Caravantrekker.nl

Trek verschil

R. van den Bergh vraagt op 22 september 2008:

Wat is het grote verschil. Als ik een caravan trek van 1200kg met een nieuwe;
• Hyuandai Matrix - 1.6i (76 kW/103 pk) welke 1300kg mag trekken, of een
• VW Polo IV - 1.6 16v (77 kW/105 pk) welke 1200 mag trekken.
Als ik uw berekening bekijk, dan is de Polo vele beter in het trekken in de bergen dan de Hyundai.
Hoe is dat mogelijk? Graag een antwoord op mijn vraag, want ik wil een nieuwe auto kopen welke minimaal 1200 kg moet kunnen trekken op zijn gemak en toch niet zo"n grote auto is.

In afwachting van uw tegenbericht doe ik u de vriendelijke groeten,

Richard van den Bergh
rvd_bergh@orange.nl

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Andreas antwoordt op 22 september 2008:

Eén van de soms onverklaarbare verschillen kan zijn de manier van bevestigen van de trekhaak a.d. auto; hoe degelijk en hoe zwaar e.e.a. is uitgevoerd. En de ene fabrikant is wat voorzichtiger dan de andere met z'n advies voor max. trekgewicht.


van der wiel antwoordt op 22 september 2008:

helemaal eens wat andreas zegt de stijf heid (constructie) van de auto is van belang voor het max. te trekken gewicht de fabrikant moet immers garanderen dat de auto heel blijft bij het trekken van dit gewicht. en voor de prestatie is niet alleen het motor vermogen van belang maar zeker ook de overbrening (versnellingen).


@Eric antwoordt op 22 september 2008:

Je wilt 1200 kilo of 1300 kilo achter een Polo of Matrix hangen en dat met gemak trekken?
Bedoel je een aanhanger van 1200 of 1300 kilo gevuld met zand of een caravan van 5 meter die 1200 of 1300 kilo weegt?

Een zwager rijdt met die Matrix + 1100 kilo caravan en hij vindt dat toch echt matje wat betreft stabiliteit en prestaties.

U zijt gewaarschouwd mijn beste ami!


@Eric antwoordt op 22 september 2008:

Ik gok dat rvd_bergh@orange.nl onderstaande link nog niet gelezen heeft?:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trek.php

Ik lees eigenlijk nu pas dat rvd_bergh@orange.nl er ook nog de bergen mee in wil...
Al een trekkrachtberekening gemaakt met de Matrix + 1300 kilo caravan neem ik aan?

Ik vrees dat je voor een caravan van 1200 kilo toch een autoklasse groter moet gaan buurten om redelijk veilig door de bergen te sporten 😉


antwoordt op 22 september 2008:

Een trekkracht berekening doet veel uit de doeken.
Een tipje van de sluier ligt in het feit dat de overbrenging van beide trekkers geheel anders kan zijn.

Met alle respect heren Andreas en van der wiel, maar een trekhaakbevestiging maakt geen enkel verschil in prestatie's mogelijk van gelijkwaardig gemotoriseerde trekkers.


van der wiel antwoordt op 22 september 2008:

Nee Roel als je goed leest dan zie je dat de trekhaak hier inderdaat niks mee van doen heeft maar wel het max. toegestane trekgewicht en als je dan verder leest zie je dat de overbrening een belangrijke rol speelt.


Andreas antwoordt op 22 september 2008:

En daar sluit ik me bij aan..
Verstand van techniek is heel belangrijk maar goed lezen evenzo.


John antwoordt op 22 september 2008:

Hoe vaak hebben we op de site al gesproken over identieke motoren maar met verschillende trekkrachten?
En altijd dezelfde uitkomst: andere bakken met andere overbrengingen.


Rob antwoordt op 22 september 2008:

Met een Polo of Matrix de bergen in?
En ook nog 1200kg caravan er achter?

Ik ben niet snel bevooroordeeld maar hier ktijg ik toch ernstig twijfels.Mede gezien het feit dat ik dit jaar een Matrix 1.6 met holtkamper vouwwagen al in de problemen zag komen op de Grand St. Bernhard. File erachter en in de twee naar boven.
Mijn advies: zwaardere auto of lichtere caravan


antwoordt op 22 september 2008:

Als je, m.i, goed leest wordt de vraag gesteld hoe het mogelijk is dat de Polo veel beter is in het trekken in de bergen dan de Hyundai.
Ter verduidelijking wordt vermeld wat de toegestane trekgewicht van elk model is. Dit heeft verder geen relatie tot de vraag waarom de één beter ‘trekt’ dan de ander.

Was de vraag geweest waarom het trekgewicht van het ene model t.o.v. de ander verschillend is had het antwoord correct geweest.

Dit ligt echt niet aan het lezen, heren. Maar dit terzijde.
Vergeef mij mijn onbeholpenheid.

Overigens is het a-priori niet zozeer de constructie van de trekhaak of de bevestiging van de trekhaak aan de autoconstructie die het max. gewicht bepaald maar waartoe het trekkend voertuig in staat is met genoemde trekbelasting.
Dit kan per land verschillen omdat niet ieder land dezelfde eisen heeft.
(Neem een hellingproef die bij herhaling met goed gevolg moet worden afgelegd met in ieder land een andere stijgingspercentage)


bert.s antwoordt op 23 september 2008:

koop een "kleinere" benzine auto met turbo.


Pa antwoordt op 25 september 2008:

Tja,wel erg weinig trekkracht voor een caravan van 1200 kg
ik denk dat de combinatie niet positief uitpakt,zeker niet in de bergen!
een auto met wat gunstiger koppel en Pk's lijkt mij veiliger


bert.s antwoordt op 25 september 2008:

En dan heb je ook nog iets van.........wat mag je auto trekken.....en wat kan je auto trekken.
Als Je auto 1500 kg mag trekken wil het nog niet zeggen dat deze dat ook goed kan!!!!
Ik heb eens een suzuki vitara villger 1.6 gehad, en deze mocht 1500 kg trekken.
Maar de auto trok voor geen meter, bij 90 kmh en tegen wind kon de auto de caravan in de 4e versn al bijna niet meer trekken.


Bert antwoordt op 25 september 2008:

R. van den Bergh vraagt waarom er verschillen zijn tussen de qua Kw's even sterke Matrix en Polo. Een factor is het 12% hogere maximum koppel en een lager toerental waar dat bij vrij komt (Polo dus). Verschil in overbrengingen is er niet zo, zoals blijkt uit een berekening (zie onderaan V1000). Een ander punt is het gewichtsverschil, de Matrix is minstens 250 kg zwaarder. Dat is een voordeel qua stabiliteit vermoedelijk (de gewichtsverhouding, de Polo weegt slechts net iets meer dan een ton op kenteken leeg!) en tevens z'n makke in de bergen (Matrix).

Ook voor de Polo geldt dat als je bijv. 500 kg in de auto propt i.p.v. de 'standaard' geselecteerde 250 kg, hij ook merkbaar meer moeite zal hebben in de (echte) bergen (met een 1200 kg caravan). Daarom verdient het aanbeveling altijd flink te spelen met de gewichten in de berekeningen, vaak +100 kg te rekenen (auto) en dan daarbij de passagiers en bagage te tellen!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker