Caravantrekker.nl

Caravan en automaat

Gerhard vraagt op 12 februari 2009:

Sinds kort heb ik een Opel Zafira 1.8 aut. en ben benieuwd hoe ik daar met caravan (HomeCar, max. 1150 kg belading) de bergen over kom. Heb al heel wat interessant draadjes over rijden met automaat en caravan gelezen, maar autotechniek is niet mijn sterkste kant. Daarom wat simpele vragen/constateringen: bij vlakke weg gewoon in de D, evt. met cruisecontrol. Bij beklimming Luikse puist of Route Napoleon in stand 3 zetten? Kan/moet ik bij te steile klim terug naar stand 2 of volstaat extra gas geven? (het voelt alsof ik weer moet leren autorijden, want handschakelend wist ik het wel). Alvast bedankt voor het meedenken.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Henk antwoordt op 12 februari 2009:

De zafira heeft 4 lange versnellingen. Op steile snelwegen in 2 omhoog (80km bij 4000tpm) en op vlakke wegen in 3, heel misschien 4. In de vierde versnelling zal de motor te weinig vermogen leveren om de caravan soepel te trekken. Rijden in 3 is dan beter.

Op steile bergwegen moet je goed opletten dat de bak niet te warm wordt. De tweede versnelling is bruikbaar tot hellingen tot 7,5%. Steilere hellingen dienen genomen te worden in de eerste versnelling.


janka antwoordt op 12 februari 2009:

In feite kun je met die automaat ook handschakelen. En dan is het bijna als met de handgeschakelde bak. Kijken en luisteren en op je toeren letten. En desnoods maar wat langzamer omhoog. Op het vlakke kun je de D proberen (met of zonder cc) en trekt"ie onvoldoende dan terug naar 4 of 3 zoals gezegd. Je hebt tenslotte vakantie. En die caravan hoeft niet tot het uiterste beladen worden toch?


Joost antwoordt op 21 februari 2009:

ik rij zelf automaat gewoon niks doen en gas geven ik rij altijd in de Alpen en zet de cruise control aan


Sjoerd antwoordt op 22 februari 2009:

Rijden in de D is af te raden. De auto zelf wil veel te snel doorschakelen, waardoor het toerental laag blijft. (Ook wordt er dan vaker geschakeld, wat ook weer meer hitte produceerd.) In dat geval is de koeling van de bak minimaal, en dan gaan de meeste automaatbakken protesteren. Of handmatig schakelen of de hoogste versnellingen uitschakelen (kan ook bij sommige bakken) maar het toerental in elk geval hoger houden! Het zal niet zo zijn dat he bak je direct vaarwel zegt, maar de levensduur wordt echt verkort. Succes!

Groeten Sjoerd.


RobD antwoordt op 22 februari 2009:

Door ervaring word men wijs. Alle goede tips ten spijt, zelf ervaren en doen. Luisteren naar wat de motor doet (of niet), meters in de gaten houden.
De adviezen en richtlijnen zijn gemiddelden en wel bruikbaar, maar ook de belading van de auto gaat meetellen. In principe zal de bak die versnelling kiezen die het best bij de omstandigheden past, lukt dit niet ga over op handbediening en rijd in die versnelling die het beste is.


Johan antwoordt op 2 mei 2009:

Onze C5 HDI automaat kan ik manueel schakelen. Bij echt scherpe haarspeltbochten doe ik dat ook. Voor de rest zet ik hem in de zgn "S" stand. Hiermee schakeld de automaat bij een hoger toerental op. Dus bij 2500-3000 toeren schakelen ipv van 2200 toeren schakelen en dan een 1600 toeren draaien daarna. In de "S"laat hij de motor nooit lager dan 2000 toeren draaien na schakelen.
In de "S" gaat het dus beter dan gewoon in de automaat.
Echt klimmen manueel. We hebben een oliekoeler op de versnellingsbak, dat scheelt ook.
Johan


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker