Caravantrekker.nl

Aankoppel tip

Lellebel vraagt op 17 maart 2008:

Je kunt alleen een caravan aankoppelen zonder veel uit te stappen en te trekken en te duwen. Namelijk Pak een oude trekhaak en haal hier de bol er af. In de handel zijn deze ook los te koop. pak een hoek strip van 8x8 cm en +/- 15 cm lang. Zet hier op een driehoekstrip en boor een gat waar de bol komt om vast te maken, schroeven, lassen. Als deze klaar is zet je de bol in het trek oog van de caravan, zorg wel voor dat deze hoger staat dan de trekhaak van de auto. En het neus wiel dwars zetten. Rij de auto naar achteren ongeveer in de midden van de dissel. Omdat het neus wil dwars staat zal hij in de hoek van 45 grade vallen, oog boven bol. Je drukt de oploop rem in dus rij vervolgens de auto een paar centimeter weer naar voren. Haal vervolgen de mal weg en laat de caravan op de trekhaak komen. Vast maken en klaar is kees. Dit heet ook wel een vangmuilkop.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

koster antwoordt op 17 maart 2008:

zou je dit met een tekening kunnen verduidelijken want het is mij erg duister en ik ben wel geïnteresseerd.


lellebel antwoordt op 17 maart 2008:

Ik zal het nog een keer beschrijven omdat ik niet weet, en ook niet geprobeert heb om er foto's op te zetten. Je pak Metaal, Rustvrij staal, Aluminium. Zoveel te lichter des te beter. Een hoek strip van 8x8 cm en +/- 15 hoog van +/- 3 mm dikte. Hier op las je een drie hoek op van 8x8, een zijde van een driehoek is langer. De kogel die in de handel zijn, zijn met schroefdraad aan de onder zijde. Je kunt ook een kogel pakken van een bestaande trekhaak. Deze kun je wel ligt er gelijk op lassen. Of er een gat in boren met schroefdraad. Deze schroef je op de driehoek plaat. De kogel zet je in de trek oog van de caravan, hij zit nu zo dat je de driehoek richting caravan wijst en met de driehoek opening richting auto. Als je nu de auto achter uit zet zal de trekhaak in deze driehoek vallen. De trekhaak bol van de auto zit nu onder de plaat met de bol van de caravan. Als je deze weg haald zit het oog van de caravan boven de trekhaak van de auto. Zakken laten en hij vald er in. Ik hoop dat ik je wat weg wijs heb kunnen maken, zou je nog vragen hebben hoor ik het wel.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 maart 2008:

Dat ding lijkt op 'de vang' van Sanders (van de stabifix). Zie http://www.xs4all.nl/~stabifix/carvprod/vang.htm


lellebel antwoordt op 17 maart 2008:

Badank Menno, Jubs dit bedoel ik. De mijne is iets hoger, en volgens mij zit deze op die foto vast met een spie zodat je hem weg kunt klappen. Hoeft niet hoor. PS best wel handig.


lellebel antwoordt op 17 maart 2008:

Sorrie Menno BEDANKT is het.


Theo antwoordt op 17 maart 2008:

Lijkt me knap ingewikkeld. Een eenvoudige hulp, die je altijd bij de hand hebt en waarbij je niet hoeft te trekken en duwen, is een klein liertje van Al-ko, dat je aan je dissel schroeft. Hij trekt je caravan zelfs uit de modder, de koppeling precies boven de kogel van je trekhaak.


Lellebel antwoordt op 17 maart 2008:

Theo, een lier vast schroeven heb je niet altijd bij de hand. Mijn vangmuilkop is bv altijd bij mijn auto is ook goed voor zware aanhangwagen en hoef hem er niet af te schroeven. En trekken en schouwen met de caravan hoeft hier nu niet meer mee. De kosten die ik hier mee heb gehad is +/- 10,- euro. De kop via marktplaats nieuw, en zelf plaatmatriaal. Ik denk niet dat je hier een lier voor hebt van al-ko.


Roel antwoordt op 17 maart 2008:

Een 'dockingboy' doet precies hetzelfde, hoef je niet te lassen, schroeven en boren. Ben je voor 120€ klaar!


