M. de nijs vraagt op 26 maart 2006:
hoi,
nog even deze vraag.
ik ben vrachtwagen chauffeur op een 11 mtr lange mercedes axor bakwagen en heb geen e rijbewijs
ik heb een fiat marea 1.6 16v 105 pk max trek gewicht 1200 kg
achter auto en trekhaak. gewicht auto is 1115 kg leeg en 350 kg belading
ik wil kopen of een sunroller cp 50 leeg 945 kg ( met boiler en reserve wiel en het max gewicht verlagen tot 1100 kg
volgens deze site heeft de combi beladen een score van 79%
of een eifelland holiday 460 tk met luxe en sport pakket
leeg ( met pakketen ) leeg 945 kg en het max gewicht verlagen tot 1100 kg
volgens deze site heeft de combi beladen een score van 76%
nu weet ik dat voor beide caravans geld dat er niet heel veel ruimte over blijft voor belading maar als ik het goed verdeel tussen wagen en caravan het geen probleem op moet leveren
beide caravans zijn nieuw
de eifelland is volgens mij van betere kwaliteit maar heeft geen vaste bedden
de sunroller heeft een vast 2 persoons bed en een vast stappelbed. een garage en een treinzit en is lekker ruim en wat groter dan de eifelland
ik zit al weken te broeden welke het moet worden.
wie heeft wat info voor me wat ik mee kan nemen in mijn beslissing. ook negatief advies is welkom hoor!!
groet,
Robbert antwoordt op 26 maart 2006:
Lastig vraagstuk. Je wilt nieuw kopen, dus moet je pittig in de buidel tasten. Vervolgens zit je, zowel met Eifelland als met Sun-Roller, met een beperkt laadvermogen en maak je het je Fiat erg lastig. Volgens het 'trekrapport' mag je slechts matige prestaties verwachten. Eenmaal op de plek van bestemming zal u genieten van je geinvesteerde euro's, maar onderweg zult wellicht de billen af en toe dichtknijpen. Wellicht rare zijsprong, maar wel eens gedacht aan een vouwwagen ? Veel ruimte, [prima combinatie met uw Fiat, tegenwoordig ook voorzien van prima bedden, kookinstallatie en, handig, veel laadruimte. En je houdt ook nog een paar euro's in je knip, genoeg voor meer dan 1 vakantie ...
Eddy antwoordt op 26 maart 2006:
Als Ik puur naar de praktische indeling moet adviseren zou ik de sun-roller kiezen.
De kwaliteit ken ik niet.
Een goed alternatief is de 49C heeft nagenoeg de zelfde indeling is misschien iets korter maar misschien in gewicht ook iets minder.
Ik heb zelf een hobby 495uk en al twee jaar gebruikservaring met twee kinderen.
Eddy antwoordt op 26 maart 2006:
Excuses heb inmiddels gezien dat de 49CP 950 netto weegt.
Vreemd terwijl die iets korter is als de 50CP.
Nogmaals ik vind de indelingen van beide caravans mooi.
Ik weet niet of je al ervaring hebt met een caravan, maar hou er rekening mee dat je met twee kinderen al gauw een hoop spullen mee neemt(alles bij elkaar toch zo'n 300 kg).
Waarom huur je er niet eerst een? kan je tevens ervaren hoe da auto het doet.
Bert antwoordt op 27 maart 2006:
Huren is zo gek nog niet??? Ik kan me herinneren dat ik de Marea slechts geringe stabiliteitseigenschappen toekende bij een TAvhJ verkiezing. Na een huur-tryout kun je beslissen of met name de caravanmassa je bevalt met de Marea en of je niet eerder zou moeten investeren in een andere trekauto. Alles is dan open.
m.de nijs antwoordt op 27 maart 2006:
wij hebben een jamet arizona vouwagen. die ligt zeer stabiel achter de fiat.voor verdere reizen ( b.v. zuid frankrijk ) vinden wij een vouwwagen toch te veel werk voor b.v. een tussen nachtje. ook als we een weekend weg willen is een vouwwagen naar onze mening niet handig, dus doe je dat niet zo snel. onze grote wens is een caravan. de sunroller heeft een perfecte indeling.
maar is ook erg groot zo achter de fiat.
huren zou natuurlijk kunnen en is geen slecht idee.
maar we willen eigenlijk een caravan van ons zelf.
een nieuwe is idd een hele investering maar een gebruikte is maar weinig minder.
Rob antwoordt op 28 maart 2006:
@EddyIk heb zelf een hobby 495uk en al twee jaar gebruikservaring met twee kinderen.
Even een zij-spoortje, Eddy, slaap je op de rondzit van je Hobby op de kussens, of heb je er een oplegmatras op ?
Wij twijfelen erg of we een vastbed nemen of niet, we hebben allebei snel last van onze rug. Onze voorkeur gaat o.a. uit naar Hobby.
Bvd
Eddy antwoordt op 28 maart 2006:
Hallo Rob,
Tot nu toe hebben we op de kussens geslapen, maar ik moet bekennen dat ik in de derde week vakantie pijn in mij rug kreeg.
Wij hebben de hobby 495uk de luxe easy uit 2002.
Wij hebben ook gedacht aan opleg matrassen maar zijn nog niet tot aanschaf overgegaan (heb ook nog nooit een ervaring hierover gehoord dus hou mij aanbevolen).
Het meest ideaal is natuurlijk een vast bed, onze ervaring is dat we het bed vaak zo laten (geen zin om iedere ochtend alles weer te moeten opbergen) en de zit voorin gebruiken om te eten en de kinderen kunnen daar lekker spelen als het weer niet meezit.
Nogmaals als je de keuze hebt neem een vast bed maar ik ben me bewust dat het merk hobby dan wel erg zwaar wordt en in ons geval is dan een zwaardere trek auto nodig.
Wil je verder nog iets weten over de hobby je roept het maar.
Rob antwoordt op 29 maart 2006:
Eddy, bedankt voor je uitleg. Het nadeel van een caravan met vast bed en stapelbed is dat de treinzit die je dan hebt, vrij beperkt is in grootte. Wanneer het slecht weer is, is dan je zitruimte beperkt. Maar dat is dan je keuze... We neigen toch naar een vast bed.
Groeten Rob
kees antwoordt op 1 april 2006:
de naam hobby zegt genoeg
albert antwoordt op 6 april 2006:
Eddy, wij hebben oplegmatrassen opmaat laten maken (5 cm dik), van koudschuim, bij een meubelstoffeerder.
Werkt prima !
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.