto opgehaald. Hadden 180km ingereden. Ging prima, geen problemen gehad! Juist fijn met een nieuwe auto op pad!
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 januari 2008:
Stel je voor dat je nieuwe auto problemen zou opleveren. Dat zou niet best zijn! Maar of het goed is voor je auto om direct met vollast te werken? Problemen krijgt wellicht de 2e, 3e of 4e eigennaar als blijkt dat de levensduur toch wat minder is dan verwacht.
Verder hangt het heel erg af van wat je met wat trekt en hoe je daar mee omgaat. Direct maximaal vermogen vragen is niet verstandig maar dat is bij een verstandige rijstijl wellicht niet nodig.
Koen antwoordt op 22 januari 2008:
Tuurlijk is een nieuwe auto fijn 😉
Maar met mijn nieuwe auto heb ik eerst zo'n 2.000 km zonder aanhanger gereden.
Erop lettend dat ik het toerental regelmatig varieerde en niet te hoog in de toeren ging. Ook gehouden aan een maximum toerental / snelheid tot zo'n 1.500 km.
M.a.w. niet alles uit de auto halen wat er potentieel inzit.
Hoe ga je het bovenstaande doen met een caravan ??
Ook nog : stond in... uiteraard... het instructieboekje.
Roel antwoordt op 22 januari 2008:
Nieuwe motoren kunnen na eerst op bedrijfstemperatuur te zijn gebracht zonder problemen vol worden belast!
De duur daarvan echter is bepalend voor 'excessieve' slijtage, maar dat is bij oudere motoren idem.
De route soleil volgas afleggen draagt dan niet bij aan het zinvol 'indraaien', het zal dit proces zelfs vertragen.
Het is zelfs aan te raden bij het 'indraaien' geregeld het toerental en vermogensvraag te wisselen.
Het kan zelfs funest zijn bij een nieuwe motor uiterst spaarzaam vermogen te vragen. De kans op 'verglazing' van de cilindervoering voorkomt een goede hechting van de oliesmeerfilm, waardoor o.a. slechtere gasafdichting, meer blow by, minder prestatie en grotere vervuiling van motor.
Het inrijden van motoren is een net woord voor slijten. Wrijvingsdelen (zuiger, cilinder, slepers etc) in de motor moeten op elkaar inlopen. Dit is grotendeels op de motorstand in de fabriek gebeurt. Het helpt daarbij niet zo omzichtig te zijn dat dit niet of nauwelijks de gelegenheid krijgt.
Door het afwisselend belasten, ook vollast, spelen ook interne materiaalspanningen een niet onbelangrijke rol bij het slijten.
Het voortijdig wisselen van de, overigens standaard, motorolie is dodelijk voor het goed indraaien. De eerste 30.000 km is het raadzaam motorolie niveau regelmatig te controleren. Ook in 2008.
Cees antwoordt op 23 januari 2008:
Iedereen zou eens moeten weten wat je auto al op z'n donder heeft gekregen vóór deze de fabriek verlaat om de boel te testen! Die motoren kunnen echt wel wat hebben.
Bert antwoordt op 24 januari 2008:
Nissan's nieuwe kanon, de GT-R wordt na de assemblage ook niet echt zachtzinnig aangepakt zo lees ik in Autovisie. Na de rollenbank worden een paar rondjes op een 1,5 km circuitje afgelegd met 100 km/u - plankgas en met de linkervoet op de rem welteverstaan. De remmen zetten zich dan. Dan wordt kort na elkaar vier keer vol weggeaccelereerd om de transmissie te testen en de koppelingsplaten ruwen. Daarna is de GT-R zo'n beetje klaar om afgeleverd te worden...
Henk antwoordt op 25 januari 2008:
Wat een onzin, je koopt toch geen nieuwe auto als je er eerst voorzichtig mee moet zijn.
Met een nieuwe wasmachine doe je toch ook niet eerst de kleine wasjes op niet te hoge temperatuur.
Gewoon gaan met die banaan zoals waar-ie voor bedoelt is. Gaat het kapot dan komt de garantie eerst.
Chris antwoordt op 26 januari 2008:
Inderdaad! Gewoon gaan. Een nieuwe auto moet juist goed gaan. Wij hadden 2 weken voor dat wij op vakantie gingen een nieuwe auto gekocht. Het ging prima tijdens de reis. GEEN problemen juist gehad en het ging perfect.
Koen antwoordt op 27 januari 2008:
Indien het een leasewagen is, en je werkgever jou iedere 4 jaar een nieuwe laat kiezen (betaald door hem) : dan kan je de "raad" opvolgen die in de 4 laatste antwoorden staat.
Pech voor de 2e eigenaar.
Heb je de auto daarentegen van je eigen verdiende centen betaald, en wil je nog 8 à 10 jaar met dezelfde auto verder rijden (zonder onnodige kosten), dan lees je maar eens grondig het instructieboekje door en belast je de auto in het begin niet te zwaar.
Hans oet Twent antwoordt op 1 februari 2008:
Ha ha, ik heb tot 2x toe de nieuwe auto opgehaald met gezin + caravan. Kwam 2x zo uit. Met takt en wijs beleid gaan rijden. Geen hoge extreme touren en de motor lekker laten werken. Beide auto's hebben geen nadeel hier aan over gehouden. Tja en de mannen can caravantrekker.nl kunnen het beamen.
1x met 406 break 110pk HDI
1x met Vectra 1.9 cdti
Groetn
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.