Theo antwoordt op 18 maart 2008:

Lellebel, Het liertje van Al-ko (het is niet groter dan ongeveer 10 bij 5 cm.) zit vast tegen de binnenkant van linker balk van de dissel. Je hoeft niet te boren. De 3 gaten, 2 om hem vast te schroeven en 1 waaruit een soort moer naar buiten komt om hem te bedienen, zitten in alle Al-Ko frames van de laatste ( ik schat ongeveer 6 á 7) jaren. De band met de haak komt op het punt waar de twee balken van de dissel bij elklaar komen naar buiten. Je hebt hem altijd bij je. Je kunt hem b.v. met een steeksleutel of de zwingel voor de uitdraaisteunen bedienen. De band is geschikt voor een afstand van ongeveer een halve meter. Je krijgt er een verlengband bij van ruim een meter. Hij trekt de koppeling precies boven de kogel. Kosten ongeveer 80 euro. Hij is gemakkelijk over te zetten op een volgende caravan.
Kijk verder op de webside van Al-Ko.
De kosten zijn dan wel hoger dan die 10 euro. Het gebruiksgemak is m.i. vele malen hoger.


Bert antwoordt op 18 maart 2008:

Een schuimrubber matje over de bumper kan ook, als je bumper iets kan hebben en je echt zachtjes nadert. Ik heb een ouwe auto dus dan kan het ook zonder. 😉 Een andere truc is een keertje uitstappen, de afstand schatten via aantal straatklinkers bijvoorbeeld. Gaan zitten en met een handje over de deurdrempel x-klinkers achteruitrijden (of x-grassprieten). Dat de koppeling iets naast de trekhaak uitkomt is geen probleem bij een enkelasser.


Roel antwoordt op 18 maart 2008:

Bert schreef:"Een andere truc is een keertje uitstappen, de afstand schatten via aantal straatklinkers bijvoorbeeld. Gaan zitten en met een handje over de deurdrempel x-klinkers achteruitrijden (of x-grassprieten)."

Hee, zo doe ik het ook!
Van m'n vader geleerd tientallen jaren geleden, toen ik het als kleine jongen al knap vond dat-ie hem er precies onder reed.
Ik heb het in de jaren vaker mensen uitgelegd voor wie dit volledig nieuw was. Je bent de eerste waarvan ik hoor dat-ie het precies zo doet. Leuk.😉


renaat antwoordt op 18 maart 2008:

Aankoppelen zonder hulp, kan heel goed op een vlakke weg, dat weten we allemaal. Spijtig is dat niet altijd het geval op de camping, gras,putten, geen manoeuvreerruimte...

In dgl geval gebruik ik geen lier maar een nylon touw van 2m lang, 1cm dik, voorzien van 2 lussen. Lus 1 gaat rond mijn trekhaak, lus 2 gaat rond de dissel, neuswiel kan vrij ronddraaien.

Dan trek ik de caravan tot op de vlakke weg, waar ik vlot kan aankoppelen...
Geen kosten, weegt niets, heb ik altijd bij, werkt bijna altijd😉
Ook al enkele malen iemand mee uit de modder getrokken.

grt renaat


Ed antwoordt op 18 maart 2008:

Sleepkabeltje is altijd handig. Maar hoe stop jij de caravan als je zelf in de auto zit? Toch niet met je bumper?


Roel antwoordt op 18 maart 2008:

Dan is zo'n idee van Lellebel of een Dockingboy voor jou niet eens zo'n slecht idee Renaat. 😉

Aan een touwtje van 2 meter kan zo'n caravan nog flink zijn eigen gang gaan met alle gevolgen van doen.


gd antwoordt op 18 maart 2008:

Niemand die gewoon kofferklep opent en achterbank neer?


@Eric antwoordt op 18 maart 2008:

Die kofferbak zit normaal gesproken overvol op vakantie (bij mij in ieder geval)...
Verder is niet elke sedan uitvoering voorzien van een neerklapbare achterbank.

Ik had trouwens op m'n eerste caravan (een Lander 402 uit 1975) een verstelbaar spiegeltje op de voorzijde van de caravan zitten.
De ex-eigenaar kampeerde de laatste jaren ook altijd alleen en had er zijn gemak van met aankoppelen.

Ik ook, ik scheerde mij er namelijk in..... 😉😉


@Eric antwoordt op 18 maart 2008:

Oeps, de Lander 402 heeft nooit bestaan.
't Was een 401....


renaat antwoordt op 18 maart 2008:

citaat Ed:
Sleepkabeltje is altijd handig. Maar hoe stop jij de caravan als je zelf in de auto zit? Toch niet met je bumper?

Als de c'van bergop of uit een put dient getrokken, dan stopt ie vanzelf, op het vlakke ook.
Bergaf hoef ik niet te trekken, met een klein duwtje lukt dat wel (handrem niet vergeten)
En ja met een c'van in beweging ... is het ALTIJD opletten geblazen.😉
Ook een matje tussen kogel en bumper van de auto is best nuttig.


janLMC antwoordt op 18 maart 2008:

Hmm nu ik dit zo lees ben ik toch wel blij met mijn standaard achteruitrij camera in m'n Nissan 😉


Hans antwoordt op 18 maart 2008:

En ik met mjn mover.


JCdeR antwoordt op 19 maart 2008:

Wij hebben een Triton en die "blazen" we even in positie 😉


Berry antwoordt op 19 maart 2008:

Bij vele ingebouwde Navigatie systemen is er de mogelijkheid om een achteruitrijcamera aan te sluiten, heb ik ook gedaan en kost op internet maar rond de 40,00 euro (nee niet zo'n grote knoepert), maar een kleintje met een diameter van maar 3 cm. (heb ik overigens ook onopvallend achter op de caravan gemonteerd.

Bij wie dit niet kan/past is er altijd nog het volgende alternatief:

Ervan uitgaande dat de meesten onder ons met 2 of meer personen op vakantie gaan, is het nog eenvoudiger te doen.

Gewoon duidelijk afspreken welke instructies (gebaren, bv
afstand tussen de handen aangeven in de spiegel van de bestuurder, of communiceren dmv afstand te noemen 1m, 50cm 40 cm enz.) de aanwijzer moet geven.

De bestuurder moet dan uiteraard wel heel rustig de auto laten rollen.

Met bestuurder bedoel ik zowel Man als Vrouw.

Berry



lellebel antwoordt op 19 maart 2008:

Klopt als je op vakantie gaat ga je met meerderen. Maar ik ga de caravan meestal alleen halen, en thuis weer aan koppelen enz. Niet alleen op vakantie doe je dit. Zoon camara op de navigatiesysteem vind ik mischien ook wel wat maar hoe zit het bet de bedrading hier van loopt die gewoon door de auto heen, los. En zijn die in de handel. Maar ook hier is het als je de caravan van de stalling haald neem ik heen tomtom mee.


renaat antwoordt op 19 maart 2008:

jongens, jongens

aankoppelen met camera's gekoppeld aan ingebouwde navigatiesystemen en dat om de car'v op te halen in de berging!!!

movers zijn het ultieme gemak om aan te koppelen, alleen het gewicht is een minpuntje...who cares😉

waar gaan we naar toe; caravannen zou eenvoudig moeten zijn of zie ik dat verkeerd?


KIPFAN antwoordt op 19 maart 2008:

Wat een moeilijk gedoe allemaal. Gewoon een deken over de bumper achter de terkhaak trekken. Deze klem je tussen de kofferklep van de auto. Vervolgens de auto zachtjes naar achteren laten rollen. Zorg tijden het achteruit rijden ervoor dat het lipje onder aan de binnenspiegel van de auto in één lijn ligt met de middelste sluiting van het voorraam van de caravan. Rustig achter uit rijden tot dat de koppeling de trekkogel raakt. Aankoppelen en wegwezen. Zo doe ik het al jaren in mijn eentje zonder een kras op de bumper van de auto. Weg met al die dure hulpmiddelen als movers, koppelingvangers en lieren!


Roel antwoordt op 19 maart 2008:

Renaat schreef:"waar gaan we naar toe; caravannen zou eenvoudig moeten zijn of zie ik dat verkeerd?"

Bij voorkeur naar de zon!😉

Caravannen wàs eenvoudig Renaat.
Je doet tegenwoordig niet meer mee zonder Airco, Mover en aanverwante schetsartikelen. Wie caravant tegenwoordig nog bij kaarslicht of gaslamp, niemand toch? Heb je geen Zonnepaneel ben je niet bij de tijd en heb je misschien geitenwollen sokken aan. Je moet je toch geen zorgen hoeven maken dat het ijs in het vriesvak smelt, alsjeblieft zeg.😉


@Eric antwoordt op 19 maart 2008:

Van: Roel
Datum: 19 March 2008 om 21:16

Je doet tegenwoordig niet meer mee zonder Airco, Mover en aanverwante schetsartikelen. Wie caravant tegenwoordig nog bij kaarslicht of gaslamp, niemand toch?

==============================================

Ik schaam me rot maar ik ben d'r nog zo eentje.
Misschien komt het omdat m'n caravan al 40 jaar oud is....


Roel antwoordt op 19 maart 2008:

Goed zo, goed zo, goed zo, een echte 'die hard' een raskampeerder met de walm van pertroleum en canvas nog zich heen.
(40 jaar oud! Constructam ook zo'n 'die hard'! toch wel de bandjes vervangen hè, de laatste 6 jaar? En lekker stoeien met die gaskousjes.) 😉


@Eric antwoordt op 19 maart 2008:

Bandjes worden dit voorjaar vervangen, zijn dan inderdaad 6 jaar oud.
Wil geen risico lopen daar ik nogal eens flink door wil rijden.
Gaskousjes..... breek me de bek niet open.....
Waardeloze klus om die dingen te vervangen.

Uhhh, inderdaad Constructam, zijn d'r nog andere merken dan die zo lang mee gaan? 😉 😉



(chips, ik vergeet de BIOD....)


Lellebel antwoordt op 20 maart 2008:

Laten wij dit zeggen, iedereen doet het op zijn beste mannier. Het gaat er om als wij maar gaan met de caravan dan ben ik tevreden. mvg


Willem antwoordt op 20 maart 2008:

DE simpele oplossing

Meet de afstand van je trekhaak tot de onderkant van je achterwiel. (bijvoorbeeld 1 meter)
Meet daarna 1 meter (of beter ietsje meer) vanaf de koppeling richting auto.
Span/leg een scheerlijn (of iets anders) op de grond, haaks in de richting van de auto, en rij het achterwiel op de scheerlijn. (Raam open en kop naar buiten of de deur open)
Zo sta je altijd op de goede afstand.
Simpel toch.


Hans B antwoordt op 21 maart 2008:

Na dit alles gelezen te hebben: toch wel handig zo'n achteruitrijcamera.


@Eric antwoordt op 21 maart 2008:

Na dit alles gelezen te hebben: toch wel handig dat ik zonder problemen en kunstgrepen gewoon al jaren lang m'n caravan aankoppel zonder enigerlei schade 😉


nico p antwoordt op 21 maart 2008:

Een aantal jaren geleden gezien op een camping, werkt goed en kost bijna niets. Komt tie:
Neem twee kleine speaker magneetjes en plak, kit, lijm of schroef op iedere magneet een stuk van een fietsvlaggetje. Altans het stokje van een meter of zo.
Zet na productie één magneet op de trekhaak en de andere op de koppeling. Nu heb je twee referensiepunten en kan het achteruitrijden beginnen. Valt het vlaggetje van de trekhaak, staat de koppeling (bijna) boven het bolletje. Simpel toch?
Wil je helemaal de blits maken laat je het Bob de Bouwer vlaggetje op het stokje zitten!
Groetjes Nico


Ed antwoordt op 21 maart 2008:

En de Simpeltrofee gaat dit keer naar .............nico p 😉)


Lellebel antwoordt op 21 maart 2008:

Nico Hoe kan ik een vlaggetje op de trekhaak zien als ik verduisteringramen heb, of te wel een busje waar ik geen ramen aan de achter ramen heb. Ik kan geen vlaggetje op mijn trekhaak zien.


nico p antwoordt op 21 maart 2008:

Pff, er is ook altijd iets.....
Voor de mensen die geen ramen in hun auto hebben het volgende.
Plak de gsm met camera van je partner (m/v) op dezelfde speakermagneet en zet deze op de trekhaak. Stuur de beelden van de camera via bleutooth door naar je eigen gsm. Begint het beeld te sneeuwen is de gsm kapotgedrukt en staat de caravan aangekoppelt. Ook simpel, maar kost iets meer.... Even zonder flauwekul, bij iedere automaterialenzaak hebben ze achteruitrijcamera's. Alleen zijn deze nogal groot van omvang. Zoek een mooi plaatsje op het dashboard zet daar de monitor neer en je bent helemaal het mannetje. Of vrouwtje natuurlijk... Kost iets meer maar gaat ook levenslang mee tenslotte.
Groetjes


lellebel antwoordt op 22 maart 2008:

Ja het klopt er is ook altijd wat. Kom je met een tip, zie boven en moet je is kijken wat ik een reactie krijg en ieder een weet het beter. Het was een idee hoor. geen krietiek aan ieder.


Gijs antwoordt op 22 maart 2008:

Bert schreef ;

Een andere truc is een keertje uitstappen, de afstand schatten via aantal straatklinkers bijvoorbeeld. Gaan zitten en met een handje over de deurdrempel x-klinkers achteruitrijden (of x-grassprieten). Dat de koppeling iets naast de trekhaak uitkomt is geen probleem bij een enkelasser.

Wel,... de laatste 25 jaar deed ik het ook zo en dat ging probleemloos , ook heb ik hem wel eens met een stuk sleepkabel even in een gunstiger positie getrokken om beter te kunnen aankoppelen mijn vrouw bediende dan de handrem als ze mijn remlichten 3x zag oplichten ,...maar sinds 2jr. met een Mover is het niet meer nodig.
Wij kampeerden vroeger , nu eigenlijk niet meer , we gaan nu "op reis " en liefst heel comfotabel en dat bevalt erg goed . groeten , Gijs.


edwin antwoordt op 23 maart 2008:

Echt waar wat een gezeik om een caravan aan te koppelen .
Als je te beroerd bent om aan de caravan te trekken of je vrouw ,kind te vragen hoe ver je nog naar achteren kunt,kun je beter een mover kopen al dat gezeur met kousen vlaggetjes en weet ik al niet wordt je wel moe van.
Ik vindt toch al dat er de laatste tijd gezeurt wordt op deze pagina het is niet meer zo leuk als in het begin groeten


Pat antwoordt op 23 maart 2008:

Als je de afstand van je auto-caravan nog niet goed kan inschatten voor het aankoppelen, vraag ik mij af of je überhaupt wel met een caravan op pad moet gaan. Het is wel belangrijk dat je de lengte en breedte van je combinatie kent en dit begint met het aankoppelen.
En verder ben ik het wel met Edwin eens, wat een gezeik over het aankoppelen.
Ik zet hem in grote lijnen ook vlak bij de koppeling en mijn vrouw kijkt voor de laatste centimeters.


nico p antwoordt op 23 maart 2008:

Och, gaan we weer.
Dit forum is er om tips en ideën te delen. Mensen die denken dat ze foutloos een caravan aan kunnen haken moeten dat gewoon doen. (ikzelf gebruik al jaren de boem "stukkie trug" is hang methode) Werkt perfect bij een wat oudere auto.
De meeste Caravanners zijn echter niet bij machte om op een reguliere manier een sleurhok aan te koppelen, dus vandaar deze tips.
Iedereen in zijn waarde laten tenslotte? (ik heb een bob de bouwer vlaggetje op mijn antenne! stoer toch)
Groetjes Nico


nico p antwoordt op 23 maart 2008:

"De meeste Caravanners zijn echter niet bij machte om op een reguliere manier een sleurhok aan te koppelen"

Sorry voor deze uitspraak, Niet bij machte wil natuurlijk zeggen niet kunnen zonder hulp of niet willen zonder hulp (heel begrijpelijk) en een sleurhok is natuurlijk een caravan of aanhanger! Alleen wordt ik ooit wel eens een beetje kriebelig van sommige reactie's.
Groetjes Nico


lellebel antwoordt op 23 maart 2008:

Hallo pat, Wat doe jij vreemde uitspraken. Ik wil mensen helpen via deze mannier. Voor drie jaar geleden heb ik E achter B gehaald. Heb dit heb ik zo geleerd en mijn vrouw is er niet altijd er bij, al eens eerder geschreven hier boven. effe lezen he. Als wie dan ook wil trekken duwen enz met een gewicht van 1250g moeten ze dat zelf weten. Als ik een dubbelasser aanhanger heb doe ik het net zo. Ik ga niet met 2000 kb liggen te slepen en te trekken. Laat staan tien keer uit stappen. Als jij dit alleen kunt doen zonder vrouw en zonder schrammen. ben jij de enigsten,succes


edwin antwoordt op 24 maart 2008:

En lellebel hoe wil je het dan doen op de de camping waar bomen staan of dat het zo krap is dat je de auto er niet voor kunt zetten laat staan weg kunt draaien vraag je het toch aan je buurman of die je wil helpen want alleen lukt je dat echt niet .
En je zult hem toch op het pad moeten krijgen,al heb je nog zoveel vlaggetjes op andere hulp middelen ,ja alleen een mover wil helpen.
Maar om nou alleen een mover te kopen voor het aankoppellen ,gaat mij een beetje te ver .
Er is altijd wel iemand die wil helpen .Op een vlakke weg is 1250 kg ook niet zo zwaar .


lellebel antwoordt op 24 maart 2008:

Die genen die met mijn tip wat wil doen moet het doen, die genen die het belachelijk vinden moet het anders op lossen.
Sorrie jongens het was een tip. Succes er mee.


edwin antwoordt op 24 maart 2008:

Ik wou je niet afkatten als je dat denkt maar je wordt er wel moe van wat ze allemaal bedenken om een caravan aan te koppelen meetlinten scheerlijnen en weet ik al niet wat het makkelijkst is toch de caravan of naar voren of achteren tetrekken auto te starten achteruit te rijden iemand vragen of je er al bent of zelf inschatten caravan iets naar voren neus wiel opdraaien op de trekhaak laten zakken neus wiel helemaal omhoog draaien stekkers er in kabeltje vast maken verlichting controleren en vertrekken maar niets gaat zo snel als dit daar kan zelf een mover niet tegen op .Ik doe dit alleen en mijn caravin weegt 1300 kg en veel kracht kost het niet .alleen als je een heuveltje op moet heb je je kind of vrouw nodig buurman mag ook.dit typen kost nog meer tijd dan een caravan aankoppelen. Was nu al zowat in Frankrijk geweest.
Lellebel sorry als ik je heb aangevallen was niet de bedulling groetjes.


Hans antwoordt op 16 februari 2009:

Achterklep open en precies eronder zetten: stik simpel


antwoordt op 16 februari 2009:

Draadje goed gelezen? 😉

Zie ook deze bijdrage van: gd
Datum: 18 March 2008 om 14:15

Niemand die gewoon kofferklep opent en achterbank neer?


joop antwoordt op 16 februari 2009:

Jonge jonge wat een verhalen, de een doet het zus de ander zo laat mekaar toch lekker in z'n waarde, de een rijd vaak met een aanhanger en de ander alleen als hij op vakantie gaat.
Als je een hulp middel wilt gebruiken om aan tekoppelen dan doe je dat toch lekker en als je je bumper in elkaar wilt rijden ook best,de meeste komen echt wel op hun bestemming.


Bob antwoordt op 16 februari 2009:

Probeer de engelse methode eens. Een driehoek van staalplaat tussen trekknobbel en bumper. Dit vangt de caravankoppeling op bij het achteruit rijden, drukt de caravan precies boven de knobbel. Neuswieltje indraaien en het zakt er mooi over heen. Algemeen gebruikelijk in Engeland. (uitvinders van de caravan, dus .....)

mvg

Bob


Peter antwoordt op 17 februari 2009:

Heb inmiddels drie jaar ervaring met een dockingboy en mover. Ondanks intensief gebruik van caravan/auto na drie jaar geen enkele beschadiging aan de auto.


michiel antwoordt op 18 februari 2009:

ik stel de coordinaten van de caravandissel in op mijn navigatiesysteem en volg de aanwijzingen........> bestemming bereikt en dan aankoppelen maar!

Nee...ff zonder dollen....ik probeer goed te mikken en ga desnoods ff kijken.....moet zeggen dat het dan meestal een fluitje van een cent is.


jan antwoordt op 21 februari 2009:

Heb inmiddels dertig jaar ervaring zoder hulpmiddeltjes. Ondanks intensief gebruik van caravan/auto na al die jaren geen enkele beschadiging aan de auto.


Bob antwoordt op 22 februari 2009:

Het aankoppelen geeft vaak moeilijkheden op de plek waar de caravan gestaan heeft. Trek hem het pad op en daar definitief aankoppelen met een van de vele tips hiervoor beschreven. De truuk hoe de caravan het pad op getrokken wordt is door een trekhaak aan de voorkant van de auto te maken. Als de caravan hier aan zit dan is het plaatsen en weghalen een stuk gemakkelijker. Ik zie dit vaak gebeuren door Belgen met een grote boottrailer. De trailer gaat naar de voorkant van de auto en zo rijden ze hem de boothelling af en op.


RobD antwoordt op 22 februari 2009:

Dit is dus twee keer aankoppelen, maar ja, Belgen.


antwoordt op 22 februari 2009:

Het is bij de moderne ‘plastic’ auto niet zo eenvoudig meer aan de voorzijde een rangeer knop te monteren Bob.
Maar ook met een knop aan de voorzijde blijft het een mogelijk een heikel punt nog steeds aan te moeten koppelen, zij het met de voorzijde.
Beter is het dan om geschaard aan te koppelen. Waarbij voor het aankoppelen de caravan nog even wordt ‘losgebroken’ (aan de dissel links en rechts bewogen). Een tweede optie is om de caravan gewoon met het stuk touw(lijn) wat altijd achterin ligt een paar meter van zijn plek te trekken. Als dat al nodig blijkt. 😉


Hans antwoordt op 22 februari 2009:

Quote: De truuk hoe de caravan het pad op getrokken wordt is door een trekhaak aan de voorkant van de auto te maken. Als de caravan hier aan zit dan is het plaatsen en weghalen een stuk gemakkelijker. Ik zie dit vaak gebeuren door Belgen met een grote boottrailer. De trailer gaat naar de voorkant van de auto en zo rijden ze hem de boothelling af en op.


Heeft dus niets met aankoppelen te maken, maar met stuurmanskunst.


ronald antwoordt op 22 februari 2009:

men neme een plaatje hout van 40 - 40 cm en plakt hier een tegel vloerbedekking op, gleuf uitzagen waarmee de plank wat over de kogelhals zakt.


wim h antwoordt op 22 februari 2009:

gewoon een partner meenemen die weet waar hij of zij mee bezig is .dan heb je alleen mogelijk een echtelijke ruzie.Maar je hebt vakantie om het bij te leggen


vang antwoordt op 18 april 2010:

Rvs. vang is nu ook te verkrijgen via de firma Technisch handelsonderneming Gankema te Borger.

De vang is gelijk aan de vang van de firma Sanders en past op alle koppeling behalve op de Alko stabilisator.

Het voordeel van de vang is dat deze vervaardigd is van RVS en dat de koppeling een rvs kogel heeft i.p.v een ronde ring.
Nadeel van een ronde ring i.p.v. kogel is dat door de ring de koppeling kan beschadigen.


Pieter antwoordt op 19 april 2010:

Gisteren stond ik naast de wereldkampioen achteruitrijden, toen ik moest aanhaken.
Ik heb gewonnen: Achteruit tot op 30 cm en de rest met de mover. 😉
Iedereen zijn eigen ding, gezeurd wordt er tóch wel!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker