Caravantrekker.nl

Wegenzout

Dick vraagt op 17 februari 2009:

Als je in de winter met de caravan rijdt, moet je dan je chassis e.d tegen wegenzout beschermen, zo ja waarmee?
Ik heb wel gelezen dat indien je niet doet, je chassis er anders heel anders uit gaat zien

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 17 februari 2009:

Zout + zuurstof = oxidatie op blanke metalen.
Net zoals een auto is bescherming van metalen aan een c/van een vereiste om oxidatie tegen te gaan.
De dissel is gegalvaniseerd: d.m.v. galvaniseren kan bijvoorbeeld een ijzeren plaat worden voorzien van een laagje zink, nikkel of chroom om het meer corrosiebestendig te maken.
De aluminium opbouw is van geanodiseerd alu (Anodiseren is een elektrochemische oppervlaktebehandeling waarbij het aluminiumoppervlak onder gecontroleerde omstandigheden bedekt wordt met een oxidehuid die het onderliggende metaal beschermt tegen mechanische slijtage, chemische aantasting en corrosie). Tevens is dit ook nog voorzien van een laklaag(je)
De rest is gecoat om weersinvloeden uit te sluiten.
m.a.w alles is beschermd (schade's daargelaten). Flink afspoelen moet voldoende zijn en wel tweeledig: je verwijderd restanten en verdunt ze ook nog eens waardoor de werking zo wie zo afneemt.


@Eric antwoordt op 17 februari 2009:

Hoe gaat 't chassis eruit zien dan? 😉

Chassis van de hedendaagse caravan is toch gegalvaniseerd?
Mocht je echt door de zoute bende hebben gereden en zit het je niet lekker dan lijkt afspoelen (geen hogedruk) met een tuinslangetje schoon water wel genoeg.


Peter antwoordt op 17 februari 2009:

Eric valt in herhaling?


@Eric antwoordt op 17 februari 2009:

Rob heeft een snellere computer waarschijnlijk...?


RobD antwoordt op 19 februari 2009:

Of Rob een snellere comp heeft is mij niet bekend.
Rijd je regelmatig door strooizout is het wel degelijk verstandig om flink te spoelen. Het metaal is niet oneindig beschermd. Spoelt men niet en de restanten worden weer nat dan vreet het zout rustig door. Hoe het chassis er na een paar jaar dan uitziet, dat wil je niet hebben.
Over hoge druk, dat kan wel maar wel met aangepaste hoge druk. 40 bar is voldoende. Bij de huis/tuin hoge druk reinigers is dit niet instelbaar en leveren meestal rond de 100 bar.


dabbertje antwoordt op 19 februari 2009:

onze dealer die ook wintersportcursus voor caravanners verzorgd heeft als tip meegegeven om bij thuiskomst de tuinsproeier onder de caravan te zetten en deze een uurtje te laten draaien onder de caravan. Dit voor het behoud van de mover want anders is die binnen korte tijd kapot.

Zo raak je natuurlijk ook meteen al het zout kwijt onder de hele caravan.


dick antwoordt op 20 februari 2009:

Bedankt voor de snelle reacties. De vraag is gesteld omdat wij willen gaan overwinteren en zodoende langdurig zout aanslag zou kunnen hebben. Afspuiten van de onderkant incl mover komt er zodoende niet van.


RobD antwoordt op 21 februari 2009:

Perfecte tip Dabbertje.
Maar realiseer wel dat je op deze manier niet in alle hoeken en gaatjes komt. De rijwind kan het spul in de gekste plaatsen krijgen.


Bep antwoordt op 21 februari 2009:

Een tuinsproeier in de winter? Goed ideen invriezen die handel.


Jan antwoordt op 21 februari 2009:

De dagen dat het vriest in de winter zijn minimaal


Nitram antwoordt op 21 februari 2009:

Ik heb het gegalvaniseerde chassis van mijn Eriba Living Pulse behandeld/ingespoten met blanke (transparante) tectyl van Valvoline. Eriba/Hymer zegt in de handleiding dat het gegalvaniseerde chassis ''witte roest '' kan gaan vertonen door invloed van o.a. pekel. Deze oxydatie is enkel een optisch ''probleem''. De zinklaag wordt er niet door aangetast.


RobD antwoordt op 21 februari 2009:

ELKE Oxidatie, kan bij niet tijdig behandelen, een probleem opleveren. Dat een fabrikant anders beweerd bewijst van onkunde of afschuiven van problemen.
Als eerste zal inderdaad het aangebracht zinklaagje aangetast worden, daarna is het effect van het galvaniseren teniet gedaan en oxideert de rest. Zink en aluminium "roesten" inderdaad met een witte uitslag.


MvO antwoordt op 21 februari 2009:

Sorry RobD, maar zo gaat het niet bij zink. Verzinken (termisch of galvanisch) wordt juist gedaan om het onderliggende materiaal te beschermen. Het zink oxideert wekiswaar maar na enige tijd heeft zich de zg patinalaag gevormd die het zink geheel afsluit voor zuurstof. Hierdoor kunnen de zuurstofmoleculen het ijzer cq staal niet meer bereiken en geen roest-of oxidevorming veroorzaken. Bij aluminium is het proces nagenoeg gelijk, na de eerste oxidelaag is het onderliggende materiaal van de omringende zuurstof afgeschermd. Zowel bij zing alsook aluminium heeft de oxide een witte kleur.


Ber.s antwoordt op 22 februari 2009:

MvO

Dat is wat Rob.d bedoeld met roesten....de witte laag.
Deze laag geeft inderdaad net als bij aluminium bescherming.


Ed antwoordt op 22 februari 2009:

Mee eens de oxidatielaag beschermt de onderliggende zinklaag en het stalen chassis.

Er is echter nog een beschermende eigenschap van zink nl. de kathodische protectie of te wel het opofferen van zink om het staal er onder te beschermen. Het best werkt dit in water maar ook in een vochtige omgeving zal dit proces toch een mate van bescherming bieden tegen roest als de zinklaag beschadigd is.

Daarom niet schilderen of tectyleren, laat het chassis maar vochtig worden.


RobD antwoordt op 22 februari 2009:

@ MvO: Verzinken (termisch of galvanisch) wordt juist gedaan om het onderliggende materiaal te beschermen. Het zink oxideert wekiswaar maar na enige tijd heeft zich de zg patinalaag gevormd die het zink geheel afsluit voor zuurstof. Hierdoor kunnen de zuurstofmoleculen het ijzer cq staal niet meer bereiken en geen roest-of oxidevorming veroorzaken.

Geheel mee eens, maar zouten behouden de werking en tasten de patinalaag aan. Als deze word aangetast vreet het zout ook de onderliggende metalen aan. Zo had ik het ook omschreven. Het patinalaagje is vaak nog geen milimeter dik en is door langdurige inwerking snel doorgevreten.

Het voorbeeld is een nieuw gegalvaniseerd chassis: dit blinkt nog enigszins. Na enkele jaren is het dof en vaak vlekkerig. Dit is de inwerking van zuurstof, vocht en vuil. Deze hebben hen werking gedaan. De blinkende laag is gaan patineren. Dit houd tevens in dat het oppervlak ruwer word, verontreiniging langer vasthoud en gevoeliger word voor aantasting.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker