RIk vraagt op 28 juni 2008:
is de gothardpass goed te rijden met een ford mondeo 2.0 met 145 pk(benzine) in combinatie met een chateau van 1150 kilo?
@Gerhard antwoordt op 28 juni 2008:
Zolang als je op de pas geen file hebt gaat dat zeker lukken. Tijdig schakelen en temperatuur in de gaten houden. Suc6
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 juni 2008:
Welke weg over de Gotthard pas? De echte 'oude' pasweg heeft hellingen tot 12% en gaat tot een hoogte van 2100 m. Ik vind dat je met jouw combinatie dus op 12% op 2000 m moet kunnen wegrijden en kan jouw combinatie dat? (antw...zie berekening).
Zijn de remmen van je Chateau goed (optimaal) afgesteld? en heb je ervaring met het rijden van een lange afdaling?
Alle vragen met ja beantwoord? dan is het goed te rijden.
RIk antwoordt op 28 juni 2008:
Ik zou dan inderdaad over de oude pasweg rijden, op internet heb ik echter gelezen dat het max stijgingspercentage 10% is. Ook vrachtwagens zouden vroeger over de pas zijn gegaan, dan moet het met caravan toch ook lukken. Mijn combinatie kan wegrijden op 10.4%. Ik heb overigens 'bergervaring'.
Bedankt voor de reacties!
Bert antwoordt op 1 juli 2008:
'Alles' ging vroeger over de pas. De weg is vóór de tunneldoorvoer zeer goed onderhanden genomen. Natuurlijk is het geen snelweg, maar de weg is breed en gematigd steil. Zeker zijn de afdalingen lang, maar met de nodige kundigheid geen onoverkomelijk probleem. Bergop? Kwestie van de juiste versnelling / snelheid kiezen. Bergaf dus ook... Eng? Geenszins, zeker niet na een BergTrainingsWeekend.
DJ antwoordt op 11 maart 2009:
NAV reactie Menno; de echte oude pasweg is iets heel anders: straatje met klinkertjes en niet te berijden, zelfs solo een probleem.
Als bedoelt de huidige pasweg, dan heb je gelijk.
RIk antwoordt op 11 maart 2009:
ik bedoel inderdaad de huidige pasweg.
@Gerard schreeft zolang er geen file is gaat dat zeker lukken. Is er regelmatig file op de pas? Ik denk dat ik over de brenner autobahn ga tomtom geeft aan dat dat de snelste weg is naar het gardameer via de fernpass. Deze heb ik eerder gereden werkelijk een verschrikkelijk mooie route!
Bert antwoordt op 11 maart 2009:
De echt oude pasweg is inderdaad niets voor caravanners. 😉 Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je daar per ongeluk opkomt.
Files kunnen er zijn wanneer het voor de tunnel ook vast staat, maar die rollen dan langzaam door dorpjes als Wassen en Göschenen, op de pasweg zelf die verderop voorbij Andermatt begint zul je geen files meer tegenkomen.
RobD antwoordt op 11 maart 2009:
Doen, een mooie route die met je combi goed te doen is.
Persoonlijk ga ik liever over de Gothard dan door de tunnel en geniet nog iedere keer.
DJ antwoordt op 13 maart 2009:
Ik heb een half jaar gewoond in de directe omgeving van de Gotthard en verbaas me over alle Horrorverhalen.
Als eerste; op de pas zelf komen nagenoeg nooit files voor, behalve op zondagmiddag als de Zwitsers als uitje de "3-passentocht" rijden. Voor een ervaren rijder is de echte pas van de noordkant af redelijk te berijden. Tot Andermatt een stevige weg met een aantal haarspeldbochten. Maar: je kunt heel goed vooruit kijken en bij heel veel bochten is een (vlakke) uitkijkplek. De zuidkant is "a piece of cake" Ruim, helling hooguit 8 %
De tunnel? Tsja, je moet er van houden om een tweebaanstunnel van 15 km te berijden. Hij is warm en het stinkt. De toerit is goed te doen als je de files vermijdt. Zie eerdere berichten ook elders op forum. En als er files zijn kun je ook op heel veel plekken van de snelweg af. Je kunt er ook voor kiezen om een rustig moment af te wachten op één van de vrachtwagenwachtplekken vlak na de Seelisbergertunnel of bij het Benzinestation ca 15 km na de Seelisbergertunnel. Geloof me, ik heb daar gewoond en kom daar nu ook regelmatig en ik verbaas me over de paniekzaaierij die ik hier op het forum aantref.
DJ antwoordt op 13 maart 2009:
Nog een geruststelling: als je kiest voor de echte pasweg: die is overal breed genoeg om tegenliggers te passeren, vrachtwagens kom je nagenoeg nooit tegen en de bussen die er rijden kondigen zich aan met hun karakteristieke hoorn.
Dus: de echte pas: gewoon doen (eventueel overnachten op de camping in Andermatt) De tunnel? Hou de verkeersberichten in de gaten en bij grote drukte? Rustplaatsen genoeg! Overigens: waarom persé doorstomen naar Tessin of Italië, de omgeving voor de pas is zo ongelooflijk mooi. Ga op de camping in Fluelen staan en verken de omgeving: Klausenpas, Sustenpas, Furkapas, Brunnen, Engelberg, enz. enz.
Bert antwoordt op 13 maart 2009:
Paniekzaaierij en horrorverhalen? Je overdijft schromelijk. Men stelt vragen omdat men de weg niet kent of onervaren is in de bergen, vervolgens wordt men alom juist gerustgesteld, mits men een beetje om kan gaan met de techiek van het rijden in de bergen met een caravan. Waar wel regelmatig voor wordt gewaarschuwd en terecht zijn de files die vaak voor de tunnel staan. Grotendeels door onkunde worden daar in het seizoen honderden vooral Nederlandse caravanners afgesleept vanwege verbrande koppelingen.
Bert antwoordt op 13 maart 2009:
Ik ken daar ook nog een prachtig campinkje: Göscheneralp. Zeven km omhoog vanaf Göschenen. Geen stroom, warme douche 400 m verderop in het hotel en een echt bergweggetje naar de op 1800 m gelegen Alp. Smal, steil en met tunneltjes. 7 km vanaf het dorp. Prachtig daar! Vanwege het lastige weggetje staat het bordje camping pas aan het eind van het dorp. 😉
Bert antwoordt op 13 maart 2009:
Hieronder een beeld van het bergweggetje vanaf Camping Göscheneralp. Wel een waarschuwing, want het is deels flink steil en ook vaak smal: het ene half uur gaat de postbus naar boven en het andere half uur komt hij naar beneden. Vermijd een 'confrontatie'. Aan het eind van de dag vooral in het weekend loop je de kans verkeer tegen te komen: terugkerende wandelaars.
Hieronder een plaatje geschoten op de Sustenpaß (Wassen - Interlaken)
Bert antwoordt op 13 maart 2009:
Tip: zie je hoe ik m'n auto bergop heb geparkeerd? Horizontaal en geschaard. Zo kom je makkelijk weg.
TIjs antwoordt op 13 maart 2009:
Bedankt voor de reminder.
DJ antwoordt op 13 maart 2009:
Effe goed lezen Bert: wat ik juist probeer is ook gerust te stellen en aan te geven hoe je de mogelijke files voor de tunnel kunt vermijden (wachtplaatsen) én aan te geven hoe relatief makkelijk de pasweg is. Waar overdrijf ik schromelijk?
Gerrit antwoordt op 13 maart 2009:
Ik denk als je geen last hebt van hoogtevrees het allemaal al wat makkelijker gaat.
Als ik jouw plaatjes zie Bert moet ik er niet aan denken Brrr
Gr Gerrit
Bert antwoordt op 13 maart 2009:
@DJ. "Paniekzaaierij en horrorverhalen? Je overdijft schromelijk."
DJ antwoordt op 13 maart 2009:
Beste Bert,
Als je mijn twee berichtjes goed leest dan haal je daar uit: Gotthard goed te doen maar als je opziet tegen files dan kun je....en vervolgens geef ik alternatieven en tips. Mij dunkt een heel constructieve bijdrage.
De route naar de Gotthardtinnel is een mooie vierbaansweg met alleen een matige helling voor zo'n weg. En ja er zijn wel eens files die je kun vermijden door wachten of een goed berijdbare pas te nemen.
maar dan: lees het hele forum eens door op Gotthardpas, dan kom je de meest erge verhalen teggen over verbrande koppelingen, in de soep gedraaide motoren, mensen die er niet langs durven en soms wel honderd kilometer om gaan rijden en vul maar aan. Dat noemt men in gewoon nederlands dus Horrorverhalen, volgens het woordenboek betekent dat "afkeer" of "huivering".
Paniekzaaierij noem ik het als mensen met de mooiste combinaties impliciet vertellen dat het eigenlijk geen doen is. Lees een flink aantal andere draadjes maar eens na.
kortom: ik vind jouw reactie "je overdrijft schromelijk" bijzonder onterecht en onvriendelijk als ik zie welke moeite ik genomen heb om als oud inwoner van Altdorf mijn zienswijze en hulp te geven met suggesties. Misschien maakte ik één fout door niet af te sluiten met: "volg een Bergtrainingsweekend".? :-(
Bert antwoordt op 13 maart 2009:
Beste DJ. Ik beweer nergens dat je bijdrage niet constructief is, sterker nog ik ben het geheel met je eens. Uitsluitend niet met je suggestieve bewoordingen paniekzaaierij en horrorverhalen. Je doet het daarmee voorkomen dat er in de vele draadjes met 'Gotthard' door ons en andere reageerders op (inderdaad vaak) angstige vragen, allerlei rampscenario's worden voorspeld. En dat is niet zo. Op de terechte waarschuwing na van die files voor de tunnel.
Dat, uitsluitend dat bedoelde ik, die nuancering wilde ik aanbrengen omdat die onterecht is. Waarom je dat blijkbaar ziet als een soort persoonlijke aanval op je integriteit en goede bedoelingen is mij een raadsel. In ieder geval is het zo niet door mij bedoeld.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 maart 2009:
Ik geloof dat jullie (Bert en DJ) langs elkaar praten maar het over de boodschap wel eens zijn.
Op het (gehele) forum worden heel veel vragen over de Gotthard gesteld. Het gaat dan eigenlijk altijd over de tunnel (vaak tenonrechte aangeduid met gotthardpas) en zeker niet over de echte oude pasweg. De 'normale' pasweg rijden ook maar weinig mensen met een caravan en juist daarvan zeggen wij vaak dat dit heel goed kan. De horrorverhalen hebben vooral betrekking op de files die regelmatig in de zomer voorkomen bij de tunnelingangen. Het tijdstip waarop er een file is, is moeilijk te voorspellen ook omdat men met toegangdosering werkt. Horror kan ontstaan als je met een 'doorsnee' combinatie een aantal keer verkeerd optrekt op de helling voor de tunnel.
Peter antwoordt op 13 maart 2009:
Quote: Voor een ervaren rijder is de echte pas van de noordkant af redelijk te berijden.
Dit is dus schromelijk overdreven. Zelfs voor een minder ervaren rijder is dit makkelijk te doen, er van uit gaande dat de combi het kan. Verkeerstechnisch is er niets moeilijk aan.
Zoals geschreven is, brede wegen en niet al te steile hellingen.
Tijs antwoordt op 13 maart 2009:
@Gerrit: en ik krijg door die foto's alweer helemaal zin in de vakantie. Maar inderdaad, je moet geen hoogtevrees hebben 😉.
DJ antwoordt op 13 maart 2009:
Bert, Menno,
Oké, we zijn het eens. (alhoewel "honderden afgesleepte nederlanderse caravans per seizoen klinkt toch wel wat paniekerig toch? had ik daar toch moeten blijven en een sleepbedrijf beginnen).
Maar effe heel kritisch over die foto op de Susten: die parkeerplaats is nagenoeg vlak toch? 😉
dat is me vaker opgevallen in dat Driepassengebied dat de parkeerplaatsen langs de pasroutes maar ook de uitwijkplekken net na de haarspeldbochten meestal behoorlijk vlak liggen.
Voor Peter: het laatste stuk voor de Teufelsbrücke waar de weg a.h.w. tegen de bergwand geplakt zit vraagt toch echt wel een klein beetje ervaring met behoorlijk krappe bochten.
Maar het is goed te doen. De uitzichten zijn onvergetelijk en bovenop de pas bij het museum en restaurant is het ook goed verpozen.
De afdeling aan de Italiaanse kant ( nou ja, Tessin) is helemaal mooi met genoeg ruime plekken om even te stoppen (afkoelen) en te genieten van het uitzicht.
Kortom: geef mij die pas maar tegen de donkere met uitlaatwalm gevulde tunnel waarin de temperatuur in de zomer vaak dichter bij 30 dan bij 20 graden zit.
En dan nog wat: als er files zijn kun je al kilometers vantevoren bij Altdorf (2 km na de Seelisbergtunnel) de vierbaansweg verlaten.
Bert antwoordt op 14 maart 2009:
Mooi! De lucht klaart op (net als op de Susten vorig jaar) 😉
Die info van die afgesleepte combinaties op de tunnelroute heb ik uit eerste hand: Leaseplan. Ik denk dat er in de buurt genoeg sleepdiensten zijn, dus dat gat in de markt is er niet meer. 😉
Vlakke plek op de Susten.
Die P liep met de weg mee, die ter plekke zeker niet steil was. 6 ŕ 7%? Klopt. Toch heb ik me aangeleerd met bijna 3,5 ton massa en een tussen 1200 en 1600 rpm beroerd presterende turbodiesel altijd dit soort automatismen in te bouwen. Gevolg: nog steeds de eerste koppeling/drukgroep ondanks dik 250k op de teller.
Idd, het stukje voorbij Göschenen (ter hoogte van de tunnelingang) de Teufelsschlucht in, is in feite het 'lastigste' stuk. Toch ff wat steiler dan verderop na Andermatt de Gotthardpas echt begint. Maar zoals je zegt: dit mag geen probleem zijn voor elke niet overbeladen toegestane combinatie. De weg is breed, men staat er niet stil en mits de chauffeur de juiste versnelling op tijd in zet (3, 2 en soms 1). Ja, soms de 1e. Die informatie kun je gewoon halen uit onze berekeningen. Ga uit van 10 of 12% op 1000 m hoogte. Rijdend dus. Het stuk is relatief kort, risico dat je daar stil komt te vallen door een voorligger is slechts theoretisch aanwezig. Alle slow-trucks gaan door de tunnel tenslotte.
Je tip vooraf de snelweg te verlaten is zeker zinvol, bij Altdorf. Bij Göschenen kun je een blik werpen op de snelweg vlak voor de tunnel en alsnog besluiten die kl*-/e tunnel in te duiken. Warm is dat ding ja, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Iedereen komende zomer óver de Gotthard?? Ja! We lezen dan wel weer de horr... (oh nee, die niet)!
Rik antwoordt op 17 maart 2009:
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
het is nog even afwachten waar we heen gaan in italie. Maar we weten dat het in ieder geval kan.
alvast een prettige vakantie (de meivakantie duurt niet meer zo lang)!
DJ antwoordt op 18 maart 2009:
@ Rik: fijne vakantie en goede reis en mocht je onderweg willen weten hoe de zaak er voor staat kijk dan even op: http://www.swissinfo.org/ger/index.html?siteSect=490 Zeer actuele verkeersinformatie!
En wat ik je wil aanraden: neem een extra dag om rond de "Vierwaldstättersee" rond te hangen. De fruitbomen staan dan in bloei en de alpenweiden spetteren van de bloemen- en kleurenpracht.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.