Dirk de Vries vraagt op 14 januari 2006:
Graag zou ik wat reacties willen ontvangen van mensen die ervaring hebben met het rijden met een caravan van 2.50 breed. Hobby 560kmfe of soortgelijk.
Vakantiebest. Istrie / Italie.
Auto mag 1700kg trekken, dit voorkomt misschien goedbedoelde kritiek.
Bert antwoordt op 14 januari 2006:
Je geeft wat weinig informatie. Over jezelf en over je auto. Wat de laatstgenoemde mág trekken is niet zo relevant als je de intentie van onze website een beetje kent. Wanneer je zelf geen ervaring hebt kun je ook wel bedenken dat een caravan van 2.50 breed en 7.30 lang (pak 'm beet) geen kattepis is. Over de trekauto en hoe die omgaat met de kilootjes wil ik hier nu niet over uitweiden.
Wanneer je begint met een caravan van zeg 900 kg, 2.10 x 5.50m zul je zelf ervaren dat praktisch elke weg goed te berijden is. Ook met een compacte 1.4 of 1.6 ervoor maakt het haast niet uit hoe steil, smal of bochtig. Toen ik - als voorbeeld - daarna een caravan aanschafte die 1200 kg woog, net zo breed was, maar 6.60 lang reed ik prompt een keer de tentrail aan de achterzijde eraf. Ja, die 300 kg méér was ook duidelijk voelbaar, vooral in acceleratie en bovenal bij het wegrijden op steile(re) hellingen. Ook aan de caravan daarna (1450 kg, 2.20 x 7.00) moest ik echt wennen. Deze lengte is vaak de grens op campingplaatsjes. De uitzwaai achter is serieus groot en wordt in de praktijk erg onderschat. De breedte van 2.20 is m.i. de grens voor smalle wegen. Met een breedte van 2.20 (en ook nog wel 2.30) is het echter geen probleem spiegels te monteren die voldoen. Ik vind zelf 2.30m breed té veel om ondanks mijn ervaring easy relaxed overal te willen komen. Het is echter zo langzamerhand wel de standaard geworden in onze drang naar vaste bedden...
Nu 2.50 x 7.++ meter. Ja, nog weer wat langer, zwaarder en vooral breder. Die 20 cm bovenop de imho al erg brede 2.30 is relatief gewoon erg veel. Spiegels die voldoen (aan de wet en aan je eigen minimum eisen als het goed is) zijn een probleem voor de meeste auto's. Op een VW Touareg of Opel Vivaro e.d. zal het nog wel lukken. Daarnaast is 2.50 gewoon net zo breed als de dikste vrachtwagen! Kom je dus zo'n jongen tegen op een normale Nederlandse provinciale weg, dan moet je beslist vóóraf een bocht naderend je plan trekken. Je rijdt anders zeker je linkerspiegel eraf en je rechtervelg kapot. Kortom, dit moet je leren. Hoe? Wel, dat is lastig. Een E-rijbewijsopleiding volgen is beslist geen goede. Je rijdt dan bijv. met een VW bus en een aanhanger die net 1 cm breder is als die bus. Een cursus bij ons? Mwa, als je hem hebt - die caravan - dan steek je echt veel op tijdens de anderhalf uur durende praktijkrit, maar je zult begrijpen dat 1 1/2 uur niet voldoende kán zijn. Derde mogelijkheid: volg wat lessen voor groot rijbewijs. Je leert dan iig geval - lijkt me zo - om te gaan met de afmetingen. Maar nog niet met een aanhanger!
De beste optie?
Ben je nieuw in het trekken van een caravan. Beheers je met de aanschaf van die caravan. Ga niet voor het interieur, z'n ruimtelijkheid, z'n vaste bed.... Ga voor small is beautiful. Elke caravan hoe klein ook is comfortabeler dan een tent of vouwwagen. Zeker met slecht weer. Een kleine caravan is groot genoeg als je ermee naar warme streken gaat. Je leeft dan toch buiten? Groot gezin? Die kids slapen in tentjes. Goed materiaal, dan leren ze snel ook 'te overleven' als het 's nachts een keertje vriest.
Na die ervaring(en) kun je als je dat wenst toch gaan voor groter en zwaarder. Over een tijdje. Moet dat dan een Hobby 560 kmfe-xyz worden? Nee zeker niet. Mijn caravan (2.20 x 7.00 ouderwets tweetafelmodel) is geschikt om in te slapen met 4 (ev. 5) personen. Dus ook in de winter allemaal ín de caravan. Bovendien is hij 's zomers ev. te gebruiken met aan één kant een vast opgemaakt bed, maar ik prefereer dat niet. Een bed van dik 2.00m breed is toch wel lekker... Zit dat in die Hobby? Een bed van twee meter breed???? 😉
Goh, wat een verhaal. Maar begrijp je m'n punt? Wil je er met een dikke auto alleen maar één keer per jaar naar de Costa via de Autoroute. Prima. Zal allemaal best wel lukken. Hoe groter hoe mooier. Klopt. De lol van caravanning is in dat geval echter ver te zoeken. Imho..... dus....
Richard antwoordt op 14 januari 2006:
Opzich geeft het rijden met 2.50 breed geen problemen maar op binnen wegen is het wel oplettel bij schuin staande bomen en in de bergen letop bij muurtjes langs de kant want als je moet uitwijken dan rijd je zo de zijkant er uit,ook bij tegen liggers op smallen wegen ga op tyd aan de kant staan anders heb je misschien een probleem je bent net zo breed als een vrachtauto dus blijf zo veel mogelijk in het midden van je eigen weg helft rijden dan valt het wel mee.
dj antwoordt op 15 januari 2006:
Het maakt volgens mij niet zoveel uit wat je rijd, alleen als je een caravan van 2,5 mtr rijdt heb je wel wat meer rijervaring nodig. De caravan komt gewoon mee, net als een andere breedte.
En je kunt alleen maar ervaring opdoen door te rijden met een caravan. Maar als je het durft zou ik die 2,5 mtr breed kopen.
En een goede trekauto moet je hebben.
william antwoordt op 15 januari 2006:
ik ben eigenaar van een hobby 5.60kmfe maar pas een paar weken en heb slechts een ritje van minder dan een uur gedaan. mijn trekauto is een ford transit tdci 125pk en deed het perfect. rij ervaring heb ik de laatste 5jr opgedaan met een hobby 4.40 , staandaard breedte. mijn stelling is: even
meer opletten maar als het eenmaal rijd dan komt tie vanzelf
achter je aan.
veel sucses ermee
Ad antwoordt op 16 januari 2006:
Laat deze breedte van de caravan geen belemmering voor de aankoopbeslissing zijn. Ook wij kochten een 2,50 m. en dit geeft voornamelijk in het voor- en naseizoen erg veel comfort als je met 3 kinderen in de caravan moet zijn.
Buiten de normale oplettendheid bij het rijden met een caravan hoef je over het algemeen alleen maar extra alert te zijn in bijzondere situaties, o.a.:
- tolpoortjes (eerst kijken of de caravan tussen de betonnen afzettingen door gaat en daarna pas kijken hoever je van het kaartjesapparaat staat)
- in- en uitgangen van campings
- obstakels op campings/andere terreinen die normaal niet voor openbaar verkeer zijn
- wegversmallingen bij wegwerkzaamheden
Zoals de eerste schrijver opmerkt is de caravan net zo breed als een vrachtwagen. Aangezien deze op nagenoeg alle plaatsen kunnen en moeten kunnen komen, kun jij er met de caravan ook komen.
Ervaring speelt hier natuurlijk ook een rol, maar ik ga er even vanuit dat je niet ineens een 2,50 m. gaat kopen.
Daarnaast ligt een 2,50 m. door zijn breedte als een blok op de weg.
william antwoordt op 16 januari 2006:
ad, jij schrijft een 2.50 ligt als een blok op de weg, is dat echt zo hoe hard zou ik ermee kunnen rijden ?? want zeg nou zelf,
aan die 80km heeft zich denk ik nog nooit iemand gehouden.
ligt er ook aan wat voor trekauto er voorstaat natuurlijk.
ik een fordbus, transit 125pk, schreef ik al eerder trouwens.
gr william
dj antwoordt op 16 januari 2006:
Dat is een gevoelskwestie en ervaring, en wat voor trekauto je hebt.
Wij hebben indien het mogelijk was naar italie 105 tot 110 gereden. Dit wil niet zeggen dat dit een advies is. Nogmaals het is een gevoelskwestie en ervaring. Een weg met flinke sporen erin moet je je snelheid aanpassen aan de weg, Wegwerkzaamheden e.d je weet wel wat ik bedoel.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 januari 2006:
Volgens tests (in het Duitse tijdschrift Camping, Cars & Caravans) zijn 2,50m brede caravan minder stabiel dan smallere. Wij hebben dat zelf nog niet objectief kunnen vaststellen. Wel dat rijden met met 2.50m bijna onmogelijk is omdat spiegels zelden aan de wettelijke normen voldoen.
Voor een goede chauffeur is rijden met 2.50m natuurlijk geen probleem, maar helaas zijn er zo weinig goede chauffeurs. Als ik zie hoeveel problemen het rijden met een gewone caravan voor veel mensen al geeft dan houd ik mijn hart vast als er veel meer (onervaren) caravanners een 2.50 kopen.
Ook als u denkt een goede chauffeur te zijn, kom dan een keer langs op 1 van onze caravancursussen. Ik durf te wedden dat we u nog veel kunnen leren.....
dj antwoordt op 16 januari 2006:
zie jullie mischien zondag nog wel in rosmalen.
william antwoordt op 16 januari 2006:
Dj, wat is er rosmalen te beleven dan??
william antwoordt op 16 januari 2006:
Menno, ik ben het zeker met je eens dat er piloten rondrijden
die er niks van bakken. ik doel op een catogorie mensen die
4 keer per jaar met een aanhanger/caravan rijden, van de
stalling naar huis, heen en terug op vakantie en dan terug
naar de stalling. ik zelf zit in de keukenbrance en wel het
plaatsen. ik rij zeker 3 dagen per week met een gesloten
tandemasser 3,5lang, 2,5hoog en ik weet we zijn allemaal
zelf de beste... je weet denk ik wel wat ik bedoel.
gr william
dj antwoordt op 17 januari 2006:
Beurs kamperen en recreeren
Ad antwoordt op 21 januari 2006:
Hoi William,
Op cruise control zo rond de 95 / 100 km/u met een Sharan 1.9 TDi (85 kw). Op deze snelheid rijdt het span heerlijk rustig en ontspannen (daaronder ook natuurlijk).
Harder nooit geprobeerd, ben dat ook niet van plan. Die 100 km/u is voor mij echt de max uit het oogpunt van veiligheid.
william antwoordt op 21 januari 2006:
ad, met een 2.50 br ?? en wat voor auto had je er voor,
ik ken dat model niet. volgens mij had je een vw ??
ik heb meer verstand van kopere buizen en sanitair.
gr william.
Ad antwoordt op 22 januari 2006:
Volkswagen Sharan 1.9 TDi (85 kw).
Joan antwoordt op 30 januari 2006:
Ik ben nu 2 seizoenen met een Knaus 550tkm (2,5 mtr uitvoering) op vakantie geweest (voorjaar & zomer) nadat ik ook diverse malen met een caravan van normalere afmetingen (tot 2,20 mtr) heb gereden. Ik moet bekennen dat het rijden met een brede caravan geen enkel probleem is als je op de autowegen zit (wel opletten bij tol poorten in Frankrijk!!). Echter op provinciale wegen merk je toch dat je met een brede caravan op stap bent! Zeker wanneer je een vrachtwagen tegemoet komt rijd ik toch geregeld nadrukkelijke aan de rechter kant van de rijstrook aan het rijden om minder wind te vangen. Met een smallere caravan heb je dit toch minder nodig. Ik trek mijn caravan met een Chrysler Voyager met V6 benzine motor en dat gaat allemaal prima (cruise control aan en relexen maar). Maar wanneer je veel met de caravan wilt gaan trekken en daarbij smalle wegen gaat opzoeken vind ik een 2,5 mtr brede caravan af te raden! Wat zeker een MUST is bij een grote caravan is een caravan mover. Joh wat heb ik al veel plezier van dat ding gehad. Door een druk op de knop kan je de caravan goed op zijn plaats manoevreren en dat is met zo'n grote caravan zeker nodig!
Patrick antwoordt op 31 januari 2006:
Ik zie hier bij sommige antwoorden, de snelheid van boven 100 km/u geschreven staan en dat dat geen probleem is met de 2,5 meter brede caravans. Dat geloof ik graag.
Maar ooit eens aan gedacht hoe de verzekering erover denkt aan snelheden boven de 100 km/u, ook indien je een goede trekauto ervoor hebt staan?
Rijdt zelf een Hobby 500 KMFe van 2,30 breedt met een Renault Grand Espace ervoor.
Rijdt hier ook zo rond de 100 km/u mee, maar zeker niet harder ivm idd de verzekering en omdat mijn banden goedgekeurd zijn tot een snelheid van 100 km/u.
Nu zal de marge best iets hoger liggen, maar ik wil het toch niet uitproberen.
P.S. In het dagelijkse leven rijdt ik een vrachtwagen-combinatie van 17,5 meter lang en 2,55 meter breedt.
En naar deze ervaring heb ik dus gekozen voor de 2,30 brede caravan ipv de 2,5 meter.
Bert antwoordt op 3 februari 2006:
Je geeft eigenlijk aan dat het rijden met een vrachtwagencombinatie van 2.55 beter gaat dan met een caravan van 2,5x. En ik denk ook dat je gelijk hebt omdat de auto ervoor altijd een stuk smaller is. O.a....
Verzkeringstechnisch zal breedte niet veel uitmaken. Wel wat toegestaan is. In F mag je 130 en in B 120. Sommige caravanmerken geven aan dat je er niet harder mee mag dan 100. Ik geloof vanwege de dakluiken (Heki). Het zal voor een verz. mij. overigens een hele toer zijn aan te tonen dat je harder reed dan toegestaan. En dan nog...
Rico antwoordt op 10 februari 2006:
Wij hebben sinds vorig jaar een Kip Celebration 44TDB, breedte 2.3 meter. In het najaar op vakantie geweest naar Noorwegen. De wegen langs de fjorden, ook de doorgaande wegen, zijn vaak dermate smal dat 2.3 meter voor m'n gevoel toch echt de maximale breedte is. Zeker als een vrachtwagen tegemoet komt en de weg slingert.
Dit is inmiddels onze vierde caravan. Altijd caravans gehad van bijna 2,3 meter breed (Beyerland), klein begonnen (350DD). Als je altijd naar dezelfde plek gaat in het zuiden waarbij voornamelijk over snelwegen / N-wegen wordt gereden, dan zal 2.5 meter breed best kunnen. Maar ikzelf pieker er niet over. Wij trekken vrij veel "binnendoor" met de caravan en nu dus ook Noorwegen. Dan lijkt 2.5 meter me niet prettig.
O ja, we hebben een stevige trekauto, Opel Vivaro 1.9 DTI (130 pk / 300Nm).
D.de Vries antwoordt op 1 mei 2006:
Hallo allemaal als starter van deze vraag toch een verlate reactie van onze kant.
De Hobby 560 kmfe is er gekomen echter hebben wij deze caravan onlangs ingeruild tegen de 500 kmfe.
De 2.50 mtr biedt net dat kleine beetje meer binnenruimte, echter weegt het ons inziens niet op tegen de rijeigenschappen van de 500 kmfe van 2.30 breed en 7.09 lang. Ondanks dat wij er al jaren met een behoorlijke caravan op uit trekken en ik voor mijn werk zo'n 70.000 km perjaar op lands wegen vertoef, verkiezen wij toch 2.30 breed als max.
B. Willemsen antwoordt op 23 november 2006:
Hoi trkkers,
Ook ik sta nu voor de keuze (Hobby 500KMFE 2.30 breed of een 560KMFE 2.50 breed)
We hebben 3 jaar een 500 gehad, zojuist part. verkocht.
Nu willen we graag een 560 kopen en mijn motto was eigenlijk;
als het eenmaal rolt, dan rolt het. We gaan naar Istrie/Italie/spanje/ Frankrijk, maar we moeten er wel fatsoenlijk kunnen komen. Ik durf te zeggen dat ik een zeer behoorlijke rij-ervaring heb. Toch schrik ik van de negatieve reactie's. Wat is wijsheid? We wilden nog iest meer binnenruimte maar bij Hobby kom je dan op 2.50 breed terecht. Is het echt zo vreselijk rijden, of kan je met goed en geconcentreerd rijden eigenlijk gewoon overal terecht?
Ik hoor graag van jullie?
MVG
Bob
Bert antwoordt op 24 november 2006:
Ik denk toch Bob dat alles wel gezegd is in dit draadje? 'Overal ermee kunnen komen'? Nee, natuurlijk niet. Ook niet met een 500 wellicht... Rijdt een 560 net zo goed als een 500? Nee, natuurlijk niet. Maar misschien vond je de 500 perfect rijden en dan zal i.c.m. jouw auto een 560 net even minder dan perfect rijden...
Drie zaken zijn echt belangrijk met zo'n brede en ook lange caravan: a) je eigen opgebouwde ervaring met afmetingen en massa's van combinaties b) je route en reisdoel c) afgeleide daarvan, op wat mindere wegen rekening houden met de toegenomen spoorbreedte en de iets verder naar achter liggende as, zorgen voor meestal flink andere lijnen in bochten. Daar zul je rekening mee moeten houden en aan moeten wennen.
'Normale' auto's kunnen niet voldoen aan de wet wat betreft spiegels. Is dat een probleem? Wel als ik je inhaal en jij ineens naar links gaat omdat je me niet gezien hebt. Gelukkig hou IK daarmee rekening als ik zo'n combinatie schuin voor me heb...
En verder? Ach... Ik ben bezig de Europese paswegen in kaart te brengen en in aansluiting daarop de routes die je zou kunnen volgen naar vakantiegebieden. Van snel, makkelijk, maar soms druk tot minder snel, moeilijker, rustiger en mooi, zoiets. De laatste categorie zul je met een 500 of 560 niet kunnen nemen. (Of zeer ervaren en met een Cayenne ervoor) Maar als dat geen probleem voor je is. So what?
Ed.van Bemmelen antwoordt op 5 januari 2012:
vraag:is het normaal dat de wielen van een hobby excelent caraven er enigszins schuin onderstaan,of is er iets mee aan de hand.Ik heb de wielen en naven er af gehad vor contole van de wielagers en remvoering,maar kan geen ongerechtiheid ontdekke aan de wielophanging of aan het onderstel.Weet U hier iets van?
Remco antwoordt op 5 januari 2012:
Ik ga me toch aansluiten bij Bert. De ruimte in de caravan is leuk, maar ga je voor 2,5m, dan perk je het aantal bestemmingen waar je kunt komen simpelweg in.
Afgelopen zomer in Noorwegen ging het allemaal nog prima met ons oudje van 2,20m * 6,22m, maar breder heb ik eigenlijk geen zin in voor Noorwegen of Griekenland. Vergeleken met m'n vorige carvan van 4,95 * 2,10 m is het soms al een hoop gedoe.
Kun je met die beperking van reisdoel leven, dan is er met 2,5m natuurlijk weinig mis. Op de wintersport lijkt het me ook perfect, zoveel binnenruimte, maar het is mij te breed.
antwoordt op 5 januari 2012:
@ ED,
Je stelt een nieuwe vraag die niets met het oorspronkelijke onderwerp te maken heeft.
Zoals je ziet wordt er niet op jouw vraag gereageerd maar op een ruim 5 jaar geleden gegeven antwoord.
Ook voor het gebruik van de zoekfunktie is het niet handig.
Wellicht kun je je vraag beter opnieuw stellen in een nieuwe topic.
vrgr
JT®
Jan& antwoordt op 5 januari 2012:
Ik sluit mij aan bij Bert "small is beautiful".
Ik ben zelf op een gegeven moment naar een caravan van 2.30 naar 2.20 teruggegaan. Het rijdt veel gemakkelijker en er is geen weg te smal en geen berg te hoog.
Ook wat betreft comfort missen we eigenlijk niets. Ook een kleine caravan kan comfortabel zijn.
Janke antwoordt op 6 januari 2012:
Wij hebben een caravan van 9.00X2.52 breed.
Een leuke uitdaging, maar met wat beleid goed te doen.
Op geen camping in binnen en buitenland problemen ondervonden.
Wel van te voren goed uitkienen welke route je wilt volgen.
John antwoordt op 6 januari 2012:
Ik heb al 7 jaar een Knaus Südwind 2,5mt breed en 7,2mt lang. De trekauto is een Opel Omega 2,2 en wordt nu een Volvo S60. In die jaren ben ik herhaaldelijk naar Reit im Winkl in Tirol Zuid-Duitsland gereden met hellingen tot 12%. Ook in de winter met forse sneeuwval. Geen enkel probleem. Nadeel zijn de sporen in de weg, omdat de caravan dezelfde asbreedte als een vrachtwagen heeft. Snelheid rond de 100km. Ik wil geen andere caravan meer vanwege de extra breedte dus luxe.
Jan& antwoordt op 6 januari 2012:
Dezelfde asbreedte als een vrachtauto is toch juist gunstig John?
Als je met een wiel in een spoor en de andere er net naast lijkt mij minder stabiel.
MD antwoordt op 9 januari 2012:
Mijn eerste rit met een hobby 560 was naar Italie. Viel me alle zins mee. Bij aankomst op de camping een buurman geholpen zijn caravan naar een andere plek te verhuizen. Deze was smaller maar dat vond ik juist lastiger, hij verdween uit het zicht, leek wel. Op de smalle wegen richting camping had ik ook wel eens het idee dat het allemaal erg krap werd maar of 20 cm minder (dat is slechts 10 cm aan beide zijden) nou echt meer gemak had gebracht.. De binnenruimte in de voorjaars- en herfstvakantie maakte het voor ons in ieder geval meer dan goed.
Roel antwoordt op 10 januari 2012:
Wij hebben ook een 2.5 meter brede caravan (Knaus 550) en zijn er 4 jaar geleden voor het eerst mee op vakantie geweest. Daarvoor nooit caravan ervaring gehad. Ik vond het rijden totaal niet erg met een 2.5 meter brede caravan, al rijd ik met caravan wel 10x liever in Frankrijk over de tolwegen dan over Duitsland en Italie/Kroatie.
In Italie vonden we de plaatsen ook wel erg klein voor onze caravan, daardoor konden we bijna niets meer kwijt op de plaats + auto kon er ook niet staan.
martin antwoordt op 31 oktober 2014:
wij hebben een Hobby 560 KMFE uit 1998, voorzien van een mover. De totale max massa van de caravan is 1500 kg. We trekken de caravan met een renault megane uit 2013, 115pk diesel, voorzien van hulpveren achter. De breedte van de caravan is 2.50 meter, lengte incl dissel is 7.49 m. Volgens de berekening hier op de website is het allemaal kantjeboord...
allereerst mijn mening over mijn eigen rijervaring: Ik heb jarenlang met grote servicebussen gereden, daarnaast ivm hobbymatige caravanhandel regelmatig met diverse afmetingen onderweg geweest. Tot nu toe nooit schade gereden.
Mijn mening over de combinatie: Wettelijk gezien is de combi toegestaan, qua trekvermogen gaat het prima, alleen het slingeren is bij deze combi wel kritiek. alleen door zeer goed om te gaan met belading, icm een iets hoger kogeldruk (85-90 kg) en de max snelheid op 87 km/u te houden, rijdt de combinatie rustig. Door alle zware uitrustingsstukken op de as te plaatsen (gasfles, reservewiel etc) wordt het slinger moment verkleind. Daarnaast plaatsen wij geen belading voorbij de as v/d caravan richting de achterkant. De auto wordt hierbij zo zwaar mogelijk beladen om toch "de baas" te zijn. We hebben 3 kleine kids, dus er gaat voldoende mee, ook voor een weekend! kortom, alleen door zeer bewust om te gaan met de voorbereidingen, kan ik naar mijn mening prettig rijden. De combi slingert dat niet, voelt stabiel aan en neutraliseert zichzelf weer naar bijv passeren vrachtwagen. Zeg er wel bij dat bijv een beyerland 495T , 2.20 x 6.7 meter een stuk rustiger en sneller te bewegen is. (Was voor ons gewoon te klein..)
Nu mijn ervaringen onderweg; met deze caravan zijn we tot nu toe alleen in nederland geweest, dus ik heb nog geen mening over rijden in de bergen met deze combi. De breedte 2.50 meter is op de snelweg geen probleem. rijden op N wegen eigenlijk ook niet, bij tegemoetkomende grotere wagens / combi's gewoon rustig blijven opletten, iets naar rechts en ogen voor op de weg houden, niet teveel in de spiegels. Pas op de kleinere lokale wegen wordt het wel goed oppassen, bijv door een dorp, stad, veel rotondes etc. Snelheid aanpassen, verder vooruit kijken en je tijd nemen blijken voor mij goed te werken. Voordeel: je bent echt bezig met manoeuvreren, ik vind dit leuk om te doen en het geeft me soms echt een kick om met in mijn ogen zo'n grote combi door smalle straatjes te rijden. Nog 1 tip: denk ook aan de uitzwaai bij deze caravan, daar de as praktisch in het midden zit. Ik probeer altijd zover mogelijk rechtdoor te rijden, en dan vrij stijl de bocht in te draaien (bijv de haakse bocht bij ons in de woonwijk) hierdoor wordt de caravan sneller vanuit z'n draaipunt weggetrokken, en raakt de kont geen geparkeerde auto's.. (lastig uit te leggen).
Het comfort is natuurlijk super, zeker als je veel in nederland kampeert, voor weekendjes weg zetten wij geen tent op, we hebben 3 stapelbedden achterin, een 1.60 x 2 meter fransbed voorin, en in het midden een ruime rondzit, goed om met 6 personen te zitten. Voor nu ideaal, als de kids groter worden (nu 6, 4 en 1), komt er waarschijnlijk weer een kleinere.
Als laatste mijn mening over der gevolgen voor overige weggebruikers; doordat ik mijn snelheid moet aanpassen, hou ik voor mijn gevoel met een dergelijke afmeting wel het verkeer af en toe op; je zou maar binnendoor een half uur achter zo'n caravan hangen, zonder in te kunnen halen...Kan me voorstellen dat dit niet altijd even prettig zal zijn. Bij voorbaat mijn excuses!
Mijn conclusie:
Zou ik net begonnen zijn met caravannen, had ik de hobby 560 allang beschadigd tijdens het rijden..Enige ervaring is vereist! Ben jezelf bewust van belading etc, zeker als het trekkend voertuig maar net past..(Nogmaals ik heb nog geen ervaring in de bergen met deze combi) Daarnaast is aanpassen van je rijsnelheid en anticiperen op de tegemoetkomende situaties (tegenliggers, wegversmallingen etc) erg belangrijk. Om relaxed binnendoor te kunnen rijden, is een maatje kleiner wel aan te bevelen. (zoals al eerder genoemd, de KMFE 500 biedt bijna dezelfde ruimte, is alleen wel wat compacter (en voor ons nog net te duur, haha.)
Ik hoop dat mijn ervaring nog een stukje toevoegt aan deze overigens al wat oudere topic.
Groetjes Martin
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.