vraagt op 20 mei 2006:
Ik verbaas me hier echt over het aantal mensen dat in zekere zin loopt te zeuren over een hoger toerental tijdens een caravanrit.
Wat is er nou erg aan om 90 km/u te rijden in de 4e versnelling, vroeger hadden auto's er nieteens meer.
En of een motor nou 2500 of 3000 toeren draait, daar merk je echt geen slijtage van op, het is zelfs slechter om met een te laag toerental te rijden terwijl je de motor haast smoort omdat bij lage toerentallen de oliedruk ook minder wordt.
Vooral benzine motoren, lekker een versnellinkje terug, en gas erop, voor een diesel is dit meestal niet nodig, die drukken toch wel verder.
Al rijden wij onze 1.9 TDI 130 pk, altijd in 5 i.p.v. 6, dit omdat bij 90 km/ú de snelheid te laag is voor de 6e versnelling.
Kortom, terugschakelen en gasgeven, dat voorkomt veel problemen, en zweetdruppels, de auto kan door het iets hogere toerental ook beter koelen, dit omdat de waterpomp iets sneller draait.
Alleen maar voordelen dus!!!!
Robbert antwoordt op 20 mei 2006:
Helemaal mee eens, trek maar eens de vergelijking met je fiets, direct in de hoogste versnelling doet zeer in je benen. Laat die motor maar toeren draaien ! Met onze diesel zit ik bij 90 per uur ook in z'n vier, in z'n vijf draait ie bij 90 slechts 1600 toeren, tekort om lekker te rijden.
Robbert
C5 2.2 HDI
Fendt Saphir 450 QB
Andreas antwoordt op 21 mei 2006:
Iedere situatie/ combinatie is anders.
Ik rij liever 90 km/h in 5 (1900 rpm) dan in zijn 4 (2600 rpm).
Op zijn maximale koppel rijden vind ik prettiger, pas wanneer er veel wind staat of een helling opga, schakel ik terug.
antwoordt op 21 mei 2006:
Gelukkig zijn er dus ook mensen die wel iets meer toeren durven te draaien.
Onze VW 1.9 TDI, draait bij 90 km/u in de zesde versnelling slechts 1350 toeren, dat is voor het mooie iets te weinig met een caravan, dus wij rijden altijd in z'n vijf.
Vor benzine motoren is dit natuurlijk weer anders, maar het gaat om het idee, de meeste auto's met een 5-bak, draaien genoeg toeren, maar bij een 6-bak, is de laatste versnelling een echte overdrive, die pas bij hogere snelheden echt te gebruiken is.
Die snelheid wordt met een caravan nooit gehaald.
Het voorbeeld van de fiets is heel goed, als je een MTB in de 24e versnelling zet, kun je haast niet meer op gang komen.
Robbert antwoordt op 21 mei 2006:
Met een 6 bak zijn de eerste 5 lekkere caravan versnellingen, ze zijn net even korter, mogelijk gemaakt door de 6e (overdrive) versnelling.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.