Caravantrekker.nl

Rubbervering

P.w.a. gierkink vraagt op 13 april 2009:

het is als volgt ik heb een auto van wat jaartje oud en als de caravan er achter gaat dan hangt de kont een beetje door dat is maar 1 a2x per jaar om daan nouw gelijk hulpveren er bij onder
te zetten maar ik heb in het verleden wel eens van die rubbers gemonteerd tussen de veren gemonteerdenalls zijn ze erno

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Gerard antwoordt op 13 april 2009:

De hulpveren die u bedoelt, ken ik wel. Ik weet niet of ze nog steeds in de handel zijn.
Misschien is dit iets voor u. Het is een soort blaasbalg tussen de veren.
www.mad-tooling.com/


piet antwoordt op 13 april 2009:

deze luchtballen zijn nog steeds te koop ze worden ook wel tigerballs genoemd


Jan antwoordt op 14 april 2009:

@Piet, vraag gelezen? Geen ballen maar Rubbers is gevraagd


Gerard antwoordt op 14 april 2009:

Dit las ik op autoweek.nl naar aanleiding van een soortgelijke vraag die daar werd gesteld (auto zakt te ver door)..

"Wij kennen de oppompbare bolvormige plastic hulpveren die u bedoelt, bijvoorbeeld de Auto Ball-ans van Tiger Plastics N.V. in Geldrop. We nemen aan dat dit de Tiger-balls zijn die u vermeldt in uw brief. Informeer eens bij genoemde firma (tel. 040-2809803) naar verkoopadressen. Handig en goedkoop zijn eveneens de sistema gopren-inzetstukken, die in een handomdraai (geen demontage van de veren noodzakelijk) tussen enkele windingen van de schroefveren zijn aan te brengen en zo teveel doorzakken voorkomen. Ze zijn vervaardigd van een elastische polymeer (de Italiaanse fabrikant zegt dat de elasticiteit hiervan hoger is dan die van een stalen veer), waardoor de elementen geen nadelige effecten zouden hebben op de veerwerking. Dus geen nadelige invloed op het veercomfort bij normaal gebruik van de auto. Bel voor inlichtingen Comeback Caro B.V., tel. 0181-678831."

Ik weet niet of het werkt.


maarten broekhuizen antwoordt op 7 april 2015:

Verkoop u nog Tigerballen voor in de veren van de auto om het door zakken te voorkomen met vakantie.


Bob antwoordt op 8 april 2015:

Wat minder bagage wil ook wel eens helpen.


Louis antwoordt op 8 april 2015:

Veerballen of balgen e.d. ontlasten de veren ten dele.
Daar is niets op tegen .
Maar voorheen had je ook (ik weet niet of ze er nog zijn) hard rubber/plasticachtige klemmen die voorkwamen dat een winding van een spiraalveer z'n werk kon doen.
Ze werden met kracht om het spiraalmateriaal geklemd.
De resterende windingsdelen van de veer die niet geblokkeerd werden kregen daardoor een zwaardere belasting te verduren .
Gevolg was inderdaad dat de zaak minder doorzakte, en stugger werd... maar ook dat er daardoor nogal eens veren braken wegens die ongelijke en grotere belasting.
Ik weet niet of vraagsteller deze (on) dingen bedoeld, want daarmee loop je juist risico op de duurdere reparaties.


Bert antwoordt op 8 april 2015:

Beste Maarten,

Wij (caravantrekker.nl) verkopen natuurlijk geen tijgerballen of andere Mora snacks.

Ik heb begrepen dat Gopren - dat zijn die kunststof windingen weer in verbeterde vorm leverbaar zijn. Elders een draadje op dit forum? Ik weet het niet zeker. Kan ook zijn dat de producent / importeur ons laatstelijk geïnformeerd heeft. Gebruik de zoekfunctie...

Een andere oplossing voor het doorzakken van de achterkant van uw auto (en voorkant caravan) is sowieso de kogeldruk te controleren...

En indien die binnen de grenzen is van het toegestane (zie het handboek van uw auto!) of iets 10 à 15 kg er over heen, dan zijn er hulpveren. Bijvoorbeeld MAD of Carsupport. Kosten echt niet te veel en zijn ook eenvoudig te monteren.

Succes, en we horen graag of dit forum en uw beslissing Gopren of die andere twee hulpveerproducenten te (laten) monteren uw probleem heeft opgelost.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker