Caravantrekker.nl

Handrem/oplooprem

Roger vraagt op 13 juli 2008:

Wie heeft er ook al meegemaakt dat de caravan, nadat je de handrem optrekt, deze vanzelf overgaat naar vrijloop achteruit. caravan stond op een zeer lichte helling. Dank zij allerte medekampeerders ging hij niet een terras lager op een andere caravan.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ger antwoordt op 14 juli 2008:

Handrem aantrekken = blijven staan. Doet hij dat niet: naar de werkplaats.


Lex M antwoordt op 14 juli 2008:

Uit http://www.caravanhandboek.nl :
Terugrij-automaat
Zonder speciale aanpassing op het remsysteem is achteruitrijden met de caravan niet mogelijk. Zowel bij afremmen van de auto als bij achteruitrijden treedt de rem in werking. Bij wat oudere caravans is achteruitrijden mogelijk na het in werking stellen van de handsper. Een handsper is een pal die voorkomt dat het schuifstuk wordt ingedrukt. De remmen worden gewoon even buiten werking gesteld. Dit systeem is in de praktijk natuurlijk erg onhandig. Door de komst van de terugrij-automaat, uitgevonden door de firma Peitz (1969), is het achteruitrijden geen enkel probleem meer. Ook de firma Al-Ko kwam daarna met zo'n terugrij-automaat.
Om te kunnen begrijpen hoe het werkt, moet u weten wat het verschil is tussen een oplopende en een aflopende remschoen. Een normale caravantrommelrem heeft twee remschoenen, een oplopende en een aflopende. De oplopende remschoen zit aan de kant van de dissel. Als de caravan vooruit rijdt en er wordt geremd, krijgt deze remschoen een oploopkracht, doordat de remtrommel de remschoen als het ware wil meenemen. Deze kracht versterkt de remwerking. Als de caravan achteruit rijdt, wil de rem in werking treden. Omdat de remtrommel nu de andere kant op draait, krijgt nu de andere remschoen deze extra-oploopkracht.
Door deze kracht wordt de achterste remschoen iets verplaatst en via een mechanisme komen vervolgens beide remschoenen los. Qua uitvoering is er verschil tussen de rem van Peitz en de rem van Al-Ko. In sommige gevallen is ondanks de achteruitrij-automaat nog een sperinrichting aanwezig; deze is bedoeld voor het achteruitrijden onder extreme omstandigheden, zoals in ongelijk terrein, rul zand en dergelijke.
wielkeggenHet volledig aantrekken van de handrem moet de werking van de terugrij-automaat buiten werking stellen. Het is echter zeer aan te bevelen wielkeggen achter de wielen te plaatsen voordat de caravan wordt losgekoppeld van de auto.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker