Nitram vraagt op 28 februari 2009:
Op jullie site zag ik 2 dagen geleden een advertentietekst van een trekhakenleverancier, de goedkoopste volgens henzelf. De laatste dagen zie ik de advert. niet meer. Welke firma is dat? Zijn er nog andere goedkope leveranciers?
Ger antwoordt op 28 februari 2009:
Kennelijk heeft de aanbieder die je zoekt een klein beetje te weinig aan Google betaald, maar dat terzijde. Een trekhaak dan denk ik aan BRINK. Bij goedkoop denk ik aan Kwik Fit of Euromaster o.i.d. Als je daar een combi van maakt zou je kunnen redeneren dat je voor een goedkope Brink bij Kwik Fit of Euromaster moet zijn. Denk bij de stekker wel om de constante spanning, altijd makkelijk.
van der wiel antwoordt op 2 maart 2009:
ja er daar zitten nu vaak de grote verschillen in die constante spannings draad bij de meeste garages zullen ze deze constante spanning ergens achter uit de auto weg halen maar ga je nu naar een "goede"garage dan zullen ze rechts streeks van af de accu 2 verzwaarde wel afgezekerde draden door trekken tot in de stekker doos van de auto.deze 2 daraden worden gebruikt op de polen 9 en 10.
en je zal merken dat je koelkast het op 12v veel beter zal doen dan waneer deze aangesloten zit op een afgetakte constante spannings draad uit de auto.
gewoon om dat de bestaande bedrading te veel spannings verlies voor een koelkast geeft.
antwoordt op 2 maart 2009:
Knap hoor!
De tweede reactie en dan al volledig Off Topic.
Petje af. 😉
Ed antwoordt op 2 maart 2009:
Nou de derde reactie geeft volgens mij ook geen antwoord op de vraag😉
antwoordt op 2 maart 2009:
De 4e ook niet 😉 maar de 5e wel weer.
Zelf monteren of laten monteren?
Kijk eens op www.trekhaken.nl zij beweren de goedkoopste van NL te zijn (??)
Bosal is ook een leverancier (via garages ed.)
www.nooitgedacht.nl adverteert vaak in (auto)bladen en beweert ook goedkoop te zijn.
Heb ook wel eens gehoord dat mensen bij een ARN-bedrijf een 2e-hands kochten voor een redelijke prijs. Wel zelf monteren uiteraard, of een monteur/sloper moet u willen helpen. Mocht u dit laatste besluiten dan is het wellicht verstandig om het ding zelf op te halen zodat u ter plaatse kunt controleren of hij geen "tikje" heeft gehad.
vrgr
JT®
joop antwoordt op 2 maart 2009:
ik heb het ergens gelezen maar of het juist is weet ik niet .
De vraag is het mogelijk om de koelkast in de caravan te gebruiken zonder extra draden te trekken alleen moet je dan wel alles uit zetten als je de motor afzet anders raakt de acu leeg is dit juist graag een advies
antwoordt op 2 maart 2009:
Wat dacht je ervan om een nieuw draadje te starten joop
joop antwoordt op 2 maart 2009:
is mijn vraag niet duidelijk dus is het niet mogelijk zonder extra draden te trekken
RobD antwoordt op 2 maart 2009:
Als Nitram eens aangaf wat hij wil: zelf monteren of laten monteren. Maakt toch wel wat uit aleer we hem overspoelen met tips waar hij uiteindelijk niets mee ( kan) wil doen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 maart 2009:
Joop, in de caravan hoef je geen extra draaden te trekken, alleen moet in de auto de boel wel goed aangesloten zijn. Zie via het menu 'de wet' ==> 'verlichting en stekkers'
@@Roel je bent verwarend met je draadje 😉
joop antwoordt op 2 maart 2009:
menno van jou antwordt daar heb ik wat aan ik begrijp dus dat de aansluiting goed moet zijn zodra je de auto uitzet ook de stroomtoevoer naar de caravan is afgesloten zodat je niet met een lege acu komt te staan
joop antwoordt op 2 maart 2009:
menno dus even laten testen of alles goed is aangesloten zodra ik de auto afzet ook de stroomtoevoer naar de caravan is afgesloten .
Peter antwoordt op 2 maart 2009:
Yes, hij heeft het eindelijk
antwoordt op 2 maart 2009:
Joop, goed opletten dat het draadje ook wordt afgesloten.
RobD antwoordt op 2 maart 2009:
Deze is diep voor het brein Roel
Nitram antwoordt op 4 maart 2009:
Aan RobD,
Nitram wil zelf monteren, tenzij iemand een goed en goedkoop montage adres weet.
Trekhaken.nl doet het voor 513 euro (vast) en 568 (afneembaar). Incl. montage en BTW. Toch nog veel geld.
Auto is /wordt een Octavia Combi.
Louis antwoordt op 4 maart 2009:
Nitram ,misschien ook iets om rekening mee te houden :
Er blijken trekhaken op de markt die qua maximaal toegestane belasting onder het toegestane trekgewicht van de auto liggen .
Heb ik ook nooit geweten ,en kwam er met google'n kortgeleden pas achter .
Mijn busje mag 2000 kg trekken ,maar ik ben bij Brink terecht gekomen voor een trekhaak die dit aankan .
Bij diverse merken lag het rond de 1600 kg ,en er was er zelfs een waar slechts 1450 kg aan mocht hangen !
Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan dat alles op maximale belasting is aangepast ,zodat ik er zelf nog een ruime veiligheidsmarge aan kan geven .
En als ik niet verder gesnuffelt had ,zou die marge al voor gebruik opgesnoept zijn zonder dat ik er weet van had.
Dus niet alleen naar de prijs kijken kan best zinvol zijn .
Nitram antwoordt op 13 maart 2009:
Aan Van der Wiel,
Waarom 2 draden vanaf de accu naar aansluiting 9 en 10? Is maar 1 draad naar 9 niet voldoende? 9 is toch de permanente stroomdraad. En 10 is de stroomdraad via contactslot.
Hoeveel vierkante mm dik moet(en) deze kabel(s) zijn?
Ton van Leeuwen antwoordt op 13 maart 2009:
Je geeft zelf al antwoord:
Zowel voor "9" als voor "10" een aparte draad. Een constante "+" en een geschakelde "+". Evenals de bijbehorende massa aansluitingen overigens.
Het tragische is wel dat de meeste caravanbouwers alles op 9 zetten en 10 niet benutten, waardoor er vaak een draad bijgetrokken moet worden.
Hoewel je daar uiteraard gigantische diameters voor kunt gebruiken, is mijn eigen ervaring dat 2,5 mm² in de praktijk voldoet.
Hou er wel rekening mee dat aansluiten steeds meer een specialistenklus wordt, dit i.v.m. het steeds complexer boordnet van de auto. Ook wordt steeds meer gebruik gemaakt van LED techniek, vooral aan de achterzijde, waardoor het "even aftakken van een draadje" vaak niet meer mogelijk is....!
Bert antwoordt op 14 maart 2009:
Als je toch draden trekt, je bent toch bezig? Neem je maar beter 4 of nog beter 6 mm2. Toch? De spanningsverliezen kunnen flink oplopen bij dunnere draadjes. Ik meen dat caravanhandboek.nl die uit de doeken doet. Er zijn auto's die de accu in de kofferbak hebben trouwens. O.a. BMW en Volvo. Mooi meegenomen die korte afstand.
Ik ben van mening dat gezien die complexe canbus techniek van autoelectronica je (toch) het beste direct kabeltjes kan trekken vanaf de accu, en de zwarte terug naar de -. Heb ik het mis dan wordt ik er vast wel op gewezen... 😉
antwoordt op 14 maart 2009:
De - hoeft niet terug naar de accu met een draad.
Dat geeft alleen maar extra weerstand. (de draad zelf)
Een goede massa maken op het chassis/carrosserie is afdoende.
Nitram antwoordt op 16 maart 2009:
aan o.a. Ton van Leeuwen,
Ik begrijp niet ECHT waarvoor aansluiting 10 (stroom via contactslot) dient.
Wat is een constante + en een geschakelde +?
Als er GEEN aparte kabel naar 10 wordt getrokken, blijft 10 dan onbenut?
Kunt u het zo uitleggen dat een LEEK het enigszins kan begrijpen 😉 ?
Bert antwoordt op 17 maart 2009:
Een constante + is een aansluiting die altijd spanning heeft, ook als de automotor is uitgezet. Dient voor bijvoorbeeld de verlichting en het pompje. Een geschakelde + is een aansluiting die uitsluitend spanning krijgt wanneer jij dat wil, bijvoorbeeld alleen met draaiende motor. Die dient voor bijvoorbeeld de koelkast. Heeft de caravan geen apart aangesloten plussen voor die twee circuits, heeft het aan de autozijde natuurlijk ook geen zin dit aan te leggen.
Nitram antwoordt op 17 maart 2009:
aan Bert,
Hoe kom ik er dan achter of mijn caravan ( Eriba Living Pulse 465, bwjr. 2008) ''apart aangesloten plussen voor die 2 circuits heeft''? Via de handleiding, de dealer ?
antwoordt op 17 maart 2009:
@Nitram,
Ik ga ervan uit dat ook anderen mogen antwoorden 😉
Er is maar 1 zekerheid en dat is de caravanstekker losmaken en kijken of er op pool 10 een draad zit (die naar de koelkast gaat), of de caravan achter een andere auto zetten die wel 9 en 10 heeft. Gaat dat? Winterstalling?
In mijn handleiding stond ook een schema met een draad op pool 10, maar de koelkast werd niet uitgeschakeld bij het stoppen, dus kreeg ik argwaan. De dealer gevraagd, volgens hem was schema correct. Stekker losgedraaid en wat bleek: er zat geen draad op 10 en de koelkast was aangesloten op de 9 samen met de verlichting.
De dealer hiermee geconfronteerd, haalde zijn schouders op en zei: de koelkast doet het toch?
Jazeker, maar je vertrouwt erop dat die koelkast uitgaat bij stoppen en niet je accu staat leeg te trekken.
Zelf controleren en niet blindelings op een schema/dealer vertrouwen.
Dit laatste hebben we zeer onlangs in een ander draadje ook al ontdekt. Dus laat het een wijze les zijn.
vrgr.
Jan antwoordt op 17 maart 2009:
Van: JT®
Datum: 17 March 2009 om 13:05
@Nitram,
Ik ga ervan uit dat ook anderen mogen antwoorden 😉
Jazeker, maar je vertrouwt erop dat die koelkast uitgaat bij stoppen en niet je accu staat leeg te trekken.
Fijn dat we toestemming krijgen om ook te antwoorden en ik doe dit retorisch: Hoe lang stop jij? 3-4 uur? Of een zwakke accu?
RobD antwoordt op 17 maart 2009:
@ Nitram zelf monteren is niet zo moeilijk maar let wel op met de stroomkabels. Direct aftappen via de achterlichten kan vaak niet meer i.v.m electronica en boordcomputer.
Nitram antwoordt op 17 maart 2009:
aan JT,
Bedankt voor de goede info. Daar heb ik wat aan. De
anderen zijn ook bedankt.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.