Victor van der ree vraagt op 17 april 2006:
overweeg een xara picasso 2,0 16v aut. aan te schaffen:
op steile hellingen komt ie er met een kip kompakt variotop niet zo best vanaf: matig en voor mij eigenlijk onvoldoende.
wordt dat beter als bij steile hellingen de manual stand wordt ingezet en niet op de automaat wordt gereden?
Bert antwoordt op 18 april 2006:
Wij berekenen het 'eenmaal op gang' percentage zonder de hulp van de koppelomvormer, dus 1:1. Theoretisch natuurlijk, omdat de omvormer indien nodig mee begint te helpen. Dat percentage is bij veel automaten met slechts vier verzetten nogal laag relatief. Komt door de noodzakelijk lange overbrenging(en). Je zult dan vaak met een relatief hoge snelheid een berg op moeten rijden om (overmatige) omvormerslip te vermijden. Een juist 'technisch' gevoel in dit soort situaties is noodzakelijk. Op zich kan deze auto natuurlijk steilere hellingen best aan. De kans dat de bak heet wordt is eigenlijk afhankelijk van de chauffeur en de omstandigheden. Vaak kun je op smalle bergweggetjes niet veel harder dan 20 of hooguit 40 km/u en springt dus de omvormer bij. Je moet altijd handmatig schakelen bergop en -af om zelfstandig doorschakelen gaslos net voor een hairpin te voorkomen, maar dit verandert niets aan de berekende percentages.
Tijdens onze BergTrainingsWeekends kunnen we je het nodige zelf laten ervaren en dure reparaties helpen voorkomen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.