Rob Berghuis vraagt op 28 maart 2008:
Is er iemand die rijervaring heeft met een Hyundai Santa Fee huidige modeljaar 2007/ 2008, met een caravan van minimaal 1900 kg Eriba Nova S 545, die een pas als Brenner- of Fernpass met gemak over komt, daarmee bedoel ik als ik met 80 km start ook met minimaal 80 km bovenkom.
Andere ervaringen van merken auto's zijn ook welkom voor deze Eriba Nova S 545.
Bert antwoordt op 28 maart 2008:
Een trekkrachtberekening geeft je het antwoord, en anders een uitgebreid rapport (zie menu Advies)
Willy antwoordt op 28 maart 2008:
Wij hebben een Hyundai santa Fe! Hebben deze auto in Mei gekocht. Afgelopen zomer gelijk met een caravan van max. beladen 1600KG naar Spanje gereden. Het ging echt super goed, maar uw caravan is wel 300kg zwaarder. Wij hebben gereden via route du soleil en de auto had totaal geen moeite met de caravan. Solo is de auto ook heel fijn!
Rob antwoordt op 28 maart 2008:
Bert, hartelijk bedankt voor jouw reactie maar zoals je kunt lezen vraag ik naar gebruikerservaringen, heb in het verleden al eens een auto gehad die op een helling steeds zachter ging rijden en daar kopen we niet veel voor (verantwoord rijden) dus hoop ik dar ik hiermee nog meer mensen bereik die hun ervaringen willen mailen met een Eriba Nova S 545 hartelijk bedankt alvast.Willy ook bedankt maar inderdaad jouw caravan is 300kg lichter.
Jan@ antwoordt op 28 maart 2008:
Hij zal het best mogen en kunnen trekken maar of zo'n combinatie lekker rijdt betwijfel ik. Ik zou voor een zwaardere trekauto gaan.
Tim antwoordt op 28 maart 2008:
Het ligt volgens mij ook aan het feit of je de diesel of de benzineversie neemt, welke zou het worden?
Roel antwoordt op 28 maart 2008:
Rob schreef:"heb in het verleden al eens een auto gehad die op een helling steeds zachter ging rijden en daar kopen we niet veel voor (verantwoord rijden)"
»Als je er 2ton achter heb hangen en je kunt niet relativeren dat de Brenner 'nemen' enigzins een obstakel voor je vormt qua snelheid dan succes met de autokeuze.
Een trekkrachtberekening geeft een objectief beeld waar je zelf je conclusie uit kunt halen. Met een uitgebreid advies weet je alles.
Wil je ervaringen horen dan moet je je realisereren dat deze subjectief zijn.
Sorry, geen ervaring met Hyundai en Eriba maar wel met de teruglopende snelheid heuvelop! 😉
Peter antwoordt op 28 maart 2008:
Koop liever een Mitsubishi Outlander II. deze auto heeft meer klasse, een betere restwaarde en eventueel met een extra powerpack (niet eens nodig) een super trekkracht. Zie ook de Engelse trekautoverkiezing 2008. Trek een caravan van 1700 kg en ga als een speer bergje op !!
heb zelf een Hyundai Santa Fe gehad en na 2 jaar niets dan ellende. Dan de startermotor kapot, dan de rem- en stuurbekrachtiging na de garantie in de vernieling etc etc.
Enfin, veel plezier met nadenken.
@Eric antwoordt op 28 maart 2008:
Wat is mis mis mee om met < 80 km/uur een Fernpass of de Brenner op te rijden eigenlijk?
Tijdverlies?
Schaamte?
Wim antwoordt op 28 maart 2008:
Rob, helaas ik kan je ook niet helpen, maar ik heb de laatste weken elke letter gelezen die ik maar kon vinden inzake dit probleem. Ik bedoel dan auto voor caravan. Ik heb een Mitsubishi Outlander (sport) 2WD 2.0 benzine uit 2005. Met onze vorige caravan 1200 kg een goede combinatie. Nu in het bezit van Fendt Safir 540 TG max 1700 kg. Mijn ervaring met deze caravan en huidige auto, de auto is te ligt voor de caravan.Auto 1415 kg leeg en caravan gewogen 1500 kg is geen goede combinatie wat stabiliteit betreft. Motor sterk genoeg. Dus mijn nieuwe auto, moet leeg zwaarder zijn dan 1700 kg. Zie ook voorwaarden voor 100 km sticker voor Duitsland. Ik zou gaan voor een auto die leeg minimaal 1900 kg weegt. Ik hoop dat iemand zich meld.
Ik wens je heel, heel veel wijsheid toe.
Luc antwoordt op 29 maart 2008:
Al 2 maal met de Santafe diesel naar Italie geweest over de Gothard met 2 ton Hobby 650. Fantastische motor, en zuinig op de koop toe; 10 liter per 100. Niet aan te raden sneller dan 100 te rijden.
peter e antwoordt op 30 maart 2008:
Kijk maar eens naar een Suzuki Grand Vitara 2.7 XL-7, mag normaal 1850 kg trekken. Zeker met de lage gearing en
4WD, kom je echt overal weg zelfs in de file bergop!. Qua techniek niet super modern, maar dan gaat ook niet kapot!
Alleen het benzineverbruik.....
