Caravantrekker.nl

Kwaliteit Burstner Flipper

Robert vraagt op 16 december 2004:

We twijfelen erg tussen een Burstner Flipper 4,90 en een Ventana 4,80. De Flipper is 80kg lichter. Zal dit nu ten koste gaan van een stukje kwaliteit t.o.v. de Ventana?, de Ventana heeft ABS front- en achterwand en tevens Alko-chassis. De Ventana oogt degelijker. We willen namelijk wel een kwailtatief goede wagen. Of maak ik mij voor niets ongerust ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 16 december 2004:

_Ik_ heb geen idee, maar stel de vraag eens in het usenet forum nl.reizen.caravan. Daar heb je meer kans op een reactie.


Johan antwoordt op 23 december 2004:

De gewichtsbesparing komt vooral uit de volgende zaken:
- lichtgewicht chassis tegenover een zwaardere Alko
- dunnere wanden
- andere (lichtere) houtsoort voor de het interieur
- geen ABS voor- en achterwand

Of dit ten koste gaat van de kwaliteit ? Ik weet het niet. Daarvoor is het bestaan van de Flipper nog te pril om te kunnen beoordelen.

Succes met je keuze.


Bert antwoordt op 24 december 2004:

Hoi,

het kan goed zijn dat er verschil is tussen de toegepaste assen (rechte Alko as vs. bijv. geknikte Alko Euro-as) en wel/geen schokbrekers. Helaas blinken de Bürstner websites uit door onvolledigheid.... Maar een dealer moet daar wel info over kunnen geven. Of er verschil zit in isolatie betwijfel ik.... (?)

Groet, Bert
www.caravantrekker.nl


Robert antwoordt op 25 december 2004:

Ik heb contact gezocht met Burstner NL. Deze geven inderdaad de verschillen aan zoals hier is aangegeven, incl. de dunnere wanden. Zij beweren wel dat er geen kwaliteitsverschil is tussen de Flipper en de Ventana.
Denk dat ik toch voor de Ventana ga, oogt toch wat degelijker. Qua prijs is het gelijk, en ik mag de Ventana trekken met mijn Mondeo.


Richard van de Pol antwoordt op 14 februari 2005:

Zoals blijkt uit de KCK van februari is die nieuwe Flipper niet zo licht als ze beweren. Er zouden gewichtsbesparende elementen zijn opgenomen in het interieur, zoals alu. profielen onder de bank ipv hout. Het "folder gewicht" van de 460TS zou 940kg zijn, na weeging door de ANWB blijkt dit 1060 te zijn! Wij hebben zo'n caravan gekocht en krijgen nu zonder meerprijs een gewichtsverhoging aangeboden van 1200kg naar 1350kg (beladen) Ik zie dus niet in dat de flipper minder degelijk zou zijn dan de Armara of Ventana, zeker gelet op het echte gewicht.


Robert antwoordt op 19 februari 2005:

Ik heb het i.d.d. ook gelezen. Best forse gewictsverschillen moet ik zeggen ! Wij zijn er inmiddels uit, het wordt een TEC 520 TK met eigen gewicht van 1120 kg (incl.75 kg basisuitr.).
In de KCK is te zien dat de daadwerkelijk gewogen gewichten van TEC veelal lager liggen dan de brochure aangeeft.

Succes met je Flipper !


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker