Nico W vraagt op 26 april 2009:
Ik heb een KIA sorento diesel uit 2005 (140 PK). Ik overweeg om over te gaan tot het ziptunen van deze auto. Heeft iemand ervaring met het ziptunen en geeft ziptunen een grotere kans op motorische schade dan zonder ziptuning? Met deze auto wordt een caravan getrokken van 1800 kg (MTM).
Gr. Nico W
antwoordt op 26 april 2009:
Tik bij ZOEKEN eens het woord CHIPTUNING in en u krijgt waarschijnlijk antwoord op uw vraag
vege
JT®
antwoordt op 26 april 2009:
De motorbelasting wordt in ieder geval groter. Dan weet je genoeg, toch?
Carlo antwoordt op 26 april 2009:
Vragen over chiptuning worden altijd beantwoord door mensen die denken dat ze het weten ,maar nooit door iemand die zegd, ik heb die of deze ervaring met chiptuning goede of slechte.Roel heb jij ervaring of denk je maar? of heb het je horen zeggen van iemand die,je kan het niet meer vragen want hij is verleden week overleden.Ik denk dat Nico meer heefd aan een antwoord van iemand met ervarig.Ik las over laatst ergens, half Nederland is ge chipt, er is dus ervarig. laat horen mensen met ervaring.
Bert antwoordt op 27 april 2009:
Mee eens Carlo, laat de ervaringsdeskundigen spreken..., maar dat neemt niet weg dat een beetje gezond verstand nooit weg is. Wanneer een motor meer vermogen en meer koppel levert door tuning en je gebruikt die extra's ook, dan worden versnellingsbak, aandrijfassen en ook het koelsysteem zwaarder belast. De vraag is dus, hoe je om gaat met die extra power. Zeker met een caravan is overbelasting (of op z'n minst langdurige grotere belasting) niet ondenkbaar, zeer aannemelijk zelfs in vergelijking met sologebruik. Solo trek je eens flink op bij een stoplicht en dat is het wel... Een tussensprintje van 80 naar 140 belast de boel ook maar kort en niet extreem. Anders wordt het wanneer bij een turbodiesel de toerenbegrenzer (brandstofpompregeling) wordt overschreven en je auto op de Duitse Autobahn ineens wel de 250 haalt bij dik 5000 rpm. Vragen om problemen is dat..., maar ik drijf af. Is je trekauto echt te zwak om - ondanks juist gebruik van transmissie en gaspedaal - op echt lange snelweghellingen zoals bij Milau 70 te halen en ga je ná chippen 90 rijden dan zou je problemen kunnen krijgen met bijv. de koeling. Een ander punt: is het een relatief grote 2.5 diesel met slechts 130 pk of een 1.6 met 150 pk die je laat chippen? Meer koppel aan de krukas betekent vooral bij een turbodiesel (nog) makkelijker wielsip bij het wegrijden (dat kan een voordeel zijn, en is minder belastend voor koppeling en transmissie) en bij een achterwielaandrijver en een 4x4 zoals de Sorento juist meer krachten op de aandrijfassen en tandwielen. Is die transmissie sterk genoeg? Ik ga er van uit dat de Sorento, toch een echte terreinauto, meer reserves heeft wat dat betreft. Een Opel Vectra 3.0 CDTi automaat duidelijk niet... Vraag je ook af of een andere krachtigerige maar fors duurdere standaardversie van de fabriek niet slechts ook een vorm van chiptuning heeft toegepast, maar is de bak hetzelfde, is de koeling hetzelfde gebleven, heeft men nog meer in het inwendige van de motor aangepast aan het grotere vermogen??? Een Mondeo 2.2 TDCi heeft een sterkere koppeling/drukgroep dan een 2.0 TDCi bijvoorbeeld. Soms is er sprake van een andere smering en koeling van de zuigers.
Kortom, er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag of chiptuning een goede investering is afgezet tegen een voldoende nog goede betrouwbaarheid (levensduur). Ik ben bang dat met name de piloot dat uiteindelijk zelf in de hand moet kunnen houden en dat is nu net het probleem. 😉
antwoordt op 27 april 2009:
Aan ervaring kom ik niets tekort Carlo.
Ik heb daarbinnen voldoende schade gezien en vaak niet aan de motor dat komt pas in een veel later stadium.
Standaard is bv dat een turbo tussen de 150.000 en 200.000 versleten raakt. Tuning kan er voor zorgen dat dit eerder gebeurt.
Aandrijfassen die kapot gaan. Een cardan dat gaat zingen, koppelingdempers (plaat) kapot. 2-massa vliegwiel kapot. Buiten alle koelproblemen wanneer echt slecht getuned is.
Tuning is een specialisme en een tuningbox plaatsen is je motor slopen.
Maar weet je Carlo, het is vaak niet het tunen die de boel sloopt maar de pedaalridder die linksvoor zit.
De standaard motor heeft veel reserve en dus een lange levensduur. Die motor is, zeg maar, in grote mate hufterproof.
Wanneer je gaat chippen (tuningbox) worden vaak sommige veiligheden voor de gek gehouden en is er weinig nodig om de boel kapot te krijgen.
Een tuner met vakkennis blijft van deze ‘veiligheden’ af en herprogrammeert de data en kenvelden (inspuiting, tijdstip). Dit kost honderden uren programmeerwerk en je zal hiervoor diep in de buidel moeten tasten. Goedkoop is duurkoop gaat hier zeker op. 😉
Nico W antwoordt op 27 april 2009:
Bedankt voor de reakties. Ik zie af van tuning omdat voor mij het risico van overbelasting van de motor te groot is.
Gr. Nico
Jan antwoordt op 27 april 2009:
We verbeteren maar meteen een veronderstelde schrijffout in Chiptuning. Vraagsteller was zo gek nog niet, en zonder reclame te willen maken: http://www.ziptuning.nl/
JH Vis antwoordt op 27 april 2009:
Wat ik mis in de reacties is het feit dat chiptuning ook gebruikt kan worden om motoren in een bepaald toerengebied beter te laten presteren. Is ook de enige echt zinvolle vorm van tunen indien het gaat om het trekvermogen van een auto te verbeteren.
Carlo. antwoordt op 29 april 2009:
Roel ,aan wat je nu hebt geantwoord daar heb je iets aan,aan je vorige antwoord niks.Ik ga er van uit dat je alleen antwoord op een vraag waarvan je iets van kent of weet en ik vond het raar dat jij zo'n antwoord gaf.Maar mischien zijn belgen raar gasten die alleen praten als het nodig is.Maar Nico vraagt naar ervaring iets wat je zelf hebt mee gemaakt.Je kan je auto chippen op de goede manier en denken dat je een race piloot bent of je kan je power ook ge bruiken alleen als het nodig is,bvb anders juist niet in vijfde en nu wel, versta je.ik denk dat,dat de vraag is.iedereen met ervaring antwoorden aub niet alleen voor Nico maar ook voor mij dank u.
Rico antwoordt op 1 mei 2009:
Hallo,
Ik heb twee auto's gehad die ik heb laten chippen, een Opel Vivaro 1.9 DTI (gechipt van 100 naar 130 pk) en een Volkswagen Transporter T4 2.5 TDI (van 102 pk naar 135 pk). Met beide goede ervaringen.
De Opel heb ik laten chippen omdat juist bij het toerental waar je het maximum koppel verwacht (2000 rpm) juist een dip zat. Solo merkte je dat niet op de vlakke weg, maar met de caravan er achter en vooral op hellingen merkte je dat goed. Dan trok je weg, vervolgens viel de motor dood. De Opel-dealer kon het probleem niet vinden en zei dat alles in orde was. De boel laten chippen (door Wetterauer, nu Chipmeister) en die dip was weg. En natuurlijk een bak extra vermogen en koppel.
M'n VW T4 heb ik laten chippen (maatwerkchip door Johan Troost) omdat hij vanuit stilstand niet een helling op kon wegrijden. Het bleek onmogelijk de voorwielen aan het doorslippen te krijgen. Na het chippen lukte dat wel.
Hou er wel rekening mee dat als je de auto laat chippen omdat je de motor te licht vind voor het trekken van een caravan, je mogelijk van de koude kermis thuis komt. In dat geval zul je veelvuldig het extra vermogen/koppel gebruiken, met geheid veel meer slijtage tot gevolg. Als je net als ik het extraatje incidenteel gebruikt, dan hoef je geen problemen te verwachten. Ik heb in ieder geval geen enkele negatieve ervaring ermee.
M'n huidige auto (sinds een week) is een Mercedes Vito 111 CDI automaat. Deze zal niet gechipt gaan worden.
Het bedrijf Ziptuning ken ik niet, maar heb er op het VW Transporter-forum wel goede verhalen over gehoord.
Groet,
Rico
Rudy antwoordt op 8 december 2009:
Ik rijd al jaren in een getunede BMW 530d orgineel 184 pk nu ruim 225pk.
Mijn ervaringen zijn louter positief , ik trek welliswaar nooit een caravan of iets dergelijks, maar het vermogen wat je wint is geweldig en dat dit kostbaar zou zijn??
Ik was geloof ik 400,- euro kwijt.
Dus mijn ervaringen zijn erg goed.
erik antwoordt op 25 april 2010:
Ik ben in het bezit van een Kia Sorento 2.5 Diesel met automaat van het bouwjaar 2006. Standard met 140 pk. Ondanks dat dit in principe voldoende is heb ik me door de dealer laten overhalen een ander chip in de auto te monteren als proef. Na een week ermee gereden te hebben, heb ik besloten deze er nooit meer uit te halen. Het vermogen is naar 170 pk gegaan en het koppel naar 400 Nm. De auto rijdt er soepeler mee en het verbruik is zelfs licht gedaald. Met de caravan erachter is het goed merkbaar. In de bergen trek ik de auto met caravan zonder enig drama naar boven.
De fabrieksgarantie bleef overigens gewoon behouden (3 jaar). Ik heb de Sorento nu 4 jaar en heb er 85.000 km mee gereden. Onlangs een testrit gemaakt in de nieuwe Sorento met de 192 pk diesel. Deze is wat confortabeler (geen ladderchassis meer, maar zelfdragend), maar trekt niet (merkbaar) sneller op. Mag ook nog maar 2000 kg trekken.
Ik heb in de loop der jaren veel auto's gehad, maar de Sorento is bij uitstek de beste trekauto.
vincent antwoordt op 13 mei 2010:
Hallo Nico,
ik heb mijn mondeo 2.0tdci laten doen bij ziptuning,en dat is mij goed bevallen ik heb er een berg koppel bij gekregen,
en even voor de experts hier,
chiptunen is geen tuningbox maar een software optimalisatie van het programma wat er al in de computer van je auto zit waarin alleen de parameters worden veranderd,
een tuningbox is lang achterhaald en trouwens ook niet schadelijk voor je motor,als dat wel zo is heb ik voor niks jaren zo hard zitten leren en priegelen
ziptuning is een van de meest vooraanstaande tuners op dit gebied en levert beslist vakwerk,
bij andere tuners kun je ook eens kijken,ze leveren trouwens bijna allemaal een garantie dat ze evt opdraaien voor evt ontstane schade
in de regel zitten ze allemaal tussen de 300 en 500 euro,
maar dit haal je er met je brandstofbesparing dik uit
ik zou het gewoon doen en merk het verschil
groeten vincent de bruin
Jan antwoordt op 13 mei 2010:
De pijn zit em waarschijnlijk in de "garantie". Als er echt iets kapot gaat zijn de poppen aan het dansen...😉
Jan Z antwoordt op 13 mei 2010:
@ Jan, als je echt iets kapot gaat zijn de poppen aan het dansen....
Heb jij daar dan ervaring mee?
Jan antwoordt op 14 mei 2010:
Ik kom niets aan ervaring te kort Jan Z.
Er zal geen tuner zijn die zal toegeven dat ie knoeiwerk levert waar je auto van kapot gaat. Net zo goed als fabrikanten geen auto's willen verkopen die te snel kapot gaan.
Als er geknoeid is verdampt elke vorm van garantie.
Verder sluit ik mij bij het antwoord van Bert aan:
"Kortom, er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag of chiptuning een goede investering is afgezet tegen een voldoende nog goede betrouwbaarheid (levensduur).
Ik ben bang dat met name de piloot dat uiteindelijk zelf in de hand moet kunnen houden en dat is nu net het probleem. 😉"
Jan Z antwoordt op 14 mei 2010:
Inderdaad daar ben ik het ook wel mee eens dat de piloot het zelf in de hand heeft.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!