Guillaume vraagt op 21 februari 2009:
wie weet de kogeldruk van een laguna gr.tour 2.0 - 2005 .ik heb geen instructieboekje.
antwoordt op 21 februari 2009:
Net genoeg en niet te weinig. 😉
guillaume antwoordt op 21 februari 2009:
ik wil hier graag een serius antwoord
antwoordt op 21 februari 2009:
75 kg.
guillaume antwoordt op 21 februari 2009:
dank je ROEL
edwin4 antwoordt op 22 februari 2009:
Of was het noe 60
e antwoordt op 22 februari 2009:
65 kan ook
renaat antwoordt op 22 februari 2009:
allez mannen, waarom zo kort door de bocht?
volgens mij een terechte vraag als je geen instructieboekje hebt
en zoals wij weten, de max kogeldruk van een Peugeot of van een toyota of van een Renault of van een Rover Range Rover...dat ligt een heel eind uit elkaar...
Mss een antwoord van een Laguna grand Tour rijder?
Bert antwoordt op 22 februari 2009:
75 kg
Ed antwoordt op 22 februari 2009:
Staat op het typeplaatje van je trekhaak
renaat antwoordt op 22 februari 2009:
@ ed
daar heb je niets aan als de max kogeldruk van de trekauto LAGER is, bvb Peugeot 407
Ed antwoordt op 22 februari 2009:
Renaat
Een trekhaak wordt voor het type auto goedgekeurd en van een plaatje of ingeslagen gegevens voorzien.
Een trekhaak met een onjuiste -lees te hoge - kogeldruk op het plaatje mag door de dealer niet onder de auto gemonteerd worden.
renaat antwoordt op 22 februari 2009:
@ Ed
onze caravan mag een kogeldruk van 100 kg hebben
onze trekhaak ACS mag een kogeldruk van 75 kg hebben
onze VW mag een kogeldruk van 75 kg hebben
de LAAGSTE waarde is bepalend,
exit!
Jan antwoordt op 22 februari 2009:
De waarde op het typeplaatje is bepalend.
Het typeplaatje geeft aan dat DIE trekhaak voor DIE auto is geconstueerd. Niet meer, niet minder!
edwin4 antwoordt op 22 februari 2009:
Vraag dan een boekje aan of even op internet zoeken .
Want bij alle dingen gaat hij nou een vraag stellen .
De volgende vraag zal ik voor hem stellen hoeveel mag ik eingelijk trekken met deze auto. Ik heb geen instruktieboekje.
Doe wat moeite en je komt aan een instruktieboekje
Koen antwoordt op 22 februari 2009:
Jan heeft het fout, Renaat heeft het juist.
Of denkt Jan dat een trekhaakfabrikant voor elke automerk en elk autotype een andere trekhaak maakt ?
Ed antwoordt op 22 februari 2009:
Blij dat jij de schuld krijgt Jan 😉
antwoordt op 22 februari 2009:
“ Of denkt Jan dat een trekhaakfabrikant voor elke automerk en elk autotype een andere trekhaak maakt ?”
»
Hij zal wel moeten want die van een VW Passaat past echt niet onder een Opel Astra. 😉
Jan antwoordt op 22 februari 2009:
Van: Koen
Datum: 22 February 2009 om 21:10
Jan heeft het fout, Renaat heeft het juist.
Of denkt Jan dat een trekhaakfabrikant voor elke automerk en elk autotype een andere trekhaak maakt ?
Ooit een trekhaak van een BMW X5 onder een Panda gezien?
Dus worden er per type auto types trekhaak gemaakt!
Motorisering maakt veelal niet uit per auto type. De carroserie contructie bepaald de kogeldruk en die is voor een X5 identiek voor een 2 ltr diesel als voor een 3 ltr diesel.
Cor antwoordt op 22 februari 2009:
Als Renaat doorgedacht had, had hij in de gaten dat hij zelf het antwoord gaf, n.l.:
"onze trekhaak ACS mag een kogeldruk van 75 kg hebben
onze VW mag een kogeldruk van 75 kg hebben"
Dit bewijst dat die trekhaak dus bij die auto past. Het TYPEPLAATJE bewijst dit dus.
Ton van Leeuwen antwoordt op 22 februari 2009:
De maximale(!) waarde welke verticaal op die kogel mag worden uitgeoefend, ligt bij de autoconstructeur en NOOIT bij de fabrikant van de trekhaak....
Aldus de uitspraak van Brink.
Of die waarde ook overeenstemt met het plaatje op de trekhaak heb ik zelf nooit gecontroleerd, omdat het "dus" totaal niet relevant is.
Ik conformeer me aan de opgave van de fabrikant van de auto, welke meestal (zo niet altijd) in het instructieboekje c.q. handleiding is terug te vinden.
Overigens gaat het om een maximale waarde, waarbij niet geldt dat deze per definitie aangehouden dient te worden. Dat hangt weer van andere factoren af, waaronder de gewichtsverdeling in de caravan, totale gewicht in verhouding tot gewicht van de trekker, etc., etc..
In mijn situatie hou ik zo rond de 50 a 55 kg aan. Bevalt prima! Ligt er als een trein achter! Nooit "problemen" mee gehad.
Koen antwoordt op 22 februari 2009:
Eerst schrijf je dit :
"""Het typeplaatje geeft aan dat DIE trekhaak voor DIE auto is geconstueerd."""
En daarna dit
"""Ooit een trekhaak van een BMW X5 onder een Panda gezien?
Dus worden er per type auto types trekhaak gemaakt! """
Dat is al heel iets anders dan je eerste bewering !
"""Motorisering maakt veelal niet uit per auto type. De carroserie contructie bepaald de kogeldruk en die is voor een X5 identiek voor een 2 ltr diesel als voor een 3 ltr diesel."""
Het typeplaatje bij de trekhaak bepaalt welke kogeldruk die trekhaak zèlf mag hebben.
De autofabrikant bepaalt de kogeldruk voor zijn auto.
En die kan een ander, lees lagere, waarde hebben
Dit is in België toegelaten (technische keuring).
Misschien daardoor de tegenstrijdigheden ?
Jan antwoordt op 22 februari 2009:
Voor de Belgen onder ons:
"""Het typeplaatje geeft aan dat DIE Panda trekhaak voor DIE Panda auto is geconstueerd."""
"""Het typeplaatje geeft aan dat DIE BMW trekhaak voor DIE BMW auto is geconstueerd."""
Dus per TYPE auto word speciaal voor dat type auto DIE trekhaak gemaakt. Moeilijk????
Peter antwoordt op 22 februari 2009:
--Het typeplaatje bij de trekhaak bepaalt welke kogeldruk die trekhaak zèlf mag hebben.
De autofabrikant bepaalt de kogeldruk voor zijn auto. --
De autofabrikant bepaalt de kogeldruk voor zijn auto. Het typeplaatje bij de trekhaak bepaalt welke kogeldruk die trekhaak zèlf mag hebben, bepaald door de fabrikant van de auto en door de fabrikant van de trekhaak DAARAAN aangepast. Met andere woorden: de trekhaak word aan de auto aangepast, typeplaat v.d. trekhaak komt overeen met de waarde die de autofabrikant opgeeft !!!!!!
Koen antwoordt op 22 februari 2009:
Ik ben het even gaan controleren...
Instructieboekje (mijn auto) : 50kg op de trekhaak toegelaten.
Plaatje bij trekhaak : ...S 50kg...
M.a.w. wat ik daarnet geschreven heb :
"""Dit is in België toegelaten (technische keuring)."""
is dus fout.
(Ik heb buiten niet zo luid geroepen zoals Jan en Peter.
De buren slapen al.)
Slaap zacht en goedenacht.
Bert antwoordt op 22 februari 2009:
52
64
72
72
72
60
77
64
68
Dit zijn de toegestane kogeldrukken van de Citroën C5 Tourer. Zou het echt zo zijn dat het centraal magazijn van Citroën zo veel verschillende trekhaken op voorraad heeft voor één model? Ga er maar niet van uit. Of zou de dealer het typeplaatje er zelf op vastklinken? 'Even kijken in de schoenendoos, wat zullen we nemen...' Nu zijn dit uitzonderingen, maar er zijn meer merken die een onderscheid aanbrengen tussen de toegestane kogeldruk binnen één modelserie. Voor alle duidelijkheid, op de trekhaak staat wat de trekhaak mag hebben, niet meer dan dat. Ook dat het een goedgekeurde haak is, vanwege de aanwezigheid van een typeplaatje. Wat de auto aan trekgewicht of kogeldruk mag hebben is te distilleren uit de voertuiggegevens.
Koen antwoordt op 23 februari 2009:
q.e.d.
janka antwoordt op 23 februari 2009:
VW Golf variant 1.9 tdi aut. 1996. Typeplaatje (orginele) Brink trekhaak: max 75 kg.
Instructieboekje behorend bij deze auto: max kogeldruk 50 kg. Dat is toch duidelijk genoeg?
renaat antwoordt op 23 februari 2009:
Ik heb zopas het identificatieplaatje op de trekhaak ACS bekeken en moet mezelf een beetje corrigeren.
De trekhaak mag 85 kg hebben en niet 75 kg zoals ik gisteren schreef.
Op het gelijkvormigheidsattest van VW, officieel document dat afgeleverd wordt bij de aankoop van een nieuwe wagen staat:
"maximale vertikale belasting op het koppelingspunt van de trekker / Größte vertikale Stützlast = 75 kg"
Ik meen dat je hieruit mag besluiten dat de trekhaak moet passen onder je trekauto, maar dat hij niet specifiek is voor één type auto.
Want dat zou betekenen dat ACS / Brink / Bosal enz... voor elk merk en elk type voertuig een unieke trekhaak zou maken...ik dacht van niet.
En nog iets; ik was erbij toen de trekhaak geplaatst werd.
Die kwam gewoon uit het magazijn samen met de sokkel waarop de 7-polige stekker stond. Typeplaatje stond er op: E4 en 1600 kg en kogeldruk 85 kg en nog een hoop andere symbolen/ cijfers die nu niet meer leesbaar zijn, maar 85 kg dat is nog goed leesbaar...")
Het betreft een afneembare trekhaak met slot, en de sokkel + stekker kan je wegklappen, je ziet hem dus niet.
WIL antwoordt op 23 februari 2009:
laat ze maar lllll guillaume de kogeldruk is 75 kg 100% zeker . vr.gr. WIL
Ton van Leeuwen antwoordt op 23 februari 2009:
Klein nuanceverschil:
Je vergeet het woord "maximum".....
Ed antwoordt op 23 februari 2009:
Renaat
Een duidelijk verhaal zoals jij hier boven schetst. Hier boven halen we door elkaar de ontwerplast van de autoconstructeur en idem die van de trekhaakconstructeur.
Ik zelf baseer mij op de wetgeving in Nederland als vastgelegd in het Voertuigreglement. Dat stelt dat de max. last - vertikaal en horizontaal -op de kogel nooit meer mag zijn als vermeld op de trekhaak. Staat daarop niets of is het plaatje zoek dan geldt een wettelijk maximum kogeldruk van 50 kg en een treklast van 750 kg.
(als je het bij de trekhaak behorende certificaat nog hebt kan je het plaatje nabestellen!)
En inderdaad Bert bestelt de dealer - als het goed is - het typeplaatje in overeenstemming met de voertuiggegevens. Maar niet iedere dealer en zeker niet de bekende fitters gaan daar zorgvuldig mee om.
antwoordt op 23 februari 2009:
Quote: “En inderdaad Bert bestelt de dealer - als het goed is - het typeplaatje in overeenstemming met de voertuiggegevens. Maar niet iedere dealer en zeker niet de bekende fitters gaan daar zorgvuldig mee om.
»
De dealer Ed, besteld gewoon de trekhaak bij de importeur volgens het type opgave van de fabrikant.
Alternatieven worden besteld bij de automaterialen grossier en dat gaat op een gelijksoortige manier. Bestellingen gaan over het algemeen tegenwoordig op kentekengegevens.
Het typeplaatje van de trekhaak is per autotype per besteling.
Er wordt al jaren niet meer met losse typeplaatjes “gerommeld” zoals gesuggereerd wordt.
Een trekhaak wordt geconstrueerd op één bepaalde carrosserie.
Er kunnen voor één carrosserie voor verschillende landen verschillende trekhaken beschikbaar zijn, Dit ligt aan de wetgeving en eisen per land. Een trekhaak dient een typegoedkeuring te dragen om te mogen worden gemonteerd (en gebruikt). Dit goed keuringnummer staat oa vermeld op het typeplaatje. Zonder dit goedkeuringnr. Mag er inderdaad niet meer mee worden getrokken dan een sleep van max. 750kg vermits de auto dit wel mag.
Er worden geen certificaten en kentekeninlegvellen meer verstrekt bij een trekhaak.
Typeplaatje kwijt? Nieuwe trekhaak monteren!
Bert antwoordt op 23 februari 2009:
@Ed. Graag het betreffende artikel in het Voertuigreglement.
Ed antwoordt op 23 februari 2009:
Bert Uit het hoofd ergens in de 5.18.?
Bert antwoordt op 24 februari 2009:
Ja, daaag. Jij stelt iets, dus graag de bron. Ik kan jouw bewering namelijk niet staven aan een artikel in het VR. Ik doel dus op: "Voertuigreglement. Dat stelt dat de max. last - vertikaal en horizontaal -op de kogel nooit meer mag zijn als vermeld op de trekhaak." En wat de relevantie is op wat de auto mag hebben.
antwoordt op 24 februari 2009:
Art. 5.18.7 lid1 g. 1°. mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 50 kg bedragen;
Bert antwoordt op 24 februari 2009:
Dat lijkt erop, maar gaat specifiek over lastdragers. Andere artikelen reppen over en/en, zoals hieronder. Maar genoemd wordt alleen de totale massa en niet de oplegdruk
Artikel 5.18.18
1. Onverminderd artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan de in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig vermelde toegestane maximum te trekken massa. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan: blabla...
In 5.18.55+ zou je iets dergelijks verwachten maar het is niet te vinden (Permanente eisen / Gebruikseisen vt / verbindingen tussen vt / samenstellen pa + ahgr)
Europa dan? In het VR 3.2.52 staat 1. De mechanische koppelinrichting, indien aanwezig, van een personenauto die in gebruik is genomen na 31 december 1995 en de bevestiging daarvan aan het voertuig moeten voldoen aan het bepaalde in richtlijn 94/20/EG.
Die (overgenomen) richtlijn kun je hier vinden, althans de techn. feitelijkheden een stuk van slechts 66 pagina's en dat Ø ik maar even niet hier. 😉
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1994L0020:20070101:NL:PDF
Het is een erg relevant verhaal voor auto- en trekhaakfabrikanten, maar daarin staat natuurlijk alleen iets over de trekhaak (of andere verbindingen) en niet iets triviaals over wat ofwel de haak ofwel de auto mag hebben. Toch heb ik onderstaande eruit gevist. Het betreft de procedure die een after market trekhaak moet doorlopen. Zie pag. 55 Bijlage VII:
BIJLAGE VII
VOORSCHRIFTEN VOOR DE TYPEGOEDKEURING VAN EEN VOERTUIGTYPE MET BETREKKING TOT DE FACULTATIEVE BEVESTIGING VAN MECHANISCHE KOPPELINRICHTINGEN AAN DIT VOERTUIG
1. ALGEMENE VOORSCHRIFTEN
1.1. De voertuigfabrikant dient aan te geven welke typen en klassen koppelinrichtingen aan het voertuigtype mogen worden bevestigd, waarbij de waarden van D, V (1), S of U (indien van toepassing) worden opgegeven die zijn gebaseerd op de constructie van het voertuigtype in combinatie met de te gebruiken type(n) koppelinrichting(en). De karakteristieke waarden D, V, S of U van de koppelinrichtingen die zijn goedgekeurd overeenkomstig deze richtlijn dienen groter of gelijk te zijn aan de voor de desbetreffende combinatie gegeven waarden.
Van belang is de waarde S, dat is de verticale last op de trekhaak. Uit dit stuk blijkt alleen dat de autofabrikant e.e.a. moet opgeven en dat de techn. waarden hetzelfde of hoger moeten zijn dan... Logisch natuurlijk. Zo'n haak met auto doorloopt een testtraject en krijgt dan een typeplaatje gebaseerd op de opgaven van de constructeur.
Nu vraag ik u af heren, zou een fabrikant als Citroën die alleen al voor de C5 Tourer negen (!) verschillende kogeldrukken opgeeft, negen x Bosal, Brink, Tobo, Westfalia, etc. combinaties aanleveren om typegoedkeuring te krijgen? Dat gelooft u toch niet. Er komt voor de hele serie één trekhaak onder met één typeplaatje (of er moeten uitlaten in de weg zitten, bij bepaalde types). Dat is geen veronderstelling, dat wordt gestaafd door Janka en Renaat in dit draadje. Beiden stellen vast dat de kogeldruk toegestaan door de autofabrikant minder is dan op het de trekhaaktypeplaatje vermelde getal.
Waar het nu echt om gaat is, de wettelijke tekst te vinden, die bepaalt of wat op de tekhaak staat okay is of wat de autofabrikant opgeeft. Dat er verschillen zijn tussen beiden moet toch wel duidelijk zijn langzamerhand.
RobD antwoordt op 24 februari 2009:
1. ALGEMENE VOORSCHRIFTEN
1.1. De voertuigfabrikant dient aan te geven welke typen en klassen koppelinrichtingen aan het voertuigtype mogen worden bevestigd, waarbij de waarden van D, V (1), S of U (indien van toepassing) worden opgegeven die zijn gebaseerd op de constructie van het voertuigtype in combinatie met de te gebruiken type(n) koppelinrichting(en).
Hieruit blijkt dat de fabrikant van het voertuig bepaald wat en hoe er onder komt. De voertuigfabrikant is dus verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste gegevens richting trekhaakfabrikanten. Eenmaal geplaatst is het een wezenlijk onderdeel van het voertuig en word meegenomen in de wettelijke APK keuring. (vaste haak) Of er bij de keuring ook gelet word op het correct vermelde gewicht?
Hans antwoordt op 24 februari 2009:
Trek het vergelijk eens met een imperiaal: wie bepaald wat er op het dak mag aan gewicht? De autobouwer!
Ed antwoordt op 24 februari 2009:
Helemaal correct Hans en hoe toon je dit aan bij controle onderweg? Typeplaatje op een imperiaal is niet in voorzien.Dus kan dit volgens mij op maar één manier nl. via het instructieboekje en laat guillaume dat nu net niet hebben?
Wordt de volgende vraag 😉
Idem kogeldruk kan onderweg bij hem alleen gecontroleerd worden a.d.v. het plaatje op de trekhaak. Zoals gezegd zonder typeplaatje op de trekhaak geen caravan achter de auto.
RobD stelt terecht dat het de autofabrikant is die bepaald wat er op het typeplaatje komt. Deze levert daarvoor de ontwerpgegevens. Hiervan afwijken is in principe strafbaar maar komt dus veel voor. Dealers en fitters willen nu eenmaal graag de voorraad beperkt houden. Dus kiezen ze voor de ruimste is zwaarste uitvoering.
De wetgever handhaaft vervolgens i.o.m. de typeplaatjes auto en trekhaak. (en kentekenbewijs uiteraard)
Je mag vanuit de wet gezien dus de gegevens van het typeplaatjes toepassen maar niet overschrijden.
O ja Roel, bij Brink kan je zeker vervangende typeplaatjes bestellen van de overige trekhaakfabrikanten weet ik het niet.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 februari 2009:
Wat een lange discussie...
De gewichten op het typeplaatje hebben geen wettelijk betekenis in die zin dat zowel het maximaal toegestaan trekgewicht als de maximale kogeldruk best wel eens minder kunnen zijn. Het enige dat bepalend is, zijn de gegevens zoals de RDW die geregistreerd heeft. De Politie kan die opvragen en daaruit de maximale kogeldruk aflezen. Helaas kunnen gewone consumenten dat niet op de website van de RDW dus zullen die in het instructie boekje moeten kijken. Maar zelfs die waarde die daar in genoemd is, heeft wettelijk geen waarde, hoewel de kans groot is dat die waarde hetzelfde is.
Ed antwoordt op 24 februari 2009:
Menno in lijn met het voorgaande "waar staat dat?"
Zover ik weet registreert de RDW geen trekhaak gegevens.
antwoordt op 24 februari 2009:
Quote: “Nu vraag ik u af heren, zou een fabrikant als Citroën die alleen al voor de C5 Tourer negen (!) verschillende kogeldrukken opgeeft, negen x Bosal, Brink, Tobo, Westfalia, etc. combinaties aanleveren om typegoedkeuring te krijgen? Dat gelooft u toch niet. Er komt voor de hele serie één trekhaak onder met één typeplaatje (of er moeten uitlaten in de weg zitten, bij bepaalde types). Dat is geen veronderstelling, dat wordt gestaafd door Janka en Renaat in dit draadje.
»
Neen, natuurlijk niet. Je hebt helemaal gelijk voor als het eenzelfde carrosserietype betreft. En dat typeplaatje dekt alle varianten af.
Het gaat om deze Quote:” Of denkt Jan dat een trekhaakfabrikant voor elke automerk en elk autotype een andere trekhaak maakt?
»
Heel eenvoudig, voor een Opel wordt een andere trekhaak gebouwd dan een Fiat. Het is Niet een simpel bijbehorend typeplaatje uit de schoenendoos toveren.
Een trekhaak is niet een universeel artikel zoals een autoband die probleemloos onder wel meer dan twintig verschillende merken en types kan worden gemonteerd.
Je kan de trekhaak het beste, qua pasvorm, vergelijken met een buitenspiegel. Iedere auto heeft een andere vorm, zo ook de trekhaakl.
Dit: “Dealers en fitters willen nu eenmaal graag de voorraad beperkt houden. Dus kiezen ze voor de ruimste is zwaarste uitvoering.
Is dus onzin en geenszins de praktijk.
Zaligmakend in deze is de typegoedkeur, alle gewichtsvermeldingen ten spijt. Is het goede type trekhaak met goedkeurnummer gemonteerd dan kan er bijna niets misgaan.
Met welke kogeldruk er ook wordt gereden de max. aslast is wel een duidelijk maximum waar men zich aan te houden heeft.
Deze staat heel duidelijk op het typeplaatje in de auto.
Praktisch probleem; Wanneer weet je als caravanner dat deze wordt overschreden? 😉
Tijs antwoordt op 24 februari 2009:
In theorie heel simpel te wegen met zo'n gele caravanweger en "standje camper" gebruiken. Maar dat ook daadwerkelijk doen? 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 februari 2009:
@Ed,
De RDW registreert veel meer dan wij als particulieren mogen en kunnen zijn. Ik heb ooit een 'Politie uitdraai' van mijn auto gezien en daar staat naast de kogeldruk ook bijvoorbeeld het maximaal treingewicht op.
Bert antwoordt op 24 februari 2009:
Quote: “Nu vraag ik u af heren, zou een fabrikant als Citroën die alleen al voor de C5 Tourer negen (!) verschillende kogeldrukken opgeeft, negen x Bosal, Brink, Tobo, Westfalia, etc. combinaties aanleveren om typegoedkeuring te krijgen? Dat gelooft u toch niet. Er komt voor de hele serie één trekhaak onder met één typeplaatje (of er moeten uitlaten in de weg zitten, bij bepaalde types). Dat is geen veronderstelling, dat wordt gestaafd door Janka en Renaat in dit draadje.
»
Neen, natuurlijk niet. Je hebt helemaal gelijk voor als het eenzelfde carrosserietype betreft. En dat typeplaatje dekt alle varianten af.
Precies. En omdat (om bij deze C5 te blijven) het trekgewicht ook variëert (1300-1600-1790-1800-1800-1500-1800-1600) zal onder al die C5's dezelfde trekhaak zitten met 1800 kg erop aangegeven.
antwoordt op 24 februari 2009:
Ik denk dat er geeneens een ander te krijgen is. 😉
dabbertje antwoordt op 25 februari 2009:
Mijn nieuwe auto is van fabriek af al voorzien van een afneembare trekhaak, maar zonder typeplaatje. Bij navraag bleek dit niet meer gebruikelijk te zijn.
Dus betekent dit nou dat ik ipv 1800 kg max trekgewicht en 90 kg kogeldruk die de autofabrikant voorschrijft, nu maar 750 kg mag trekken en max 50 kg kogeldruk?
Een beetje vreemd hoor dat een "stickertje" zoveel waarde heeft. De trekhaak is goedgekeurd en aangemeld op de boordcomputer. De parkeersensoren achter worden netjes uitgeschakeld zodra de caravan aangekoppeld is en in het radioscherm zie ik een auto met caravan als de parkeersensoren ingeschakeld worden.
Bert antwoordt op 25 februari 2009:
Tsja... Het VR schrijft voor:
Artikel 3.2.52
1. De mechanische koppelinrichting, indien aanwezig, van een personenauto die in gebruik is genomen na 31 december 1995 en de bevestiging daarvan aan het voertuig moeten voldoen aan het bepaalde in richtlijn 94/20/EG.
In die richtlijn, zie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1994L0020:20070101:NL:PDF staat het volgende:
3.3.4. Er dient op iedere mechanische koppelinrichting die overeenkomt met het type mechanische koppelinrichting dat krachtens deze richtlijn is goedgekeurd, op een opvallende en gemakkelijk bereikbare plaats als vermeld op het goedkeuringsformulier, een internationaal goedkeuringsmerk te worden aangebracht, bestaande uit: enz.
3.3.5. Het goedkeuringsmerk dient onuitwisbaar en duidelijk leesbaar te zijn, ook wanneer de koppelinrichting aan het voertuig is bevestigd.
Dus, er moet een keurmerk op zijn aangebracht en indien dat niet het geval is volgt onderstaande beperking:
Artikel 5.18.18 (VR)
1. Onverminderd artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan de in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig vermelde toegestane maximum te trekken massa. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b. de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.
antwoordt op 25 februari 2009:
Een deel van deze discussie is al eerder gevoerd, zie 15-9-2008 typeplaatje van Bosaltrekhaak.
Ook toen kwam er geen oplossing.
Ik meen mij te herinneren ooit eens gelezen te hebben dat de verplichting van een typeplaatje is vervallen nadat op het kentekenbewijs het trekgewicht is vermeld. Dat sluit dan weer aan op het antwoord van Menno.
Ik kan dit echter niet terugvinden en realiseer me dat ik daarmee erg zwak sta, zeker tegenover Bert, die ons met VR-reglementen om de oren slaat waar zo te zien geen speld tussen te krijgen is.
Toch kan ik me niet voorstellen dat trekhaakfabrikanten zomaar het typeplaatje weglaten als daar geen wettelijke regel aan ten grondslag ligt.
Bert, kun jij, als (een) voorman van deze club, niet eens informeren bij bv Bosal ?
Misschien is dat de snelste manier om de ongerustheid bij een aantal lezers weg te nemen.
vrgr
JT®
Ed antwoordt op 25 februari 2009:
Ja als je het VV niet vertrouwd ?
Het zal waarschijnlijkde discussie niet stoppen maar zojuist is mij telefonisch door Thule/Brink de grootste trekhaakfabrikant bevestigd dat een typeplaatje absoluut een eis is om een caravan te mogen trekken.
Overigens over de treklast zie daarvoor de max. waarde op het kentekenbewijs juist omdat het zelfde autotype met verschillende motoren wordt geleverd.
janka antwoordt op 25 februari 2009:
Mischien kunnen we het erop houden dat als er een door de autofabrikant opgegeven max kogeldruk (instructieboekje) lager is dan wat er op het typeplaatje staat, het advies van het boekje (wat hoort bij de auto) op te volgen? En wil je dat niet, nou dan neem je toch het gewicht van het typeplaatje over? Zo krijgt ieder zijn zin. Maar of het zo verstandig is?
Ton van Leeuwen antwoordt op 25 februari 2009:
Tja.... Brink heeft mij er ooit van overtuigd dat de documentatie bij de automobiel in kwestie maatgevend is.
En daar hou ik me dan maar aan vast. Wat er op "het plaatje" staat heb ik eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken. Evenmin is er een "verplichting" om deze maximum waarde altijd in de praktijk toe te passen.....
John antwoordt op 25 februari 2009:
---Evenmin is er een "verplichting" om deze maximum waarde altijd in de praktijk toe te passen.....---
Zo is het met snelheid ook, of rijd je altijd 200k/u
Ed antwoordt op 25 februari 2009:
In mijn vorige reactie 15.00 uur moet VV natuurlijk VR zijn. :-(
De reactie was specifiek op de vraag van JT omtrent de verplichting van een typeplaatje.
Nee dus voor het trekken van een lichte "boedelbak" Ja als je een caravan wilt trekken.
Ben benieuwd hoeveel er zonder plaatje straks weer op vakantie gaan. Een geweldig risico als er wat gebeurt!
dabbertje antwoordt op 25 februari 2009:
Ed, ik denk dat m'n caravan van 1500 kg van de haak valt als ik dat typeplaatje niet laat plaatsen... 😉
Andreas antwoordt op 25 februari 2009:
Naast de afneembare AL-KO trekhaak van mijn Sub. Outback zit een duits plaatje met voor mij onduidelijke codes, géén gewichten e/o NL-goedkeuring. Zou ik dan formeel maar 750 kg mogen trekken? Zou ik in voorkomende gevallen kunnen verwijzen n/r het auto identificatieplaatje onder de motorkap waarop o.a. het max. treingewicht en het max. autogewicht. Het verschil: 1800 kg is het max. trekgewicht dat óók op het kentekenbewijs staat. Is dat voldoende Bert om niet in de problemen te komen?
Bert antwoordt op 25 februari 2009:
Niet nodig. Het EU keurmerk is juist bedoeld voor het vrije verkeer tussen de lidstaten. Een goedkeur afgegeven in Dld is dus ook hier een goedkeur. Voor de betekenis van de waardes zie de .pdf waarnaar ik verwees.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.