T. Hak vraagt op 5 februari 2009:
Mag ik in enkele landen met mijn B-tje op een motor(scooter) rijden? max 125cc/11kW?
Met mijn 50cc scooter kan ik niet meekomen...
Peter antwoordt op 5 februari 2009:
Lees bovenaan de site eens: CARAVANTREKKER !!!!
Er zullen wel motersites zijn waar deze vraag thuishoort !!
T. Hak antwoordt op 5 februari 2009:
Zoals?...
@Eric antwoordt op 5 februari 2009:
Vroeguhh heb ik in Griekenland wel eens een 125 cc motor kunnen huren met m'n B-rijbewijs.
De laatste jaren was dat echter niet meer mogelijk, een A rijbewijs was verplicht (net als een helm tegenwoordig... 😉 )
Michiel antwoordt op 6 februari 2009:
De algemene regel iis vrij duidelijk: Als je het in het land waar het rijbewijs is afgegeven niet mag, mag het met datzelfde rijbewijs elders ook niet.
Dus voor een 125 cc motorfiets moet je een A rijbewijs hebben, ook in het buitenland. Tenzij in dat land helemaal geen rijbewijs nodig is.
Dat er in sommige landen niet zo nauw gekeken wordt is een andere zaak. Maar je kunt wel een boel gedonder krijgen met verzekeringen als er iets mis gaat.
MV
mong antwoordt op 11 februari 2009:
als U in België woont en U hebt Uw rijbewijs voor 1989 gehaald mag U met elke motor rijden hoe zwaar Uw moto ook is zelfs een 1600 cc , U hebt dan ook automatiesch een BE rijbewijs ( heb ik ook ) .
Dit rijbewijs telt in alle landen van de EEG en ook de balkan landen , waaronder ook Kroatie valt .
Als U nog een moto moet kopen denk aan een Dax (skyteam 125 cc ) laat het stuur naar beneden ( dit is voorzien ) hoogte 75 cm , gewicht 74 KG , en als U een station wagen hebt plaatst U hem gewoon in de auto , zo hebt U Uw caravan steeds ter beschikking ( draagvermogen moto 175 kg ) .
Een deelbare achterbank is interessant zo kan U nog met 3 a 4 personen in de auto plaatsnemen .
Kostprijs moto is zeer goedkoop + - 1050 euro , en zeer goede motor , een Nederlander is er mee naar Rusland gereden en een Belg mee naar Australie .
Ik neem al 30 jaar een moto mee ( veel vroeger een brommer ) .
Wannes antwoordt op 9 maart 2009:
Heb pas een caravan aangeschaft (home car 42 van 92). Op de dissel staat nu een fietsenrek maar was aan het denken deze om te vormen om mijn 100cc scooter mee te nemen. IS dit wel verstandig of laat ik hem beter thuis (gewicht een dikke 100kg)
Bert antwoordt op 9 maart 2009:
Dat hangt er van af, of de oplegdruk op de kogel niet te hoog wordt. Zo ja, dien je andere zaken verder naar achteren te verplaatsen waardoor de stabiliteit zal afnemen.
Freek antwoordt op 9 maart 2009:
Kijk ook eens naar die pocket-motor van Ming,
wat een dot van een ding!
@Ed antwoordt op 9 maart 2009:
Mong@
"een Nederlander is er mee naar Rusland gereden en een Belg mee naar Australie"
Naar Australië?? Dat lukt alleen een Belg 😉
Rockfire antwoordt op 9 maart 2009:
In België vind je het volgende in de verkeerswetgeving :
Artikel 19
§2. Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.
Hiervoor moet je dus geen examens doen. Let wel op de beperking tot 125 cc en 11 kW. Ik vermoed dat je dit dan ook in het buitenland mag. Op het rijbewijs zie je daar wel niks van terug.
De Nederlands wetgeving ken ik (helaas of gelukkig, vul zelf maar in) niet.
WL antwoordt op 10 maart 2009:
Ik weet niets van andere landen, maar in Nederland wordt aan de hand van o.a. de wielen en de opstelling daarvan bepaald of iets een auto is of een motor, ofwel of je met rijbewijs B of met A op dat ding mag rijden. Zo had je vroeger die reliant driewiel aoto's waarin je met een mototrrijbewijs mocht rijden.
Nu bestaat ook het omgekeerde, een scooter of motorfiets met twee voorwielen naast elkaar.
De scooter is de Piaggio MP3 LT (250 / 400cc).
De motorfiets is de Can-am Spyder.
Zoek maar even op op internet en je ziet wat het voorstelt. Erg ongebruikelijk maar lijkt wel potentieel te hebben, vooral die scooter bij het huidige fileleed en terwijl kilometerheffingen in aantocht zijn. De motorfiets is op zich erg leuk, maar is te breed, de Piaggio daarentegen is smaller en past dus goed op kleinere wegen, inclusief smaller poortjes of spitspoorten (die palen in de weg die één auto per minuut doorlaten en dan weer omhoog komen). Zit er zelf we enigszins serieus over te denken omdat ik geen zin heb een volledig motorrijbewijs bij te halen en alleen een gemakkelijker woon-werk mobiel wil hebben waarmee ik de landweggetjes als sluiproute over kan.
antwoordt op 10 maart 2009:
@WL, u schreef:
quote
inclusief smaller poortjes of spitspoorten (die palen in de weg die één auto per minuut doorlaten en dan weer omhoog komen). Zit er zelf we enigszins serieus over te denken omdat ik geen zin heb een volledig motorrijbewijs bij te halen en alleen een gemakkelijker woon-werk mobiel wil hebben waarmee ik de landweggetjes als sluiproute over kan.
unquote
Bij die palen staan verkeerslichten en die gelden voor iedereen.
De sluiproutes waar palen staan zijn voorzien van verbodsborden voor auto\\\'s EN motoren/scooters.
Ik heb mijn twijfels en ik denk dat u bedrogen uit zult komen of u moet graag fan worden van het CJIB.
vrgr
WL antwoordt op 10 maart 2009:
Niet op de route die ik in gedachte heb. Daar geldt de paal (vreemd genoeg) uitsluitend voor auto's. En op de route die ik op dit moment rijdt is nog steeds helemaal de auto toegestaan, maar de scooter heeft daar verderop voordelen in de voorstad. En zo heb ik nog een route die met scooter uitstekend te doen zou zijn, maar met de auto hopeloos.
Ik ken dergelijke beperkingen wel op Voorne en elders bestaan ze ook. Maar nogmaals, niet op de route die ik in gedachten heb. Daar komt in mijn geval overigens nog de parkeerproblematiek bij. De scooter mag ik binnen zetten, de auto is een probleem en dat wordt steeds erger.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!