Wim snelleman vraagt op 16 september 2008:
Ik ben in het bezit van een Fendt met een nederlands kenteken. Vanwege vestiging in het buitenland zal ik binnenkort een personenwagen met duits kenteken gaan berijden. Hoe zit het met de regelgeving in dit verband; is het toegestaan om met een auto met buitenlands kenteken een nederlands gekentekende caravan te trekken?
han antwoordt op 16 september 2008:
nee natuurlijk niet
Pat antwoordt op 16 september 2008:
@han, "nee, natuurlijk niet".
Leg eens uit, waarom niet.
Volgens mij mag dit wel "gewoon", want ik neem aan dat het Nederlandse kenteken van de caravan op Wim zijn naam staat.
En als Wim hier de geldige papieren bij heeft, hoeft dit geen probleem te zijn, ook al is Wim niet eens de eigenaar van de caravan.
Je moet er eens op letten hoeveel Poolse trekkers je voor Nederlandse opleggers ziet staan.
Dit is hetzelfde, geen probleem, zolang je maar de juiste documentatie bij je hebt.
Rob antwoordt op 16 september 2008:
Allebij hebben ze een eigen kenteken met bijbehorend kentekenbewijs. Dit is toegestaan, wel opletten dat de caravan zelf een groene kaart heeft.
Rijd zelf met B. kenteken met NL caravan. Nog nooit problemen gehad.
Michiel antwoordt op 16 september 2008:
Combinaties met gemengde nationaliteit zijn op zichzelf niet illegaal, je ziet ze inderdaad in het vrachtverkeer vrij vaak.
Een andere vraag is of Wim als hij naar Duitsland verhuist, zijn caravan niet net als zijn auto van een Duits kenteken moet laten voorzien.
Pat antwoordt op 16 september 2008:
@Michiel,
Uit het verhaal van Wim begrijp ik dat hij een vestiging in Duitsland heeft en een auto op naam van deze vestiging gaat rijden.
Denk dat Wim wel in Nederland blijft wonen.
Scheelt nogal in de kosten om een auto op een Duits bedrijf te laten registreren, zoals wegenbelasting (zit in Duitsland in de brandstof), BPM e.d.
Vandaar zijn vraag of hij met een Duitse auto een Nederlandse caravan mag trekken.
Michiel antwoordt op 17 september 2008:
Als hij in Nederland blijft wonen, mag hij als ik het goed heb in Nederland niet met zijn auto met Duits kenteken rijden.
Ja, een auto op Duits kenteken kan aantrekkelijk zijn. En daarom heeft de Nederlandse wetgever daar voor in Nederland wonenden een stokje voor gestoken.
De algemene regel is dacht ik nog steeds dat je als in Nederland woonachtige alleen in een auto met Nederlands kenteken mag rijden. En omgekeerd mag meen ik een auto met Nederlands kenteken in het buitenland alleen door de eigenaar of diens directe familie of chaufeur bereden worden.
Een uitzondering geldt voor huurautos.
Hoe dan ook, legaal of niet, in het personenverkeer is zo'n gemengde combinatie ongebruikelijk en dus opvallend en zal zeker tot vragen leiden. Het is dus zaak heel goed te informeren en dit forum is waarschijnliijk niet de beste plaats daarvoor.
MV
Rob antwoordt op 17 september 2008:
Quote van Michiel: Als hij in Nederland blijft wonen, mag hij als ik het goed heb in Nederland niet met zijn auto met Duits kenteken rijden.
Ja, een auto op Duits kenteken kan aantrekkelijk zijn. En daarom heeft de Nederlandse wetgever daar voor in Nederland wonenden een stokje voor gestoken.
Niet helemaal waar, er zijn uitzonderingen. Men mag hier mee rondrijden. De Bijtelling voor de auto van de zaak zal wel naar NL wetgeving worden toegepast uitgaande van de NL verkoopprijs van deze auto.
Zelf rijd ik al jaren op B kenteken via een "huurconstuctie" waardoor ik prive een zakenauto koop. Geen bijtelling en wel de onkosten declareren via NL wetgeving. Geen BPM, Geen hoge verzekeringpremie, minder wegenbelasting enz.
Als Wim voor deze constuctie kiest is hij van alle gezeur af.
Blijft hij D rijden in een auto van de zaak dan zal de bijtelling naar NL wet bepaald worden.
Niettemin kan hij met zijn combinatie gewoon rijden.
Lex M antwoordt op 17 september 2008:
Rob schreef: "Zelf rijd ik al jaren op B kenteken via een "huurconstuctie" waardoor ik prive een zakenauto koop. Geen bijtelling en wel de onkosten declareren via NL wetgeving. Geen BPM, Geen hoge verzekeringpremie, minder wegenbelasting enz."
Een mens met verantwoordelijkheidsgevoel noemt dit asociaal :-((
Rob antwoordt op 17 september 2008:
Eeen mens met verantwoordelijkheidsgevoel noemt dit: de kansen benutten.
Gewoon de gaten (geen gaatje) in de wet benutten.
Uiteindelijk is iedereen goedkoper uit. Ik heb geen bijtelling. De zaak hoeft niet te investeren en renteverlies te nemen.
Iedere Nederlander kan dit: een auto op B kenteken rijden. Even zoeken en wat moeite doen. De kranten hebben er bol van gestaan 2 jaar geleden.
Maar zoals altijd:
als iemand voor aso word uitgemaakt is jaloersheid de grondslag hier achter.
@Eric antwoordt op 17 september 2008:
Laat me raden:
Rob is vast dezelfde als die Rob die een Audi Q7 met 6.0 V12 TDI besteld heeft die begin november afgeleverd wordt? 😉
Rob antwoordt op 17 september 2008:
Erik: nooit meer raden
@Eric antwoordt op 17 september 2008:
't Is Eric met een c Rop.... 😉
Rop antwoordt op 17 september 2008:
Sorry
@Eric antwoordt op 17 september 2008:
Geeft niet hoor....
Als goedmakertje neem ik al genoegen met een dagje je nieuwe auto te lenen 😉
Rob antwoordt op 17 september 2008:
Even terug naar het begin van de vraag:
Ook ik ga blind in het antwoord er van uit dat Wim in NL blijft wonen.
Gaat hij echter naar D verhuizen dan is er nog geen probleem met het kenteken vd caravan op NL. WEL zal deze in Nl geregistreerd moeten staan op een vast adres (ouders o.id.). Lukt dit niet dan zal deze naar D geex(im)porteerd moeten worden.
Feit blijft dat beide voertuigen een eigen kenteken enbewijs hebben. Hier mag normaal mee gereden worden.
Lex M antwoordt op 17 september 2008:
Rob schreef: "Eeen mens met verantwoordelijkheidsgevoel noemt dit: de kansen benutten.
Gewoon de gaten (geen gaatje) in de wet benutten.
Uiteindelijk is iedereen goedkoper uit. Ik heb geen bijtelling. De zaak hoeft niet te investeren en renteverlies te nemen.
Iedere Nederlander kan dit: een auto op B kenteken rijden. Even zoeken en wat moeite doen. De kranten hebben er bol van gestaan 2 jaar geleden.
Maar zoals altijd:
als iemand voor aso word uitgemaakt is jaloersheid de grondslag hier achter."
Dat beweren alle asocialen :-(
Feit is dat wat jij niet afdraagt aan de Nederlandse samenleving, door anderen opgebracht moet.
Michiel antwoordt op 17 september 2008:
Wim schrijft "vanwege vestiging in het buitenland". Ik lees dat als dat hij zich in het buitenland gaat vestigen. Gaat wonen dus. Als ik verkeerd begrepen heb, dan hoor ik dat graag van Wim.
Dat gezegd hebbende.. Zonder er verder een waardeoordeel aan te verbinden, moet ik Lex M inhoudelijk gelijk geven. Iemand die in Nederland woont maakt gebruik van de Nederlandse infrastructuur. Het opbouwen en onderhouden van die infrastructuur kost geld en dat moet door de belastingbetaler opgehoest worden. Als die iemand zich dan door mazen in de wet ontrekt aan het leveren van een deel van zijn bijdrage, dan betekent dat dat degenen die die mogelijkheid niet hebben meer moeten betalen.
Rob antwoordt op 17 september 2008:
Michiel, Je maakt een denk/lees/schrijf fout.
Ik geef duidelijk aan dat iedereen deze mogelijk heeft.
Als we het allemaal doen, dan is de BPM zo afgeschaft. Maar wij als NL slikken het maar weer.
Veel van onze infrastructuur komt uit een EU potje.
Binnen de EU betaal ik wat er betaalt moet worden. Belastingen op nieuwe goederen, wegen, brandstof e.d. Er word niets ontdoken.
Zoeken we niet allemaal om voordelig uit te zijn? Als dat aso is: ieders hand in eigen boezem.
Rob antwoordt op 17 september 2008:
Kleine PS op de bijtelling voor buitenlands kenteken rijden.
Als de werkgever een auto ter beschikking stelt in Nl die op buitenlands kenteken staat ( D, B of welke dan ook) Geld de normale NL wetgeving, Dus 25% v.d. nieuwwaarde naar Nl catalogusprijs. Dus niet alleen voor D gekentekende voertuigen.
Michiel antwoordt op 18 september 2008:
@Rob. De bewering dat iedereen van die constructie gebruik kan maken is misleidend. Ja, ik ben er inmiddels achter dat iedereen via een huurconstructie een auto met een buitenlands kenteken kan rijden. Maar ook dat het geen voordelen biedt voor wie niet (meer) aan het arbeidsproces deelneemt.
Ik blijf er dus bij dat het ten nadele gaat van degenen die geen voordeel kunnen halen door gebruik te maken van dit soort constructies. En nogmaals; zonder daar een waardeoordeel aan te verbinden.
antwoordt op 18 september 2008:
Misleidend? Dat denk ik niet. Maar niet iedereen kan aan de voorwaarden voldoen of heeft de mogelijkheden daarvoor, buiten het feit of het in enig situatie overige voordelen biedt.
Een waardeoordeel hoef je er niet aan te verbinden, jouw oordeel is wel duidelijk Michiel.
Eén ding is wel duidelijk, wie een Audi Q7 met 6.0 V12 TDI besteld heeft die begin november afgeleverd wordt oogt afgunst.
Het zijn de grootste zieligerts die daar verder een probleem van maken.
Succes Rob en veel plezier met je nieuwe speeltje!
Ik hoop dat het je voor de wind blijft gaan waardoor je een waardevolle bijdrage aan de economie zult blijven leveren. En veel belasting zal betalen. 😉
(Ik wil ook wel meer belasting betalen)
Michiel antwoordt op 18 september 2008:
Roel, je het helemaal gelijk. Misleidend is het verkeerde woord. Het is te zwak uitgedrukt. Beweren dat "iedereen deze mogelijkheid heeft" is namelijk gewoon onjuist. Daar is een ander woord voor.
Ik geef geen oordeel, ik geef gewoon mijn conclusie die gebaseerd is op de mij bekende feiten.
Jouw waardeoordeel over mensen die tot dezelfde concusie komen laat ik maar voor jouw rekening.
Nog een prettige dag verder.
Rob antwoordt op 18 september 2008:
Quote: @Rob. De bewering dat iedereen van die constructie gebruik kan maken is misleidend. Ja, ik ben er inmiddels achter dat iedereen via een huurconstructie een auto met een buitenlands kenteken kan rijden. Maar ook dat het geen voordelen biedt voor wie niet (meer) aan het arbeidsproces deelneemt.
In principe kan iedereen B kenteken rijden. Het is juist prive een voordeel, daarom koop ik mijn auto ook prive. Niets misleidend.
Zou dit zakelijk gebeuren, zou ik weer me de bijtelling zitten.
Voordelen:
Geen BPM.
lagere wegenbelasting.
lagere verzekeringspremie.
Of je nu wel of niet onkosten kunt declareren staat hier los van.
John antwoordt op 19 september 2008:
Het maakt niet uit wat voor kenteken de caravan heeft en uit welk land. Wel moet deze apart voorzien zijn van een groene kaart.
Belgische fiscus antwoordt op 23 september 2008:
Ik hoop aan alle NL met B kenteken, dat zij de belgische staat voldoende en in eerlijke mate ondersteunen.
Maar... daar zal ook wel weer een gaatje zitten zeker waar een kleine Q7 tussen kan...
Rob antwoordt op 23 september 2008:
Belg fiscus:
De Q5 staat voor eind 2009 geplanned, dus nog een jaartje wachten
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!