Caravantrekker.nl

Afneembare trekhaak.

Dirk vraagt op 21 juli 2008:

Onze Citroen C5 hebben wij in 2003 besteld met een afneembare trekhaak van het merk Bosal. Het ging al fout tijdens de eerste vakantie toen bleek dat de bouten/moeren van de trekhaakconstructie niet waren nagetrokken. Twee jaar later zat er speling op de trekhaak en moest deze retour Bosal voor reparatie. Afgelopen zomer zat er weer speling op. In oktober 2007 een nieuwe gekregen met enige bijbetaling. Nu na 2x naar de Franse alpen te zijn gereden zit er weer speling op de trekhaak. Bij het rijden door kuilen kun je het horen. Als je de trekhaak verticaal aan de trekhaak trekt dan voel je de speling.
Zijn er meer personen die hier ervaring mee hebben of hebben wij gewoon pech? Is een vaste trekhaak misschien toch de beste optie?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Tjinne antwoordt op 22 juli 2008:

Dirk het speelt geen rol ofdat het nu een afneembare is of een vaste trekhaak is volgens mij hebben ze de voorziene gaten in uw chassis verkloot door hem van in het begin niet genoeg aan te halen want je zegt dat de nieuwe ook alweer speling heeft , Bosal is een goed merk en het is hoogst onwaarschijnlijk dat je 2 x na elkaar miserie hebt , dus moet het wel aan de wagen liggen ik zou die eens goed laten nakijken , suc6 nog en hopelijk komt het in orde.


antwoordt op 22 juli 2008:

Goed hoor, zo'n diagnose op afstand. Ik meen toch te lezen dat de trekhaak eerder opgestuurd geweest is voor reparatie aan de trekhaak en niet aan de auto.
Het probleem zit hem dus blijkbaar in het koppelmechaniek van de afneembare haak.
De kansberekening sluit niet uit dat het wederom aan dit mechanisme kan liggen. Dat Bosal een gerenommeerd merk is hoeft niet te betekenen dat een productdeficit valt uit te sluiten. Een (hardnekkige) bedieningsfout kan evengoed de oorzaak zijn van dit mankement. Eveneens met de motivatie dat dit voor de tweede maal voorkomt.
Uiteraard is het ook nog mogelijk dat de haak zelf is losgewerkt van het 'chassis'. Dit gebeurt wel eens bij het niet goed verwijderen van dempingmaterialen onder de klemplaten bij montage van het trekhaakframe. De zelfdragende carrosserie is te zwak om er een (flinke) bout op vast te schroeven. De ruimte die de bout moet overbruggen in de holle ruimtes worden gesteund door een losse pijp in die ruimte te plaatsen die net iets kleiner dan de ruimte zelf is. Hierdoor bereikt met dat de haak niet aan de auto zit gebout maar meer is geklemd met behulp van de forse klemplaten. Wanneer het dempingmateriaal niet goed is weggenomen lijkt de haak wel vast te zitten totdat de trekkrachten op de haak dit dempingmateriaal zo plat hebben gedrukt dat er ruimte tussen ontstaat met alle gevolgen van dien.
Eén ding is zeker, met een vaste haak heb je geen misère met het koppelmechanisme en ook een bedieningfout valt vrijwel uit te sluiten. 😉


Jan antwoordt op 22 juli 2008:

Ja Roel met jouw multi-diagnose op afstand kom je net zo ver als Tjinne. Zeker als je er een kansberekening op loslaat.
Er is maar één goed advies voor Dirk en dat is dat hij met zijn auto naar een deskundige gaat om de echte oorzaak op te laten sporen en te repareren.
Dat kan primair de Citroen-dealer die de haak monteerde zijn, maar gezien de leeftijd van de auto kan het ook een FOCWA/BOVAG garage of ook nog de onafhankelijke ANWB zijn. Ik zou overigens bij twijfel altijd een second opinion gaan vragen bij een andere "specialist".
Succes!


antwoordt op 22 juli 2008:

Heel goed Jan, jij begrijpt het probleem en hebt dé oplossing. 😉
Helaas is dat ook het antwoord niet op de vraag van Dirk.
Wie gaat er door voor de koelkast?


Har antwoordt op 22 juli 2008:

Dirk, ik begrijp niet helemaal, nl. waar zit de speling, tussen de trekhaak en de auto of tussen het losse kogelstuk en de trekhaak ?


Jantje antwoordt op 22 juli 2008:

Ik heb ook een afneembare Bosal trekhaak, deze zit nu bijna acht jaar onder de auto, en ik heb (gelukkig) geen problemen.


Jan antwoordt op 22 juli 2008:

Ja Roel alweer; deze keer ga jij echt als enige door voor de koelkast; wat mij betreft gevuld met een koud biertje, kun je gelijk nog eens nadenken wat het allemaal wel eens geweest kan zijn of nog kan worden.
Misschien moet je het af en toe een keer het zoeken naar een oplossing aan een echte vakman-vrouw overlaten in plaats van er een quiz op dit forum van te maken.
Desondanks: keep up the good work! 😉)


antwoordt op 22 juli 2008:

Gevraagd wordt naar ervaring. Ik kan putten uit een jarenlange proffesionele ervaring. Wanneer ik daar iemand geheel belangenloos op een idee kan brengen prima, zoniet jammer, op naar de volgende.
Een "advies" om naar een specialist te gaan is niet waarnaar gevraagd wordt anders had TS dit wel gedaan of gaat hij dit nog doen. TS heeft gekozen voor een vraagstelling op een forum. Misschien om een aantal wapenfeiten te verzamelen waarmee hij bij de specialist niet geheel met een mond vol tanden hoeft te staan.
Uit jouw reaktie blijkt een frustratie waar TS niet mee geholpen is evenals een advies het aan iemand anders te vragen. Dit is niet dé plek om frustraties te botvieren.


Petra antwoordt op 23 juli 2008:

Ook jarenlange professionele ervaring is geen garantie....


Jerry antwoordt op 23 juli 2008:

Voor garantie moeten de mensen maar naar de dealer en dan moet je het nog maar afwachten.
Hier proberen mensen elkaar met ervaringen en kennis uit de praktijk te helpen.
®oel reageert hier op het forum vaak en het lijkt mij dat de beste man vaak weet waar hij over schrijft.
Maar nu over de trekhaak.
Kan het zijn dat de afneembare trekhaken minder goed bestand zijn tegen de antislingerkoppelingen?
En heeft Dirk toevallig zo,n koppeling op de caravan?



Jantje antwoordt op 23 juli 2008:

Een stabilisator heb ik er ook op.(Alko2004)

Van: Jantje
Datum: 22 July 2008 om 20:48

Ik heb ook een afneembare Bosal trekhaak, deze zit nu bijna acht jaar onder de auto, en ik heb (gelukkig) geen problemen.


Dirk antwoordt op 23 juli 2008:

Bedankt voor alle reacties.
De aanhanger heeft inderdaad een antislingerkoppeling van het type Alko. De speling lijkt te ontstaan in de bus waarin de trekhaak geklikt wordt. Bij het uithalen van de trekhaak zie je op twee plekken dat het metaal van het trekhaakdeel ter plekke blank geworden is. M.a.w. daar is slijtage ontstaan. Overigens lijkt het mij dat de antislingerkoppeling geen invloed heeft, want dan zou de de trekhaak heen en weer moeten kunnen bewegen vanwege die specifieke belasting. De speling is uitsluitend vast te stellen door de aan de knobbel verticaal te trekken en te duwen, Het is maar heel weinig maar je merkt het wel.
Het is inderdaad mijn bedoeling bij de dealer langs te gaan met informatie uit jullie reacties op de achterhand.


Jan antwoordt op 23 juli 2008:

Nu echt het laatste rondje voor Roel...
Je kletst maar wat en dan nog cynisch doen ook als iemand het waagt om het niet roerend met je eens te zijn als de reactie niet in je straatje past.
Misschien wordt je door een enkeling zoals ik wel wat minder gewaardeerd op dit forum dan je denkt en is het gewoon weer eens tijd dat je weer eens een tijdje met je caravan op pad gaat om al die forumzorgen wat te laten verwaaien.
Doe ik overigens ook binnenkort dus wellicht kunnen we op een campingontmoeting elkaar nog eens met wat argumenten om de oren slaan over de zin en de onzin van dit forum. Ik wil daarbij wel met je afspreken dat we dan niet boos zullen weglopen en gewoon een gezellig biertje (of een ander gelijkwaardig drankje) met elkaar moeten drinken. Aan jou nu de grote eer voor een laatste reactie op mijn "frustraties".

nb Sorry voor de anderen voor mijn vrolijke doch harde noot in dit draadje, maar het moest er een keer van komen. Ik beloof dat ik mij voortaan en verder weer netjes zal gedragen.


antwoordt op 24 juli 2008:

Proost! 😉


Jan antwoordt op 27 juli 2008:

Ik heb onder mijn Multipla ook zo'n afneembare haak van Bosal.
De haak verwijder je door aan een grote ronde knop aan de zijkant van de haak te draaien. Als je haak moteer draait deze knop automatisch terug en heft gelijk de speling op en blokkerd de haak. Hiet zit het probleem. Als na regelmatig verwijderen van de haak een zeer lichte speling ontstaat, zal deze speling bij gebruik snel groter worden omdat het material gewoon ijzer op ijzer is Ik heb bij een carosseriebedrijf in het huisje van de haak, aan beide kanten, en klein lasrupsje laten leggen. Deze heb ik ik met een freesje weer weggefreest, netzover dat er geen speling meer was op de knop. Dit is nu 3 jaar geleden en nog steeds geen speling.


MvO antwoordt op 28 juli 2008:

Onder mijn Forester zit ook zo'n afneembare (Bosal) trekhaak. Deze doet al een 6tal jaren dienst. Uitgaande van de vakanties in deze 6 jaren en ook nog het feit dat er regelmatig een aanhanger aangehaakt word schat ik dat de haak minimaal 50.000km belast is geweest. Zonder aanhanger word de haak steeds verwijderd. Van speling nog geen sprake. De genoemde knop dient enkel om het blokkeersyteem te ontgrendelen en maakt als zodanig geen deel uit van de eigenlijke bevestiging.
Er zal ook geen slijtage optreden omdat er geen delen langs elkaar wrijven. Door de drukbelasting zal wel een geringe verdichting van het materiaal (overigens is dit staal en geen ijzer) optreden. Maar door de veer en de constructie zal deze geringe ruimte worden gecompenseerd.
Door de verdichting van het materiaal zal het ter plaatse ook aan hardheid toenemen.
Het deel waarin de eigenlijke haak gestoken word is van gietstaal. Hieraan lassen kan funest zijn daar er in het materiaal een ongecontroleerde herkristalisatie kan optreden waardoor haarscheurtjes ontstaan. Als dergelijke onderdelen geproduceerd worden is dit een gecontroleerd proces met een geleidelijke afkoeling en indien nodig een temperbehandeling. Plaatselijke verhitting kan (en zal) de homogene structuur van het materiaal aantasten.


Gerard antwoordt op 24 september 2008:

Ik heb ook op mijn C5 hetzelfde probleem met speling op een Bosal haak (dus ook die speling op de bevestiging in de behuizing van de auto).Trekhaak werd door de dealer in 2005 gemonteerd op mijn C5 van 2003.
De dealer heeft dit aangekaart bij Citroen en deze geven enkel het advies om de volledige trekhaak te vervangen.Omdat dit 450€ kost ben ik daar niet op ingegaan en heb een klacht geformuleerd bij de klantendienst van Citoen. Ik krijg echter na 2 weken nog geen reactie.Hopelijk hoor ik hier nog iets van want ik vind dit een abnormale slijtage omdat ik zeer weinig gebruik maak van mijn trekhaak.


jantje antwoordt op 29 september 2008:

Ik heb deze week de caravan er weer achter gehad, en nog eens mijn trekhaak gecontroleerd, maar ik kan na acht jaar, nog steeds geen speling ontdekken.
Nu vraag ik mij af, plaatst men de kogel wel goed ?
Want als bv de knop niet goed zit, is er iets speling, ga je daar mee rijden, dan kan er natuurlijk echte speling (door slijtage) optreden.
(speling op de bevestiging van de auto, heeft een andere oorzaak)


Frits antwoordt op 30 september 2008:

Deze klacht is zeer bekend, ik heb ook een C5 en het afneembare gedeelte kom los te zitten. gehele trekhaak naar Bosal voor reparatie daarna kwam e.e.a weer los.
Dus vaste deel ziet goed vast maar afneembare deel gaat los zitten. Van Dealer een geheel nieuwe gehad.
Gezien de reactie van de Citroen dealer kwam e.e.a. bekend voor. Het is dus een Citroen C5 probleem. wellicht door de vering o.i.d.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker