Corine vraagt op 5 november 2008:
tot mijn verbazing las ik onderstaand artikel,geld dit al,ben ik dus voor niets met E bezig ??
De Europese transportraad heeft een akkoord bereikt over de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Voor caravans en aanhangwagens houdt dit het volgende in: Met het B-rijbewijs wordt het mogelijk om combinaties van auto en aanhanger of caravan tot 4250 kg te besturen. Momenteel ligt hiervoor de maximale gewichtsgrens op 3500 kg.
Wel wordt een korte training verplicht voor bestuurders van wagens en aanhangers tussen 3500 en 4250 kilo. De precieze inhoud hiervan zal nog worden vastgesteld.
De Europese transportraad heeft onlangs een akkoord bereikt over de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Voor caravans en aanhangwagens houdt dit het volgende in: Met het B-rijbewijs wordt het mogelijk om combinaties van auto en aanhanger of caravan tot 4250 kg te besturen. Momenteel ligt hiervoor de maximale gewichtsgrens op 3500 kg. Wel wordt een korte training verplicht voor bestuurders van wagens en aanhangers tussen 3500 en 4250 kilo. De precieze inhoud hiervan zal nog worden vastgesteld.
Voor campers blijft de gewichtsgrens van 3500 kg gelden. Boven deze grens moet men in het bezit zijn van een C1 rijbewijs.
In principe zijn lidstaten vrij om strengere eisen te stellen, maar naar verwachting zal Nederland het bovenstaand akkoord overnemen. Combinaties van auto en aanhanger of caravan tot 4250 kg is voor Nederland aanvaardbaar, mits er een verplichte training aan vast zit. Het compromisvoorstel voldoet derhalve aan de Nederlandse wensen.
"Onze inspanningen, in samenwerking met KCI, om de gewichtsgrens te verhogen naar 4250 kg hebben voor de caravans effect gehad. Helaas is ons pleidooi samen met de NKC voor de kampeerauto niet overgenomen", zegt secretaris Hans Louwers.
Het Europees Parlement stemt, naar verwachting, eind dit jaar in met de herziene regels. De richtlijn zal, na goedkeuring, eind 2006 in werking treden. De lidstaten van de EU hebben dan tot uiterlijk eind 2012 de tijd om aan alle eisen van de vernieuwde Europese wet op de rijbewijzen te voldoen.
Bron: BOVAG, Afdeling Mobiele Recreatie
@Eric antwoordt op 5 november 2008:
"Het Europees Parlement stemt, naar verwachting, eind dit jaar in met de herziene regels. De richtlijn zal, na goedkeuring, eind 2006 in werking treden."
Eind 2006 in werking treden, da's al 2 jaar geleden....
Het "gerucht" gaat als een hele tijd rond.
Wetsvoorstellen en Europees Parlement?
Da's hetzelfde als dikke ...... door een trechter proppen. 😉
Verplichte training (met certificaat oid?) zal je waarschijnlijk net zoveel gaan kosten als E achter B halen halen nu kost denk ik.
Wet zal niet gaan gelden voor campers lees ik, die hebben er juist ook behoefte aan.
Tijs antwoordt op 5 november 2008:
Zie ook: http://caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=22952. (ergens tegen het einde van die discussie)
Als je kijkt naar de criteria die genoemd worden kan ik het alleen maar eens zijn met Eric dat het net zoveel zal kosten als nu.
Dus, succes met het lessen en examen. Gewoon doorgaan: ik heb me er eind vorig jaar ook niet door laten weerhouden om E achter B te gaan halen.
rene antwoordt op 5 november 2008:
klop tot 4250
maar strakts verplicht boven de 750 kg e examen
dus de optelsom vervalt straks
alles boven de 750kg word E
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 november 2008:
Boven 750 kg helemaal geen E maar een training en alleen als TTM tussen 3500 en 4250 kg! Een soort e met een kleine letter dus.
corine antwoordt op 6 november 2008:
iemand enig idee wanneer dit ingevoerd gaat worden ?
grt corine
Ed antwoordt op 6 november 2008:
Invoering 2012 maar het is niet helemaal onmogelijk dat sommige landen reeds in 2011 tot invoering overgaan. Alleen de einddatum wordt door de EU opgelegd.
Inderdaad krijg je straks 3 mogelijkheden tw.
aanhanger tot 750 kg rijbewijs B:
aanhanger zwaarder en tot 3500 kg combinatiegewicht: B plus "aantekening"
idem tot 4250 kg combinatiegewicht BE nieuw
Grote kans dat nu een BE examen doen straks BE "nieuw" oplevert
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.