Caravantrekker.nl

Caravan van 2,5 mtr in uk

Nico knegt vraagt op 14 maart 2009:

ik hoor van verschiilende kanten dat een caravan van 2,5 mtr breed, getrokken door een personen auto in engeland , als ze van het continent komen, worden gedoogd en dus zonder problemen toegelaten
is er misschien iemand die dat uit eigen ervaring zou kunnen bevestigen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 14 maart 2009:

Niet uit eigen ervaring, want 'de mijne' is slechts 2,20 m. Maar het klopt. Zie ook http://www.caravantrekker.nl/algemeen/snelheden.php


antwoordt op 15 maart 2009:

Niet uit eigen ervaring, want 'de mijne' is slechts 2,17 m.
Ik wil de bewering van Bert/caravantrekker absoluut niet tegenspreken, maar ben wel benieuwd waar deze bewering aan ontleend is.
Ik heb even gezocht op de site van de Haagse "wielerbond" en die heeft het over een max. breedte van 2,30 m en zegt niets over gedogen/toestaan tot 2,50 m voor buitenlanders.

Zou informatie bij de GB-ambassade in Den Haag wellicht opheldering kunnen geven?
vrgr


Bert antwoordt op 15 maart 2009:

De national Caravan Council heeft op deze vraag positief gereageerd. Het is een keer uitgezocht, maar ik weet even niet meer precies hoe of wat. Misschien dat Menno dit nog weet (die is er zondagavond weer).

E.e.a. is gebaseerd op het feit dat binnen de EU een in een bepaald land toegestane combinatie ook in een ander EU land is toegestaan. De Britten hadden echter een uitzonderingetje in hun regelgeving opgenomen dat ze wat betreft de afmetingen van caravans hieraan niet hoefden te voldoen. Dat 'stuk' is echter nergens meer te vinden, zodat er inderdaad sprake is van 'hadden'. Punt is dat je er van uit mag gaan dat een locale veldwachter echt niet weet dat je als buitenlander met zo'n combinatie (niet voortgetrokken door een vrachtwagen) volkomen legaal bent. Punt is ook dat Groot Brittanië ook niet echt geschikt is voor 2,50 m brede caravans, maar dat is een andere verhaal.


Jan@ antwoordt op 15 maart 2009:

Zolang er geen absolute zekerheid is dat 2.5 m voor niet-britten is toegestaan, check(zwart op wit) in ieder geval bij je verzekering(en) of je combinatie in GB verzekerd is (o.v.v. deze kwestie uiteraard). De eventuele boete kan je wel dragen maar schade is een ander verhaal!!!!


Ger antwoordt op 15 maart 2009:

Of het nu wel of niet mag, even iets om mee te nemen in de afweging om met de caravan van 2,50 mtr naar de UK te gaan:
De M wegen is geen probleem. De ellende gaat beginnen op de countryroads. Links en rechts een heg en een rijbaan van een metertje of drie breed. Uitzicht nagenoeg nul en anticiperen bijkans onmogelijk. Het is in mijn beleving niet de vraag OF je schade krijgt maar meer WANNEER.
Toch is het er mooi, ook met de caravan. Check eens sites waar mensen met een camper hun ervaringen delen over de UK, krijg je zeker een bevestiging aangaande de countryroads.


Jan@ antwoordt op 15 maart 2009:

Dat je zeker schade krijgt is overdreven. Er rijdt ook vrachtverkeer over deze binnenwegen en die moeten elkaar ook passeren. Soms gaat dat inderdaad stapvoets,maar dat was ook zo met mijn 2.30m brede caravan. De route zo uitkienen dat het stuk over dit soort wegen zo kort mogelijk is, tenzij je zeeën van tijd hebt want opschieten is er niet bij.


Tijs antwoordt op 15 maart 2009:

Jan@, hoe zit het met A-wegen? Ik ga eind april met 2.30 breed naar Kent en kom dan voor een belangrijk over A-wegen. Ik heb die dag in ieder geval geen haast 😉.


Jan@ antwoordt op 15 maart 2009:

Tijs , bijna alles wat geen motorway is, is A-weg Het zijn of provinciale tweebaans wegen, soms ook smal met heggen, waar even goed 60m mag worden gereden, en op de wat meer doorgaande routes vaak "dual carriage"" ways, d.w.z. 4 baans met gescheiden banen, met gelijkvloerse kruisingen waar je ook rechts af kunt slaan en korte of geen invoegstroken bv na benzinestations. Ik weet niet welke overtocht je neemt maar met de tunnel ben je direct in Kent.
Dan hoef je dus niet ver.


Tijs antwoordt op 16 maart 2009:

Jan@, bedankt voor je toelichting. Ik ga bij Calais met de veerpont dus dan ben ik inderdaad meteen in Kent. Ik ga het rustig aan doen en dan komen we er wel.


RobD antwoordt op 17 maart 2009:

Quote: De ellende gaat beginnen op de countryroads. Links en rechts een heg en een rijbaan van een metertje of drie breed. Uitzicht nagenoeg nul en anticiperen bijkans onmogelijk. Het is in mijn beleving niet de vraag OF je schade krijgt maar meer WANNEER.

Zelf meerdere keren in GB geweest met 2.30 breed behind the towing car. Ook op countryroads geen probleem en die 20 cm meer zal ook geen problemen opleveren, mits je ze niet gaat opzoeken. Zoals gezegd \\\'the lorries\\\' rijden hier ook en zonder problemen. Tegenliggers? Diegene die de 1e mogelijkheid heeft gaat gewoon even aan de kant.
Als je haast hebt: blijf op de motorways.
Nog nooit vernomen dat een \\\'bobby\\\' met een meetlat de breedte staat op te meten. Zolang je normaal meegaat met de rest zal je geen hinder ondervinden.


Tijs antwoordt op 7 mei 2009:

Inmiddels zijn we weer heelhuids terug uit Engeland. Inderdaad, zodra je de M20 afgaat, de A28 op, merk je een wereld van verschil met NL. Die A28 was (zoals me al was gewaarschuwd hierboven) niet meer dan een zeer bochtige provinciale weg omgeven door heggen en stoepranden. Niet praktisch maar wel erg fraai. En ja, dan maar wat langzamer als ik even geen zicht had op het verloop van de weg en dan weer doorrijden waar het kon. Echt even uitwijken naar een P om de achtervolgers te laten passeren ging niet wegens gebrek aan parkeerplaatsen langs de weg, maar volgens mij hebben we de verkeersinformatie niet gehaald 😉. Let wel op de informatieborden: bij het dorp vlak bij onze camping werd geadviseerd dat de dorpskern niet geschikt was voor langere voertuigen. Dat si dan ook zo: stug doorrijden levert je geen vrienden op.

Zoals anderen al zeiden: mooi land, maar neem wel de tijd. En ken je combinatie een beetje. Vooral als je, zoals wij, een verkeerde afslag naar de camping en op een leuk steil weggetje ter breedte van je caravan terecht komt. 😉 Gaat weer wat langzamer maar de uitzichten compenseren veel. En de rest van het verkeer had tenminste geen last van ons.


Jan@ antwoordt op 7 mei 2009:

Mooi Tijs. Inmiddels zie ik op deze stite de volgende tekst:GB max 2.55m *** Alleen voor buitenlandse caravans die tijdelijk in GB gebruikt worden.
Dan is die onduidelijkheid ook opgelost.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker