Caravantrekker.nl

Aerodynamische caravan

Robin vraagt op 30 januari 2009:

Heel graag zou ik een meer gestroomlijnde caravan rijden. De beperking is alleen dat wij het hele jaar eropuit trekken en dat met vier kinderen in de caravan.
Het aantal slaapplaatsen lukt vaak nog wel, maar bergruimte/laadvermogen en een eettafel voor zes. Daar wringt de schoen.
Wie heeft tips voor caravanmodellen waar wij met zes in kunnen slapen, eten en alles opbergen. Winterhard en voorzien van toilethok. Maar die toch een gunstige stroomlijn hebben?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ger antwoordt op 30 januari 2009:

Solifer of KABE, kost wat maar dan heb je ook wat.


@Eric antwoordt op 30 januari 2009:

Die nieuwe "caravan van het jaar" misschien, de Hobby La Vita/Bionda? (of gooi ik weer een knuppel in een kippenhok...? 😉 )
Schijnt volgens de jury veel aandacht besteedt te zijn aan aerodynamica.
Ik weet alleen niet of er ook een model gemaakt wordt waarbij al jouw eisen ingewilligd worden.

Verder is de Kip misschien wat meer gestroomlijnder?


Robin antwoordt op 30 januari 2009:

Een Solifer of Kabe (Eriba nova, gewone Tabberts, Adria's, Hobby's, etc.) hebben geen geweldige stroomlijn. Daarnaast (had ik niet vermeld, maar is wel logisch gezien mijn vraag) zou ik liever ook niet al te breed willen gaan. Ik dacht meer aan modellen als T@b, Biod en Eriba touring. Kortom ècht gestroomlijnde caravans.
Ik wil juist af van de traditionele, efficiënt in te richten, caravan en probeer een minder brandstofverbruik verhogend exemplaar te vinden.


@Eric antwoordt op 30 januari 2009:

Ik ben bang dat er van T@B, BIOD of Eriba geen modellen zijn waar je met 6 personen in kan slapen.

Houdt er ook rekening mee dat een goede stroomlijn in principe ten koste gaat van de leefruimte binnen.


Jan antwoordt op 30 januari 2009:

Wat je wil kan gewoon niet, of koop 3 T@b-jes


Hans antwoordt op 30 januari 2009:

Ik zoek ook:
een MPV die 1 op 35 rijdt
minimaal 560km/u haalt
een caravan trekt van 1600kg tegen een helling van 16% in de 6e versnelling en dan nog maar 1 op 30 verbruikt.
De caravan mag mx 3.5 mtr lang zijn 2.mtr breed, voorzien van vast bed, doucheruimte, apparte toiletruimte rondzit, 4 pits kooktoestel, oven, magnetron en een flatscreen tv van 1.5mtr breed.


Freek antwoordt op 30 januari 2009:

Hangt er vanaf hoe groot die kinderen zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 januari 2009:

Neem eens contact op met Huub van Elswijk van BIOD. Er zijn wel plannen om de Cruiser te verlengen tot een 550. Dan heb je stroomlijn, perfecte isolatie en een caravan die leeg niet meer zal wegen dan 1100 kg (op een 1500 kg as). De indeling kan je dan geheel zelf bepalen.


Benno antwoordt op 30 januari 2009:

Met respect Menno, maar mijn advies aan Robin luidt:

Beste Robin,
Over 3 á 4 jaar willen de oudste 2 kinderen in een tentje.
Probeer die periode te overbruggen met een 4e hands ding.
Loer op zijn laatst over 3 jaar (is zo voorbij) op een BIOD Nomade.
Heb je voor de rest van je leven de mooiste caravan van Nederland.

Benno.


Jan antwoordt op 30 januari 2009:

Weet Benno hoe oud de kinderen zijn en wat ze over 3-4 jaar willen? Das knap.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 januari 2009:

"een BIOD Nomade.
Heb je voor de rest van je leven de mooiste caravan van Nederland."

Helemaal mee eens! Volgende week gaat de mijne in productie!


Andere Jan antwoordt op 31 januari 2009:

Misschien ook wat minder hard rijden, scheelt ook een aerodinamische slok op de borrel voor zo'n grote 6 persoonscaravan.


Benno antwoordt op 31 januari 2009:

Een EOS TSI met een custom build BIOD Nomade!!
Menno, wat ben je toch een goudvink.

Maar eh mogen we meekijken?
Kun je een draadje maken van de bouw en ons zo nu en dan verblijden met een fotootje?


Peter antwoordt op 1 februari 2009:

een aerodinamische caravan voor 6 personen?
Is dat identiek aan een Porsche voor 6?


Jerry antwoordt op 1 februari 2009:

Mijn Solifer 5602I uit 92 heeft een opbouw van 560cm en weegt 1100kg leeg.
Ik mag 300kg laden en het staat op een 1700kg onderstel.
De voorkant loopt erg schuin af en aan de achterkant loopt het dak ook naar beneden af.
De bodem loopt aan de achterkant iets op.
Het geheel is op die manier redelijk gestroomlijnd.
Het is een winter caravan en dus het gehele jaar te gebruiken.
Er is plaats voor 5 a 6 personen met voldoende bergruimte.
Aan de voorkant een rondzit met plaats voor 4 personen en aan de achterkant een treinzit met plaats voor 2 personen of 4 kinderen.
Ik kan in de disselbak 2 campingtafels en 4 stoelen opbergen. Verder staat in de disselbak ook de gasfles met de kachel.
De kachel heeft vloeistof ringverwarming en een boiler.
Aan de achterkant is er een skibox die bij mij plaats bied voor mijn hengels.
Je zou eens zo,n caravan kunnen huren en kijken of het bevalt.
Mvg Jerry


Peter antwoordt op 1 februari 2009:

Solifer 5602I uit 92 !!! Huren!!! laat mij weten waar.
zal een goed verhuurbedrijf zijn als ze 1992 modellen verhuren!


Jerry antwoordt op 2 februari 2009:

Ik bedoel natuurlijk een nieuwer model huren maar ook de oudere modellen worden nog wel te huur aangeboden trouwens.


RobD antwoordt op 2 februari 2009:

"het hele jaar erop uit trekken"
Dus ook de koudere periode,s. Let dan op de isolatie van de caravan. Een goede isolatie maakt hem ook wat zwaarder.
Tevens is de verwarming van belang, zorg dat de gehele caravan verwarmd kan worden en er geen koude hoeken blijven. Condens is dan al gauw de oorzaak wat weer schimmelvorming kan veroorzaken. Bij verwarming behoort uiteraard een goede be- en ontluchting.


Robin antwoordt op 3 februari 2009:

Alle positieve reageerders: bedankt voor jullie reacties.
Wat het wordt weet ik nog niet, maar dat er mogelijkheden zijn is mij nu wel duidelijk.


Willem antwoordt op 4 februari 2009:

Waarom allemaal IN de caravan ?
Ooit gedacht aan een slaapcabine in de voortent ?
Voortenten zijn er namelijk in alle vormen en maten.


Tijs antwoordt op 4 februari 2009:

Lukt dat ook met winterbestendige (lees: sneeuw) voortenten. Ik dacht dat die alleen in van die kleine maten voorkomen? Maar ik kampeer dan ook alleen van voorjaar t/m najaar, dus been geen sneeuw gewend.


edwin molenaar antwoordt op 4 februari 2009:

heb ook een solifer gehad 10-12 jaar terug, inderdaad een redelijk laag eigen gewicht met en goed laadvermorgen. Het was mijn eerste eigen caravan en hebben de solifer artic 500 achter een opel astra 1.7tds/92pk meen ik (bouwjaar 1997) gehangen en dat reed super. Zijn er mee naar de noordkaap geweest. Door de goede stroomlijn en het lichte rollen achter de auto geen enkel probleem.


Jan antwoordt op 5 februari 2009:

Kan ik met een meer aerodinamische caravan dan ook harder rijden?


Bert antwoordt op 5 februari 2009:

Of brandstof besparen. In de Berekeningen kun je experimenteren met de breedte, hoogte en stroomlijn om de verschillen in mogelijke topsnelheden te bekijken tussen de ene en de andere caravan.


BdK antwoordt op 11 februari 2009:

De grootste aerodynamische caravan lijkt mij op dit moment de SMV. Ja, die wordt nog steeds gemaakt, bijna op bestelling. In elk geval zal er een "custom"- indeling moeten worden gemaakt, want de lengte is toch nog 'maar' 5,5 mtr. en 2,5 mtr. breed... http://www.smvhusvagnar.se/
Overigens is er in 2007 in Zeewolde nog een caravandealer importeur van de Voyager Vector geweest. Een Engels "lor" in polyester, leeggewicht zo'n 1600 kg. en een langste bed van 1,80 mtr...http://www.kampeerzaken.nl/article.php/voyager-navigator-caravan-071206 De zin van aerodynamica lijkt mij in dit geval ver te zoeken. Ga dan maar voor een KABE Royal Hacienda, dan heb je én ruimte én diezelfde grote trekauto nodig. http://www.kabe.se/226/7758/51/eceda9b0-63f8-4388-87ad-916cebd73b14 Succes met vinden, ik ben benieuwd


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 februari 2009:

Hoewel de SMV een prachtige caravan is/was, is de stroomlijn tegenwoordig niet beter dan een doorsnee caravan. "Gelukkig" is de breedste SMV maar 2,24 en dat geeft natuurlijk wel iets minder luchtweerstand dan Kabe's van 2,50 😉


antwoordt op 11 februari 2009:

Deze: hadden (en hebben) ook niet veel moeite met de luchtweerstand. 😉


@Eric antwoordt op 11 februari 2009:

Ik kan nergens meer info vinden over nieuw leverbare SMV's.
Menno misschien meer info, webpage of zo?


Bert antwoordt op 12 februari 2009:

Lezen.... @Eric. Zo moeilijk. 😉 Wat schrijft BdK hierboven? http://www.smvhusvagnar.se/


@Eric antwoordt op 12 februari 2009:

Shame on me, heb het volkomen gemist....
Dank!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 februari 2009:

Leverbaar in NL via de importeur Car-apart in Bennekom (Joost Ingelse). Zie ook de website http://www.dutchsmvfriends.nl/


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker