Caravantrekker.nl

Sheng-shin banden

Freek vraagt op 15 april 2008:

Tengevolge van Matador problemen vandaag van mijn Hobby 450UF bj 2004 (max. 1250 kg) met 20000 km op de teller de Matador banden (195-70-R14 LI91) vervangen door Cheng-Shin ,met laadvermogen van 710kg (LI96). De keus voor deze banden is gevallen op advies van bandengroothandelaar Nooteboom uit Gouda.
Volgens Nooteboom is deze band uitermate geschikt voor de caravan vanwege de flexibele wangen in combinatie met een hoog laadvermogen en gezien de prijs/kwaliteit verhouding is dit een zeer goede band.
Wordt op dit moment door Nooteboom veel geleverd aan de caravanbedrijven.
Tijdens het vervangen van de Matador banden viel met name op dat de banden visueel geen enkel beschadiging vertoonde en nog bijna als nieuw eruit zagen. Wat wel aan vervanging toe was waren de rubber vertielen die geheel uitgedroogd en ernstige diepe scheuren toonde en mogelijk op korte termijn voor een een lekke mogelijk kapband had kunnen zorgdragen. Mogelijk had dan de Matadorband de schuld gekregen maw hier was duidelijk de 4 jaar oude ventiel(en) de schuldige geweest.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ed antwoordt op 16 april 2008:

Caravan maximaal 1250 kg met banden LI 91?? =1230 kg :-(
Krijgt Roel weer gelijk.
En Freek wat voor antwoord had je van Nooteboom verwacht dat hij je naar de concurent had verwezen??
Sorry hoor, maar dit noem ik van de regen in de drup. In ieder geval heb je nu, heel belangrijk, een behoorlijke marge op de LI
Wat betreft die ventielen waren die gescheurd voor of na het verwijderen?


@Eric antwoordt op 16 april 2008:

Bij die 1230 kilo LI gaat Hobby waarschijnlijk uit van een kogeldruk van 70 kilo die je je d'r nogbij kan tellen en dan komen ze ineens aan 1300 kilo dus de klant moet niet zeuren....

Vooral niet als ze er ook nog eens van uit gaan dat je 10% mag overbeladen, dan heb je zelfs 1430 kilo volgens Hobby!


Ed antwoordt op 16 april 2008:

Een wijd verbreid misverstand is dat je 10 % mag overbeladen. Dat is NIET waar. Dat de politie dit soms oogluikend toestaat hangt helemaal van de agent in kwestie af. Formeel kan je uitladen.


@Eric antwoordt op 16 april 2008:

Ik zeg ook niet dat het waar is maar volgens mij gaan caravanfabrikanten en dealers daar soms wel van uit 😉


antwoordt op 16 april 2008:

Ed schreef:"Wat betreft die ventielen waren die gescheurd voor of na het verwijderen? "
»
Heel scherp Ed, je moet je ze de kost geven die ze inderdaad op deze manier slopen of op z'n minst niet ontzien!
Ondanks het zijn van een bandenspecialist van landelijk omvang😉 komt het helaas nog regelmatig voor dat er problemen ontstaan na het wisselen en monteren van nwe banden agv een lekkend ventiel.

@Eric schreef:"Ik zeg ook niet dat het waar is maar volgens mij gaan caravanfabrikanten en dealers daar soms wel van uit"
»
De fabrikanten hebben geleerd van de Matador ellende. Montage van banden gebeurt meer en meer met een gezondere LI marge.
De dealers (lees werkplaats) monteren bij vervanging van de banden naar het voorbeeld dat er onder zit. Gewichten en maxima zijn veelal bij de monteurs niet bekend. Van hetgeen er onder zit wordt vaak uitgegaan bij vervanging.
Die dealers die hierop wat scherper zijn zullen adviseren een hogere LI te monteren (Veelal C-type)


Freek antwoordt op 16 april 2008:

Beste Ed,

Als medewerker bij het grootste garagebedrijf van R,dam die alle banden rechtstreeks van Nootenboom betrekt kan en mag ik er vanuit gaan dat de specialist mij (zeker als relatie) een eerlijk en goed advies geeft, zeker gezien het feit dat de prijs voor de band niet mee speelt en kwaliteit en comfort het belangrijkste is.
De ventielen zijn in mijn bijzijn door een collega(bandenmonteur) deskundig eruit gehaald en vernieuwd en waren echt bijna geheel tgv uitdroging enkele milimeters op verschillende plekken ingescheurd, die scheuren waren zeer zeker aanwezig voor de demontage.

Graag hoor van Ed van wie je onafhankelijk en een eerlijk en een juist advies mag/kan verwachten.


Ed antwoordt op 16 april 2008:

Beste Freek
Als je zelf dicht bij het vuur zit is mij de reden van je oorspronkelijke vraag niet meer geheel duidelijk. Welke antwoord had je willen horen, dat die cheng shin band zo geweldig is?

Als je een onafhankelijk advies [zo dit nog bestaat] zoekt denk ik aan ADAC of ANWB.
Bij toeval staat in het aprilnummer van de KCK een bandentest van verschillende merken waaronder deze cheng shin. Het resultaat van deze band werd als matig beoordeeld.

Ik wens je er uiteraard veel veilige kilometers mee maar mijn keus was het niet geweest.


ap janssen antwoordt op 8 juli 2008:

Zojuist terug van een vacantie in Frankrijk onderweg naar huis een geweldige klapband met een 165R13 C band was van 2005 met pl/min. 8000 km. merk Cheng Shin.Moet wel berichten dat de band op de velg bleef -geen schade en dat alles goed is afgelopen.Nu liggen er nieuwe Hankooks op rijd uitstekend.gr.Ap Janssen


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker