Roy. vraagt op 13 maart 2009:
Iemand ervaring of de spiegels van de VW-Tiguan, indien de opzetspiegels gemonteerd zijn, terug klappen?
Jan antwoordt op 13 maart 2009:
Wat denk je zelf, mits het mogelijk is logish te denken?
Tino2L antwoordt op 13 maart 2009:
ik weet alleen dan de nissan qashqai dat probleem heeft.
of er nog meer automerken dat hebben weet ik niet.
ik ga zelf eens kijken of er een spin aan te bevestigen is.
toch elastisch als de spiegel geraakt word door andere voorwerpen
en levert misschien toch genoeg tegendruk.
QQ
jan...ik denk dat electrische spiegels daar een zwak punt hebben!!
Tijs antwoordt op 13 maart 2009:
@Jan, wat bedoel je eigenlijk, mits het mogelijk is goed te spellen?
Tino2L antwoordt op 13 maart 2009:
een grapje is leuk.....
iemand raad geven is Beter.
helaas zit er geen spellingcontrole standaard op het toetsenbord.
QQ
Bert antwoordt op 14 maart 2009:
Jawel hoor. Met Firefox wordt een prima werkende spellingscontrole geleverd...
Neemt niet weg dat Jan (of was het peter) dit soort opmerkingen maar beter kan nalaten! En ik meen dat, beste Jan of peter. ;(
antwoordt op 14 maart 2009:
Of de spiegels van een Tiguan "los" zitten weet ik niet, maar ik herken het probleem wel van een eerdere auto die ik had (Subaru Legacy).
Ik kan u wel een aantal manieren geven om dit te verhelpen.
Een bekend spiegelmerk levert een zgn. David, dit is een riempje dat met een zuignap op het spatbord (schoonmaken!) wordt bevestigd.
Anderen haken een zgn spin/elastiek aan spiegel en rand spatbord.
Weer anderen plakken met ducttape het scharnierpunt van hun spiegel muurvast, maar of dat verstandig is........??
Zelf heb ik een stukje (3 x 1 cm) vilt van plm 2mm dik genomen en (om verliezen tegen te gaan met een vliegertouwtje vastgemaakt aan de poot van de caravanspiegel) tussen de spiegel en het vaste deel gedaan om zodoende de weerstand van het omklappen te verhogen. In mijn geval werkt dat uitstekend.
Wordt u tijdens uw vakantie opgezadeld met dit probleem dan doet een stukje karton of dubbel gevouwen papier tussen het scharnierpunt wellicht wonderen.
vrgr
MvO antwoordt op 14 maart 2009:
Er zijn stevige spanrubbers te koop met een haak in diverse lengtes. Deze worden bv gebruikt voor het vastzetten van afdekzeilen op o.a. aanhangers.
Trek zo'n rubber om het scharnierpunt van de autospiegel en haak 'm vast aan de caravanspiegel. Hiermee wordt de veerwerking van het scharnierpunt verzwaard maar blijft scharnieren mogelijk. Tevens worden trillingen gedempt en blijft de opzetspiegel beter op zijn plek. Even uitproberen hoe ie het beste "gelust" kan worden é voila.
Roy. antwoordt op 15 maart 2009:
Tijs,
Ik ben, denk ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn vraag stelling:
het betreft een Tiguan, geen electr. inklapbare spiegels.Kan het zijn dat de spiegels, indien er een tegenligger, vrachtwagen of bus passeert, de spiegels door de druk naar binnen klappen? Het is vervelend indien je er achter komt en je bent op weg naar je vakantie bestemming.
Tijs antwoordt op 15 maart 2009:
Roy, ik had geen commentaar op jouw vraagstelling (slechts op de onduidelijke reactie van Jan) maar het is een goede aanvulling die je geeft.
Ik heb geen ervaring met de Tiguan, maar ik heb wel een tip om het te testen. Zet de caravanspiegels op je auto en ga eens rijden. Je hoeft je caravan niet mee te nemen: dan kun je verschillende wegen en snelheden proberen. Rijd je bijv. op een 100km weg zonder gescheiden rijbanen heb dan geduld tot je een goede vrachtwagencombi van de andere kant tegenkomt. Jij 100, hij 90, dan heb je een mooi snelheidsverschil en weet je snel genoeg of je spiegels het houden.
Ga ook eens lekker tempo maken op de snelweg met die spiegels. Nu zul je met caravan waarschijnlijk niet snel 130 rijden, maar een flink winderige dag en 80 km/u kan zomaar op hetzelfde neerkomen.
Mijn Ford-spiegels (inklapbaar) klapten bij de eerste goede vrachtwagen meteen in. Ik ben dus spanbanden gaan gebruiken, met zuignap. Werkt prima: nooit meer problemen gehad, ook niet met die Scandinavische 25 meter combi's op een provinciale weg. Ik draai wel altijd de spanbanden 2 à 3 keer zodat ze niet in de wind gaan trillen en zingen als een pianosnaar.
Ik zou gevoelsmatig voor spanbanden met zuignappen i.p.v. haken gaan. Rijd er toch eens een tegenligger tegen je spiegel dan kan die band sneller los. Is je spiegel nog steeds kapot maar heb je verder geen last.
Denk bij het testen van de spiegels ook aan je rechterspiegel. Bijv. bij het inhalen kan het rechts ook aardig "waaien".
Vandaag lijkt me trouwens een mooie testdag met al die wind 😉.
Roy. antwoordt op 15 maart 2009:
JT,
Uw uitleg met vilt begrijp ik niet helemaal.
Tijs,
Is een goede tip, zodra ik bij de spiegels kan komen(winterstalling)dan zal ik het eens proberen.
Bedankt iedereen voor de reactie.
Peter antwoordt op 15 maart 2009:
Op de site van Repusel is tegen het wegklappen van spiegels veel hulp te vinden.
Makkelijk te voorkomen, dus.
antwoordt op 16 maart 2009:
@ Roy,
Ik zal proberen het in andere woorden uit te leggen want het is heel makkelijk toe te passen als je onderweg bent en (onverwacht) met sterkere wind te maken krijgt.
Waar ik praat over "vilt" kun je ook lezen "karton, of een aantal malen dubbelgevouwen papier of lapje stof, 5x dubbelgevouwen zakdoek 😉 ".
Tussen het beweegbare huis van de autospiegel en het vaste deel van de autospiegel zit (bij het scharnierpunt) een kier van plm 1 mm en deze kier gaat u opvullen met dikker vilt.
Handel alsvolgt:
Klap de autospiegel naar binnen en hou met 1 hand het vilt bij de nu geopende kier naast het scharnierpunt en klap met de ander hand de spiegel weer terug in de normale stand en zorg dat het vilt goed strak in de kier komt te zitten.
Als het in de normale stand terugklappen van de spiegel aanzienlijk zwaarder gaat dan het inklappen hebt u het goed gedaan.
Het heeft een aantal voordelen:
-Kost niets en is zeer snel onderweg te plaatsen.
-Geen extra riemen of rubbers nodig (niet altijd bij je tijdens vakantie).
-Autospiegel heeft extra steun door vilt en trilt dus minder als caravanspiegel erop is gemonteerd.
-Door het vilt is de weerstand tegen omklappen behoorlijk vergroot.
Met name de laatste 2 punten zijn wat je wilt bereiken, de rest is leuk meegenomen.
Je hoeft dus niet voor de vakantie allerlei hulpmiddelen te kopen die je zelden of misschien helemaal niet nodig hebt.
In het vilt heb ik een gaatje geprikt, stukje vliegertouw van plm 10 cm eraan en andere eind bevestigd aan de poot van de caravanspiegel om verlies tegen te gaan voor het geval de spiegel toch een keer een klap krijgt en omgaat.
Hoop dat het zo gaat lukken.
vrgr.
Lambert antwoordt op 16 maart 2009:
Ik heb welliswaar geen Tiguan, maar heb dit probleem ook gehad. Peter geeft het goede advies. Heb nu een extra steun met zuignap gemonteerd, terugklappen is er niet meer bij en prettige bijkomstigheid is dat het geheel nu ook niet meer trilt.
Roy. antwoordt op 17 maart 2009:
JT@,
Perfect deze heldere uitleg.Begrijp het nu volkomen.
Iedereen bedankt voor de bijdrage.
antwoordt op 17 maart 2009:
Ik wil op geen enkele wijze afbreuk doen aan de tevredenheid die mensen hebben met bepaalde produkten (ongeacht het merk), maar toch heb ik vraagtekens bij zo.n vaste steun:
Naar voren plaatsen kan niet, want dan kan uw portier niet open. Plaatst u hem richting de achterzijde van de auto, wat gebeurt er dan als uw caravanspiegel een klap krijgt van een tegenligger? Spiegel kapot maar tevens een deuk in uw portier vanwege de buis?
Overigens zag ik op de site van Repusel een foto waar ik ook twijfels bij heb: De Davit om de spiegel strak te zetten staat bijna recht onder de autospiegel (verticaal), het trillen wordt wel tegengegaan, maar leg mij eens uit wat in dit geval de effektieve werking is om het omklappen tegen te gaan. De zuignap zal dus op het spatbord moeten zitten dan werkt het wel.
Het zijn dure hulpmiddelen, die mits goed gemonteerd, zeker zullen werken, al of niet met (mogelijk) extra schade aan portier.
Ik ben mogelijk iets meer DHZ-er/selfsupporting en geef de voorkeur aan simpele, goedkopere maar net zo goed werkende oplossingen.
Wat mij ook opviel op hun site is dat ze zo te zien niet al te grote spiegels verkopen met vlak glas. Dat is niet verboden, het is ook niet verboden om ze te kopen. Maar het is in bijna alle gevallen wel verboden om ze te gebruiken omdat u niet het vereiste gezichtsveld naast en achter uw caravan haalt.
Rare NL wetgeving: mag wel verkocht worden, maar niet gebruikt worden.
Het gaat in dit verband niet alleen om genoemde firma, ook bij Halfords in de winkel heb ik al eens iets hierover gezegd. Men wist het, maar we handelen niet tegen de wet en zo verkopen we over een poosje ook weer spiegels met bol glas, goed voor de omzet, was het antwoord. gr!@$%&!!!
Hele hordes caravanners rijden, zonder dat ze het zelf weten, met verboden caravanspiegels. Totdat er een caravancontrole is en dan lezen we het weer in de krant: Er klopte weer niets van bij die domme caravanners.
Maar wiens schuld is dat? Juist, de overheid die toestaat dat er verboden produkten verkocht mogen worden.
E.e.a. staat helemaal los van de discussie of u (persoonlijk) de voorkeur geeft aan vlak of bol glas.
Doe er uw voordeel mee.
vrgr.
Jan antwoordt op 17 maart 2009:
--Wat mij ook opviel op hun site is dat ze zo te zien niet al te grote spiegels verkopen met vlak glas. Dat is niet verboden, het is ook niet verboden om ze te kopen. Maar het is in bijna alle gevallen wel verboden om ze te gebruiken omdat u niet het vereiste gezichtsveld naast en achter uw caravan haalt. --
Is dit niet inherent aan auto en caravan en hoever de spiegels naar buiten staan? Gebruiken mag, als je aan de voorwaarden voldoet v.w.b het vereiste gezichtsveld. Niets mis mee.
RobD antwoordt op 17 maart 2009:
Quote:Hele hordes caravanners rijden, zonder dat ze het zelf weten, met verboden caravanspiegels.
De spiegels op zich zijn niet verboden, dit is stemmingsmakerij.
Zoals Jan aanhaalt: Vlakke spiegels op een brede auto met smalle c/van kan, je zult snel aan de eisen voldoen.
Misschien kan JT ons het betreffende wetsartikel omtrent de "verboden" spiegels eens laten lezen?
Volgens caravantrekker.nl: "Om aan het gezichtsveld te voldoen zoals de wet dat voorschrijft zal bijna altijd van (iets) bolle spiegels gebruik gemaakt moeten worden. Deze zijn dan ook aan te raden."
Let op de woorden: bijna en iets bolle.
Peter antwoordt op 17 maart 2009:
Op de aangewezen tekst lettend, ontdek ik nog steeds geen wettekst?
Volgens mij is wettelijk omschreven, wat je moet kunnen zien in je spiegels en is de wetgever nauwelijks benieuwd naar de spiegelvorm, maar vooral in het resultaat?
hans antwoordt op 17 maart 2009:
Totdat er een caravancontrole is en dan lezen we het weer in de krant: Er klopte weer niets van bij die domme caravanners.
Maar wiens schuld is dat? Juist, de overheid die toestaat dat er verboden produkten verkocht mogen worden.
Kom op JT waar blijft de wettelijke test? of roep je maar wat?
Bert antwoordt op 17 maart 2009:
Die wettekst is geciteerd bij 'Spiegels' in het menu onder De Wet. Daaruit mag je concluderen dat de extra spiegels autonoom het vereiste zichtveld moeten opleveren. Ik ga er van uit dat het complete beeld in alle spiegels samen het vereiste zichtveld moet opleveren. Dat is de essentie en ongetwijfeld de intentie van dit stukje wetgeving. Ook met vlakke spiegels is dat te realiseren. Heel veel gebruikers vinden vooral bij het manoeuvreren geheel vlakke spiegels niet prettig is mijn ervaring, een beetje bol is dus zeker aan te raden. Té bol, zoals die zuignap spiegels, raad ik af. Een verkoopargument is dat je ze verstellen kunt via de autospiegelbediening. En dat is wat je nu juist niet wilt...
antwoordt op 19 maart 2009:
@Bert,
Je schrijft dat de extra spiegel autonoom het vereiste gezichtsveld moet opleveren. Dat betekent m.i. dat 1 caravanspiegel het voor die spiegel vereiste beeld moet geven.
Met je daarop volgende bewering (....alle spiegels samen.....) spreek je jezelf m.i. dus tegen of ik lees het anders dan jij bedoelt.
Hoe danook, de tekeningen (afgeleid van het wetsartikel) met de afmetingen van het vereiste gezichtsveld (per spiegel) staan op diverse sites (ook hier op caravantrekker). Dus iedereen kan zelf beoordelen of zijn/haar spiegels aan de gestelde eisen voldoen.
Ik wil als antwoord op de diverse reakties (al dan niet zinnig van aard) wijzen op de diverse onderzoeken die de ANWB heeft gedaan.
Onder de kop: "BOL MOET". is een aantal jaren geleden een onderzoek geweest en daaruit bleek dat slechts 2 vlakke spiegels voldeden aan de eis, de rest niet. Die 2 spiegels waren groter dan normaal om zodoende aan de eis te voldoen (flinke windvangers).
Liggen in een winkel spiegels met vlak glas en spiegels met bol glas en zijn ze beide even groot, stel uzelf dan de vraag of die met vlak glas wel zijn toegestaan voor uw combinatie. De verkoper zal meestal zeggen van wel, maar hij vraagt waarschijnlijk niet of u ze voor een smalle of brede (>210) caravan gaat gebruiken.
Conclusie uit de test:
Bij bol glas hebben trillingen minder invloed. Het gezichtsveld is via deze spiegels groter. De meeste spiegels met vlak glas blijken zelfs niet eens aan wettelijke eisen met betrekking tot het gezichtsveld te voldoen.
Een aantal jaren daarvoor eenzelfde test met als conclusie:
We onderzochten 27 caravanspiegels, waarvan 16 met vlak glas. Deze bleken geen van alle te voldoen aan de eisen die de wet stelt t.a.v. het gezichtsveld.
Inderdaad, RobD, je hebt gelijk: de spiegels op zich zijn niet verboden.
Door ze te gebruiken bega je echter wel een verkeersovertreding. Helaas toch weer een deuk in het vakantiebudget als ze je snappen.
Dus stemmingmakerij? Nee hoor, daar heb ik geen enkele behoefte aan en dat dient geen enkel doel.
Wat ik graag wil is dat iedereen er zich van bewust is hoe de vork aan de steel zit omdat ik denk dat er hele hordes caravanners zijn die dolgraag goed voorbereid en met goedgekeurde spullen op vakantie willen, maar zich er niet van bewust zijn dat hun (vlakke) spiegels niet aan de wettelijke eisen voldoen.
Inderdaad, RobD, brede SUV's en smalle minikippen, trollen en pucken (met alle respect) vallen in de categorie waarvoor extra (bolle) spiegels niet nodig zijn.
En ik heb de site van Caravantrekker goed gelezen en het staat er ook goed, maar je moet het ook goed (willen) lezen:
"BIJNA ALTIJD zal van bolle spiegels gebruik gemaakt moeten worden" staat er. Zeer correct.
Al snap ik Bert zijn bovenstaande opmerking dan weer niet dat het ook met vlakke spiegels is te realiseren. Of is deze "Bert" een andere dan "Bert de caravantrekker"?
Sorry Roy dat het allang niet meer over jouw vraag over de Tiguan gaat.
Kennelijk heeft niemand daar nog ervaring mee opgedaan.
vrgr.
Bert antwoordt op 19 maart 2009:
Dit schreef ik: "Ik ga er van uit dat het complete beeld in alle spiegels SAMEN het vereiste zichtveld moet opleveren. Dat is de essentie en ongetwijfeld de intentie van dit stukje wetgeving. Ook met vlakke spiegels is dat te realiseren."
Ik heb zelf iets bolle spiegels, die naar ik aanneem - ik heb het niet nagemeten - het vereiste zichtveld niet opleveren. Maar samen met mijn autospiegels doe ik dat wel! Ruim zelfs. Maar naar de letter der wet zal het wel verkeerd zijn en een overijverige diender kan daar misbruik van maken. Toch heb ik niet echt het gevoel dat ik misdadig bezig ben. 😉 Ik zie graag details en heb daarom een hekel aan (sterker) verkleinende spiegels.
Die tekst overigens staat bij spiegels, menu De Wet.
kortsmit antwoordt op 13 augustus 2009:
klittebandje om spiegel wil ook wel een helpen
van es antwoordt op 10 juni 2014:
We zijn onze caravanspiegel verloren tijdens het rijden. Ben ik daar voor verzekerd
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 juni 2014:
De waarde van de spiegels is vast lager dan het eigenrisico dus zou ik de spiegel maar niet claimen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.