Caravantrekker.nl

Rijgedrag Ford Focus

W. Edel vraagt op 13 maart 2009:

In de rubriek gebruikerservaring van de Ford Focus lees ik bij dezelfde combinaties toch heel verschillende ervaringen, zoals rijden in de bergen, slingeren en snelheid in een bepaalde versnelling. Nu ervaart iedereen het weer anders, maar toch.... Vooral dat slingeren bevalt mij niet, of zou dit een kwestie van belading/kogeldruk kunnen zijn?
m.v.g. Wim

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 13 maart 2009:

Lees de topics belading en kogeldruk eens door, maakt je echt wijzer


G.J. Alders antwoordt op 13 maart 2009:

In mijn ervaring met caravan rijden slingert een caravan het meest door de manier van beladen: bijvoorbeeld veel gewicht achterop; als de caravan langer is wordt hij daar erg instabiel van. Belading van de auto, bandenspanning caravan en auto zijn natuurlijk ook zaken die veel uit kunnen maken. Mijn ervaring met de Focus moet ik nog opdoen, ik heb net een trekhaak onder mijn Focus wagon I laten zetten. Er wordt hier en daar geadviseerd de kogeldruk minimaal op 50 kg te houden. Met vorige auto's was de maximale kogeldruk meestal 75 kg, hetgeen overigens ook op het plaatje van de trekhaak van de focus staat. Op het kenteken ontbreekt die info. Ik heb bij mijn vorige auto's het altijd zo'n beetje op 70 kg gehouden, dan zakte de auto ietsje door, maar lag de combinatie stabiel op de weg. Passeer je de kop van een touringcar of vrachtauto, dan wordt de caravan altijd iets opzij gezogen, maar dat herstelt zich snel. Afdalingen gewoon met beleid nemen, dan kwispelt de caravan ook niet zo snel. Vorige auto's: o.a. vw passat, nissan primera, mitsubishi carisma. Caravan: kip 35 de luxe uit '90, beladen 900 kg. Ik ga deze zomer met de combinatie focus wagon tddi 66kw/
90 pk en genoemde caravan naar portugal. Als je er prijs op stelt, wil ik mijn ervaringen graag delen.
M.v.g. Gert-Jan


Bert antwoordt op 13 maart 2009:

Van de 38 reviews zijn er twee waarin men melding maakte van instabiliteit, dus wat dat slingeren betreft lijkt het wel mee te vallen. Er worden wel heel veel verschillende ervaringen gemeld op de andere punten die je noemt, maar die zijn denk ik terug te voeren op de grote variatie in motoren. Koppelingen worden wel wat vaak genoemd als min of meer problematisch, met enkele opvallende uitzonderingen.


Jilger Mout antwoordt op 16 maart 2009:

Afgelpen najaar ben ik met de Focus TDCi (115 pk) en de Hobby 460 van mijn ouders naar Parijs gereden. Geen enkel probleem gehad met de stabiliteit en/of de koppeling. Ik vond het een hele goede trekauto!
Mijn ouders zijn trouwens ook erg tevreden over hun Focus als trekauto (voorgaande trekauto's: Volvo 460 1.8i, Volvo 360 2.0i, Volvo 340 1.4, Simca Horizon 1.5).


Louis antwoordt op 16 maart 2009:

Ik heb meerdere focussen gereden, en niet een keer ook maar iets van instabiliteit gemerkt.
Maar ik maak wel altijd veel werk van het beladen ,en zoek precies uit "wat ik waar" opberg en de kogeldruk op 60 kg gehouden heb.
En als je je daar aan houd hoef je eigenlijk alleen maar de eerste keer van het seizoen een controleweging te doen .
( Reich en disselweger toch wel handig, en een goede investering )
Het laden wordt een fluitje van een cent ,en je bent in een ommezien veilig en wel vertrokken.
Moet er wel bij zeggen dat het bij mij steeds TDCI modellen betrof ,en ik zo'n 100 kg onder het toegestane trekgewicht heb kunnen blijven ,dus over trekkracht totaal geen klachten.
Maar essentieel blijft goed laden !
( Geld overigens voor alle transportmiddelen ,van "kruiwagen tot vrachtschip" )


Hans antwoordt op 16 maart 2009:

Van de 38 reviews zijn er MAAR 2 waarin men melding maakte van instabiliteit.
Men leest wat men wil lezen en waar men zich druk over maakt.
Ik zou na het lezen van deze revieuws fluitend op vakantie gaan. W.Edel niet, hij gelooft het niet? Wil hij nog meer bevestiging van zijn negatieve inslag? Al schrijven we de focus de hemel in, die 2 negatieve revieuws die blijven nu al de boventoon voeren, anders was deze vraag nooit gesteld.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker