Caravantrekker.nl

Brede/smalle banden

Edwin vraagt op 14 juli 2008:

Ik heb onder mijn hobby nu banden met breedte 155. Deze zijn volgens de "deskundigen" op deze site aan vervaging toe. Nu is mijn vraag moet ik de zelfde breedte aanhouden om de druk per cm2 hoog te houden of toch voor iets breder gaan zeg maar 185 en daarme de druk per cm2 naar beneden te halen en ook de grip ?

Graag alleen dit onderwerp aanhouden en niet over motorolie gaan praten....

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ger antwoordt op 14 juli 2008:

Gewoon de bandenmaat af fabriek aan blijven gebruiken. Breder met hetzelfde gewicht is aquaplanning bij regen. Dat ga je zeker niet leuk vinden, een waterskieende caravan achter je auto. Gevaar van een bredere band kan ook zijn dat hij aan gaat lopen in de wielkast. Ga je breder zou je mogelijk ook andere velgen moeten aanschaffen omdat je van 14" naar 15" of mogelijk zelfs 16" gaat. En dan krijg je een stuiterbak achter de auto, ook niet echt leuk. Let wel, de band van de caravan is eigenlijk een deel van de vering. Succes.


Rob antwoordt op 14 juli 2008:

Ger.
Breedte van de band gaat van 155 naar 185. Velgmaat 14 kan hetzelfde blijven. 15 en/of 16 geeft de hoogte/omtrek aan. Dit staat los van de breedte.


antwoordt op 14 juli 2008:

Wat mij intrigeert is de vraag wat je beweegt om de breedte van de band aan te willen passen?
De aslast of wieldruk bij een caravan is van een dusdanige grootte dat je je voor aquaplanning niet echt druk hoeft te maken. M.a.w. de auto waar je in rijdt zal eerder in plannee gaan dan de caravan. M.i. is dat geen reden de bandbreedte te wijzigen.

Er is een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden. Verander je de sectiebreedte dan veranderd ook de sectiehoogte van de band en daarmee de wieldiameter. Op zich is dit niet erg omdat de wiel goniometrie van het gemiddelde caravanonderstel niet zo spannend is. Je moet wél in de gaten houden of de caravan daarmee niet te hoog of te laag komt te liggen en of de volledige wielbeweging nog kan worden gemaakt. (aanlopen).
De breedte van de te monteren band is vastgelegd door de breedte van de velg. De te monteren bandbreedte is idealiter 4/3 van de velgbreedte maar is vaak (bij een hoge sectiebreedte als 80%) al breder. Het straffeloos monteren van een bredere band is daardoor beperkt tot een enkele breedtemaat.
Om de wieldiameter niet te groot te laten worden wordt de bandhoogte lager gekozen door bijv een ‘70’serie band te kiezen. De maat 155R13 wordt dan 175/70R13 of een 175R14 wordt 195/70R14. Hierbij moet goed worden opgelet dat de velgbreedte voldoende blijft. Een te smalle velg gaat ten koste van stabiliteit, draagvermogen en veercomfort.
Breder kan bijna niet met de standaard velg worden bereikt. Als het moet dan zullen er andere velgen moeten worden gebruikt. Je moet je dan wel realiseren waar je het allemaal voor doet, de kosten zijn vaak aanzienlijk en het veercomfort wordt er niet beter op. De stabiliteit gaat er vaak wel op voorruit.


edwin antwoordt op 15 juli 2008:

Onde onder de auto liggen bridgestone turanza ER300 205/50-16. Onder de caravan lagen 155/70-13. Ik heb er nu 175/70-13 onder gekocht. Zelfde stalen velg en verder geen aanpassingen. De loadindex van de 155 band was 78 (425kg) en had niets over voor een caravan van 850 kilo. De 175 heeft een index van 82 (475) en heb dus wat marge van totaal 100kg. caravanbanden hebben een druk van 2.9 bar.Alleen is de druk per cm2 nu wat minder voor de caravan. Maar zoals ik het begrijp heb ik nu meer stabiliteit? Bandendruk auto gaat van 2.2 naar 2.9 (achter) en naar 2.2 (voor)


edwin antwoordt op 15 juli 2008:

"Alleen is de druk per cm2 "

Hiermee bedoel ik het raakvlak band/wegdek.


Peter antwoordt op 15 juli 2008:

Waar meer oppervlak op de weg ook prettig voor is, is op een zachte ondergrond, zodat de banden minder snel wegzakken.
Voor een caravan lijkt me dat ook niet onbelangrijk.
Maar een bredere bandmaat betekent niet altijd op de weg ook meer oppervlak. Zo heb ik gemeten dat mijn michelin energy banden bij 195mm bandbreedte over 14cm breedte op de weg staan, en de Pirelli met zelfde maten over 16cm.
En de Bridgestone Turanza is mogelijk ook een stille zuinige band, zoals de Energy, wat mogelijk ook een smaller stuk op de weg betekent. In het veld zou dan de band een dieper spoor achterlaten maar daardoor weer de volle breedte op de ondergrond zetten. Dus oppervlaktevergroting als het nodig is, en op de verharde weg toch comfortabel.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker