Caravantrekker.nl

Fiat Bravo 120 of 150 PK?

Frank vraagt op 13 februari 2009:

Hallo Caravan LiefHebbers.

Momenteel rijd ik in een Peugeot 307 1.6v 109PK van vier jaar oud.

Ik ben van plan om een nieuwe auto aan te schaffen maar moet dus wel goed rekening houden met mijn caravan.
De caravan die getrokken moet worden is een Sprite Super 4.60mtr met een leeggewicht van 950 KG, maximaal beladen tot 1200KG.

In mijn reis op internet en de dealers ben ik gecharmeerd geraakt van de:
Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120pk en/of 150 pk.
Ik vind deze auto dermate interessant dat ik het hele jaar door dan een "zuinige" auto heb voor woon/werk verkeer en dat als ik met mijn caravan
op pad ga de juiste PK`s in huis heb.
Die PK`s vind ik dermate belangrijk daar ik jaarlijks door de Gotthard Tunnel in zwitzerland ga en voor de tunnel een heeeel lang vals plat is waar de Peugeot 307 1.6v 109PK heel veel moeite mee heeft.

Ik heb de site caravantrekker.nl al aardig doorgespit en met name het hoofdstuk "Koppel of vermogen" bestudeerd maar als leek heb ik daar toch veel moete mee.(laar staan met de grafieken) Ook in het hoofdstuk Modelserie bespreking komt de Fiat niet voor.
Als ik de combinatie bereken in Trekkracht en prestaties van elke auto/caravan combinatie komt daar een score uit van vier groene sterren.(Het leeggewicht van de caravan heb ik dan teruggebracht naar 950 kg omdat het model Super niet in het lijstje staat!)

Mijn vraag(en) is eigenlijk:

Is er iemand met ervaring met de Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120pk en/of 150 pk als caravan trekker?
Zal ik wat aan het verschil van de 150PK t.o. de 120PK hebben?(prijsverschil €1700)?
Zal ik met de Fiat Bravo een betere CaravanTrekker dan met de huidige Peugeot 307?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

T. Hak antwoordt op 13 februari 2009:

Met een prijsverschil van €1700 zou ik de 150pk nemen (geen ervaring) Bij eventuele verkoop komt er weer een gedeelte van die €1700 terug en heb je toch de xtra pk's tot je beschikking gehad!


@Eric antwoordt op 13 februari 2009:

Ben ook wel benieuwd.
Heb momenteel een Skoda Octavia 1.6 MPI Station en heb daarachter altijd een caravan van 800 kilo max gehad.
Dit rijdt als een trein.

Die caravan is echter ingeruild voor ééntje van 1200 kilo max, het maximale dat achter de Skoda mag.
Wij reizen zeer basic en beladen zal ik de caravan niet tot 1200 kilo, zal rond de 1100 kilo komen.

Heb verder nog geen rijervaring met de nieuwe caravan (op 20 km naar de stalling toe na dan) maar de berekening op caravantrekker beloofd weinig goeds....
Vooral bij het wegrijden op steile hellingen en gemak en comfort lever ik erg in.
Met deze Octavia zitten de door mij geliefde bergweggetjes in de Pyreneeën er voorlopig niet meer in.

Heb mij ook eens verdiept in een andere trekker en de Fiat 1.4 T-Jet 120 PK kwam er bij mij ook goed uit.
Valt vooral goed in m'n leasebudget, stukken beter dan de VW Golf, Megane of Peugeot 308.

Nu las ik in een vergelijkende test in de Autoweek van een week of 2 geleden dat de Bravo nogal wat tractieproblemen heeft met al dat vermogen.
Tussen sprints etc. waren zeer goed maar op accelaratie uit stilstand waren er nogal wat problemen.
Lijkt mij weer niet handig met een caravan?


Frans antwoordt op 13 februari 2009:

Hoi Frank
Waarom geen Peugeot 308 - 1.6 THP (110 kW/150 pk), turbo?
Daar ben ikzelf vorig jaar mee naar Zuid Frankrijk gereden,met daarachter een Knaus 500 EU (max.1500 kg beladen).
Benzineverbruik acseptabel (11,5l/100) bij 90 km/uur.
Deels autoroute maar ook veel routenationaal.
Trekt als een leeuw ook bij laag toerental (max koppel vangt aan 1450 toeren/min)


@Eric antwoordt op 13 februari 2009:

Die 1.6 THP is er vanaf ca 27.000 euro.
De Fiat 1.4 T-Jet vanaf 22.195 euro, scheelt nogal wat in budget.


Koen antwoordt op 13 februari 2009:

"""Nu las ik in een vergelijkende test in de Autoweek van een week of 2 geleden dat de Bravo nogal wat tractieproblemen heeft met al dat vermogen.
Tussen sprints etc. waren zeer goed maar op accelaratie uit stilstand waren er nogal wat problemen.
Lijkt mij weer niet handig met een caravan? """

Vertrekken met een caravan op een helling of 'acceleren uit stilstand' (zeg maar zo snel mogelijk naar 100 km/uur) kan je niet helemaal hetzelfde beoordelen / vergelijken.
Om een combinatie auto&caravan in beweging te krijgen rij je anders dan om als eerste aan het volgende stoplicht te komen.
Zal wel iets te maken hebben dat je bij de ene activiteit het koppel en bij de andere eerder/vooral het vermogen aanspreekt ?

Een beetje off-topic : Die zogenaamde autojournalisten denken dat ze met een Ferrari of Porsche onderweg zijn.
(Copy-paste van duitse boekjes kunnen ze ook héél goed : waar is dan hun eigen mening ?!?)




Johan antwoordt op 13 februari 2009:

Als wij zouden moeten kiezen tussen de 120 of 150 PK hadden wij gekozen voor de 120PK.
Waarom?
Omdat de auto dan zuiniger is en dus minder brandstof verdoet. Ook is de aanschafsprijs van deze auto stukken minder.
Voor die ene keer per jaar dat je op vakantie gaat zou ik gewoon gaan voor die 120 PK en dat moet zeker voldoende ook zijn!


Tijs antwoordt op 13 februari 2009:

En doe dan voor een klein van het prijsverschil een Bergtrainingsweekend zodat je ook makkelijker met dat vals plat naar de Gotthard tunnel kunt rijden. Schijnt nogal een koppelingskiller te zijn (zelf geen ervaring met die tunnel maar er wordt veel over geschreven 😉 en waar rook is is een verbrande koppeling zullen we maar zeggen).


Hans antwoordt op 13 februari 2009:

Van: @Eric
Datum: 13 February 2009 om 12:58

Die 1.6 THP is er vanaf ca 27.000 euro.
De Fiat 1.4 T-Jet vanaf 22.195 euro, scheelt nogal wat in budget.

Wat denk je van inruil, de peugeot is waardevaster dan de fiat, = meer afschrijving. Uiteindelijk toch goedkoper met de fransoos.


@Eric antwoordt op 13 februari 2009:

Ik vind die 5000 euro vrij veel om terug te verdienen met inruil.

In mijn geval (lease) is de Peugeot 1.6 THP al helemaal niet van toepassing, valt buiten het budget.
Verder ben ik van mening dat Peugeot en vooral ook Renault zichzelf uit de markt prijst met z'n middenklassers, vooral in vergelijking met merken als Fiat en Skoda.
Het bedaagde model Megane Break is door mij met veel bijtelling aan mijn werkgever te leasen maar daar krijg ik dan een bijna standaard Megane voor.
Fiat biedt voor minder geld een compleet aangeklede Bravo in de duurste uitvoering.


Bert antwoordt op 13 februari 2009:

Frank, ik stuur je straks het aangevraagde uitgebreide trekkrachtrapport, maar ik kan je al wel verklappen dat die 120 pk 'genoeg' is, hij heeft hetzelfde max. koppel. De 150 pk versie heeft een kortere eindoverbrenging wat hem sneller maakt maar ik vermoed bij het nerveuze af. Normaal zie je juist bij krachtiger motoren een langere eindoverbrenging, dus ik vermoed echt dat Fiat de 150 pk versie bedoeld heeft als een streetracertje (hoewel het geen echte hothatch is). Ja, hij krijgt vast meer sterren, maar dat hoeft niet altijd een voordeel te zijn. Vergelijk beide in de onlineberekeningen en als je toch twijfelt, stuur dan even een mailtje (met een extra 17,50 eurokes) dan maak ik bovenstaand 'advies' nog inhoudelijker.


Frank antwoordt op 14 februari 2009:

@allemaal.
Whoo, wat een reacties dat had ik niet verwacht.....

Onze keuze was/is ook op de Fiat 120PK gevallen met name om het koppel t.o de 150PK bij laag toerental.
Gisteren hebben we een proefrit (van een uur) gemaakt en beviel de auto goed.

Domper op de feestvreugde is echter de inruilprijs van de Peugeot 307 Break navteq bouwj.2004 80.000km en schadevrij
die de fiatdealer gaf.(€ 8500.=)
Van de week in een mailing van de peugeot dealer gaven ze ongezien €10.500 dus in die richting zat ik ook bij de Fiat te denken.Inmiddels zijn er bij ons grote twijfels ontstaan wat te doen.Vanmiddag ga ik een proefrit met de Peugeot 308 maken.Maar dat moet alweer een 1.6 THP 150 PK worden!
en die is duur.......


Albert antwoordt op 14 februari 2009:

Bij de peugeot dealer willen ze u als klant houden.
Als u dat aangeeft bij de fiat dealer, willen zij vaak ook nog wel de inruilprijs verhogen.
Ik zou persoonlijk gaan voor de Fiat Bravo 1.4-Jet 16v 120 PK
Mooie auto na mijn mening.


T. Hak antwoordt op 14 februari 2009:

Rijd ook eens naar andere fiat/peugeot dealers. Allen geven een ander bedrag terug. Dit bedrag is trouwens ook nog onderhandelbaar!

Maak een foto van de auto, hup op 't www en verkoop de auto voor het bedrag of minder dat de dealer wilde teruggeven. Terug naar de dealer en om korting vragen! >10% moet deze tijd zeker lukken (netto auto)

enne... Peugeot waardevaster dan fiat? fabels!


Peter antwoordt op 15 februari 2009:

Van: T. Hak
Datum: 14 February 2009 om 21:43

enne... Peugeot waardevaster dan fiat? fabels!

Mooi niet, kijk maar op alle sites en reken maar door, nieuw- en huidige prijs. Je zult versteld staan.
Enne.......10% korting was al normaal, in deze tijd moet er meer in zitten.


T. Hak antwoordt op 16 februari 2009:

Peter, een kleine €5.000 duurdere peugeot is na ong. 4 jaar geen kleine €5.000 meer waard dan een Fiat.

Gekeken naar "de diverse sites voor inruil en dagwaarde" is geen goede weergave van de werkelijke waarde.

enne...>10% (is groter dan)

Even terugkomen op de vraag, Frank rijd al Peugeot! Hierdoor zullen alle lusten en lasten wel bekend zijn... Zijn vraag gaat over de aanschaf van een Fiat.


Hans antwoordt op 16 februari 2009:

@ T.Hak: neemt niet weg dat alternatieven voor een fiat altijd welkom zijn?


T. Hak antwoordt op 16 februari 2009:

Suggesties zijn wellicht handig voor Frank, maar een argument over restwaarde die niet reeel is, kan hem duur komen te staan.



Koen antwoordt op 16 februari 2009:

Van Frank (topic-starter) :
"""In mijn reis op internet en de dealers ben ik gecharmeerd geraakt van de:
Fiat Bravo 1.4 T-Jet 16v 120pk en/of 150 pk."""

Dat is al 1 moeilijk te weerleggen argument van Frank.

"""Ik vind deze auto dermate interessant dat ik het hele jaar door dan een "zuinige" auto heb voor woon/werk verkeer en dat als ik met mijn caravan
op pad ga de juiste PK`s in huis heb."""

2e argument van Frank, waarbij hij (slim) rekening houdt met het gebruik vn de auto buiten het 'caravanseizoen'. Maar misschien voldoet een Peugeot e.a. ook aan die voorwaarden?

"""Die PK`s vind ik dermate belangrijk daar ik jaarlijks door de Gotthard Tunnel in zwitzerland ga en voor de tunnel een heeeel lang vals plat is waar de Peugeot 307 1.6v 109PK heel veel moeite mee heeft."""

3e argument, en ZIJN ervaring die niet pleit voor een Peugeot.

"""een kleine €5.000 duurdere peugeot is na ong. 4 jaar geen kleine €5.000 meer waard dan een Fiat."""
en :
"""een argument over restwaarde die niet reeel is, kan hem duur komen te staan."""
(telkens van T.Hak)

4e argument om te kiezen voor de Fiat Bravo met een moderne, top-technologische motor.


Blijde rijder antwoordt op 16 september 2009:

Ik heb de reacties gelezen, en zijn nogal uiteenlopend.
Ik heb een Bravo 120 gekocht omdat ik geen andere in die prijsklasse kon vinden met zulk een hoog koppel van 206. Je kunt dit vergelijken met verschillende 1.8 of 2.0 L
benzine auto`s. (PKs zijn niet zo heel belangrijk)
Het koppel nam de 120 en 150 is hetzelfde.
Oh, en als je een peugeot inruild in een Opelgarage of andersom krijg je altijd minder terug.
Dus het beste is bij je eigen merk te blijven, maar wel naar verschillende dealers gaan kijken, daar is geld mee te verdienen. Sla Garage DRIESEN maar over.


@Eric antwoordt op 16 september 2009:

@Blijde Rijder:
Ik las van de zomer een test in een autoblad waarin geconcludeerd werd dat de Bravo vaak moeite had al die Nm's "op het wegdek" te krijgen.
Wat tractieproblemen dus.
Kun jij daar meer over vertellen?


RobD antwoordt op 16 september 2009:

"" Die PK`s vind ik dermate belangrijk daar ik jaarlijks door de Gotthard Tunnel in zwitzerland ga en voor de tunnel een heeeel lang vals plat is ..........""

Alsof PK.s alleen heilig zijn, koppel op de wielen is toch het meest belangrijke.


Bert.s antwoordt op 16 september 2009:

lijkt mij ook Rob.d

De 120 pk heeft de zelfde koppel als de 150 pk.
Alleen het toerental waarbij het maximale koppel vrij komt is bij de 120 pk (206 nm-1750 tpm) versie gunstiger dan de 150 pk (206 nm-2250tpm) versie.
Dit is toch in het voordeel van de 120 pk motor lijkt mij.


Ron antwoordt op 25 september 2009:

Ik rij een grande punto tjet 120 pk.

Prima trekker voor een caravan tot 1000 kilo.In z'n 5 met cruise control de heuvels overheen.Menig grote auto in de zwitserse bergen met caravan gezien die ik "fluitend" voorbij ging..
GEEN traktie problemen.Daarvoor een HDI-diesel gehad 110 pk
Maar ik merk weinig tot geen verschil.
Ik heb nu een bravo besteld 120 pk t-jet.


j.scholten antwoordt op 26 augustus 2013:

fiat t-jet motoren 120 pk met 207 nm levert standaard al
133 pk en 230 nm dus trek kracht genoeg. de 150 pk sport
levert standaard al 163 pk en 250 nm dus meer dan genoeg om een caravan te trekken. En je hebt dan een mooie auto die je niet in elke straat tegen komt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker