Caravantrekker.nl

Bruikbaarheid 5e versnelling

Robbert vraagt op 19 februari 2006:

In de, overigens zeer informatieve trekkrachtberekening, complimenten !, wordt voor de bepaling van de bruikbaarheid van de 5e versnelling uitgegaan van een kruissnelheid van 80. Mijn aanstaande C5 2.2 HDI 16v met handbak uit 2001 scoort hier 'slechts' twee sterren. Maar 80 in vijf, dat vindt toch geen enkele auto lekker ? Veel te weinig toeren. Waarom die meting ? zal wel de wet zijn. Ik zal 'm in het buitenland op 100 zetten in z'n vijf op de cruise. Met een Fendt 450 QB van beladen 1300 kg moet dat toch gaan lukken ...

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 19 februari 2006:

Dat is soms het geval. Wanneer dat toerental bij 80 (echte km's) te laag is komt dat er ook uit en zie je dat in het resultaat.

(Willekeurig) Voorbeeld 1
Bij een snelheid van 80 km/m maakt de motor 2556 toeren in de 5e versnelling. De Audi heeft dan een vermogen van 46 Kw terwijl om de totale rijweerstand te overwinnen 35 Kw benodigd is (op de vlakke weg zonder tegenwind).

Bij een snelheid van 80 km/u is onder gunstige omstandigheden de hoogste versnelling te gebruiken. Komt u bijvoorbeeld bij een brug of viaduct een helling tegen van meer dan 1% dan zult u moeten terugschakelen.
Ook in geval van tegenwind met een kracht van 3 (windsnelheid 17 km/u) is rijden in de 5e versnelling niet mogelijk en moet u terugschakelen.

Voorbeeld 2 (andere audi)
Bij een snelheid van 80 km/m maakt de motor 2054 toeren in de 6e versnelling. De Audi heeft dan een vermogen van 36 Kw terwijl om de totale rijweerstand te overwinnen 35 Kw benodigd is (op de vlakke weg zonder tegenwind).

Hoewel de motor voldoende vermogen heeft om bij 80 km/u met de caravan te kunnen rijden zou het toch zo kunnen zijn dat de motor (net) te weinig toeren maakt om lekker te rijden en dat u beter kunt terugschakelen.

Daarna volgt in beide gevallen een verhaal over het nieuwe rijden...
Om de souplesse aan te geven geven we de acceleratietijd in de 5e versnelling van 80 naar 90 km/u. Dit kost 23.5 seconden. In praktijk zal terugschakelen meestal verstandiger zijn.

Overigens is het helemaal niet erg als u niet de hoogste versnelling kunt gebruiken of regelmatig moet terugschakelen. De motor maakt alleen iets meer lawaai. Langdurig rijden in een lagere versnelling - dus met een wat hoger toerental - is geheel niet schadelijk voor de motor. Integendeel.
Bij het zogenaamde Nieuwe Rijden wordt geadviseerd zo veel mogelijk in de hoogste versnelling te rijden. Met een caravan is dat lang niet altijd verstandig en hoeft het ook niet zuiniger te zijn. Wanneer de motor wat gaat brommen en de gasvoet wisselend diep moet worden ingetrapt om op snelheid te blijven is het tijd voor een lagere versnelling en een wat hoger (lees efficiënter) toerental. Terugschakelen dus zodra u merkt dat extra gas geven geen effect heeft.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker