Ad vraagt op 9 juni 2008:
Ben in het bezit van een Espace met een autmoatische versnellingsbak. Hierop zit de mogelijkheid om handmatig te schakelen (met + en -).
Bij een automaat moet je het zogenaamde "pingelen" zien te voorkomen om de koppelomvormer niet onnodig te belasten, danwel te heet laten worden waardoor deze de geest kan geven.
Als ik nu op de handmatige modus ga schakelen, zorgt de automatische koppeling dan alleen voor de soepele overgang van de versnellingen of kan de koppelomvormer in deze stand ook gaan "slippen"?
Ik let er bij het rijden in de vaste versnelling overigens wel op dat het toerental niet te laag wordt. Mocht dit dreigen te gebeuren dan schakel ik uiteraard terug.
antwoordt op 9 juni 2008:
"Pingelen" om de koppelomvormer te sparen?
Ik denk dat je een aantal begrippen door elkaar haalt!
Pingelen heeft namelijk niets te maken met een versnellingsbak. Pingelen is het ongecontroleert verbranden van het mengsel in de cilinder. Het metaalachtig geluid komt voort uit het op elkaar botsen van verschillende vlamfronten door pluriele ontsteking.
De koppelomvormer van de Espace heeft bij 2000rpm nagenoeg geen slip meer en wordt zelfs 'gelocked'in de 3e, 4e en 5e versnelling bij voldoende toerental. Het is juist dit toerental dat je met de handmatige schakelen kan beïnvloeden en daarmee de mate van slip zelf kan bepalen.
De Espace heeft reeds een 'natte' oliekoeler en is slecht te voorzien van eentje extra.
Bert antwoordt op 9 juni 2008:
Ad bedoelt pendelen, het niet kunnen kiezen van een versnelling, waardoor het beter is handmatig een tandje terug te doen. Omvormerslip kan ook dan optreden vooral bij het wegrijden natuurlijk in de lagere versnellingen.
AJ antwoordt op 6 november 2012:
Roel zegt in de 3,4 en vijf een lock up.
Hoe zit dat met de 1 en 2?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 november 2012:
In 1 en 2 is geen lock-up maar wordt de kracht via de koppelomvormer overgebracht met altijd iets slip.
Lees ook eens: http://www.caravantrekker.nl/vakantiekriebels/automaat.php
AJ antwoordt op 6 november 2012:
Menno ik meen mij te herinneren dat er ergens hier bij de vragen iemand schreef over een Audi (met koppelomvormer)die beweerde dat hij in de 1 wegreed en in de 1 bleef rijden. Bij pakweg 3000 toeren daalde het toerental een paar honderd toeren......(niet naar twee!)
Vandaar mijn vraag.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 november 2012:
Zou kunnen..... een lock-up in alle versnellingen bij de nieuwste automaten. Dat zou ik dan moeten nazoeken.
Willem2 antwoordt op 7 november 2012:
Zo nieuw hoeven ze daar niet eens voor te zijn. Ik had eerst een Espace en die deed het inderdaad in 3,4,5 en niet in 1 en 2.
Nu heb ik een Galaxy (van 2008, dus nog wel een 'klassieke automaat') en die doet het in ieder geval in 2,3,4,5,6 en het lijkt erop dat hij het ook in 1 doet, maar niet altijd, alleen bij veel toeren, of op een helling (zowel omhoog als omlaag).
De Ford gebruikt de lock-up ook veel vaker dan de Renault deed en dat is vooral op bergwegen erg prettig, zowel solo als met caravan. Bij de Espace moest ik echt een beetje 'zoeken' naar het juiste toerental om de lockup erop te krijgen, de Galaxy doet dat eigenlijk altijd vrijwel direct na het schakelen.
Bert antwoordt op 8 november 2012:
De 8 traps automaat die o.a. BMW, Audi, Range Rover en Chrysler monteert (van ZF) kent wel lock-ups in de eerste versnellingen.
Dat automaten steeds slimmer worden staat buiten kijf zoals deze tekst (van Range Rover) duidelijk maakt:
The 8HP70 is packed with energy saving features. The hydraulic actuating system is more efficient too, the hydraulic pump drawing less energy from the engine. The torque converter is calibrated to lock-up at lower speeds and operating temperature, reducing fuel consumption and once again taking advantage of the 3.0-litre diesel engine's immense low-end torque. Transmission Idle Control seamlessly and transparently selects neutral when the car is stationary and the engine idling in drive, reducing drag on the engine and saving fuel. The 8HP70 has brains too. In hot conditions it selects a lower gear to run the engine and air conditioning pumps faster to cool down the cabin quickly. In cold conditions it runs the engine faster to reduce warm-up time and emissions.
Apart from CO2-busting efficiency improvements, the 8HP70 offers performance benefits too. Taking just 200 milliseconds to complete the entire shift event, the 8HP70 gears change with an imperceptible interruption of torque for smoothness equalling that of a dual-clutch transmission, while providing a more sophisticated driving experience. The 8HP70 matches the engine speed to its turbine speed in anticipation of oncoming downshifts for an absolutely smooth transition from one ratio to the next. Closer ratios also contribute to making individual shifts smoother.
Driver Type Detection monitors driver inputs and the car's systems to optimise the response of the gearbox to the driver's style, while Curve Detection makes sure the gearbox avoids unwanted upshifts and holds on to the same gear when taking a sequence of bends. The gearbox also monitors the driver's use of the brake together with the rate of deceleration to set up the correct gear for entry and exit to the corner. The 8HP70 does not have to change to a lower gear sequentially and can skip up to six ratios if necessary, for much faster response when preparing to overtake.
AJ antwoordt op 8 november 2012:
Kijk dat is mooi. Ik meen het toch echt gelezen te hebben. Dank voor onderzoek Bert. Of moet ik zeggen thanks...gezien al het engels....
Weet jij ook hoe het zit met de 6 traps van Aisin Warner die Renault in de Espace van 2008 tot nu toe monteert?
mark antwoordt op 8 november 2012:
aisin 6 bak in de renault is de zelfde bak als in de opel zafira cdti en sommige volvo s80
perfecte bak met nagenoeg nooit problemen
AJ antwoordt op 8 november 2012:
Goed om te horen Mark.
Maar zit er ook een lock-up op in de twee?
En misschien zelfs in de één?
Fran$ antwoordt op 9 november 2012:
Een lock-up is een overbrugging van de vloeistofkoppeling/koppelomvormer. Die is dus in principe beschikbaar op alle overbrengingen. Het ligt aan het programmeren van de besturingseenheid hoe je de bak aanpast aan het voertuig. Het is dus gevaarlijk om het schakelgedrag van auto’s met ‘dezelfde bak’ van Aisin of van ZF te vergelijken.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.