Richard vraagt op 20 april 2008:
Ik heb van mijn caravan, een Gruau 45 CP de Luxe de TTM laten verhogen van 1200 naar 1300 kg. Dit heb ik laten doorvoeren bij een keuringsstation van de RDW. Nu staat in het nieuwe Deel 1A, dat opgestuurd is, F1. Technische Maximum massa: 1300 kg. Maximum aslast 1300 KG (1), F.2. Maximum toegstane massa 1200 kg. Betekent dit nu dat ik tot 1300 kg mag beladen of 1200 kg. Is hier wat fout gegaan. De keurmeester had gezegd dat ik tot 1300 kg mag beladen. klopt dit?
Jan@ antwoordt op 20 april 2008:
Wel vreemd. Ik heb er mijn kentekenbewijs eens op nageslagen(ook verhoogd) en daar is F 1 gelijk aan F2 en gelijk aan maximum last as. (hoewel de fabrikant aan geeft dat de as geschikt is tot 1500 kg is.)
Richard antwoordt op 20 april 2008:
Bij bij is F1=1300 KG, Maximumlaslast= 1300 KG, Massa Ledig voertuig= 970 Kg, F2=1200 KG, Laadvermogen = 230 KG.
Alle papieren voorwaarden waren in orde bij de keuring. De keurmeester had gezegd u mag nu tot 1300 KG beladen. Krijg ik het kentekenbewijs een week later en staat dit erin. Wat gebeurd bij een controlle in het buitenland ??
Jan@ antwoordt op 20 april 2008:
Het zit hem dus in het laadvermogen. Dat had verhoogd moeten worden naar 330kg. Als technisch verder alles klopt zou ik daar geen genoegen mee nemen.
Richard antwoordt op 20 april 2008:
Geweldig, die RDW. Krijg een ontvangsbewijs mij, waar ook 1200kg op stond. Volgens de balie medewerker was dat geen probleem, "omdat ze een nieuw computersysteem" hebben ingevoerd. In Elke geval ga ik de schade voor een tweede bezoek op ze verhalen. IK heb alle papieren gekopiert. Bovendien betekent Maximum Massa F1=1300 KG (technische Massa) en F2= Teogestane Massa 1200 KG dat ik het TTM heb laten verlagen van 1300 naar 1200 kg. Ik was echter bij de RDW om het te laten verhogen van 1200 naar 1300 kg, omdat voor die tijd F1=F2=1300 KG. Foutje, ga volgende week op vakantie en heb naartijrlijk geen tijd meer dit te verhogen. Een boete in het buitenland ga ik dan ook op de RDW verhalen. Klinkt ingewikkeld, maar is gewoon weer eens een domheid van de overheid.
Jan@ antwoordt op 20 april 2008:
Niet te veel stress. De kans dat je gecontroleerd wordt en door de mand valt is erg klein met die wirwar aan gewichten op het kentekenbewijs.
prettige vakantie.
Richard antwoordt op 20 april 2008:
Ik zal het maar zo nemen. erger mij omdat ik zoveel moeite genomen heb de wet te respecteren. Zal na de vakantie dit oplossen. Ik zal eens met het RDW station bellen en uitlegen. Misschien is er een noodoplossing
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 april 2008:
Richard, ter geruststelling:
- je caravan kan technisch tot 1300 kg beladen worden. Dat heeft de RDW geconstateerd.
- jij hebt op deze website vastliggen dat je voor 20 april aan de RDW gevraagd hebt ook administratief de zaak op orde te brengen, maar dat ze dat dus niet goed gedaan hebben.
Veel meer kan je nu niet doen vrees ik. Bedenk dat de pakkans op dit moment heel erg klein is en geniet van je vakantie! Stelletje sukkels bij de RDW 😉
Richard antwoordt op 20 april 2008:
Menno,
Bedankt voor je reactie. Ik bericht hier op deze website zodra ik meer weet... wordt vervolgd..
Richard antwoordt op 28 april 2008:
Zoals beloofd: Hoe is het verder gegaan. Een telefoontje naar de RDW. Oude kenteken opgestuurd en nieuw kenteken binnen 3 dagen gekregen met F1=F2=1300 Kg.
Ze hadden het probleem gezien en zich verontschuldigd. Proficiat voor de RDW. Dit is klantenservice !
P.Vos antwoordt op 18 maart 2014:
Een oud draadje, maar nu ga ik ook het gewicht op kenteken laten verhogen met het genoemde formulier.
Ik ga terug naar de oorspronkelijke waarde.
Dus nu F1=1300 F2=1200, moet worden F1=F2= 1300
Ik ben benieuwd!
Ik heb overigens een as van 1500 kg, houdt dat in dat je nog hoger kan qua laadvermogen?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 maart 2014:
Verhogen naar 1300 kg zal geen probleem zijn omdat de caravan voor die massa technisch is goedgekeurd.
Om naar 1500 kg te gaan is meer nodig dan alleen een 1500 kg as. De caravan moet dan een type goedkeuring hebben voor dat gewicht. Is dat niet zo kan je via de importeur/fabrikant misschien een verklaring krijgen dat 1500 kg is toegestaan voor jouw caravan en dan kan je daarmee via de RDW een keuring aanvragen.
P.Vos antwoordt op 18 maart 2014:
Menno,
Zoals altijd weer snel met je antwoorden!
TOP!
Bedankt voor je info, ik heb zojuist de enveloppe op de bus gedaan, nu even afwachten en de benodigde €58,- overmaken (veel eigenlijk voor een administratieve afhandeling)
De 1500 kg as zit er dus eigenlijk voor Jan met de korte achternaam op, als het zo lastig is de technische massa te verhogen... niet dat ik het van plan ben, maar toch.
Zit zo'n as er dan op voor de veiligheidsmarge?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 maart 2014:
Dat er toch een 1500 kg as gebruikt is kan verschillende redenen hebben:
- misschien kon bij aanschaf gekozen worden tussen de verschillende uitvoeren of wordt de caravan in andere landen met een hoger gewicht afgeleverd. (mogelijk dat de caravan dan nu alsnog relatief goedkoop opgewaardeerd kan worden)
- soms is het goedkoper (logistiek en inkoop) voor een fabrikant om meer van eenzelfde type as te bestellen dan verschillende types door elkaar heen te gebruiken.
Een 1500 kg as geeft inderdaad iets meer veiligheidsreserve maar niet per definitie een betere veerkarakteristiek als het maximum nooit wordt bereikt.
Peter Vos antwoordt op 20 maart 2014:
Wellicht verstandig om de gekozen banden druk rond de 4 bar te houden dan? Op die manier heb je dan nog wat veer karakter van de banden zelf. Mijn caravan mag max 1300 wegen met C banden?
Hoever kan je de druk laten zakken met C banden, zonder schade op te lopen?
( sorry off topic)
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 maart 2014:
Ik zou niet lager gaan dan 3.75 ATM. Maar de meningen zijn hier wel enigszins over verdeeld.
jsmuller antwoordt op 19 november 2016:
wat mag trekken achter een Volvo 544/18b. bj 1963
Louis antwoordt op 19 november 2016:
Niemand...openbare schending en misschien zelfs zedenmisdrijf.
(Sorry, slecht weer en schoot me als 1e te binnen)
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 november 2016:
Voer het kenteken in op de website van de RDW en je weet het. Staat er niets (0 kg) dan mag je niets trekken.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!