Caravantrekker.nl

Standaard kogeldruk burstner 435t ventana

Ed vraagt op 6 mei 2009:

ivm mijn vorige vraag mbt nieuwe partner/berlingo
weet iemand wat normaliter de kogeldruk van genoemde caravan is
gezien de beperking van 55kg op deze auto's

mijn huidige auto mag 80kg hebben-dus daar niet echt op hoeven te letten

caravan staat trouwens in stalling en kan er niet zomaar bij

Naar laatste bijdrage

Reacties:

antwoordt op 7 mei 2009:

De kogeldruk is natuurlijk snel te beïnvloeden door de wijze van beladen.
Maar als je het toch wilt weten kun je wellicht per e-mail je vraag stellen op kck@anwb.nl
Denk om het vermelden van het bouwjaar.
Deze club weegt ieder jaar na de caravanbeurs een groot aantal caravans, een aantal uitslagen wordt ieder jaar in het februarinummer van de kck gepubliceerd. Mogelijk beschikken zij over een uitgebreide database.
vrgr
JT®


Pieter antwoordt op 7 mei 2009:

De kogeldruk wordt bepaald door het beladen. Punt.


Andreas antwoordt op 7 mei 2009:

Dat zie je toch verkeerd, Pieter. Volgens jouw visie zou elke lege caravan dan dezelfde basis kogeldruk hebben? Vergeet het maar.


Ed antwoordt op 7 mei 2009:

oke,bedankt
hevb zel al een email gestuurd


Ed antwoordt op 7 mei 2009:

en al een reactie gehad
helaas is de ventana nooit gewogen
wel hebben ze datzelfde jaar de fun gewogen=lichtere caravan
en die had een kogeldruk-leeg-van 45kg


RobD antwoordt op 8 mei 2009:

Een dealer!? Als er eentje is met kennis/ervaring hierin dan moet hij het wel zijn. Zou voor mij het eerste aanspreekpunt zijn.


Jan@ antwoordt op 8 mei 2009:

Bij de nieuwere caravans wordt tegenwoordig aangeduid wat de maximaal druk op de dissel mag zijn. Bijv. bij mijn caravan is dat 100kg. De auto/trekhaak vermeldt ook een maximale kogeldruk.
De laagste van de twee is wettelijk bindend.

PS ""normale"" kogeldruk bestaat niet.


Pieter antwoordt op 8 mei 2009:

***
Van: Pieter
Datum: 07 May 2009 om 00:47

De kogeldruk wordt bepaald door het beladen. Punt.

Van: Andreas
Datum: 07 May 2009 om 10:10

Dat zie je toch verkeerd, Pieter. Volgens jouw visie zou elke lege caravan dan dezelfde basis kogeldruk hebben? Vergeet het maar.
***
Waar jij nou dat laatste op baseert is me een volslagen raadsel.

Maar het is wél zo, dat de kogeldruk niet wordt bepaald door de lucht in de caravan, maar door de belading. De kogeldruk van een lege caravan is slechts tijdens één rit belangrijk: Van de leverancier naar de eigenaar. Daarna gaat de lading tellen.


Peter antwoordt op 8 mei 2009:

van fabrikant naar dealer is een kogeldruk ook niet belangrijk, caravans worden op een trailer aangeleverd.
En niet iedere dezelfde lege caravan is gelijk kleine afwijkingen zijn altijd mogelijk. Veel hangt ook af van de opties die er wel of niet op of inzitten.


Ed antwoordt op 8 mei 2009:

maar het is toch wel zo dat de ene caravan bv een kogeldruk in lege toestand van bv 40kg kan hebben en een ander merk misschien wel 60kg-geen appels met peren vergelijken natuurlijk-
en dan wordt het lastige om dat te gaan corrigeren dmv meer belading achter de as
Daar wordt vermoedelijk de combinatie ook niet stabieler van
vandaar mijn vraag mbt de ''standaard'' kogeldruk van de burstner ventana in lege toestand ivm de peugeot partner


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 mei 2009:

Natuurlijk is er een verschil tussen de ene en de andere caravan. De indeling bepaalt binnen één type (waarbij de as steeds op dezelfde plaats zit) bijvoorbeeld al een deel van de kogeldruk.
Voor een caravan van 435 zou een kogeldruk van rond de 50 kg genoeg moeten zijn. Om dat te bereiken moet je niet gaan corrigeren met gewichten helemaal voor of helemaal achter maar wat gewichten van voor of achter naar het midden verplaatsen.
Als het reservewiel nu in de dissel staat, haal dat er uit en leg het in de auto of monteer die onder de caravan en gebruik bijvoorbeeld een lichtgewicht gasfles. Zo voorkom je dat de voorkant te zwaar wordt.


Ed antwoordt op 8 mei 2009:

Menno
betreft een 435 die 6.5 lang is en een opbouw van ca 5.15
indeling voorin dwars bed
midden keuken/badkamer
achterin rondzit
normaliter staat er een groene 5kg gasfles en een accu in de disselkast
echter dan is de dissel amper op te tillen
accu gaan we denk ik niet meer gebruiken aangezien wij altijd aan de paal staan


Jan@ antwoordt op 8 mei 2009:

@ Ed,Misschien begrijp ik je vraag niet of verkeerd maar de kogeldruk bepaal je in principe zelf. Wanneer het toegestane gewicht voor de trekauto max 55kg mag zijn dan zal je links of rechts om moeten zorgen d.m.v. het verschuiven van uitrusting en bagage dat de kogeldruk daar op uitkomt. En dat zal met een caravan met eindkeuken makkelijker zijn dan voor een caravan waar door de indeling het gewicht wat meer naar voren zit.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 mei 2009:

Dan zou ik maar heel snel die accu of thuis laten of elders in de caravan monteren.


jadatis antwoordt op 11 mei 2009:

volgens het advies dat het trekhaakgewicht 5% moet zijn van het totaalgewicht van de caravan zou je dus tot een maximum caravangewicht kunnen gaan van 1100kg.
Als je auto dat mag trekken.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker