Pat vraagt op 13 juni 2008:
Heb interesse in die nieuwe Dodge Journey, maar het viel mij op dat deze Dodge maar 1100 kg mag trekken.
Dit valt mij tegen, want er liggen toch een 2.4 van 170 pk en een 2.7 V6 van 188 pk onder motorkap.
De auto weegt ook zo'n 1700 kg.
Mijn Renault Grand Espace weegt ook 1700 en heeft maar een 2.0 Turbo van 165 pk, maar deze mag 2000 kg trekken.
Kan iemand mij uitleggen waarom de Dodge Journey zo weinig mag trekken in vergelijking met de Europese MPV's.
MvO antwoordt op 13 juni 2008:
Twee krachtbronnen met een totaal van 358 pk???
Pat antwoordt op 13 juni 2008:
OK, slim opgemerkt.
Afzonderlijk 2.4 170 pk en 2.7 V6 188 pk.
@Eric antwoordt op 14 juni 2008:
Amerikanen zijn meestal reuze voorzichtig met trekgewichten.
Het fenomeen "caravannen" is daar niet zo wijd verspreid als hier helaas dus wordt er weinig waarde aan gehecht.
Ik zou wel wat meer caravan modellen zoals de Airstream willen zien... 😉
Misschien dat het bij de grote Amerikaanse Pick-Up's beter gesteld is?
Ger antwoordt op 14 juni 2008:
Al gedacht aan het alternatief voor de Journey, de NITRO 2,8 CRD. Dit lieftallige trekkertje met dezelfde mogelijkheden als een MPV mag 2 ton trekken (geremd). Kost onder de streep 15 mille meer dan de Journey maar dan heb je ook wat.
Verder ben ik ergens op het www tegen info aangelopen dat de Journey 1200 kg mag trekken maar dat is nog te weining om een beetje caravan mee te verslepen. Dodge valt sowieso tegen met de toegestane trekgewichten. Zie ook de Caliber als voorbeeld. Je ziet een aardige ruige bak en gevoelsmatig denk je dan dat er wel een leuk gewicht mee getrokken mag worden. De prijzen zijn dan ook nog eens de moeite van het overwegen waard maar aan het einde koop je een bakbeest van een auto die je kunt gebruiken om boodschappen mee te doen en een vouwwagen mee naar de camping te slepen.
Mogelijk dat de Journey in andere europeese lidstaten wel meer mag trekken. Als dat zo is kun je overwegen om hem dan zelf in te voeren met gebruikmaking van de typegoedkeuring van een andere lidstaat. Dat gebeurd vaker met auto's die hier geen typegoedkeuring hebben en dan metname de amerikaanse pick-ups. Die gaan vaak eerst via Duitsland en worden dan hier, voorzien van een duitse "Fahrzeugbrief" (Duits kentekenbewijs deel 1), ingevoerd.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen