Caravantrekker.nl

VW Polo 1.6 - 16v 105pk

Chris vraagt op 6 oktober 2008:

Voor mijn Kip Kompact 37 (max 950kg) heb ik als trekauto een VW Polo 1.6-16v 105pk op het oog. In de caravantrekker test komt de Polo er goed uit. Alleen de max kogeldruk is maar 50 kg. Te weinig voor het door ook de ANWB aanbevolen kogeldruk van ca 60 kg. Ik heb gezocht naar mensen die ervaring hebben met de Polo 1.6 105pk als trekauto. Helaas nog niet gevonden. Mijn vraag is dus : is er iemand die mij kan helpen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Karel antwoordt op 6 oktober 2008:

Als je de kogeldruk op 50 KG houdt is dat ruim 5% van 950 KG.
Als je de caravan voor de rest ook goed belaadt voorzie ik geen problemen wat dit betreft.
Heb zelf een Verso, max kogeldruk is maar 55 KG, met caravan van max. 1300 KG. Deze combinatie rijdt met 55 KG prettiger dan met 60 KG.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 oktober 2008:

Adviseert de ANWB 60 kg? Waar en op basis waarvan dan?
Ik zie niet zo'n probleem om met 50 kg te rijden, ondanks dat ons rapport aangeeft liever 60 kg te willen hebben.


Luc antwoordt op 6 oktober 2008:

Met 50 Kg op de kogel zal de combi hoogstwaarschijnlijk prima rijden. Een aantal jaren geleden stond er een test in de KCK van een Polo 1.4 tdi en Citroen C3 1.6. Dit waren twee kleine auto's met een goede stabiliteit/wegligging en waarmee prima een caravan getrokken kan worden van 1000 kg beladen. Een hogere kogeldruk wordt aangeraden uit veiligheidsoverwegingen, maar met 50 kg en een korte oversteek als de polo, zal het een prima combinatie zijn.


J.H. Vis antwoordt op 6 oktober 2008:

Wat motorvermogen betreft ook geen probleem. Heb deze motor in een Skoda Octavia gehad. Voldoende trekkracht aanwezig, ook onderin....


robertb antwoordt op 7 oktober 2008:

Wij hebben een Skoda Fabia ingeruild, heeft ook max. 50 kg kogeldruk, omdat dat we het te lastig vonden om die kogeldruk te realiseren. Te veel gedoe.


Koen antwoordt op 7 oktober 2008:

Wij hebben een Skoda Roomster 1.6 16v met evenveel Pk.
Daarachter een caravan van 750 kg maximum, 2m breed en 2.25m hoog, goede stroomlijn.
Zeer plezierige combinatie : cruise control op 98 km/hr op de franse snelwegen. Op de snelweghellingen af en toe CC af en héél soms terug naar 4e versnelling.
Ook maximum 50kg kogeldruk bij de Skoda : lukt bij mijn type caravan goed en de combinatie heeft dan nog altijd een goede wegligging.
Ik weet niet of jouw Kip ook gemakkelijk te beladen is, zodat hij 50kg kogeldruk heeft (kopkeuken ? bed en opbergplaats vooraan ?).
Eens uit proberen met je huidige trekker ?


janka antwoordt op 7 oktober 2008:

Wij hebben een VW Golf variant gehad, met ook een kogeldruk van 50 kg. Dit heeft nooit tot problemen geleid. Wij lieten de kogeldruk vaak op zo'n 55 kg. Zo hing'ie prettig aan de auto.


Atria antwoordt op 7 oktober 2008:

Hallo ik heb een Skoda Fabia Combi 1.6 16V (dat is dezelfde motor en onderstel) en daarachter een Adria Altea 390 PS van beladen 950 kilo (normaal model caravan). Hierbij heb ik ook de kogeldruk op 50 kilo. De oversteek van de Fabia is nog een stuk groter dan bij de Polo, maar de stabiliteit is uitstekend. 100 km p.u. is geen probleem. Geen last van zijwind en passerende vrachtwagens. De 1.6 motor is een prima trekker, mede door zijn korte versnellingen. Zeker met een Kip Kompakt heb je daarmee een prima combinatie.


Bert antwoordt op 7 oktober 2008:

Atria schreef: "De 1.6 motor is een prima trekker, mede door zijn korte versnellingen."

De Fabia met 1.6 motor is een ..., zou beter geformuleerd zijn. Misschien heeft de Polo wel een andere versnellingbak met lange versnellingen. Maar goed, dat was de vraag niet.


Atria antwoordt op 7 oktober 2008:

Dat van de versnellingsbakverhoudingen klopt, echter het autovisiejaarboek laat zien dat deze van de Polo en Fabia hetzelfde zijn.


Chris antwoordt op 8 oktober 2008:

Ik ben degene die de vraag gesteld heeft.
Allereerst hartelyk dank aan allen die de moeite hebben genomen my te helpen.
Ik had seperaat ook de ANWB dezelfde vraag gesteld.
Ik was aangenaam verrast dat deze mij hierover gistermiddag opbelde. De reactie van de ANWB komt overeen met de meeste reacties die van jullie zyn gekomen: max 50 kg kogeldruk is niet erg als je maar in staat bent om de caravan zodanig te beladen dat het niet te zwaar wordt. Een 10% overschrijding van het max, indien dit de wegligging ten goede komt, is geen probleem .
Mocht er nog een lezer zyn die ervaring heeft met de VW Polo 1.6 105pk zie ik die graag. Nogmaals dank!


robertb antwoordt op 8 oktober 2008:

Hei Chris,
Heb geen VW Polo, maar voor onze caravan hebben wel vijf verschillende auto's gereden. Alle combinaties zijn via de caravantrekker berekend. Een pluim voor de caravantrekker: datgene dat beschreven wordt klopt heel goed. We hebben zonder problemen gereden van Italie tot de Noordkaap.
Heb jouw combinatie ook gelezen, dat moet goed kunnen.
De reaktie van Koen is wat genuanceerder dan de mijne. Wij hebben een kopkeuken dat geeft de nodige extra kogeldruk. Omdat wij de caravan ook veel op zondagen gebruiken en hij dus bijna leeg is, is het realiseren van 50 kg. kogeldruk moeilijk. Andere caravans zullen makkelijker zijn.
Succes.


Jantje antwoordt op 12 oktober 2008:

Ik heb ook een Kip Kompakt (950 Kg) als trekauto Golf 4 V5, max 75 kg kogeldruk, maar ik rij altijd met 50 kg kogeldruk, en de combinatie gaat als een lier !

Bedenk ; je auto heeft het liefst géén kogel druk, maar die is nu eenmaal nodig om de combinatie stabiel te maken, maar waarom zou 50 kg niet goed zijn, ik zou niet weten waarom ?


Bert antwoordt op 12 oktober 2008:

Exact Jantje! Waneer massa niet op de uiteinden van de caravan zit, maar juist gecentraliseerd rond de as, kun je volstaan met een geringe kogeldruk. En je auto (elke auto) heeft dat het liefst! Lange caravans hebben relatief veel voor en achter de as. In de basis al. Daardoor is vaak een hogere kogeldruk nodig (= verplaatsing van het zwaartepunt naar voren) om een voldoende stabiel rijgedrag te waarborgen. Op dat moment komt het neer op de eigenschappen van de auto, zoals wielophanging, localisatie van de achteras en nog heel veel meer factoren. Dat je dan een auto hebt die op zich veel kogeldruk mag hebben is meegenomen, maar niet meer dan dat.

Een hoge kogeldruk is dus geen streven, integendeel!


Herman antwoordt op 7 november 2008:

Ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met een VW polo 1.6-16v 105pk AUTOMAAT als trekauto van een KIP compact max 950kg? In de automaat zit een 6 traps automaat. Heeft die dezelfde trekkracht als de handgeschakelde?


Jan antwoordt op 8 november 2008:

@ herman:

te lui om zelf even een testje te doen hier op de site?


@Eric antwoordt op 8 november 2008:

Herman vraagt om ervaringen niet om een berekening auto/caravan.... 😉 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker