Jan vraagt op 30 december 2008:
Wat is het beste: Banaan, de gele blokken of een wielleveler.
Maakt het wat uit voor onderstel en opbouw wat je gebruikt?
Graag jullie ervaring
@Eric antwoordt op 30 december 2008:
Ik heb wel eens een banaan gebruikt maar die bleek te rijp te zijn en hielp wel erg weinig... 😉
Tja, wat is 't beste?
Ik zweer zelf bij plankjes in verschillende hoogte onder het betreffende wiel en de mover die ik heb (m'n auto).
Wielleveler heb ik ook en ik heb 'm welgeteld 1 x gebruikt, wat een rampending is dat.
Mijn leveler heeft/had vrij fijn schroefdraad, misschien dat dat de reden was dat je je een bruek moest draaien.
De gele blokken heb ik nooit gebruikt dus daar heb ik verder geen ervaringen mee.
Theo antwoordt op 30 december 2008:
Met de gele blokken heb ik heel goede ervaringen.
Als je aan de andere kant het wiel met een wielkeg blokkeert, kun je hem aan de dissel heel gemakkelijk op het gele blok trekken. Een tweede persoon dient dan bij dat blok met een wielkeg het wiel telkens als hem er een stukje optrekt te blokkeren. Er af halen gaat op de zelfde wijze: het andere wiel weer blokkeren, aan de dissel trekken, de wielkeg kun je dan zo weghalen en de caravan loopt vervolgens vanzelf van het gele blok.
Met de leveler heb ik slechte ervaringen: een vakantie heb ik dat geprobeerd; het was een lomp (zwaar) ding, ook al was hij van aluminium, het opdraaien was moeilijk en kostte veel tijd en energie, vervolgens ging de spindel snel vastzitten en was hij bijna niet meer naar beneden te draaien.
Peter antwoordt op 30 december 2008:
Gebruik al jaren een banaan, prima oplossing!!!!! Echtgenote even in de buurt van de waterpas en bij signaal staat hij gelijk
waterpas.
Hans antwoordt op 30 december 2008:
Daar waar mogelijk graaf ik even een kuiltje voor de kant die moet zakken. Bij vertrek weer dichtgooien.
Let wel: daar waar mogelijk, voor die plekken waar het niet kan gebruik ik de gele blokken.
Andere Jan antwoordt op 30 december 2008:
Ik gebuik een leveller in combinatie met de Alko-krik.
Eerst opkrikken dan de leveller er onder; dit omdat de leveller nogal zwaar opdraait.
renaat antwoordt op 30 december 2008:
In normale gevallen: achterwaarts rijden op zo'n gele blok, de handrem aantrekken en dan loskoppelen.
Dat achterwaarts rijden is van belang, anders loopt de c'van terug naar beneden, dus van de keg af.:-((
In speciale gevallen, ± 10 cm verschil tussen li en re, gebruik ik de Alko-krik en houten blokken onder het lage wiel. Beetje omslachtig maar lukt altijd.
En dan als ie horizontaal staat in de breedte- ook nog waterpas zetten in de lengterichting, maar dat is een makkie ")
tot je dienst R.
Ger antwoordt op 30 december 2008:
Ik gebruik soms de gele blokken en soms gewoon de schep. Dan graaf ik gewoon een wiel in als het slechts om een klein beetje verschil gaat, Hangt natuurlijk wel van de bodem van de camping af. De caravan moet namelijk waterpas staan op de as, de pootjes zijn slechts om het ding stabiel te houden. Doe je anders heb je een zeer goede kans dat er, in het meest extreme geval, scheuren in de opbouw kunnen ontstaan.
En, omdat ik een Hobby heb, moet ik een beetje oppassen met mijn opbouw. Dus: Hobby-haters: kom er maar in 😉
Bob antwoordt op 30 december 2008:
Ik geloof dat ik ziende blind ben, alweer iets wat mij volledig onbekend voorkomt, gele blokken. Wat is dat? Foto graag. Een banaan weet ik wel. Ik zie het eigenlijk alleen bij campers.
Zelf gebruik ik een aantal plankjes die afgeschuind zijn. Aan de andere kant is een latje gespijkerd. De plankjes worden steeds kleiner, zodat ze op elkaar kunnen liggen zonder te verschuiven. De afschuining loopt dan geleidelijk door.
mvg
Bob
@Eric antwoordt op 30 december 2008:
Volgens mij worden deze bedoeld?
Patrick antwoordt op 30 december 2008:
Interessante vraag, stel me die ook, weet alleen niet wat met banaan wordt bedoeld? Heb wel al zo'n stevige gele drietap gezien waar je het wiel op verschillende niveau's kan trekken. Is dat de banaan of de gele blokken?
Moet me ook nog van zoiets voorzien.
Intussen problemen om mijnCcitroën Berlingo (6 jaar oud) verkocht te krijgen, is te licht om mijn Adria te trekken,
trek er volgende zondag mee naar de automarkt in Diepenbeek (Hasselt). Iemand ervaring met verkoop wagen op tweedehandsmarkt?
Groetjes en een prettig eindejaar!
Patrick
Lex M antwoordt op 30 december 2008:
Kijk eens in http://www.caravanhandboek.nl bij 'Stellen van de caravan'
Peter antwoordt op 30 december 2008:
Prettig voor de campingeigenaar en volgende kampeerder, kuiltje graven. Bij overnachting op harde ondergrond misschien nuttig om een klopboor mee te nemen.(parkeerplaats)
robertb antwoordt op 30 december 2008:
Een leveller voldeed ook bij ons niet. We hebben altijd gele blokken bij ons, maar ze worden vaak niet gebruikt. Een beetje scheef in de breedte nemen we voor lief. Als de gootsteen maar wel leeg loopt. Evenetueel trekken we de Puck 180graden om. In de lengte staan we altijd horizontaal natuurlijk.
Jan Z antwoordt op 30 december 2008:
Wij gebruikte eerst plankjes daarna de gele wiggen en sinds een paar jaar zweer ik bij de leveler.
Jan antwoordt op 30 december 2008:
Van: Peter
Datum: 30 December 2008 om 17:46
Prettig voor de campingeigenaar en volgende kampeerder, kuiltje graven. Bij overnachting op harde ondergrond misschien nuttig om een klopboor mee te nemen.(parkeerplaats)
Misschien iets beter lezen Peter?? Er staat tocgh duidelijk als het mogelijk is. In het vervolg commentaar op de gestelde vraag a.u.b.
Cor antwoordt op 31 december 2008:
Ik zie ook niet wat er mis is met het graven van een kuiltje, zolang het mag en mogelijk is. Bij vertrek weer netjes dicht gooien zodat de volgende gast er geen last van heeft.
Uiteraard zijn er campings waar het niet kan. Bij dit soort situaties gebruik ik de gele blokken. Ooit een banaan gehad maar deze klapte tegen de wielkast bij de geringste foute beweging met wegrijden.
Koen antwoordt op 31 december 2008:
Een gelijkaardig alternatief voor de gele blokken : de metalen wig van Fiamma.
Per stuk te koop (inbegrepen een kleine metalen keg). De gele plastic blokken zijn (altijd ?) per twee te kopen. Voor motorhomes noodzakelijk, niet voor caravan.
Een wig vind ik veel aangenamer te gebruiken dan een putje graven.
Hopelijk worden die putjes enkel gegraven op zandgrond / kiezel / aarde ?
Niet op een grasveld / 'gazon' : lijkt dan op het einde van het seizoen op een mollenveld... 😉
J.H. Vis antwoordt op 31 december 2008:
Bijkomend voordeel kuiltje graven:
Dwars op een helling blijft de caravan dichter bij de grond. Hierdoor zweeft de voortent niet tussen hemel en aarde. (Ervan uitgaande dat de voortent bergafwaarts kijkt...)
MvO antwoordt op 31 december 2008:
M.i. is de beste manier om de caravan waterpas te stellen een paar extra instelbare steunpunten aan het chassis vlakbij of aan de as.
Bij mijn vorige caravan had ik een paar uitschuifsteunen met stelmogelijkheid bevestigd aan het chassis middels de boutgaten waaraan normaal de Alko kriksteunen worden bevestigd.
Nog afgezien van het stellen is het bijkomend voordeel dat de vering word geneutraliseerd.
Immers je stelt de caravan “leeg” waterpas en draait vervolgens ter stabilisatie de steunen uit.
Als je vervolgens met meerdere personen de caravan betreedt dan zal deze in de vering willen zakken en wordt deze gewichtsvermindering door de uitdraaisteunen opgevangen.
Ook bij harde wind merk je het verschil, de caravan is veel minder beweeglijk.
Bovendien kon ik er in de winterstalling mooi de (rubberen)vering mee ontlasten.
Bij mijn huidige caravan zit een mover achter de as en kan ik de steunen niet hermonteren dus moet ik een andere constructie bedenken. Eigenlijk jammer dat een dergelijke voorziening niet standaard aanwezig is. In mijn ogen was dit nuttiger dan b.v. een afzuigkap of andere onzinnige accessoires.
Paul antwoordt op 31 december 2008:
ik gebbruik al jaren een leveler.Gaat goed en lekker snel.
Caravan plaatsen-leveler aan de "lage kant"om het wiel plaatsen en opdraaien.daarna de ppotjes uit en klaar.Altijd goed
@Eric antwoordt op 31 december 2008:
Heeft de "schroef" van jouw leveller een grof of zeer fijn schroefdraad?
jantje antwoordt op 31 december 2008:
Koen;
De gele plastic blokken zijn (altijd ?) per twee te kopen. Voor motorhomes noodzakelijk, niet voor caravan.
Twee blokken is toch wel makkelijk Koen, ook voor caravans, ik heb het nl. al mee gemaakt dat ik aan twee kanten een blok moest leggen, om de caravan in z'n geheel omhoog te krijgen, omdat hij in 'n gat stond, en de voortent te lang was, omdat die weer net buiten dat gat viel.....
antwoordt op 31 december 2008:
Een Leveler dan niet een oplossing?
Bert.s antwoordt op 1 januari 2009:
Hoi Jan
Je vraagt wat het beste is om de caravan te stellen.
Ik gebruik al jaren een paar simpele plankjes die ik op elkaar stapel,vind ik in mijn situatie het beste!
Ik heb ook wel eens naar een leveler gekeken leek mij erg handig, maar deze neemt wel weer veel bagage ruimte in.
Ik neem het liefst zo weinig mogelijk mee....geen accuboormachine om de pootjes uit te draaien, geen mover, geen leveler etc.
groet Bert.s
Andreas antwoordt op 1 januari 2009:
@Bert S. Hoe doe je dat dan, om zonder mover het wiel op die plankjes te krijgen? Mij lukt dat niet. De 'kuiltjes' methode gebruik ik ook wel eens. Voor de tegenstanders hiervan: meestal gaat het om een paar centimeter, da's meestal al voldoende om vlak te komen, dus waar praten we over?
Bob antwoordt op 1 januari 2009:
@Andreas. Met de auto caravan op z'n plaats trekken. Controleren of caravan vlak staat. Zo niet, even achteruit, plankjes, bananen keggen of wat je maar hebt voor het lage wiel leggen en de caravan er op trekken. Partner waarschuwt als C. vlak staat. Ik doe het in deze volgorde daar de caravan niet achteruit een helling op kan.
mvg
Bob
antwoordt op 1 januari 2009:
Die plankjes liggen bij mij ook al jaren in de disselkast.
Ze zijn 15mm dik en zo groot als de 'footprint' van de band.
Staat de caravan, aan de haak, aardig op z'n plekkie dan raadpleeg ik de waterpas en in de loop der tijd kan ik aardig inschatten hoeveel plankje er nodig zullen zijn.
Caravan voorwaarts, plankje(s) stapelen met eventueel een oploopplankje, grassprietjes tellen bij het weer achterwaarts gaan en voíla, hij staat waterpas.
Scheelt kilo's aan Leveler, mover en andere aanverwante schertsartikelen. 😉
antwoordt op 1 januari 2009:
Bob, waarom kan die niet achteruit een helling op?
Andreas antwoordt op 1 januari 2009:
@ Bob, @Roel: Met de auto de caravan op de plankjes trekken is natuurlijk goed te doen maar dikwijls moet je vóóraf al afkoppelen om het simpele feit dat er (meest vóór) niet genoeg ruimte is om te manoevreren, zonder met je voortrein op een andermans erf te komen. Blijft dus over handwerk. Gelukkig heeft de nieuw bestelde caravan een mover en is dat probleem over.
Bert.s antwoordt op 1 januari 2009:
andreas
Ik zet de caravan op de plek iets scheef, dan leg ik de plankjes klaar achter een wiel.
Achter het andere wiel zet ik dan voor en achter zo'n witte keg die ik standaard bij de caravan heb, dit wiel staat dan klem.
Door nu de caravan aan de dissel te draaien gaat het andere wiel nu de plankjes op.
Lukt het niet dan is er altijd wel een gezelligge dikkert die wel even wil helpen.
groet bert.s
antwoordt op 1 januari 2009:
Bob schrijft dat de caravan niet kan! Niet over gebrek aan ruimte o.i.d.
In een euvel geval als blijkt dat-ie niet goed waterpas staat gebruikt ik de wielkeggen en dissel(hef)boom, dan lukt het ook.
Maar met de ‘mover’ krijg ik de caravan tot aan de mediterranee, dus ook op zo’n plankie. Daar heb ik geen overtollig schertsartikel voor nodig. En soms zal de buurman z’n Hartmann effe moeten verzetten, so what, hoort allemaal bij de vakantie.
Trouwens merken jullie ook dat de gezellige dikkert van bert.s ook minder vaak bereid is om op te staan vanuit die Hartmann?
Bert.s antwoordt op 1 januari 2009:
nou roel, voor jou kom ik uit mijn hartmann en help een handje.
Op de meeste campings zijn altijd wel mensen die als het nodig is een handje willen helpen.....zowel dik en dun.
groet bert.s
Freek antwoordt op 1 januari 2009:
Reken eerst even uit hoeveel je omhoog moet en voorkom dubbel werk.
peter antwoordt op 1 januari 2009:
Ja, we nemen allemaal een schietlood, landmeter en altitude meter mee.
Freek antwoordt op 1 januari 2009:
Alleen een waterpas is voldoende, maar flink oefenen 😉
Benno antwoordt op 1 januari 2009:
Ik heb geen mover, wel plankjes en moet mijn caravan plaatsen dwars achterin een "heggetjes" plek.
Het laatste stuk moet met de hand, aangezien de breedte van de plek kleiner is dan de lengte auto+caravan.
Het ding staat echter niet waterpas.
Is het hoogteverschil redelijk groot, zeg 8 cm., dan heb ik 4 plankjes nodig van 2 cm. dik.
Ondanks het feit dat de plankjes mooi schuin aflopend zijn is het bijna niet te doen om hem handmatig op de 4 plankjes te draaien.
Het hoge wiel fixeer ik met 2 keggen.
Achter het andere wiel plaats ik de 4 plankjes.
Met een stuk touw dat ik voor dit soort gevallen bij me heb trek ik met de auto de caravan op de plankjes.
Ik knoop het touw van 3 m. met de uiteinden aan elkaar, lus het aan de valbeugel en plaats het over de trekhaak.
Wat ook kan, maar dan met de hand: caravan op 2 iets langere plankjes "draaien".
Vervolgens op die plankjes weer 2 plankjes plaatsen en draaien maar.
antwoordt op 1 januari 2009:
Benno schrijft:"Wat ook kan, maar dan met de hand: caravan op 2 iets langere plankjes "draaien".
Vervolgens op die plankjes weer 2 plankjes plaatsen en draaien maar."
»
Pesies!!
Zo doe ik het ook in het 'euvele geval'. Alleen heb ik dan twee stapeltjes plankjes waarmee ik tot een hoogte van ca. 9cm kan komen in stapjes van 15mm. Heel goed alleen te doen in een paar minuten 'on the spot'. Als vrouwlief of kids meewerkt zo mogelijk nog sneller. Behalve in de regen nog een soort leuk ook!
Koen antwoordt op 2 januari 2009:
Poeh... Respect ! Wat jullie allemaal uitspoken met plankjes, koorden, putje(s) graven enz.
Ben ik blij dat mijn carava
Koen antwoordt op 2 januari 2009:
Poeh... Respect ! Wat jullie allemaal uitspoken met plankjes, koorden, putje(s) graven enz.
En zelfs tot de constatatie komen dat de voortent niet goed kan opgezet worden -> pootjes indraaien, putje graven of 2e gele blok, opnieuw waterpas zetten, pootjes opnieuw uitdraaien, terug aan de voortent beginnen.
Mag er niet aan denken :-(
Ben ik blij dat mijn caravan maar 4.6 meter lang is.
Met de auto achterwaarts op de blok en klaar.
Geen voortent, alleen een luifel (hoef je niet van vooraf aan terug te beginnen, alleen de stokken wat hoger of lager uittrekken 😉.
Tot hiertoe nog maar 1x de caravan met de hand op zijn plaats moeten zetten (laatste stukje). Verkas om de 4 dagen.
Andreas antwoordt op 2 januari 2009:
@Bert s. - 1.1. 15.29 u-dat scheef zetten, het ene wiel blokkeren en dan met de dissel als hefboom het andere wiel op de plankjes wringen, lijkt me wel wat. Als jij zegt dat het gaat... Begin april, op de terugweg van Spanje naar huis, wil ik dat zeker eens proberen. Bedankt v.d. tip.
P.S. hoe zwaar is jouw caravan? De mijne is 1360 kg.
antwoordt op 2 januari 2009:
Zeg Koen,
Hoeft jou caravan dan niet waterpas te staan?
De lengte maakt daarvoor natuurlijk nix uit.
Alhoewel, ……hoe langer hoe meer hefboom. 😉
Koen antwoordt op 2 januari 2009:
"""Hoeft jou caravan dan niet waterpas te staan?"""
Tuurlijk wel : 1 wig (blok) is voldoende voor in de breedte waterpas te zetten. En daarna met het neuswiel in de lengte waterpas.
Pootjes ook nog uitdraaien, elec. kabel, eventueel luifel, stoelen, etc etc.
Maar geen voortent. Brrr, mag er niet aan denken, zoals jantje schreef /meemaakte :
""""Twee blokken is toch wel makkelijk Koen, ook voor caravans, ik heb het nl. al mee gemaakt dat ik aan twee kanten een blok moest leggen, om de caravan in z'n geheel omhoog te krijgen, omdat hij in 'n gat stond, en de voortent te lang was, omdat die weer net buiten dat gat viel..... """
antwoordt op 2 januari 2009:
Nou dan, dan ben je toch net als de rest aan het kl*ten! 😉
Tenten nemen we natuurlijk niet mee. Dan kan je net zo goed de caravan thuislaten. Tis of het één of het ander maar niet allebiei. Hoogstens een (zak) luifel. maar we blijven wel 'caravannen' en niet 'tenten' natuurlijk.
Dan nog liever 'camperen'. 😉
Peter antwoordt op 2 januari 2009:
De mover van truma icm die gele keggen bevalt mij tot nu toe het beste!
Guus antwoordt op 2 januari 2009:
Ik gebruik altijd de wielleveler.
Opkrikken kun je, zoals vaak aangegeven op de tekening, doen met de slinger. Dit gaat erg zwaar. Neem gewoon ander gereedschap zoals een passende kruissleutel of gelijksoortig gereedschap. Dan gaat het prima.
Toegeven, weer veel kilo's erbij.
Bert.s antwoordt op 2 januari 2009:
Van: Andreas
Datum: 02 January 2009 om 00:46
P.S. hoe zwaar is jouw caravan? De mijne is 1360 kg.
andreas..ik heb....ik durf het bijna niet te zeggen....een hobby 400sf met een totaalgewicht van 1200kg.
Met het totaalgewicht van 210 kg...... ik-vrouw en 2 kinderen is het ons altijd nog gelukt de caravan op deze manier waterpas te zetten.
groet bert.s
Bob antwoordt op 2 januari 2009:
Even de vraag beantwoorden waarom mijn caravan niet achteruit kan. Het is een oude zonder automaat. Als de caravan achteruit maar iets omhoog moet, slaat de rem onmiddellijk aan. Ja, ja, ik weet het. Er zit een blokkering op. Maar dat is altijd zo gehannes. Meestal is de balg ingedrukt door te remmen. Auto en caravan uit elkaar trekken. Blokkering valt weer weg als de combinatie weer naar voren gaat. Dan gewoon maar met de voetjes wat lager of in noodgevallen een ander stekkie.
mvg
Bob
Jan antwoordt op 2 januari 2009:
een veelvoud aan oplossingen. Bedankt, maar maakt het een voor de ander nog wat uit voor op- of onderbouw????
Ronny antwoordt op 2 januari 2009:
Jan,
Met een banaan moet je oplessten dat je er niet te ver op rijdt. Die durft dan omhoog slaan en je vloerplaat of wielkast te beschadigen.
Peter antwoordt op 2 januari 2009:
@ Ronny:
Van: Cor
Datum: 31 December 2008 om 11:26
Ooit een banaan gehad maar deze klapte tegen de wielkast bij de geringste foute beweging met wegrijden.
Koen antwoordt op 2 januari 2009:
Een metalen keg / wig wordt door het gewicht van de caravan in de grond vastgedrukt.
Indien je tè ver zou rijden, zie ik die metalen wig niet omhoog / tegen de wielkast vliegen (in de praktijk nog nooit voorgehad (zeg nooit nooit 😉
Voor de opbouw en chassis zie ik geen probleem : de caravan staat nu wel horizontaal.
Levellers en krikken vind ik, persoonlijk, niet zo goed voor het chassis : op maar 1 punt wordt de caravan 'permanent' omhoog gebracht (krik). Een punt dat daar oorspronkelijk niet voor was bedoeld.
Met een leveller (zoiets dat onder de caravanband wordt geschoven) wordt de band én vering ingedrukt / omhooggeduwd.
Met een leveller die onder de velgrand wordt aangebracht : idem + de velgrand moet dan een hoop gewicht dragen. En wat met de as aan die kant ?
Voor mij zijn dat allemaal redenen om met een wig te werken.
Jan antwoordt op 2 januari 2009:
@Koen,
Nu ben ik geen wonder in het berekenen van alle krachten, maar m.u.v. de krik word zowel met wiggen, blokken, plankjes en leveler het wiel incl opbouw omhooggebracht. De opbouw zal juist minder gaan drukken op dat wiel aan de lage kant, als deze horizontaal staat?
Jan Z antwoordt op 2 januari 2009:
Ja Koen die Jannen zijn niet zo dom.
(ik gebruik ook een leveler)
antwoordt op 3 januari 2009:
Bob schrijft:”Even de vraag beantwoorden waarom mijn caravan niet achteruit kan. Het is een oude zonder automaat. Als de caravan achteruit maar iets omhoog moet, slaat de rem onmiddellijk aan. Ja, ja, ik weet het. Er zit een blokkering op. Maar dat is altijd zo gehannes. Meestal is de balg ingedrukt door te remmen. Auto en caravan uit elkaar trekken. Blokkering valt weer weg als de combinatie weer naar voren gaat……”
»
Dat klinkt bekend. Eén van onze eerste caravans, Adria, had ook zo’n pal. Voor het manoeuvreren hadden we een leren riempje met gesp die dan om de terugrij pal werd gegespt. Zo konden we vrij manoeuvreren zonden last te hebben van de remmen. Uiteraard moest je wel de discipline hebben de riem weer te verwijderen. Wij losten dit op door dan alleen met het portier open te rijden.
Koen antwoordt op 3 januari 2009:
"""Nu ben ik geen wonder in het berekenen van alle krachten, maar m.u.v. de krik word zowel met wiggen, blokken, plankjes en leveler het wiel incl opbouw omhooggebracht. De opbouw zal juist minder gaan drukken op dat wiel aan de lage kant, als deze horizontaal staat""" schreef Jan.
Je moest eens weten hoelang ik aan het vorige heb geschreven... ;-p
Maar je hebt gelijk. Het komt op hetzelfde neer.
Of de band nu op een wig staat of op een leveller die omhoog wordt gedraaid, de gewichtsverdeling / opbouw / chassis zal in beide gevallen aan dezelfde krachten onderhevig zijn.
Maar zo'n leveller die onder een velgrand wordt geplaatst ? Die maakt toch andere krachten / wringingen los dan op een wig rijden ? Het aangrijppunt is op een andere plaats (bovenkant velg). Daar blijf ik mijn twijfels bij hebben of dat wel goed is voor de as e.a. beweegbare elementen.
antwoordt op 3 januari 2009:
De kracht wordt eveneens op het wiellager losgelaten.
Vergelijkbaar met een kracht die in bochten worden opgeroepen.
Het zal een negatieve gevolgen hebben voor as of lagering.
antwoordt op 3 januari 2009:
Moet zijn:
Het zal GEEN negatieve gevolgen hebben voor as of lagering.
MvO antwoordt op 3 januari 2009:
Een aantal reacties terug heb ik een pleidooi gehouden voor een levelsysteem dat vast aan het chassis is bevestigd. B.v. vast gemonteerde krikken of een soortelijke constructie.
Ter plekke hoef je dan niet meer te manoeuvreren, je stelt met behulp van deze constructie de breedte waterpas, dan met het neuswiel de lengte, steunen uitdraaien, klaar.
Bijkomend voordeel is dat de vering word geneutraliseerd waardoor de hele opstelling stabieler is. Graag had ik hierop inhoudelijke reacties gehad maar helaas heb ik daartoe niemand kunnen verleiden.
Jan antwoordt op 3 januari 2009:
@ Roel, dus om het even waarmee horizontaal gesteld word: voor het onderstel en opbouw maakt het allemaal geen verschil!
frank antwoordt op 3 januari 2009:
Een goede oplossing is ook het kriksysteem van Alko.
Ik heb dit jaren lang gebruikt onder een caravan van 1500 kg.
Werkt perfect en makkelijk en is bovendien zeer licht.
Koen antwoordt op 3 januari 2009:
"""Van: MvO
Datum: 03 January 2009 om 11:49
Een aantal reacties terug heb ik een pleidooi gehouden voor een levelsysteem dat vast aan het chassis is bevestigd. B.v. vast gemonteerde krikken of een soortelijke constructie.
Ter plekke hoef je dan niet meer te manoeuvreren, je stelt met behulp van deze constructie de breedte waterpas, dan met het neuswiel de lengte, steunen uitdraaien, klaar.
Bijkomend voordeel is dat de vering word geneutraliseerd waardoor de hele opstelling stabieler is. Graag had ik hierop inhoudelijke reacties gehad maar helaas heb ik daartoe niemand kunnen verleiden. """"
Allez, je verleidt mij dan 😉
Indien het chassis én de bevestigingspunten op die plaats verstevigd zijn én daarvoor oorspronkelijk ontworpen zijn : OK.
Indien het de bevestigingspunten voor de krik zijn : niet goed. Die punten zijn voorzien om tijdelijk een caravan op te tillen.
Aan 1 zijde !
Het meeste gewicht wordt (bij band verwisselen) door de tegenovergestelde band gedragen.
Mijn mening. Uit voorzichtigheid zou ik het nooit doen.
antwoordt op 3 januari 2009:
Jan schrijft:"......dus om het even waarmee horizontaal gesteld word: voor het onderstel en opbouw maakt het allemaal geen verschil!"
»
Dat klopt. Het gebruik van wiellevelers, oprij platen, wiggen, bananen en plankjes maakt voor de belasting niets uit zolang dit allemaal met het wiel als 'lijdend voorwerp' is.
Bij de door MvO aangehaalde krik en andere steunen die aan het chassis wordt bevestigdis dit niet het geval. Evenals potkrikken en opdraaisteunen die op enige plek onder het chassis kunnen worden geplaatst. Beter niet doen om schade bij onjuiste krachtopbouw te voorkomen. De Alko krik is a-priori bedoeld voor tijdelijke aard. Wiel wisselen.
Het meest ideaal is het gebruik van een leveler systeem die aan de as wordt gemonteerd. De as draagt de bovenbouw op de manier zoals de constructeur heeft bedoelt. Een leveler aan de as stelt de as vering buiten gebruik en heeft daardoor de meest stabiele opstelling die mogelijk is. De uitdraaisteunen dienen ook dan nog steeds ter ondersteuning maar doordat de as niet meer is afgeveerd zullen de steunen nu beter bijdragen aan een stabiel geheel.
Bert antwoordt op 4 januari 2009:
In die gevallen dat het me niet lukt om met de auto of met de hand m'n banaan op te rijden gebruik ik de Alko-krik (die met de L-plaatjes aan chassis en bodem). Ik draai hem verder op en laat het opgetilde wiel zakken op de banaan of wat anders. Dit doe ik omdat een bungelend wiel (incl. de massa van een deel van de as) in de caravan meer gewiebel oplevert. Een bungelend wiel lijkt me verder ongezond voor de asrubbers, maar voor een paar dagen is dat geen probleem natuurlijk. Ik weet niet of het kwalijk is voor de asrubbers trouwens, ik vermoed het?!
antwoordt op 4 januari 2009:
Asrubbers die niet belast worden kunnen niet doorzakken. Voor langere duur niet aan te bevelen ivm met mogelijk scheef gaan hangen van caravan.
Daarnaast brengt het een onstabiele opstelling met zich mee. De zijde van de krik veert in het geheel niet meer terwijl de andere zijde op het wiel rust die nog gewoon kan in veren.
Benno antwoordt op 4 januari 2009:
Een niet aangekoppelde caravan nooit omhoog krikken.
En helemaal niet om onder het zwevende wiel zoiets als een banaan te plaatsen. Je moet dan namelijk extra hoog krikken om de vering te compenseren.
Je loopt de kans dat het hele zaakje omklapt, met in het ergste geval een krom chassis.
Cor antwoordt op 4 januari 2009:
@ Benno: De eerste krik moet nog uitgevonden worden die zo hoog gaat dat de caravan omklapt.
Dat door de hoogte een losstaande caravan instabiel word, Ja.
Omvallen, nee.
Bob antwoordt op 4 januari 2009:
Als de caravan omklapt heb je de verkeerde kant opgekrikt.
Gun de rest van de kampeerders ook wat lol.
Bob
antwoordt op 4 januari 2009:
Heren, de caravan klapt niet om. De krik wel en daarmee de caravan van de krik terug op zijn pootjes/wiel, met een klap.
Bert.s antwoordt op 4 januari 2009:
Van: ®oel
Datum: 04 January 2009 om 16:33
Heren, de caravan klapt niet om. De krik wel en daarmee de caravan van de krik terug op zijn pootjes/wiel, met een klap.
helemaal gelijk roel, geen krik onder een afgekoppelde caravan.
Dat kan goed fout gaan.....ik heb dit zelf al eens meegemaakt, gelukkig geen schade!
groet bert.s
Freek antwoordt op 4 januari 2009:
Mag je een niet aangekoppelde caravan echt niet krikken?
Of is dit wel mogelijk als je zorgt dat het neuswiel niet weg kan lopen en je de caravan uiteraard op de handrem hebt gezet. Ik las ergens dat je zo zou kunnen krikken met het neuswiel recht vooruit vastgezet, dus dwars op de helling omdat een caravan van nature met de neus bergaf wil draaien.
jantje antwoordt op 4 januari 2009:
Van: ®oel
Datum: 02 January 2009 om 07:04
Nou dan, dan ben je toch net als de rest aan het kl*ten!
Tenten nemen we natuurlijk niet mee. Dan kan je net zo goed de caravan thuislaten. Tis of het één of het ander maar niet allebiei. Hoogstens een (zak) luifel. maar we blijven wel 'caravannen' en niet 'tenten' natuurlijk.
Dan nog liever 'camperen'.
_____________________________________________
Nou @oel, ik kloot helemaal niet, het duurt hooguit vijf min. dan staat mijn caravan naar alle kanten waterpas.
En of ik nu 'n tent opzet of niet, dat moet toch zeker iedereen zelf weten.
Ik vertel jou toch ook niet hoe jij kamperen moet.....
Er wordt door iemand 'n vraag gesteld, en aan die vraag probeer ik met mijn antwoord, een positieve bijdrage te leveren, waar misschien mede kampeerders iets aan hebben.
antwoordt op 4 januari 2009:
Geen ruzie zoeken jantje, dat ga je niet leuk vinden.
Wat je aanhaalt is niet aan jou gericht maar aan Koen.
Koen stelt; liever geen tent. om zich de ellende die jij omschrijft te besparen. Ik ben het daarin met jullie eens en neem geen tent mee, wij caravannen 😉
Je moet doen wat je niet laten kunt maar ik denk dat je tegen de verkeerde tekeer gaat.
Benno antwoordt op 4 januari 2009:
Cor,
Je gaat erop vooruit.
Voor het eerst een heel klein beetje van een eenvoudige uiteenzetting begrepen.
Benno antwoordt op 4 januari 2009:
Bert.s
Ik klop mijzelf niet graag op de borst, in dit geval al helemaal niet, maar wie schreef hier nou dat je een afgekoppelde caravan nooit moet opkrikken?
Misschien is het leerzaam voor ons allen als je beschrijft wat er gebeurd is bij jouw krik-incident.
@Roel
Dank voor de verduidelijking.
Het blijkt dat ik me bij het vertellen meer moet verplaatsen in het brein van een poffertje. Ga mijn best doen.
Peter antwoordt op 4 januari 2009:
Van: Benno
Datum: 04 January 2009 om 15:33
"Een niet aangekoppelde caravan nooit omhoog krikken.
Je loopt de kans dat het hele zaakje omklapt, met in het ergste geval een krom chassis."
De opbouw blijft heel, bij een omgeklapte caravan???
Benno antwoordt op 4 januari 2009:
Kijk even naar het bericht van @Roel om 16.33 uur.
Bert.s antwoordt op 4 januari 2009:
Van: Benno
Datum: 04 January 2009 om 20:56
Bert.s
Ik klop mijzelf niet graag op de borst, in dit geval al helemaal niet, maar wie schreef hier nou dat je een afgekoppelde caravan nooit moet opkrikken?
Ik Benno
Misschien is het leerzaam voor ons allen als je beschrijft wat er gebeurd is bij jouw krik-incident.
Ik heb de caravan afgekoppeld, vervolgens op de handrem gezet, en aan een kant omhoog gekrikt.
Dit ging goed totdat op een gegeven moment de caravan aan de krikzijde begon bij te draaien en vervolgens er af vloog.
De caravan maakte een behoorlijke draai maar bleef onbeschadigd. Het had ook anders af kunnen lopen.
Daarom zeg ik dus het advies geen afgekoppelde caravan opkrikken.
groet Bert.s
antwoordt op 4 januari 2009:
Freek schreef:” Mag je een niet aangekoppelde caravan echt niet krikken? “
»
Tuurlijk mag je de caravan opkrikken.
Maar verstandig is het niet, om voornoemde redenen.
Den handrem werkt niet meer als je één wiel hebt opgekrikt. Helaas kom je daar op dat moment pas achter.
Het neuswiel vastzetten is een moeilijke zaak. Het is namelijk een zwenkwiel.
De enige mogelijkheid is om deze zover in te draaien dat deze in de twee vorkuitsparingen is vastgedraaid en dan zo laag mogelijk schrap tegen het chassis.
Dit zal echter weinig helpen als de krik vóór de as onder het chassis wordt geplaatst. De ‘kogeldruk’ wordt hierdoor minder waardoor het vastzetten steeds minder vast wordt.
T. Hak antwoordt op 4 januari 2009:
Waarom de mooie waterpas-kuiltjes weer dichtgooien? en niet voor de volgende laten?
renaat antwoordt op 5 januari 2009:
heb ik iets gemist? een reactie niet gelezen?
een losgekoppelde caravan omhoogkrikken is steeds gevaarlijk omdat ie kan zwenken en dat is niet omklappen maar eerder van de krik afdonderen en dat willen we vermijden toch?
onze procedure, zelfs bij afgekoppelde c'van, handrem op, Alko-krik eronder, omhoog, POOTJES UITDRAAIEN aan de "gekrikte kant" en dan sta je ± veilig. ")
O ja, voor het waterpas stellen: de nodige plankjes onder het gekrikte wiel, krik wegnemen, c'van steunt terug op zijn wiel en dat geeft een stabiele situatie. ")
grt R.
antwoordt op 5 januari 2009:
Ja Renaat, ik denk dat je iets gemist hebt.
Eerder schreef ik dat de handrem zijn functie verliest op het moment dat het geheven wiel loskomt van de ondergrond. (eigelijk al eerder). Het andere wiel zal niet wegrollen maar wel draaien wanneer het neuswiel grip verliest of zijn naam als zwenkwiel eer aan doet. Het neuswiel zal sowieso grip verliezen als de krik vóór de as wordt geplaatst.
De pootjes uitdraaien in dit verhaal kan wel eens een hachelijke onderneming blijken wanneer bovenstaande instabiliteit uitmondt in een ongewenste zoektocht naar stabiliteit. De uitdraaisteunen krijgen op dat moment het verzoek stabiliteit te leveren wat ze niet aankunnen en vermoedelijk zullen bezwijken met alle gevolgen van dien.
Nooit pootjes uitdraaien bij krikacties dus.
Bij het krikken van de auto is het om hierboven aan te raden losse as steunen te gebruiken voor het geval er iets mis dreigt te gaan bij het heffen. Deze zijn voor een paar euro te koop bij de automaterialen handel of HakForts.
jantje antwoordt op 5 januari 2009:
Van: ®oel
Datum: 04 January 2009 om 20:31
Geen ruzie zoeken jantje, dat ga je niet leuk vinden.
Je moet doen wat je niet laten kunt maar ik denk dat je tegen de verkeerde tekeer gaat.
----------------------------------
Als jij je naam ook met 'n @ schrijft ben je nog onze lieve heer niet, ook al denk jij dat.
RobD antwoordt op 5 januari 2009:
Van: T. Hak
Datum: 04 January 2009 om 23:23
"Waarom de mooie waterpas-kuiltjes weer dichtgooien? en niet voor de volgende laten?"
Kan, maar wat als de volgende een tentkampeerder is? Gewoon weer netjes dichtmaken, wil de volgende het gebruiken is het simpel om weer te openen.
RobD antwoordt op 5 januari 2009:
@ Jantje: zal je een geheim vertellen, HIJ is het. Dus voorzichtig.
@ Roel: Geintje
jantje antwoordt op 5 januari 2009:
RobD, als hij het echt is, ontmoet ik hem misschien nog, eens kijken wie er dan spijt krijgt.
Koen antwoordt op 5 januari 2009:
jantje en ®oel gaan dus vechten ?
Omdat ®oel het volgende schreef : """""Nou dan, dan ben je toch net als de rest aan het kl*ten!
Tenten nemen we natuurlijk niet mee. Dan kan je net zo goed de caravan thuislaten. Tis of het één of het ander maar niet allebiei. Hoogstens een (zak) luifel. maar we blijven wel 'caravannen' en niet 'tenten' natuurlijk.
Dan nog liever 'camperen'."""""
Ik heb daarop nog geen reaktie geplaatst.
Nu dus wel.
Er zijn verschillende soorten kampeerders / caravanners.
Zelf behoor ik tot diegenen die een 4-tal dagen met / zonder luifel op 1 plaats blijven. Of die luifel "perfect" staat of maar zus-en-zo ? Morgen of overmorgen zijn we toch terug op pad, maakt niet zoveel uit.
Dus ook geen "geklooi" met voortent, extra frigo, grooote tafel en tuinstoelen, etc. Neemt teveel tijd en plaats / gewicht in beslag tijdens MIJN manier van vakantiereizen.
Maar diegenen die 3-4 weken bivakeren op dezelfde plaats, mét (grote) voortent en luifel : daar begrijp ik van dat die voortent wèl strak moet staan.
En dat (eventueel) de caravan opnieuw waterpas moet gezet worden.
Zie bijdrage van jantje :
""""Twee blokken is toch wel makkelijk Koen, ook voor caravans, ik heb het nl. al mee gemaakt dat ik aan twee kanten een blok moest leggen, om de caravan in z'n geheel omhoog te krijgen, omdat hij in 'n gat stond, en de voortent te lang was, omdat die weer net buiten dat gat viel..... """"
En dus dat laatste zal amper of eerder nooit gebeuren bij iemand die maar 4 dagen op dezelfde camping blijft (met of zonder luifel).
Ben je aan het klooien omdat de voortent niet strak kan gezet worden ?
Mijn inziens niet : gewoon een niet zo vlak veld gekregen / gekozen ? Misschien foute inschatting ?
Weet ik veel : ik heb nog nooit een voortent aan mijn caravan gehad.
Dus nogmaals : respect, dat je de caravan opnieuw waterpas zet omdat die @$?*!$ voortent niet strak te krijgen is.
Benno antwoordt op 5 januari 2009:
Morgen driekoningen.
Die hebben destijds een zeer grote reis gemaakt wordt verteld.
Tsjonge wat zouden ze graag een minimaal autootje met een piepklein caravannetje gehad hebben.
En wat zullen ze verbaasd zijn over gekissebis van steenrijke Nederlanders met airco auto's die met complete villa's naar Zuid Europa trekken.
Benno antwoordt op 5 januari 2009:
Koen,
Goed verhaal. Chapeau.
antwoordt op 5 januari 2009:
Mijn opmerking: “Nou dan, dan ben je toch net als de rest aan het kl*ten!”
Vindt zijn oorsprong in het volgende relaas.
Koen spreekt zijn respect uit voor wat men ervoor over heeft om de caravan waterpas te krijgen met behulp van wiggen, plankjes, bananen en kuilen en zelfs opnieuw als de voortent niet goed staat.
Hierop wordt hem gevraagd of zijn caravan dan niet waterpas hoeft te staan.
Hij antwoord dat dat vanzelfsprekend is en gebeurd met behulp van één wig en het neuswiel. Hierop volgt dan de gewraakte uitspraak.
Dat hieraan door andere deelnemers een eigen invulling wordt gegeven en een ruzieachtige sfeer wordt gecreëerd moet men zelf weten. In het draadje “Niet Relevant” staat voor hen waarschijnlijk ook niets nieuws. 😉
jantje antwoordt op 6 januari 2009:
Beste Koen, ik heb mij totaal niet gestoort aan jou topic, ik zou niet weten waarom.
Ik begrijp ook heel goed, dat iedere caravaner anders kampeert en of dat nu met of zonder tent is, dat maakt niets uit. Wij hebben 'n seizoens plek aan zee, in de duinen, het is dus moeilijk om 'n echt vlak plekje te vinden, bij een verblijf van 7 mnd. is een voortent aan je caravan een must, omdat we zo lang staan, en je weet aan zee kan het ook behoorlijk te keer gaan, daarom wil ik de voortent graag strak hebben staan, want als het stormt en je bent dan toevallig thuis en niet op de camping, dan wil je natuurlijk dat alles ook heel blijft. We met z'n tweeën, en in vijf min. hebben we de caravan waterpas staan, indien nodig op twee gele blokken.
Met mijn topic, wilde ik alleen maar zeggen, dat soms twee blokken, makkelijk kunnen zijn.
-----------------------------------------------------------
Dan lig je net als de rest te Kl*^%n.
Waarom zulke reaktie's ?
Van: ®oel
Datum: 04 January 2009 om 20:31
Geen ruzie zoeken jantje, dat ga je niet leuk vinden.
Van @oel
05 January 2009 om 22:35
een ruzieachtige sfeer wordt gecreëerd
Als ik bovenstaande lees, vraag ik me af wie hier iets creëert.
@oel lees het draadje NIET RELEVANT nog eens, en lees dan eens de door jou geplaatste topic's op deze website....
Hans antwoordt op 6 januari 2009:
Uitspraak v. Jantje:
Nou @oel, ik kloot helemaal niet, het duurt hooguit vijf min. dan staat mijn caravan naar alle kanten waterpas.
En of ik nu 'n tent opzet of niet, dat moet toch zeker iedereen zelf weten.
Ik vertel jou toch ook niet hoe jij kamperen moet.....
Er wordt door iemand 'n vraag gesteld, en aan die vraag probeer ik met mijn antwoord, een positieve bijdrage te leveren, waar misschien mede kampeerders iets aan hebben.
Dit komt behoorlijk agressief over, en dan ook nog op een reactie die niet voor jouw bedoeld was. Mijn insziens ben je al verkeerd begonnen.
Terug naar de topic, nu??
Jan antwoordt op 6 januari 2009:
Heren, voordat er oorlog uitbreekt: Bedankt voor alle tips, ga me wat blokken aanschaffen een leveler lijkt me te omslachtig en te zwaar.
antwoordt op 6 januari 2009:
@Jantje,
Indien je de moeite neemt het draadje "Niet Relevant" eens te lezen zul je waarnemen dat ik het draadje voor een niet onbelangrijk gedeelte heb gevuld.
Als je hier op uit bent voorruit dan: Mijn excuses als ik je onbedoeld gekrenkt heb.
Zoals ik heb aangegeven is de opmerking “…..kl*ten,” is niet naar jou gericht maar aan Koen. De uitdrukking kan natuurlijk discutabel gevonden worden maar ligt een beetje in het persoonlijk gebruik besloten. Ik realisseer me daarmee ook dat het gebruik bij anderen anders kan liggen en dacht ik daar wel mee weg te komen. Zeker gezien de smiley die aangeeft dat het met een lach geschreven is, net als wat volgde.
Wat schertst mijn verbazing? Out of the blue, na twee dagen komt jantje op z’n teentjes getrapt om de hoek kijken.
Wanneer je de normale omgangsnormen respecteert spreekt het advies geen ruzie te zoeken natuurlijk voor zich.
De goegemeente hier inmiddels een beetje kennende lijkt het me raadzaam dat ook niet te doen vanwege het commentaar wat je vermoedelijk over je heen gaat krijgen, wat je dan natuurlijk niet leuk gaat vinden, nog bozer wordt en commentaren gaat leveren waar de honden geen brood van lusten.
Vervolgens wordt het heel persoonlijk over hoe ik m’n naam schrijf en wat ik al niet denk. Daarna wil je mij ontmoeten om fysiek te gaan worden. (moet ik dan begrijpen volgens Koen).
(Met mijn jaren handel ik dat niet meer persoonlijk af, daar gebruik ik personeel voor. 😉)
Jantje, wat je met je voortent doet moet je zelf weten. Ik deel enkel de mening van Koen dat een voortent niet aan ons besteed is. Dat je dat van Koen wil begrijpen en tegen mij tekeer gaat moet je ook zelf weten. Alleen begrijp ik niet de manier waarop dat gebeurt.
Lees andere postings van mij ook eens door en probeer te doorgronden hoe iemand in elkaar steekt voordat je op deze manier reageert.
Sans Rancune.
Jan Z antwoordt op 6 januari 2009:
Hoi Jan,
Ken je niet iemand die een leveler heeft?
Dat ding is in alu uitvoering niet zo zwaar ( ik heb ze toevallig allebei) maar als je er een keer mee geprobeerd hebt dan weet je pas wat het is.
Als je een paar gele blokken of bananen of wiggen aanschaft ben je 15 tot 20 euro kwijt en een leveler op marktplaats heb je tussen de 25 en 35 euro.
Groet Jan Z
peter antwoordt op 8 januari 2009:
Levelers op marktplaats, die mensen verkopen hun leveler omdat ze zo tevreden zijn??
Een leveler, de meest onzinnige uitvinding voor de camping.
Ik heb er een, 5 jaar oud, 1x gebruikt en ligt nu te roesten op zolder. Sneller en simpeler is het met blokjes of blokken
Jan Z antwoordt op 9 januari 2009:
Peter je moet eerst je zolder waterdicht maken en een beetje isoleren dat gaat niet alles roesten(geintje)
Maar even over de leveler, ik ben er wel over tevreden en heb er al veel plezier van gehad maar dat geld dus niet voor iedereen, daarom zij ik dat Jan er een zou moeten lenen of zo om hem uit te proberen.
En op marktplaats staan honderdduizend dingen en dat is dus allemaal zooi volgens jou? het zijn vaak dingen die bij iemand anders overbodig zijn of toch misschien niet goed bevallen maar dat is geen reden om te zeggen:zie je wel ze staan om marktplaats dus het is een klote ding.
Groet Jan Z
Tijs antwoordt op 9 januari 2009:
Is inderdaad heel persoonlijk. Ik heb ook met blokken werkt, maar dan moet je wel een plek hebben waar je met de auto voor de caravan kunt blijven. Ik sta nl. vaak op campings die niet altijd strak egaal zijn, dus dan moet je soms een heel eind de blokken op (bijv. 2 aan 1 kant).
Ik heb daarom nu een leveler gekocht (jawel , via Marktplaats) en dat werkt prima. En dan gaat het om een zware caravan van 1600 kg. Bij grote hoogteverschillen zet ik hem eerst op de leveler maar ga daarna wel met de krik helpen: om en om krik en leveler zodat de caravan nooit ver kan omvallen. Maar het blijft inderdaad handwerk en daar moet je van gecharmeerd zijn. Mijn buurman neemt bijv. liever een elektrische boor mee om de pootjes uit te draaien. Ieder z'n ding.
Peter antwoordt op 9 januari 2009:
@ Jan Z, je trekt wel erg snel (verkeerde) conlusies.
Mijn ervaring: veel mensen die een leveler gekocht hebben, willen er ook weer van af, te omslachtig. Vraag eens rond op een camping.
En als ik het relaas van Tijs lees, mijn goeie god.
Blokken voor het lage wiel, hoge wiel fixeren en met de dissel de caravan op de blokken trekken, kan handmatig. Sneller, minder moeizaam en effectiever. En je mist de leveler als bagage, is het niet het gewicht dan de lompheid van het ding in je disselkast.
Benno antwoordt op 9 januari 2009:
Plankjes ACHTER het lage wiel.
John antwoordt op 9 januari 2009:
WHY???
Jan Z antwoordt op 9 januari 2009:
De èèn doet het zus de ander zo Peter, ieder z`n ding maar kraak de manier van een ander niet zo af dat doe ik ook niet ik vertel alleen mijn ervaringen met een leveler.
Ik kampeer nu 20 jaar van nederland,oostenrijk,en van frankrijk tot kroatie en heb echt alle ondergronden meegemaakt en wil alleen advies geven waar om gevraagd word meer niet.
Jan Z
Bert antwoordt op 10 januari 2009:
@Jan Z. Er zijn vooral bij de bulldog levelers vervente voor- en tegenstanders en sommigen op dit forum uiten dat in min of meer sterke woorden, zo gaat dat.... Trek het niet in het persoonlijke! Iedere geïnteresseerde doet er verstandig aan uit die zw/wi uitingen zelf een conclusie te trekken. Is goed toch?
@John. Erachter (en dus achteruit erop) omdat anders de terugrijautomaat je het lastig gaat maken. Ondanks de aangetrokken handrem heb je dik kans dat het wiel er weer van afrolt als je de keg / banaan / oprijdinges er vóóruit oprijdt.
peter antwoordt op 10 januari 2009:
@ Jan Z. Helaas denk je dat ik je manier van camperen afkraak, ik heb al eerder aangegeven dat je snel conclusies trekt uit een paar woorden. Niet doen, en vooral niet persoonlijk opnemen.
Mijn ervaring (30jaar in bijna alle landen van europa) met de leveler is zoals omschreven. Vraag na op campings, er zijn er maar weinig die echt tevreden zijn. In eerste instantie lijkt het ideaal als ze op de schappen staan in de winkels, maar in de praktijk vallen ze tegen. Vandaar dat veel mensen er op een nette manier via marktplaats e.d er weer vanaf te proberen te komen.
Bert.s antwoordt op 10 januari 2009:
Mooi geschreven Peter!!!
Ja en meningsverschillen houd je toch, de één vind dit handig en de ander iets anders.
Ik vind dat we elkaars mening moeten respecteren.
Van: peter
Datum: 08 January 2009 om 18:17
Een leveler, de meest onzinnige uitvinding voor de camping.
Er zullen ook vast mensen zijn die wel tevreden zijn.
En wat het beste is om de caravan te stellen????????
Een ieder doet het op zijn eigen manier en vind dit misschien wel het beste!!!
Mogelijkheden genoeg.
Bert.s
antwoordt op 10 januari 2009:
Een stelling als:
“Een leveler, de meest onzinnige uitvinding voor de camping.”
Vraagt om onderbouwing. En die volgt niet.
De stelling heeft daardoor weinig waarde om niet te zeggen waardeloos.
Tevens is de stelling een open uitnodiging waarop reactie’s van Jan Z een logisch gevolg zijn. Jan Z is namelijk tevreden met zijn ‘onzinnige uitvinding’.
Het zou zinniger zijn de stelling als een eigen mening te ventileren als om het neerzetten van een ononderbouwde vaststelling.
Heel eenvoudig met twee woordjes: “ik vind”.
Hierdoor is het veel eenvoudiger voor voor bv Jan Z om het zich niet persoonlijk aan te trekken.
Ed antwoordt op 10 januari 2009:
Beste Roel, tenzij men citeert of refereert zijn alle reacties in dit forum een persoonlijke mening of ervaring.
Het is aan de lezer zich, door "crosschecking", van de waarde van van het gestelde te overtuigen.
Bert.s antwoordt op 10 januari 2009:
roel ik ben het helemaal met je eens.
Mooi gesproken...
Bert.s
PA antwoordt op 10 januari 2009:
Van: Bert.s
Datum: 10 January 2009 om 10:43
Mooi geschreven Peter!!!
Van: Bert.s
Datum: 10 January 2009 om 15:08
Mooi gesproken...
Bert.s
Nou Bert S: MOOI gesproken
antwoordt op 10 januari 2009:
Dat onderschrijf ik Ed, maar daar gaat het niet om.
Het gaat erom hoe je het neerzet.
Een pittige stelling zonder onderbouwing zal geheid reacties trekken. Je kan dan wachten op gezeur en gezever.
Je kan aan alle kanten lezen dat ‘men’ dit niet waardeert.
De schuld daarvan ligt niet aan de kant van de reageerder alleen.
Wat ik aangeef is dat de stellingnemer ook eens kan nadenken voordat er zo’n stoere stelling wordt neergezet.
In voornoemde stelling kan Jan Z zich best in een hoek gezet voelen doordat hij blijkbaar zo stom is zo’n onzinnig ding te kopen.
Getuige een feit dat heel marktplaats.nl er nml mee vol staat is geen onderbouwing.
Gaat nergens over maar roept wel emotie op en daar kan je op fora slecht mee uit de voeten. "Crosschecking", van de waarde van van het gestelde doet daar niets aan af. Dat wist hij al. 😉
JanZ antwoordt op 10 januari 2009:
Zo goed kan ik het niet verwoorden Roel, Bedankt.
Andreas antwoordt op 10 januari 2009:
Heel goed, Roel. Wat is het: veel mensenkennis, psychologie gestudeerd, of misschien wel beide? Maar je slaat de spijker op de kop, da's zeker.
RobD antwoordt op 10 januari 2009:
Een aloude wet: actie geeft reactie.
En wat Roel neerzet is perfect. Dat Jan Z in de pen klimt vanwege vermeende aanvallen is redelijk normaal te noemen. Echter, wat Peter aanhaalt, het trekken van voorbarige (verkeerde) conclusies, is ook debet aan het uit de hand lopen van deze discussie. Nemen en geven, lezen en interpreteren. een duidelijk, constructief en onderbouwd antwoord houd het leuk.
Ronny antwoordt op 30 januari 2009:
Ik reis met een caravan en ben in het bezit van 2 gele blokken (geërfd bij aankoop tweedehandscaravan). Ik kan mij evenwel niet indenken in welke situatie ik ze alletwee zou kunnen nodig hebben.
Iemand van jullie wel? Anders zou ik er liever één thuis laten. Gewicht en ruimte gespaard.
Dank voor de reacties.
jan antwoordt op 30 januari 2009:
Ja, dat scheelt weer 5 kilo
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 januari 2009:
Een heel enkele keer gebruik ik er wel eens 2 op elkaar maar sinds kort laat ik er ook 1 thuis. Ik vind het stom dat die dingen altijd per 2 verkocht worden want als caravanner heb je aan één exemplaar wel genoeg.
Tijs antwoordt op 31 januari 2009:
Inderdaad typisch dat die dingen altijd per twee verkocht worden. Mar ik heb ze wel regelmatig allebei nodig, maar dat heeft met onze voorkeur om niet op "Campinglife campings" te staan. Aardig programma om te zien, maar het is niet ons soort campings 😉. Wij staan liever op een kleine camping met wat meer ruimte. De kinderen vermaken zich daar ook prima en bovendien zijn we veel op pad (wandelingen, steden / dorpen, musea).
Maar ter zake, die kleine campings in Scandinavië zijn niet allemaal even waterpas en egaal en dan ontkom je er vaak niet aan om het met die blokken hogerop te zoeken. Lukt eigenlijk alleen maar als je met de auto de caravan er achteruit kunt rijden, en daar is niet altijd gelegenheid toe (nee, ligt niet aan mijn rijvaardigheid). Ben dus van plan dit seizoen verder te experimenteren met een caravan leveller (2e hands, model Ing.bureau Sanders, van Stabifix). Iets meer handwerk, maar altijd makkelijker dan met een mover die 2 blokken te bedwingen.
Ronny antwoordt op 31 januari 2009:
Het feit dat ze per 2 verkocht verkocht worden heeft waarschijnlijk te maken met het gebruik bij campers. Daar worden ze veel per 2 gebruikt.
antwoordt op 31 januari 2009:
Dat maakt dan toch niet uit. Dan koop je er voor de camper dus 2.
Ronny antwoordt op 31 januari 2009:
Roel,
Per stuk verkopen zal commercieel minder interessant zijn zeker?
antwoordt op 31 januari 2009:
Als ik daar commercieel naar kijk dan betwijfel ik dat ten zeerste.
Een Camperaar zal er 2 denken nodig te hebben dus daar verkoop je er twee aan.
Een Caravanner denkt er één nodig te hebben dus daar verkoop je nix aan.
Er zijn meer caravanners die dat vinden dus verkoop je meermalen nix.
Commercieel gezien doe je er dus verstandig aan de mogelijkheid te benutten iets te kunnen verkopen. De enkele die overblijft kun je dus verkopen aan de volgende die er één wil.
janka antwoordt op 31 januari 2009:
Ik durf het haast niet te zeggen maar..wij zijn tevreden over onze leveler.
Als het omhoogdraaien te zwaar wordt gaan we verder met zo'n "ratelsleutel". De leveler zelf vervoeren we in de caravan en niet in de disselbak. Het moet echter wel gezegd dat we sinds het gebruik van de mover de leveler iets minder nodig hebben. Als de ondergrond hard genoeg is dan kan een flinke graspol ook al genoeg zijn om het verschil te maken.
RobD antwoordt op 31 januari 2009:
Quote: Per stuk verkopen zal commercieel minder interessant zijn zeker?
Ik denk het.
Het kunstof zijn de kosten niet.
Hoe verpak je er 1? Verpakking naar vorm of in een rechthoekige doos? Verpakken in een rechthoekige doos geeft problemen met transport: je vervoerd de helft.
Verpakking naar vorm geeft problemen met transport/presentatie: stapelen is onmogelijk.
Al met al zal de prijs per stuk niet veel verschillen van 2 stuks.
€ 12,90 per stuk of € 13,95 per twee stuks. Wie voelt zich bestolen dan? Terwijl de kosten daadwerkelijk zo zijn.
antwoordt op 31 januari 2009:
Rob, ik dacht meer aan de commercie van de dealer/wederverkoper. De toelevering mag dan in paren geschieden, niets houdt de dealer tegen deze per stuk te verkopen natuurlijk, puur een kwestie van mogelijkheden benutten. Per slot van rekening is hij detaillist nietwaar? 😉
Ton van Leeuwen antwoordt op 31 januari 2009:
Om ook nog een duit in het zakje te doen:
Ooit hebben we een leveler aangeschaft, maar na 1x gebruiken thuis gekomen direct op marktplaats gezet.
Wat een ramp zo'n ding!
Voor "het geval dat" hebben we nu een aantal kleine plankjes aan boord. Even de Alko krik eronder, plankjes naar behoefte onder het wiel, laten zakken en krik weer weghalen.
Voldoet prima en vereist geen investering in allerhande goed bedoeld hulpmateriaal!
Cor antwoordt op 1 februari 2009:
Van: janka
Datum: 31 January 2009 om 17:36
Als het omhoogdraaien te zwaar wordt gaan we verder met zo'n "ratelsleutel".
Dit geeft meteen aan dat de leveler niet voldoet als je al met ander materiaal aan de slag moet. Het ding is niet berekend op zijn taak.
RobD antwoordt op 1 februari 2009:
Roel, de kleinere detaillisten: ja.
Voor caravandealers is het een bijproduct en behoeft dit geen prioriteit. Voor de grotere vrijetijdsmarkten is het één van de 35-40.000 artikelen die ze verkopen. Ook hier, geen prioriteit.
Helaas.
antwoordt op 1 februari 2009:
Het maakt niet uit hoe groot je bent om commerciel te zijn/blijven. Dat men de moeite dan niet meer neemt om commercieel te zijn is een tweede maar het blijft commercieel.
Daarom juist is er nog plek voor de kleine ondernemer tussen de soms arrogante campeergiganten. Hij/zij die z'n klanten nog echt van dienst wil zijn en meedenkt. Maar die het vaak bij een nieuwe caravan verkopen moet afleggen op de laatste euro of een reele (men vindt te laag) inruilprijs.
janka antwoordt op 1 februari 2009:
@Cor, dat is nogal kort door de bocht hoor! Een extra hulpmiddel gebruiken wil niet meteen zeggen dat de leveler niet voor zijn taak berekend is. Als je sterk genoeg bent in de armen dan lukt het ook met de normale slinger, maar we zijn nou eenmaal niet sterk genoeg. En wie niet sterk is moet nou eenmaal slim zijn.
Hans antwoordt op 1 februari 2009:
@ Janka.
Probleem met de leveler is juist dit probleem. De 1e slag gaat over het algemeen wel, daarna word het voor de gem. man worstelen. Er zijn caravanners die de krik bijplaatsen als hulpmiddel voor de leveler. Dus geen effectief middel, en voldoet dus niet aan de taak waarvoor hij ontworpen is, en verkocht word. Het is zoiets als een krik kopen waar je een 2e bij moet plaatsen omdat die krik alleen niet werkt.
Ton van Leeuwen antwoordt op 1 februari 2009:
Een ander niet te verwaarlozen voordeel is, dat een paar plankjes aanzien lichter zijn en aanzienlijk minder plaats innemen dan die leveler...
Jasper antwoordt op 1 februari 2009:
Waarom 2 gele wiggen? Ik dacht eenvoudig omdat je bij het op de wig drukken meteen ziet dat ie er weer af wil.
Dus óf steeds de handrem erop houden, met kans op gekraak, of de 2e wig op de eerste leggen.
En verder op de vraag van Jan:
Een banaan kan, maar als het een beetje drassig is kun je je hakken niet eens in de modder kwijt. Ik heb dat al eens bij de hand gehad en moest met een touw de dissel via een boom omtrekken. ;-((
Wat tegenwoordig altijd gaat: de mover (als je je dat kunt permitteren, maar ze worden steeds goedkoper, zelfs 2e hands) in combinatie met plankjes, blokken, wiggen, banaan of kuiltjes.
Over het laatste: als het even kan heb ik liever een wat lagere instap door een kuiltje aan de andere kant. En heb al eens gedacht aan water bij dat wiel en intrillen met het schopje. Iemand dat al eens uitgetest?
Jan Z antwoordt op 1 februari 2009:
Hee janka, ideaal zo`n leveler ik heb er ook èèn en ben ZEER tevreden.
janka antwoordt op 2 februari 2009:
Ik voel me dan ook een (beetje) roepende in de woestijn. Ik wil wel een kleine nuance in mijn betoogje. Namelijk dat wij altijd een kleine caravan hebben gehad (3.15 meter 900 kg max) en daardoor de leveler minder zwaar was om te bedienen. Nu met de burstner van 4.20 meter (1100 kg max) is het gebruik dus wat zwaarder. En onze caravan heeft een BPW chassis dus een alko krik zal niet (?) passen. Gezien de reacties van de meesten zal het hier denk ik om grotere en zwaardere caravans gaan?
Ton van Leeuwen antwoordt op 2 februari 2009:
<<
Nee hoor! Eifelland 415 TM, max. 1100 kg.
(Heb e.e.a. overigens ook gebruikt bij een Eifelland 350).
Ik neem aan dat er voor een BPW Chassis ook wel een of andere krikoplossing zal bestaan. Lijkt me ook wel handig voor "onderweg". 😉
En kom ik dus weer terug op de voordelen om het gewicht, de ruimte en het "gemier" met die leveler in te wisselen voor een paar plankjes en een krik (welke eigenlijk sowieso tot het boordgereedschap zou moeten behoren).
Tijs antwoordt op 2 februari 2009:
En zo heeft ieder toch weer z'n eigen voorkeur en ga ik dit seizoen zelf vergelijken wat mij het beste bevalt 😉.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.