Caravantrekker.nl

WheelSeal

Jan vraagt op 29 november 2008:

Recent heb ik een caravan gekocht (levering in 2009) met als aanbod de banden te voorzien met WheelSeal. Zie onderstaand citaat uit een website. Heeft iemand ervaring met dit product. En zo ja, kleven er ook nadelen aan WheelSeal.

Citaat.
Nooit meer een lekke band
WheelSeal nieuw product in Nederland
Het is niet meer nodig om een lekke band te hebben. Met WheelSeal wordt dit voorkomen.
VEILIG OP WEG!
Product WheelSeal
WheelSeal is preventief reparatiemiddel dat met zijn unieke samenstelling en uitzonderlijke werking meer dan 95% van alle lekke banden voorkomt

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 30 november 2008:

Ik heb 't in m'n fietsbanden zitten en daarbij werkt 't prima.


antwoordt op 30 november 2008:

Nadeel is dat het onafgeveerde gewicht toeneemt. (groter vliegwieleffect=langere remweg)
Tweede nadeel kan zijn dat de band zijn warmte minder goed (niet snel) kwijt kan.
Er kunnen balansproblemen voorkomen. (vooral na stalling)


Marcel antwoordt op 30 november 2008:

Het helpt niet tegen een klapband; dus je hebt nog steeds een reservewiel nodig.


PeterB antwoordt op 30 november 2008:

Wanneer je lek rijdt weet je het dus niet bijgevolg dat het voorwerp in de band blijft steken en kans heeft om verdere schade te veroorzaken.
Mooi verkoopsargument maar als je even nadenkt en voor en nadelen afweegt toch niet meer zo interessant.


gert antwoordt op 30 november 2008:

als ik het anders lees roel staat er bij dat het temparatuur verlagend is, en dan kom jij ook nog met een grotewr vliegwiel effect en als ik dan zeg als je freon in een band doet je geen ijsklonten in je band krijgt dus ook een groter vliegwiel effect is dat gezwam,dus ik denk roel dat het gezwam van jou kant komt zoals vaker roel.
gert


antwoordt op 30 november 2008:

Sommige mensen is het van nature niet gegeven bepaalde zaken te snappen gert.
Voor dit soort mensen schrijft men gewoon op dat het temperatuur verlagend werkt en vervolgens neemt men dit klakkeloos aan zonder daarvoor een onderbouwing te verlangen.
Voordat je nou verder zwamt zou ik graag van jou horen hoe het dan komt dat de bandtemperatuur wordt verlaagd


RobD antwoordt op 30 november 2008:

Rollen (een band over de weg) geeft wrijving. Wrijving resulteerd in warmte. Vluchtige stoffen nemen warmte makkelijk op maar laten deze ook weer snel los. Vaste stoffen werken net andersom met als extra nadeel dat vaste stoffen over het algemeen warmer worden door de wrijving dan vluchtige. Dat een band, (al dan niet gedeeltelijk), gevuld is met vaste stoffen, warmer word is een logisch gevolg hieruit. Bijkomend effect is dat de band in zijn geheel weer zwaarder word, waardoor er meer wrijving ontstaat wat weer resulteerd in meer warmte.
De vermelding: temperatuur verlagend is nergens onderbouwd in het verhaal. Iets claimen waar geen onderbouwing in zit, kan goedgelovige mensen in het marketing verhaal doen geloven.

Er zij al jaren identieke producten op de markt die geen van alle in de praktijk echt blijken te werken. Mocht dit echt werken dan zou de professionele vervoerder/rijder hier allang op ingehaakt hebben. De karkassen die hier en daar langs de weg liggen zijn niet van klapbanden, maar van lekke banden. Omdat er vaak meerdere banden naast elkaar op een as zitten merkt men in eerste instantie niet dat er een lek is. Met als gevolg dat deze aan flarden word gereden. Dit zou men dus voorkomen kunnen hebben door dit soort "vullingen". Niet dus.


RobD antwoordt op 30 november 2008:

Van de website:
--Zakt WheelSeal naar beneden bij stilstand?
Nee, WheelSeal bevat speciale kleefmiddelen die het product op zijn plaats houdt aan de binnenkant van de band,
behalve zo’n 15-20% welke bij lange stilstand naar de bodem zakt,maar zich weer gelijkmatig verspreidt als de band weer roteert. Dit zal uiteraard een kort voelbare onbalans geven.--

DIT zou ik graag eens willen meemaken. Door de centrifugaal kracht zal het mijn inziens alleen maar erger worden. Er word veel geclaimed maar niets is onderbouwd.


Ed antwoordt op 30 november 2008:

Deze eerste 4 antwoorden leken mij geheel duidelijk en voldoende. Meer nadelen dan voordelen, wellicht alleen geschikt voor de fiets.
Ik ben het zeker niet altijd met Roel eens maar kan in dit antwoord geen gaten schieten.😉

Maar dan komt Gert met Freon? en ijsklonten. Schiet mij maar lek waar komt dit vandaan?

En ach de overige voordelen welke wheelSeal zoals kortere remweg, brandstofbesparing, lagere temperatuur etc
Grote onzin!!!


antwoordt op 30 november 2008:

Zowat een jaar of 30 geleden was er al een variant welke veel gemonteerd werd in banden van landbouw- en bouwvoertuigen.
Vooral op de bouwterreinen wordt veel lekgereden en dus veel stilstand. Dat kost veel geld. Het grote nadeel van deze rommel was dat wanneer er een beschadiging was onstaan door een doorboring daardoor de band niet meer was te repareren. Iets wat vaak wel had gekund als die snot er niet had ingezeten. Het hing van het type lekrijden af of het überhaupt zin had die snot te gebruiken.
(Er was toen ook een speelfilm waar die snot een (andere) hoofdrol in speelde).
Maar de techniek staat niet stil en ook dit middel zal geëvolueerd zijn. Nochtans zijn de nadelen niet veel minder geworden.(Vanuit reparatie oogpunt gezien dan). Het blijft compromissen sluiten en daardoor is het m.i. technisch niet mogelijk alleen voordelen te poneren.
Voor caravan gebruik zou het mogelijk te gebruiken zijn. Persoonlijk stel ik grote vraagtekens bij het stallen, of beter, na het stallen. Scheurvorming aan de caravan of erger als gevolg van een ernstig gedeformeerde ‘antilekrijdlaag’ en daardoor hevige onbalans zijn misschien doembeelden maar misschien wel beelden die bij de ontwerpers van dit middel niet direct voor ogen stonden.


Ed antwoordt op 30 november 2008:

Beetje jammer Roel. Ik vond je eerste reactie kort, krachtig en to the point (eigenljk een beetje "onroels" zogezegd)

Nu verdwaal je weer in een snot verhaal


John antwoordt op 1 december 2008:

Roel ik hem, dus dit bedoelen ze met: je het snot voor de ogen rijden!


RobD antwoordt op 1 december 2008:

Vandaag uit nieuwschierigheid maar eveb gebeld naar Goes.
Iets verder doorgevraagd als men gewoon was, men werd kotaf en kribbig. Kan aan de persoon gelegen hebben.
Op mijn vraag waarop de claims gebaseerd waren kwam een heel epistel van instantie's en dergelijke. Mijn volgende vraag of ik dit zwart op wit kon hebben aleer mijn wagenpark te laten behandelen, verviel men in allerlei uitvluchten. Het kwam er op neer dat dit niet kon. Volgende vraag: wat het verschil was met de al op de markt zijnde andere vergelijkebare producten: weer een hele woordenstroom waarop de woorden "goedkoper op termijn" en "veel duurzamer" wel erg vaak terug kwamen.
Weer gevraagd waarom en toen was het redelijk stil, geen vergelijkings materiaal voorhanden.
Mijn conclusie naar hen toe: "Dus eigenlijk niets spectaculairs" werd beantwoord met "dat zijn uw woorden".

Ik wist genoeg


Hans antwoordt op 1 december 2008:

Spuitbus voor lekke band is dure noodoplossing

Een lekke band kan de automobilist vele honderden euro kosten. Verschillende autoconstructeurs bieden namelijk geen reservewiel meer aan. De chauffeur moet zich dan behelpen met een spuitbus met een vulstof die via het ventiel in de lekke band wordt gespoten, maar de bandenverkoper heeft nadien uren werk om de smurrie uit de band te verwijderen en de velg te reinigen.
Bandverkopers en de automobielclubs raden het gebruik van de spuitbus af. ,,Gebruik ze uitsluitend in uiterste nood'', zeggen de wegenwachters.

Gewichtsbesparing en meer ruimte in de koffer, dat zijn de redenen waarom verschillende autobouwers geen reservewiel meer voorzien. ,,De kans dat je lek rijdt is bijzonder klein. Jarenlang met het extra gewicht van een reservewiel rondrijden, kost veel brandstof. Daarom bieden wij andere oplossingen aan'', zegt men bij Mercedes-Benz dat zijn A-Klasse zonder reservewiel verkoopt.

Wie geen reservewiel heeft, is aangewezen op de spuitbus of moet zich laten takelen naar een bandencentrale. ,,De spuitbus is efficiënt en goedkoop (10 euro) maar het verwijderen van de vulstof is een tijdverslindende klus. ,,Ik ben voorstander van het vervangen van de band. Er kunnen altijd kleine restjes van de vulstof in de band achterblijven waardoor er vibraties in het stuur ontstaan. Vroeger kon je de vulstof in een binnenband spuiten en moest je gewoon de minder dure binnenband vervangen. Nu zijn alle banden van het type tubeless zonder binnenband. Dan kleeft de vulstof muurvast aan de binnenwand van de band. Ik probeer de spuitbus zo weinig mogelijk te verkopen'', zegt Werner Cosyns van de Dendermondse Bandencentrale.

Tijdelijke oplossing

,,Als de pechvogel geen reservewiel heeft, zoeken wij een band bij een nabije bandenverkoper. Dat is beter dan het geklungel met de vulstof'', zegt Anne Buytaert van Touring. ,,Lekke banden behoren nog tot de top 3 van de pechoproepen. De autobouwers zouden toch maar beter een gewoon reservewiel voorzien. De spuitbus is echter een tijdelijke oplossing want constructeurs bieden almaar meer wagens aan met banden van het type Pax of run flat , waarop je na een lek nog een heel eind kan rijden'', zegt Marc Van Damme van de Vlaamse Automobilistenbond.

Nog een reden om de spuitbus niet te gebruiken is het risico dat je twee nieuwe banden moet aanschaffen. Wanneer de lekke band door een nieuw exemplaar wordt vervangen, vertoont de band aan de andere kant van de as al sleet. Dat leidt tot een onstabiel weggedrag, vooral bij noodstops.


Uit: het nieuwsblad


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker