GM.van.Hoof vraagt op 10 september 2008:
ik wil de caravan achteruit rijden op een licht hellend grasveld maar kom in de proplemen . de caravan gaat remmen waardoor ik hem (beyerland 390 fb) niet op zijn plaats krijg.we zijn maar met zijn tweeen niemand om te helpen. mijn vraag is nu .is er een mogelijkheid om op dit moment de oplooprem uit te schakelen en hoe doe ik dat dan.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 september 2008:
In principe moet de terugrijautomaat dan werken zodat er nauwelijks nog remwerking is. Ik zou de caravan eens laten nakijken door Triorep.
Tino2L antwoordt op 10 september 2008:
eerst stukje vooruit zodat koppeling goed los is.
dan m.n. begin rustig met achteruit rijden.
zo doe ik het tenminste.
arno
Bert antwoordt op 10 september 2008:
Het is een vereiste dat de oplooprem wat betreft de terugrijautomaat goed is afgesteld, zoals Menno reeds memoreerde. Dat komt behoorlijk nauwkeurig en een niet geheel goede afstelling openbaart zich met name tijdens dit soort manoeuvres. Het is dan driedubbelop, de rem moet eerst loskomen - eerst even strekken vooruit kan helpen - en dat tijdens het wegrijden vanaf stilstand en ook nog op een hellend vlak. Vanwege de geringe snelheid rij je ook nog eens met een slippende koppeling en tegelijk moet je gas geven, anders slaat de motor af.
Pfff... Klopt, dit is lastig, maar met een beetje planning is het wel te doen. Je dient deze actie in heel korte tijd uit te voeren, dan krijgt de koppeling amper kans om heet te worden. Zet vóóruit je combinatie zó neer dat je alleen in rechte lijn achteruit hoeft te rijden. Dan bekijk je nauwkeurig hoever je achteruit moet. Je rijdt dan met enigszins te snel tempo naar je doel. Het enig wat je hoeft te doen is de combinatie recht houden en op tijd stoppen... Moet je 5 meter achteruit? Zet dan iets neer naast je auto op 5 meter achter je voorbumper. Wij gebruiken tijdens onze cursussen oranje pilonnetjes met een stuk pvc-pijp erin. Je kunt ook iets anders daarvoor gebruiken natuurlijk mocht je zoiets niet bij je hebben. 😉
Andreas antwoordt op 11 september 2008:
@Bert: Ik had eens een vergelijkbare situatie: achteruit iets omhoog, geen gras maar iets ruiger. Na 3 m muurvast; zat één van de caravanwielen in een kleine greppel van hooguit 30 cm breed en ongev. 10 cm diep. Weer vooruit om te strekken en nog eens terug, met iets meer vaart maar het lukte niet. De rem blokkeerde de zaak. Heb je hier ook een oplossing voor? Ik heb een automaat. Overigens een goede tip om die 5 m. uit te zetten. Simpel en doeltreffend.
Bert antwoordt op 11 september 2008:
Ik constateer regelmatig tijdens onze cursussen dat een putje of kuiltje in het wegdek al voldoende is om de oplooprem te activeren (en de achteruitrijautomaat te deactiveren) van de caravan in kwestie. Ik wijt dat aan een niet perfecte afstelling van de oplooprem. Overigens is juist een beetje gang dan wel vaak de oplossing, vandaar die 'recht-achteruit-manoeuvre'.
Op zich kun je die manoeuvres in stappen doen. Ik bedoel eerst 5 meter recht achteruit. Stop. Opnieuw bekijken waar je dan naar toe moet. Rechtsom achter die boom langs omhoog? Etc.... Ook weer volgens die methode. Zo snel mogelijk (binnen grenzen natuurlijk). Ik zou het graag demonstreren, dat maakt veel duidelijk. Ehhh, er is nog plek: http://www.caravantrekker.nl/instructie/bergweekend.php
Andreas antwoordt op 11 september 2008:
@Bert: Ja, misschien is er wel iets niet o.k. met de oplooprem, dan wel de achteruitrijautomaat. N.a.v. je opmerking over dat bergweekend nog even de uitgebreide uitleg voor afdalingen in de bergen gelezen en de werking v.d. apparatuur. In grote lijnen begrijp ik het wel maar het is een erg technisch verhaal. Wel weet ik dat ik heel weinig hoef bij te remmen bij een lange afdaling, tenzij die meer dan 5 % is. De caravan heeft er 33000 km opzitten in 5 jr, maar heb geregeld onderhoud laten doen, laatste keer vorige maand. Wanneer is dat bergweekend; 1x per jr of meer? Ik ga overigens begin okt. naar Spanje overwinteren (o nee, doorzomeren, klinkt beter)
Bert antwoordt op 11 september 2008:
Technisch verhaal. Klopt wellicht. Alles wordt duidelijker als je e.e.a. in de praktijk leert ervaren.
De datums die nu nog beschikbaar zijn voor het BergTrainingsWeekend staan vermeld op de genoemde webpagina. 26-28 september en 24-26 oktober. Volgend voorjaar zullen we zeker een vijftal van dat soort weekendjes organiseren.
Ga je niet naar Spanje, dan kan ik meedelen dat ik bezig ben iets speciaals te organiseren. Een Midwinterkampje tussen 23 dec. en 1 jan. Korter danwel langer maar mét caravanbergrijvaardigheidstraining en een mogelijkheid voor het volgen van een manoeuvreercursus.
Geïnteresseerden nodig ik alvast uit een mailtje te richten aan info@denaamvandezewebsite.nl, dan houd ik ze op de hoogte...
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.