Mario Jekel vraagt op 6 juli 2008:
Ik heb een opel Zafira 1.8 16V 125pK bouwjaar 07-2004. Dit type Zafira is tot eind 2005 in de markt gezet. Deze zomer ga ik voor het eerst met een caravan op vakantie. Wil een chiptuning laten uitvoeren. Het resultaat zou zijn: van 125 naar 140 pK, vermogen van 92 naar 103 kW en koppel 170 naar 191 Nm. Heeft iemand ervaring, wel doen of niet doen? Oh ja, hij wordt ook een heel klein beetje zuiniger.
Peter antwoordt op 6 juli 2008:
Ja, en????
Als jij meer vermogen wilt Ok maar wat heeft dit te maken met een caravan o.i.d.????
Let wel dat de auto "onrustiger"op het gaspedaal reageert.
antwoordt op 6 juli 2008:
"Oh ja, hij wordt ook een heel klein beetje zuiniger."
»
Wat een onzin!
Jan@ antwoordt op 6 juli 2008:
Koop een krachtiger auto die voor LPG geschikt is.Klaar!!!
Jerry antwoordt op 6 juli 2008:
Het chiptunen van auto's zonder turbo leverd maar beperkt vermogenswinst op dus of die paar pk,s extra je zoveel euro's waard is dat is?
Dat hij wat zuiniger word dat ligt aan je zelf.
Ga je dat extra vermogen gebruiken dat verbruikt hij meer.
Gebruik je dat extra vermogen niet dan kan hij wel iets zuiniger worden.
Dit komt omdat de fabrikant zorgt dat de auto op verschilende brandstof kwaliteiten kan rijden zonder problemen.
Met de brandstoffen die we hier tanken kan je de motor eficienter laten lopen en dat doet de chiptuning dus ook.
Vaak raden ze je wel aan om euro 98 te tanken in plaats van euro 95.
Gerrit antwoordt op 6 juli 2008:
Gewoon antwoord geven op wat er wordt gevraagd lijkt me
wel zo sportief, schrijf anders niets als je niks zinnigs weet.
@Mario
Als je auto geen turbo heeft, zowel benzine als diesel moet
je geen chiptuning doen de vermogenswinst is minimaal
Ik vraag me af of je 140 pk haalt en als je het volle vermogen
moet benutten wordt ie niet zuiniger
Gr Gerrit
Robert antwoordt op 6 juli 2008:
Peter, je kunt nu wel belachelijk onredelijk reageren over wat chiptuning met caravans te doen heeft, p deze site wordt zelfs geadverteerd door chiptuners, dus denk ff na voor je reageert...
Chiptuning van benzinemotoren zonder turbo heeft i.d.d. minder effect dan diesel met turbo.
Echter tuners als o.a. Bullpower testen de auto voor en na de tuning, en geven ook waardes aan wat de motor aan extra vermogen gaat krijgen.
Je kan zeggen dat een koppeltoename van bijv. 18 nm marginaal is, maar het zal maar dat beetje zijn wat je net nodig hebt.
Wanneer ik een berekening uitvoer op basis van mijn eigen Ford Mondeo, dan verdien ik een extra groene ster wanneer ik de 18 nm extra van chiptuning invoer...
Dus over chippen gesproken...
antwoordt op 6 juli 2008:
Niet doen dus!
paul antwoordt op 6 juli 2008:
zo hey een extra groene ster super 😉
Rico antwoordt op 7 juli 2008:
Ik rij zelf in een gechipte VW T4 2.5 TDI. Ja ok, het is een turbomotor, maar om nou te lezen dat iemand het onzin noemt als men zegt dat een gechipte motor zuiniger kan lopen, dan moet ik zeggen dat het zeker geen onzin is. Voordat de auto gechipt werd zat ik met de solo-auto tussen 1:12,5 en 1:13. Nu hij gechipt is rij ik vrijwel steevast 1:13,5. Dus het is wel degelijk iets zuiniger. Ik heb overigens maatwerk laten uitvoeren, hij is eigenlijk puur op koppel gechipt. Ca. 330 Nm ipv 250 Nm ("standaard" laten chippen levert bij deze auto tussen 300 en 310 Nm op), het vermogen zal van 102 pk naar ca 130 pk gegaan zijn.
Kortom: een gechipte auto loopt niet per definitie duurder. Bij normaal rijden kun je juist het extra koppel bij lage toerentallen benutten, dus minder schakelen.
Groet,
Rico
fred antwoordt op 7 juli 2008:
ik heb het ook ooit een nagevraagd en een auto op lpg kon niet worden gechipt
antwoordt op 7 juli 2008:
"Kortom: een gechipte auto loopt niet per definitie duurder. Bij normaal rijden kun je juist het extra koppel bij lage toerentallen benutten, dus minder schakelen."
»
Dat kun je bij een ongechipte versie ook en dan nóg zuiniger alleen gaat het dan allemaal wat langzamer. Dus ja... onzin!
Er is hier een natuurkundige wet van toepassing.
Erin gestopte energie(brandstof)=vermogen + verliezen.
Wil je meer vermogen zal je er meer energie in moeten stoppen.
Rico antwoordt op 7 juli 2008:
Noop, dat klopt simpelweg niet wat je nu zegt Roel. M'n VW'tje trekt nu veel beter bij lage toerentallen. Lagere toerentallen betekent minder verbruik. Dat is nu net het hele principe van "het nieuwe rijden". In principe hoef ik nu niet boven de 2000 rpm te komen om toch fatsoenlijk met het verkeer mee te kunnen komen. De motor trekt nu al vanaf 1400 rpm. Voorheen was dat ca 1700 rpm. Ongechipt viel de motor dood onder de 1700.....
Trouwens, hoe wil je anders m'n gemeten lagere verbruik verklaren? De rijstijl is niet anders geworden, ik reed al met zo laag mogelijke toerentallen. Dat gaat nu alleen veel beter. Je vergeet in je redenatie dat de verliezen geen constante zijn. Die zijn variabel over het toerentalbereik.
Carlo antwoordt op 7 juli 2008:
Ik heb het gevoel dat er veel mensen tegen chiptuning zijn,waarom ? slechte ervaring of gewoon tegen ? Een beetje power meer zonder daarom een zwaardere auto te moeten kopen daar is toch niets mis mee.
Robert antwoordt op 7 juli 2008:
Inderdaad Carlo !
Er zijn hier kennelijk een hoop mensen met veel kennis van chiptuning die ongefundeerde meningen geven.
Kees antwoordt op 9 juli 2008:
Zelf een zaifira van zelfde type gehad maar wegedaan omdat bij langdurig en intensief trekken, opbinnen wegen in de bergen de motor heet werd. Qua prestaties deede hij het goed maar als je de airco uit moet zetten wegens een te hete motor vraag jejjezelf wel af. Dit probleem is bekend bij de dealer maar wil dit niet altijd erkennen, de 1800 cc zou verkregen zijn door Opel dmv een 1600 cc optewaarderen tot 1800 maar is het koel systeem niet aangepast. Mijn advies is daarom ; ga eerst op vakantie en probeer het uit dan kan je daarna als nog geld uitgeven aan chiptuning. Persoonlijk zou ik het uitgeven aan hulpveren achter, waardoor je meer druk houd op de voorwielen en zo meer grip. Mijn ervaringen zijn gebaseerd met een Delhleffs Bike&Camp van 1300KG in de Franse Alpen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.