Gerard vraagt op 29 april 2006:
Ik heb een vraag over de montage van een stabilisator koppeling. Ik heb de AKS 3004 gekocht en ik wil deze zelf monteren. Bij de bijgeleverde onderdelen zit echter ook een ring van metaal. Deze ring heeft een diameter van ongeveer 4 centimeter. De ring is niet geheel gesloten (de uiteinden staan ongeveer 1 milimeter van elkaar af). Het metaal waarvan de ring is gemaakt is rond van vorm. (Zeg maar een dik stuk ijzerdraad dat rond gebogen is en waarvan de uiteinden elkaar bijna raken) Kan iemand mij zeggen waarvoor deze ring dient. Er staat niets over deze ring in de gebruiksaanwijzing.
Bert antwoordt op 30 april 2006:
Waarom heb je geen Stabifix gekocht?
Gert zweers antwoordt op 30 april 2006:
Volgens mij is dat de ring waaraan de breekkabel van de reminrichting bevestigd moet worden.
Dus geen direct onderdeel van de koppeling.
Stef antwoordt op 12 mei 2006:
Wat is nu eigenlijk de beste stabilisator? Ik heb nu een Alko 2004 op de caravan zitten.
Bert antwoordt op 15 mei 2006:
Je mag best weten dat die banner van de Stabifix ons geen cent oplevert. Dus is er weinig reden te twijfelen aan de objectiviteit van mijn mening over de Stabifix4. Waarom levert ons dat niks op? Omdat we van mening zijn dat het product superieur is aan andere en omdat de big-players te veel macht hebben en de markt (OEM) te veel beheersen omdat ze die dingen zowat gratis meeleveren bij het onderstel. Als ing. Sanders er nu rijk van zou zijn geworden hadden we hem wél een rekening gestuurd voor dat bannertje... Ehh, zullen we hem er wel een sturen als hij dat alsnog wordt. 😉
Alle frictie-stabilisators doen in principe hetzelfde: de kogel afknijpen. Ze doen dat allemaal op zich goed. Het gaat dus om de verschillen. Overigens is de Winterhof op o.a. Hobby eigenlijk de Stabifix3... (second best dus).
# Slank design, geen probleem bij scherpere bochten en krap geplaatste trekhaken. De AKS is breed, soms te breed.
# RVS, dus blijft langere tijd er goed uitzien
# Geïntegreerd slot spaart kosten uit en voorkomt 'even meenemen' tijdens een Raststätte-stop. Je kunt het niet vergeten
# Vóór-achter 'afknijpen' (i.p.v. links-rechts) verhoogt het comfort, want ook de verticale bewegingen van de aanhanger worden gedempt
# Geen knijpsegmenten van remvoeringmateriaal maar van brons, dure vervanging dus *nooit* nodig. Afstelling natuurlijk wel, maar is fluitje van een cent
# Enige vettigheid op de kogel (bijv. na het huren van een boedelbakkie) kan geen kwaad, sterker nog:
# Kraken kunnen alle stabi's af en toe doen. Een wolkje grafietpoeder (en daarna afvegen met een doek) voorkomt dat geknars bij de Stabifix4 voor lange tijd, maar is schadelijk voor de levensduur van de remcupjes van andere stabi's
# In overleg wordt de Stabifix4 bij u voor de deur gemonteerd
# Een lange garantie en
# Een enorme coolance-regeling ná de garantieperiode
# Ook de prijs valt mee
Bert antwoordt op 15 mei 2006:
Nadeel? Nog wat onduidelijkheid over het e-kenmerk i.v.m. de 100 km-regeling in Duitsland.
Stef antwoordt op 20 mei 2006:
Hallo Bert,
Jouw verhaal over de Stabifix 4 is heel duidelijk, dank je. Maar zou je ondanks het verschil een 3 jaar oude Alko 2004 vervangen door een Stabifix 4? Oftewel is het verschil dat waard of zou je bij een volgende caravan een Stabifix laten monteren?
Bert antwoordt op 21 mei 2006:
Indien de slijtage van de remcups de spuigaten zou uitlopen zou ik aanschaf zeer sterk overwegen. Het zou in mijn geval een financiële overweging zijn.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!