Kees antwoordt op 16 juni 2008:
Beste Rob,
Wij zijn in het bezit van een Eriba Nova S 545 trekkend door een Ford Mondeo 2006 115 Pk diesel. Naast een hele hoge tevredenheid over de caravan (zowel kwalitatief, comfort als rijeigenschappen) rolt de caravan erg goed over de weg. Caravan heeft een breedte van 250 cm en dus gelijk aan de sporen in de weg (vrachtwagens). Dus weinig tot geen last van pendelen. Onze auto is qua gewicht erg licht, toch ervaar ik zeer goede gecombineerde rij-eigenschappen. Een gemiddelde kruissnelheid in het buitenland van 95 a 96 Km per uur gaat probleemloos. Helling af in deze combi betekent rustig aan doen. Deze combi rijd vele malen plezieriger en voor gevoel ook veiliger dan de combi hiervoor met een lichtere caravan. (Ford Mondeo met een Dethelffs Beduin Emotion 515). Motor vermogen is voldoende.
Kijkend naar de start van de Ardennen bij Luik loopt de snelheid terug bij het nemen van de helling, maar we praten ook over rond de 1800 Kg (nieuwe Eriba Nova s 1900 Kg) wat er achter aan de haak zit. (Luik Ardennen gaan wij gemiddeld bij tijdig terugschakelen met zo'n 70 Km omhoog)
Ook het gemiddelde verbruik van onze diesel auto in combinatie met de caravan van 1:10 ervaren wij als positief. Mede door de breedte van de caravan, gelijk aan vrachtwagens, heeft dit een postief effect op het brandstofverbruik. (Gemiddelde brandstofverbruik over lange afstanden, dus hoge bergen en diepe dalen. Vakantie wordt meestal in Zuid Frankrijk gehouden, dus veel ervaring met diverse soorten wegen)
Testen en berekingen op deze site zijn wat mij betreft statisch en geeft een sterk theoretische waarde weer. Absoluut goed om kennis van te nemen en gegevens mee te nemen in je overweging bij het aanschaffen van hetzij een auto of een caravan. Belangrijk zal moeten zijn hoeveel waarde je hecht om met een bepaalde snelheid een forse helling te kunnen nemen, of dat het ook wel iets minder kan. Mijn gevoel zegt dat het rijden met deze Eriba in combinatie met bijvoorbeeld een Hyundai Santa Fe alleen maar plezieriger kan zijn dan onze combinatie, terwijl wij dat al als tevreden ervaren.
Heel veel succes met je keuze.
Mvgr,
Kees
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 juni 2008:
Kees:
Deze zin moet u even uitleggen: "Mede door de breedte van de caravan, gelijk aan vrachtwagens, heeft dit een postief effect op het brandstofverbruik."
Ik denk toch echt te weten dat een smallere caravan een veel positiever effect zal hebben op het brandstofverbruik!
Robbert antwoordt op 16 juni 2008:
Ik lees hier reacties over ervaringen met 1800 kg aan de trekhaak van een 2 liter diesel met kruissnelheden van 95km per uur en dan een verbruik van 1:10. Daar snap ik nou helemaal niets van. Dus na 1500 km rijden slechts 150 liter verbruikt met zo'n combinatie? Geloof er niets van. Ga nou eens eerlijk meten, het aantal km's delen door het aantal getankte liters......
antwoordt op 16 juni 2008:
Mooi verhaal Kees, levert wel vraagtekens op. 😉
manfred antwoordt op 16 juni 2008:
de nieuwe motor 2.0l 130pk ,verbruik lig al in de stad op 7.6liter
(volgens fabrikant) en dan nog eens 1800kg aan de trekhaak.
super kar die ford
GoofyCats antwoordt op 16 juni 2008:
Knappe prestatie met die Mondeo.
Ik rij zelf een Mondeo uit 2002, TDCI, 130 PK, erachter een LMC 430 TF met een max. gewicht van 1200 Kg. Ik denk dat de breedte 2.20 mtr is, weet het niet zeker.
Naar Luxemburg geweest redt dik 1 op 11 gemiddeld bij 90 - 95 km/h. En dan tank ik pas als de tank bijna leeg is, dus een combinatie rijden met caravan naar Luxemburg en zonder caravan in Luxemburg. P.s., mijn rit naar Luxemburg is ongeveer 180 km en ik vertrek uit Zuid-Limburg, dus de meeste km's niet over de vlakke wegen van Nederland.
Peter antwoordt op 17 juni 2008:
Kijk een voor een tweedehands Jeep Grand Cherokee 2,7l V6! Dan weet je zeker dat je voldoende trekkracht heb. En hij is ook lekker zwaar. Je heb dan ook een auto met vind ik een mooie uitstraling en erg veel luxe.
Robbert antwoordt op 18 juni 2008:
GoofyCats redt 'dik' 1 op 11, tuurlijk, even voor de wind met constante snelheid op de snelweg zal dat best mogelijk zijn. Maar als gemiddeld verbruik vanaf vertrek tot en met plaats van bestemming geloof ik daar niets van met 1200 kg caravan erachter. Wellicht dat de hoge brandstofprijzen sommigen doen bewegen om naar boven af te ronden .....
Willem antwoordt op 18 juni 2008:
Mijn auto met caravan 12L/100km .... EN DAT IS NIET 1 OP 12 !!!
jeen antwoordt op 18 juni 2008:
@ Robbert: Mijn ervaring is dat 1 op 10 met een mondeo en een dergelijke caravan prima te halen is. Afgelopen zomer met twee families naar turkije geweest met mondeo wagon 130 pk tdci en gechipte (143 pk) alhambra tdi, allebei met 1500 kg er achter. Bergen, snelwegen en alles wat daartussen zit in afwisseling. Wanneer we niet boven de 95-100 kwamen lag het gemiddelde verbruik met caravan bij beide auto's lager dan 1 op 10
GoofyCats antwoordt op 18 juni 2008:
Hallo Robert.
Als men goed leest, staat dat dit verbruik een combinatie is van auto met caravan en solo. Zal dus met caravan meer verbruiken en doordat ik ook op de tankvulling solo rijdt, wordt dit opgekrikt!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.