Caravantrekker.nl

Trekauto's - vergelijkende test

vraagt op 23 maart 2008:

hoi,

Zopas een vergelijkende autotest gelezen in de Autogids, kwestie van op de hoogte te zijn bij de aanschaf van een nieuw trekpaard.
Voor mij is het belangrijk dat de overbrengingen niet te lang zijn, vooral 3° en 4° zijn essentieel, kwestie van "achter Luik" niet als laatste boven te komen...😉



In de test werden vergeleken: Alfa1.9 JTD, Audi A4 2.0TDI, BMW 318d, Ford Mondeo 2.0 TDCI, Mercedes C 200 CDI, Peugeot 407 2.0 HDI en de Renault Laguna 2.0 dCI. Allemaal diesel, model 2008, prijs ±30.000€, ±140 pk, bandenmaat, toerental bij max snelheid, bakverhoudingen...alles werd netjes vermeld.
Wat blijkt: dat in de meeste gevallen de snelheid en het daarbij horend toerental niet kloppen met waarden die je bekomt door berekening ( bakreductie/ toerental/ bandenmaat/ brugreductie)
Alleen bij Ford en Mercedes komt dat ± overeen.

De verklaring was rap gevonden; bijna alle geteste wagens waren voorzien van speciale wielen -17#- met extra brede laagprofielbanden en dan kloppen de overbrengingsverhoudingen niet meer.

Conclusie: de resultaten van een vergelijkende autotest zijn niet altijd van toepassing op het standaardmodel dat de meesten kopen.:-(

Maar we blijven alert😉

ps: prijzen in België zonder BIV er komt nog 867€
taks bij

Naar laatste bijdrage

Reacties:

marvin antwoordt op 23 maart 2008:

als er andere wielen vanaf fabriek komen dus in dit geval bredere laag profielbanden. Ik geloof niet dat de fabrikant een andere afrolomtrek gebruikt.
Heeft niks met de overbrengingsverhouding te maken toch.
Pas als de afrol omtrek van de standaard wielen en optionele wielen van elkaar verschilt heb je een andere overbrengingsverhouding.
bredere banden hebben wel meer rolweerstand


Bert antwoordt op 24 maart 2008:

Klopt, alle optionele banden- en velgmaten (van de fabrikant) zullen praktisch dezelfde rolomtrek hebben. Afwijkingen zoals blijkbaar in de AWtest tot uiting komen zijn of fouten in de gegevens of in de berekening. Caravantrekker.nl zou als het goed is (...) wel de juiste snelheden / toerentallen per versnelling opgeven. Bij afwijkende banden/velgcombinaties kun je de gevolgen bekijken door die in te voeren bij 'tuning'.


renaat antwoordt op 25 maart 2008:

Hoi,
Van de 7 geteste auto's wil er ééntje in detail vermelden, ook al omdat het mijn favoriet is: de nieuwe Audi A4 TDI 143 pk, 330Nm, nieuwe commonrail van VW, platform van de A5 en wielbasis 280 cm!!!

De standaardbanden: 225/65/16 = omtrek 219,42cm
De banden op de testwagen: 225/50/17 = 206,23 cm
Een verschil van 6,5% toch?

De snelheden bij 1000 tpm in de versnellingen:
in1°,2°,3°,4°,5°,6°.. 9,1/16,8/26/35,4/45,4/55

De gemeten topsnelheid is 215 kmh bij 4150 tpm sic...
in 5°: 45,4 * 4,15 = 188 kmh
in 6°: 55 * 4,15 = 228,2 kmh!!!

Misschien zijn de opgegeven waarden niet correct, het gaat hier tenslotte om een zeer recente auto, maar ook de BMW 318d vertoont dgl verschil. De 5 andere wagens vertonen dgl verschillen niet.

Waar zit de fout?
Feit is dat je je baserend op dgl. test, je gemakkelijk tot foute conclusies komt. Een korte overbrenging wordt ineens een lange en vice versa😉😉

grt Renaat


Bert antwoordt op 25 maart 2008:

De standaard maat is 205/60-16 of 225/55-16 voor de dikkere versies. Optioneel is dan de 225/50-17. Alle drie hebben ongeveer dezelfde afrol.


renaat antwoordt op 25 maart 2008:

ik heb er de brochure van Audi er bijgehaald...

je hebt gelijk: standaardband = 205/60/16 = 204,8 cm
dus info in automagazines genre Autogids...
met een schep zout te consumeren😉

andere leverbare band+velg mits OPLEG

*225/55/16 = 205,3 cm
*225/50/17 = 206,23 cm
*245/45/17 = 203,5 cm
*245/40/18 = 205,1 cm
verschillen < 1,5 % dus te verwaarlozen.

het kan natuurlijk dat de basisuitrusting in Nl en Be verschillend is, de prijzen zijn het zeker😉

blijft mijn vaststelling dat snelheid = overbrenging * toerental ,in vergelijking met de gemeten max-snelheid bij x toeren per min, niet klopt, niet bij Audi niet bij BMW
dus al bij al info waar je niet veel mee kunt aanvangen...;-(


grt R


Ray antwoordt op 25 maart 2008:

@Renaat

Wat is de conclusie van de test? Ik ben benieuwd naar het resultaat van de nieuwe A4! Het is ook mijn favoriet, behalve de prijs....


@Eric antwoordt op 25 maart 2008:

Van: Ray
Datum: 25 March 2008 om 16:42

@Renaat

Wat is de conclusie van de test? Ik ben benieuwd naar het resultaat van de nieuwe A4! Het is ook mijn favoriet, behalve de prijs....

===============================================
Dan woon je vast in Nederland Ray 😉


antwoordt op 25 maart 2008:

Van: Ray
Datum: 25 March 2008 om 16:42

@Renaat

Wat is de conclusie van de test? Ik ben benieuwd naar het resultaat van de nieuwe A4! Het is ook mijn favoriet, behalve de prijs....

conclusies:

aandrijving:
audi>bmw>mercedes>mondeo>Renault>peugeot>alfa

rijdynamiek:
audi>bmw>peugeot>mercedes>renault>alfa>mondeo

comfort&interieur:
mondeo>renault>mercedes>peugeot>audi>alfa>bmw

budget:
mondeo>peugeot>renault>bmw>audi>mercedes>alfa

eindklassement:
audi>bmw>peugeot>mondeo=mercedes=renault>alfa

let wel ze worden niet als caravanTREKKERS beoordeeld
daarom kijk ik naar de resp. toerentallen en bijhorende snelheden.

basisprijzen in .be
alfa =28.020€
audi = 28.950€
bmw = 29.200€
mondeo = 25.900€
mercedes = 30.613€
peugeot = 27.350€
renault = 26.900€

BIV = 867€ voor 140/150 pk

sommige modellen waren zeer luxe uitgerust en kosten veel meer... zoals de alfa


Ray antwoordt op 25 maart 2008:

@Renaat

Het ging mij inderdaad om de algemene beoordeling. Voor de caravan gerelateerde zaken zitten we tenslotte op caravantrekker.nl!

De prijzen schelen heel veel..... met nl.

Bedankt!


mercha antwoordt op 2 juni 2008:

weet niet of ik dit bericht goed staat hier.
Ik wil even vlug n mening aub
wij hebben n audi a4 1.9 automaat. caravan hobby 460.
nu is de versnellingsbak kapot
is het wijsheid om alleen de versnellingbak te laten maken, of ook de bak te laten reviseren?
pfffffffff hoor het net van de monteur!
gr mercha


mercha antwoordt op 2 juni 2008:

oja de auto is bj 2003


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juni 2008:

Die vraag hoort niet in dit rijtje thuis, dus kan je beter als nieuwe vraag stellen. Geef dan wel even aan wat het verschil is tussen repareren en reviseren, in geld en wat er gebeurd. Bovendien hoe oud is die Audi en hoeveel heefd die gereden?


Guus antwoordt op 2 juni 2008:

Kijk eens naar de auto's die genoemd zijn.
Wat een motorvermogens !!! Alsof het een wedstrijd is wie het eerst in Spanje is.
Wat mag en kan er achter ?? Maximaal 1500-1600 kg (=Hobby/knaus type 500 beladen).
Dat kan een goede 100-115 pk Turbodiesel wel trekken en ook de berg op.
Behalve het gewicht moet je natuurlijk ook kijken of het verstandig is om een langere/zwaardere caravan er achter te hangen (bijv type 600-650).


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker