Joop vraagt op 11 oktober 2008:
Mijn vraag is: wat is de beste route van Basel naar Brig met caravan, waar wij verder willen met de autotrein naar Italie naar het Lago Maggiore. Zijn er onderweg veel steigingen?
Of weet iemand een andere weg daarheen met minder steigingen? De Gotthardtunnel heb ik al vaker gereden en daar staa je meestal in de file en deze rout bevalt mij niet zo best.
Rob antwoordt op 11 oktober 2008:
Google maps kan een uitkomst bieden. Wil je niet teveel stijging dan via Montreux. Steiler is het via de autotrein Kandersteg-Goppenstein. Deze bereik je via Bern, Thun
Rob antwoordt op 12 oktober 2008:
Basel-lago Maggiore 290km
Basel-Kandersteg 160km waar je in het hoogseizoen helling op moet wachten in de file.
Qua reistijd gaat de eerste route sneller, qua steiging en dalen is er niet of nauwelijks veel verschil. Of je moet per sé de Gottard tunnel willen vermijden.
jan antwoordt op 12 oktober 2008:
de autobahn Basel,Bern, Montreux, Martigny en dan verder door het Rhonedal heeft weinig steigingen en rijdt vlot. alleen het laatste stuk tussen Sierre en Brig schiet nog niet op we waren er afgelopen september nog, veel plaatsjes met hun stoplichten en rotonden. een ander aandachtspunt. voor Vevey is een lange afdaling. als je dezelfde weg terug gaat komt je deze uiteraard als steiging weer tegen. best lang en pittig. solo moest ik daar met mijn 405 met 92 pk altijd in zijn 3 en dat lukte alleen maar als ik voldoende snelheid kon maken.
Bert antwoordt op 13 oktober 2008:
Ik kan me voorstellen dat je de route via de Gotthardtunnel je niet zo bevalt. Mij ook niet. Het is altijd donderen ervoor vanwege de files en die tunnel is gevaarlijk. Toch is het wel de aangewezen route, maar benader het eens wat anders... Ga niet door de tunnel, maar over de pas. Sla bijtijds af (Gösschenen of nog eerder), dan heb je een voor iedere combinatie 'doenbare' stijging via een brede weg door de Duivelskloof (klinkt erger dan hij is), zonder files naar Andermatt en dan volgt de uiterst eenvoudige Gotthardpas. Die is breed en niet steil. Hij kent wel een lange afdaling naar Airolo, waar je de snelweg naar Belinzona weer opdraait.
Ik vind het zo zonde, veel geld uitgeven aan autotreinen, terwijl angst voor die Gotthardpas ongegrond is. Je kunt het geld beter besteden aan een goede rijvaardigheidstraining, zodat je weet wat jij en je combinatie aankunnen. Need I say more? 😉
Cor antwoordt op 13 oktober 2008:
Even voor mijn begrip.
is het nu de bedoeling om met caravan op de autotrein te gaan? Bij mijn weten is dat namelijk niet mogelijk. Of ik heb een ontwikkeling gemist.
Rob antwoordt op 13 oktober 2008:
Als aanvulling op de suggestie van Bert:
Trek er tijd voor uit, het is zowel op de aan- en afrijroute en op de Gottard bijzonder mooi.
Steve antwoordt op 14 oktober 2008:
Duik er zelf meestal bij Wassen af gezien ze Gosschenen nog weleens af willen sluiten. Rij weliswaar niet met caravan, maar misschien telt een Hapert H-2700 autoambulance van 2,45x4,05 + dissel ook. 😉 Weegt meestal rond de 2100kg.
Gotthard is eén van de allermakkelijkste passen om te rijden, met heel veel rustplaatsen en passeervakken. Heb deze zomer wegens tijdgebrek (Genua-Adenau 8h42m losse auto) 1x de tunnel gebruikt, en dat is voorlopig de laatste keer. Pasje is veel leuker! Wel een beetje porrie nodig, hoeveel precies kan men hier erg goed berekenen!
Joop antwoordt op 15 oktober 2008:
reactie op het antwoord van Bert.
Ik heb zelf nog de oude Gottardpas gereden. Dus ik ken hem goed. Dit jaar zijn wij nog met de vouwwagen over deze pas vanaf het zuiden terug gegaan, omdat er weer zo een lange file stond. Maar als het beneden regent bij de Gottardpas mag je er vaak niet met aanhanger overheen omdat het dan boven sneeuwd. Dan is de pas gesloten voor aanhangers. Sinds kort hebben wij een kleine caravan achter onze kleine auto en heb ik gehoord dat je bij Brig met de auto en caravan met de trein kan. Daarom was mijn vraag, wat is de beste rout daarheen met de minste stijgingen.
Joop
Rob antwoordt op 15 oktober 2008:
http://mct.sbb.ch/mct/reisemarkt/zuege/autoverlad.htm
Hier staan links op naar tijden en prijzen
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!