Caravantrekker.nl

Kip Kompakt en trekauto

Johan vraagt op 30 november 2008:

Goedendag.
Ik heb een Kip Kompakt E(indkeuken) 3.70 met hefdak. Leeggewicht 620 kg en max 900 kg. Ik ben ook aan het kijken naar een andere auto en ik zoek nu een zuinige auto die deze lichtgewicht goed kan trekken. Bij voorkeur een Japanner of Duitse auto in benzine uitvoering. Heel veel keuze natuurlijk maar een advies of goede tip blijft welkom.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Peter antwoordt op 30 november 2008:

Voorkeuren? die heb je zeker en doe eens een test op de site, maakt je een stuk wijzer.


peter holtzapfel antwoordt op 30 november 2008:

Kijk een naar een Roemeense auto! De Dacia Sandero. Zeer scherp geprijst. Het merk is van Renault en ook de kwaliteit. Sinds augustus 2008 hebben wij een Sandero Laureate. 1.6 benzinemotor. 90 pk. Onze caravan weegt 850 km. leeg. De Dacia trekt hem perfect. We hebben op onze reis naar Oostenrijk bijna alles in 4e en 5e versnelling kunnen rijden. Verbruik: 1.11 en dat bij 100 km/h. Alles zit er op en aan. Kijk eens op www.dacialoganmcv.nl. Geen reklamesite maar van enthausiaste rijders. Je zult er geen spijt van hebben.


@Eric antwoordt op 30 november 2008:

@Johan: zo ongeveer elke (Kleine) middenklasse japanner of duitser die minimaal 900 kilo mag trekken zal geen problemen hebben met een Kip Kompakt.

@peter holtzapfel:
Ik heb een berekeningetje gedaan maar vond de resultaten niet zo perfect als jij omschrijft.
Heb voor het gemak maar een Delta genomen van max 1000 kilo, zal wel in de buurt van jouw combinatie zitten?

Op gemak en comfort scoort de Sandero 1 ster, dat is waarschijnlijk omdat je zo veel moet schakelen?

==================================================
Trekt u met de Dacia Sandero - 1.6 een beladen Delta Euroliner 3900 TZV van 1000 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 81%. Dit betekent dat de caravan net iets zwaarder is dan het aanbevolen maximum gewicht. Bij zorgvuldige belading en uiteraard correcte bandenspanning - ook van de auto - hoeft dit voor de stabiliteit geen problemen op te leveren.

U kunt net voldoende prestaties verwachten van deze combinatie. U zult veel moeten schakelen en vaak met hogere toerentallen moeten rijden waardoor het toch niet zo gemakkelijk en comfortabel trekken is. Op de vlakke weg kunt u, mits u in de goede versnelling rijdt, met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u onder normale omstandigheden bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u, mits in de juiste versnelling, voldoende met het overige verkeer meekomen. Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u moeite hebben om weer op gang te komen.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een BE - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).


antwoordt op 30 november 2008:

Aan de andere kant, wanneer je de berekeking met de LoganMCV uitvoert komt-ie er niet zo slecht vanaf hoor!

Een waardig alternatief maar let wel, een LOGAN MCV


Koen antwoordt op 30 november 2008:

De vraagsteller wil een advies, bij voorkeur, over een Japanse of Duitse benzinewagen.
En zuinig.
Volgens mij moet je dan richting de moderne VW benzinemotoren gaan : de 1.4 TSI. Beschikbaar op VW modellen.
(in de toekomst druppelsgewijs beschikbaar bij hun Tjechische (Skoda) en Spaanse (Seat) merken)
(ook de Italianen hebben zo'n gelijkwaardige zuinige benzinemotor : de 1.4 T-Jet)


Leon antwoordt op 1 december 2008:

Mazda 3 misschien een goede optie.
Wij hebben een mazda 3 op dit moment en zijn erg tevreden over deze auto. De auto trekt onze caravan max. beladen 1100kg uitstekend. De auto is overigens ook nog zuinig.


John antwoordt op 1 december 2008:

Voordat we 302 merken en type's gaan roepen, want iedereen heeft zo zijn persoonlijke voorkeur. Laat Johan eens melden wat hij zelf in gedachten heeft, ik neem aan dat er enkele ervaring inmiddels beschikbaar is met trekauto's?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 december 2008:

Een Kip compact (zeker met hefdak) is door bijna elke auto die 900 kg mag trekken wel goed te trekken. Maak maar wat berekeningen met auto's die je interessant vindt.
Daarbij maakt het natuurlijk wel uit wat je verwacht. Ga je de bergen in dan heb je toch nog een behoorlijke motor nodig, maar op de vlakke weg lach je (bijna) iedereen uit met een caravan die zo weinig luchtweerstand heeft 😉

Ga via het menu 'overzichten' ==> 'alle trekauto's' en je kan precies die auto's selecteren die aan jouw wensen voldoen.


Jan antwoordt op 1 december 2008:

Ik denk dat met de Jap Subaru Impreza (2.0x) en deze Kip Kompakt geen berg te hoog gaat. Flink veel reserve ook door AWD en een lage gearing. Ook voor de rest van het jaar een fijne auto. Hij mag max 1600 kg trekken dus geen gerommel in de marge en technisch gezien niet kapot te krijgen. Kan die half Franse Dacia niet aan tippen.


John antwoordt op 1 december 2008:

Jawel Jan: vraagsteller vraagt ook om een ZUINIGE auto.


bert.s antwoordt op 1 december 2008:

Misschien kun je het zoeken in de 1.4 tsi motoren van de vw groep.
bijv seat leon, volkswagen golf .....fijne motoren.
Veel koppel bij lage toerentallen.


Jan antwoordt op 1 december 2008:

@John: Jawel Jan: vraagsteller vraagt ook om een ZUINIGE auto

Oke ik zal mijn idee even verder toelichten:
Hij voldoet in elk geval aan de drie gestelde eisen.
a. hij is zuiniger dan menige andere auto, ook in de wegenbelasting omdat ie op benzine rijdt
b. het is een Jap
c. hij kan de caravan zeer goed trekken.

Johan stelt niet als eis dat het een nieuw auto moet zijn, dus betaalbaar tweedehands zou ook kunnen.
Daarnaast gaat die Suub probleemloos lang mee en dat maakt hem ook nog zuiniger. Het is ook een beetje hoe je het begrip "zuinig" invult. Mij bekruipt bij het woord "zuinig" altijd de gedachte van goedkoop is duurkoop.
En qua prestaties zal ie vele auto's de baas zijn. 😉


John antwoordt op 1 december 2008:

Subaru Imprza 1340kg leeg, Dacia Logan MCV 1180 kg leeg.
Kleine beurt Subaru € 235,-- Dacia € 155,--
Verbruik gem:100km Subaru 8,4 ltr Dacia 6,2 ltr

Toch iets om rekening mee te houden als het zuinig moet


Ron antwoordt op 1 december 2008:

Ik weet niet wat u wil uit geven voor een andere auto,

Ik zou gaan kijken voor een mitsubischi spacestar
1.6 of 18 gdi zijn lekker zuinig en goede prestaties
En een hoge zit


antwoordt op 1 december 2008:

Vergeet de aanschafkosten niet:
Subaru 30.000 €
Dacia 13.000 €

Als het om zuinigheid gaat!?


RobD antwoordt op 2 december 2008:

Tevens zal de afschrijving van beide percentueel niet zoveel afwijken. De Impreza staat bekend om zijn lage restwaarde, van de Dacia is het nog afwachten.


peter antwoordt op 2 december 2008:

En waar is Johan, voor verdere aanvullingen?


vanderploeg antwoordt op 2 december 2008:

rijdtmet.een clio 1600 met eenhobby 400beladen 1050
naar frankrijk en spanje probleemloos gebruik 9a10 l per100 km


Johan antwoordt op 2 december 2008:

Hallo, hier ben ik weer terug. Was 2 dagen weg dus niet in de gelegenheid om een reactie te geven. Toen ik de vraag had geplaatst realiseerde ik me wel dat deze wel erg algemeen was maar ik ben wel blij met de tips die gegeven zijn en ik ben me inderdaad tioch aan het orienteren op een auto met een TSI motor of de GDI motor van Mitsubishi.
Ik ben me ook nog aan het orienteren op bv.een Skada Fabia Combi DIESEL 1.9 tdi. Misschien dat deze voor mij ook nog wel aantrekkelijk kan zijn. Ik rij ongeveer 20.000 km per jaar.
Maar in ieder geval bedankt voor jullie meedenken en tips en adviezen blijven welkom omdat de mensen die reageren vaak een brede ervaring hebben.


Joris antwoordt op 2 december 2008:

Wij hebben een Hyundai I30. Een prachtige auto. En met caravan erachter gaat prima! Wij hebben een 1600 motor. Er hangt een caravan achter van max. beladen 1050kg. Dit gaat uitstekend. De auto is solo ook erg fijn. Het is een zuinige auto en ook een mooie auto! Succes.


hobby antwoordt op 2 december 2008:

De Skoda Fabia (II) is zeker een goede stabiele trekauto. Alleen denk ik dat de 1.9 tdi bij 20.000 km per jaar niet echt goedkoper rijdt. Wellicht is de 1.6 16 V (benzine) een goede optie. Rijdt zowel solo (1 op 14 gemiddeld) als met caravan (1 op 9.5 bij 100 km per uur met een Adria Altea van 950 kg beladen) vrij zuinig en pittig.


RobD antwoordt op 2 december 2008:

Wanneer is het verstandig om voor een bepaald soort brandstof te kiezen? Rijdt u per jaar minimaal 5000 km dan is LPG de meest goedkope brandstof. Rijdt u meer dan blijft het goedkoop per kilometer, rijdt u minder dan zullen de kosten in vergelijk met benzine niet te veel verschillen. Tot 30.000-35.000 km is benzine in vergelijk met diesel de meest goedkope brandstof. Gaat u meer rijden dan zult u merken dat de kosten per kilometer hard omhoog gaan. Vanaf 30.000-35.000 km is diesel in vergelijk met benzine de meest goedkope brandstof. Rijdt u minder dan zult u merken dat de hogere wegenbelasting in vergelijk met die van een benzine-auto het rijden duurder maakt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 december 2008:

Economische modellen en auto's gaan voor de caravanner niet samen. Als nu eens zou blijken dat een diesel een veel lekkerder trekker is, maar bij uw kilometrage net niet interessant is maar u 25 euro per maand extra kost (op een bedrag van 600)? Misschien is dat het wel waard.... en bespaart u 1000 euro op de metallic lak. Kortom, zelf even goed rekenen en dan de afweging maken met behulp van een berekening of nog beter een persoonlijk aankoop advies.


Michiel antwoordt op 6 december 2008:

Een goed en betaalbaar alternatief is een Daihatsu Sirion2 1.5. Soepele en krachtiger motor. Voordelig in gebruik en onderhoud. Lekker ruim, vlot uiterlijk, mag 1000kg trekken en standaard met ESP (heet bij daihatsu VSC), geintergreerde audio, airco en veel meer. Laat je vooral niet foppen met zo'n opgefokte turbo motor (TSI en T-Jet) die heb je met een Kip Kompakt echt niet nodig. Die daihatsu 1.5 heeft 103 PK en variabele kleppentiming voor zeer goede trekkracht bij lage toeren....ik trok er (in een Daihatsu Materia) een Home Car 35 mee en dat ging prima. We hebben nu een nieuwe Kip Kompakt (zonder hefdak) gekocht omdat de Homecar Hagelschade had.


Jos antwoordt op 14 januari 2009:

Beste Johan,

ik kan alleen maar mijn ervaring vertellen, maar volgens mij wel een die aan je eis zou kunnen voldoen. Ik rijd een Honda Jazz 1.4 van 2002. Heel 2008 heb ik daarmee een kip kompakt KK400 gereden, geladen ongeveer 800 kg. Met een gemiddeld verbruik incl. caravan van 1:14 bij een gemiddelde snelheid van 90km.p.uur in de hoogste versnelling.
De honda heeft een relatief luie motor die op lage toeren een behoorlijke trekkracht ontwikkeld (85 PK) Ik rijd meestal in de hoogste versnelling bij ongeveer 2600 toeren. Ook 120 km.p.uur lukte prima (even uitgeprobeerd) Dit alles zonder stabilisator! Deze motor heeft gewoon 8 kleppen maar ook 8 bougies voor een optimale verbranding en vermogen.
Het aller belangrijkste t.a.v. caravantrekken bij deze honda is dat hij 1000kg mag trekken, z'n achteras werkelijk zowat op de hoeken heeft staan (geen overhellen) en de tank onder de voorstoelen waardoor een hele mooie gewichtsverdeling mogelijk is en bagage tussen voor en achterstoelen kan worden geplaatst vanwege het ontbreken van de tank.
ook is de auto hoger als gewone personenwagens waardoor de stroomlijn voor de Kip kompakt ideaal is. Daarom heb ik eind 2008 ook een vrijwel nieuwe kip kompakt 37 EVK variotop special gekocht en erachter gehangen. Deze is wel zwaarder (leeg 720 kg) maar ik heb deze geladen (850kg) zonder gebruik van de stabilisator uitgeprobeerd en ook dit gaat weer perfect. Op het dak van de honda had ik trouwens een tweepersoons kano, en op de dissel 2 zware fietsen mee.

Alleen in de bergen bij steile hellingen zal e.e.a. wat minder worden vanwege het gewicht en de 1400 motor. Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Misschien iets voor jou? Het is wel een relatief duur merk (19.000€ nieuw) maar wel met alle mogelijke opties.


Arjan antwoordt op 15 januari 2009:

Jos, die 850 kilo is dat een schating of heb je de caravan geladen laten wegen ?
Ik heb nl ook een kompakt, maar als we met de zomer vakantie ook de voortent (alu-stokken) mee nemen, dan kom ik toch net aan het max. gewicht van 950 kg.


Bert.s antwoordt op 16 januari 2009:

hoi Johan

Zelf heb ik 2 x een kip kompakt gehad.
Er zijn veel kompakte auto's die deze caravan gemakkelijk kunnen trekken.
Uit eigen ervaring weet ik dat de kip kompakt als een blok op de weg ligt.....ook bij 140 kmh...ook eigen ervaring.
Ook met een kip kompakt er achter is het brandstof verbruik nog acceptabel.
De Skada Fabia Combi DIESEL 1.9 tdi is een goede keus, maar met een tsi motor gaat het prima, maar met een minder sterke motor kun je ook prima uit de voeten.

groet bert.s


Peter antwoordt op 16 januari 2009:

""De Skada Fabia Combi DIESEL 1.9 tdi is een goede keus, maar met een tsi motor gaat het prima, maar met een minder sterke motor kun je ook prima uit de voeten. ""

met andere woorden: ieder moter zal het wel doen?
of bedoel je weer iets anders?


Andreas antwoordt op 16 januari 2009:

@Peter: wat is er mis met Bert.s' advies? Natuurlijk zal niet iedere motor voldoen maar het lijkt me duidelijk dat met een caravan van 3,70 m en een gewicht van 900 kg er heel veel auto's in aanmerking komen, tςch? En of dat nou een diesel of benzine is, maakt niet zo veel uit. Dat ligt aan de persoonlijke voorkeur v.d. vragensteller en de km's die hij jaarlijks maakt.


Bert.s antwoordt op 16 januari 2009:

Van: Peter
Datum: 16 January 2009 om 10:27


met andere woorden: ieder moter zal het wel doen?
of bedoel je weer iets anders?

Applaus Peter....je hebt het goed begrepen.

Bert.s


Johan antwoordt op 16 februari 2009:

Ik heb mijn keuze gemaakt en het is een Hyndai Getz 1.5 CDRI (dieseltje) geworden. Volgens deze site een goede caravantrekker voor mijn Kip Kompakt.Iedereen bedankt voor de info en het meedenken.


Koen antwoordt op 16 februari 2009:

Oh, 't is een Koreaanse diesel geworden...
Dan heb je ons op het verkeerde been gezet 😉


Willy antwoordt op 16 februari 2009:

Fijne auto!
Wij hebben deze auto zelf ook. Alleen als 'bij' auto.
Maar het is echt een perfecte auto en erg fijn. Als wij een kleinere caravan hadden waren wij ook zo met deze auto op vakantie gegaan.
Super.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker