Twijfelaar vraagt op 7 april 2009:
Wij twijfelen tussen een citroen c4 picasso 1.6 thp met eb6v of een volkswagen touran 1.4 tsi met dsg, beiden benzine. De nieuwe moter van de c4 schijnt net zo krachtig te zijn (150 pk) als de tsi moter en de c4 komt er ook goed vanaf in de berekeningen. Ik ben alleen een beetje huiverig voor de kogeldruk van de c4 (60 kg) en de halfautomaat. Van de dsg zie ik een boel tevreden caravanrijders. De nwe C4 is echter nog niet zo lang in de markt en hier kan ik ook geen reviews over vinden.
Kan iemand ons adviseren of zijn ervaringen met ons delen?
Wij rijden trouwens nu in een zafira en trekken een Beijerland (1300 kg). De kogeldruk zit nu op ca. 65 kg
leo antwoordt op 7 april 2009:
ik vind een c4 grandpicasso een prachtige ruime auto, maar die half-automatische versnellingsbak in combinatie met een caravan vind ik niets. bekijk hier maar eens de reviews van met het rijden met een caravan.(verbrandde en stinkende koppelingen) Een touran is een ruime volkswagen zonder franje , niets bizonder maar wel degelijk. De nieuwe 1.4 160 pk TSI-motoren zijn top in het trekken. Kies je voor ruimte en luxe met een half automaat of voor een degelijk produkt met een geweldige motor. De keuze is aan u. Ik heb veel ervaring met beide merken en beiden zijn prima.
Koen antwoordt op 7 april 2009:
Ivm de kogeldruk hoef je niet huiverig te zijn : 60 of 65 kg is geen wereld van verschil. Je keuze daarvan laten afhangen, hoeft niet.
Ivm het totaal toegelaten treingewicht heeft Citroën dikwijls een beperking (zie draadje C3 Picasso).
Voor de C4 Picasso valt het mee : bij volle autobelading mag je nog altijd 1400 kg aan de haak hangen. (zie Duitse Citroën-site : http://www.citroen.de/NR/rdonlyres/38D2D0F8-CA12-4F06-A176-80131432824D/0/C4PJ9_02_06.pdf )
Joost antwoordt op 7 april 2009:
Persoonlijk zou ik gaan voor de c4.
Het is maar dat je 1 keer per jaar op vakantie gaat, overigens is het ook nog een krachtige auto en kan de caravan van 1300kg goed trekken na mijn mening.
Ed Peeters antwoordt op 8 april 2009:
Twee tips, twijfelaar:
1. Probeer eens te kijken naar het typeplaatje van de trekkende auto. Met name naar het maximaal toegestane treingewicht. Dat wil bij Citroën wel eens aanmerkelijk lager zijn dan de optelsom van de maximaal toegestane massa van de auto en de maximaal toegestane massa van het getrokken voertuig. Dat typeplaatje zit tegenwoordig niet meer onder de motorkap maar op een van de deurstijlen van de voorportieren. Volgens mijn ervaring van 12 showroom bezoeken in de laatste drie weken tenminste.
2. Probeer de hand te leggen op een TÜV jaarverslag en kijk daarin hoe de Citroëns scoren in vergelijking met de VW's. Het verst ben ik zelf gekomen op: http://www.vdtuev.de/presse/pm/tuev-report-2009-gold-geht-nach-japan
Probeer -onder aan de pagina- deze twee pdf's te DL-en:
-TabellenTüvReport09.pdf
-TüvReport2009MängelzwergeundMängelriesen.pdf
Ook de andere deelrapportages zijn misschien interessant: Franse auto's vind je in de bottom 30.
Vr.Gr., Ed.
Ed Peeters antwoordt op 8 april 2009:
@Koen.
Sorry Koen. Ik had de door jou gegeven URL nog niet gelezen toen ik mijn tip aan 'twijfelaar' gaf. Daar staat inderdaad het maximaal toegestane treingewicht in vermeld. Een compliment voor deze C4 folder. Mijn tip blijf ik overigens in stand houden voor alle kopers van een Franse auto. Ook de Renaults doen hieraan mee. Weet iemand wat op het typeplaatje van de C4 Picasso staat?
Ed.
Gerrit antwoordt op 8 april 2009:
Het treingewicht wordt ook gewoon op deze site vermeld. Bij de C4 Picasso blijft er toch altijd nog een nuttig trekgewicht over, ondanks de beperking. De meeste modellen mogen netto 1400 kg trekken.
Met 60 kg kogeldruk is de picasso overigens nog steeds erg stabiel. Ik zou even nagaan of dat laadtechnisch ook kan bij de caravan.
Ed Peeters antwoordt op 8 april 2009:
@Gerrit
Tenzij er (max. toegestaan n.b. kg.) bij staat.
Maar Bert en Menno kunnen niet alles weten, zeker als de importeur/fabrikant niet mee werkt.
En 'twijfelaar' had natuurlijk allang ontdekt, dat ook de C4 Picasso de nietsvermoedende koper 230 kilo "tekort" doet (*) bij het optellen van maximale toegestane gewicht trekauto en maximaal toegestane trekgewicht van de aanhanger.
Terwijl de Touran beiden gewoon optelt en specificeert als maximaal toegestane treingewicht.
Ed.
(*) Dat zou bij twee volwassenen en twee kinderen al een reëel en niet slechts een rekentheoretisch probleem kunnen worden, tenzij de Beijerland een laag aflevergewicht heeft en dus (tot aan de 1300 kg.) veel reisbaggage kan laden.
Jan antwoordt op 8 april 2009:
Quote: De keuze is aan u. Ik heb veel ervaring met beide merken en beiden zijn prima.
In de aangegeven uitvoering? Met caravan?
Gerrit antwoordt op 8 april 2009:
@Ed
Op de site van citroen nederland staan bij de prijzen/specificaties de maximale treingewichten genoemd. De normale c4 picasso mag als 1.6 hdi 1070 netto hebben en de andere modellen 1400-1500 netto, dus echt trekgewicht met een maximaal belaste trekauto.
leo antwoordt op 8 april 2009:
wij hebben veel ervaring met de merken volkswagen en citroen. We rijden al bijna 30 jaar caravan en zijn met onze 8 ste caravan opstap. Technisch gezien hebben we met beide merken goede ervaringen (6x golf/1x passat/1x bx/2x xantia/2x xsara picasso/1x c5 break/1x golf plus) Geen ervaring met c4 picasso en touran. Onze voorkeur is duidelijk , dat een diesel-motor onze voorkeur heeft als trekauto. De vw touran 1.4 -140 pk rijdt als een diesel, hoog koppel bij lage toeren. laatste opmerking is nog dat de C4 picasso een zware auto is tov de touran en dat de c4 geen temperatuurmeter heeft.(nadeel)
Jan antwoordt op 9 april 2009:
Dus niet waar om gevraagd werd: die specifieke types.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.