Hans vraagt op 9 mei 2009:
Ik heb een trekhaak van Brink gemonteerd met compleet bedradingsset voor huidige type auto (inclusief mistlamp etc.)
- Mijn oude Kipcaravan (1973) heeft echter geen mistlamp - Hoe dan ook, de binnenverlichting doet het nu niet meer. Deze deed het wel bij mijn vorige auto.
Hoe kan ik de binnenverlichting aansluiten?
Er zit geen koelkast in.
Overigens als ik het contact uit doe in de auto, valt ook de radio stil. Heeft dat er mee te maken?
Ik hoor graag een goede oplossing!
Hans
Ton van Leeuwen antwoordt op 9 mei 2009:
Ik denk dat het handig is als je wat meer informatie geeft:
Betreft het een 7-polige aansluiting op de caravan, of is dit ook al eens aangepast? Zo ja, hoe?
Wat voor aansluiting zit er op de auto: 7-polig, 13-polig Jaeger of 13-polig Multicon? Is e.e.a. middels een adaptor (verloopsteker) aangesloten?
"De binnenverlichting doet het niet meer" is te vaag. Ik neem aan dat er bedoeld wordt "achter de auto".....?
En....: WELKE radio valt stil? Een radio in de caravan, of de autoradio? In het laatste geval staat dat los van het hele caravanverhaal....
Michiel antwoordt op 9 mei 2009:
Het lijkt me duidelijk. De caravan is op de oude manier bedraad waarbij pen 2 de constante spanning is. De auto is op de nieuwe manier bedraad waarbij pen 2 het mistachterlicht is.
Oplossing: overgaan op 13 polig materiaal (Multicon West). Hier vind je hoe het aan te sluiten: http://www.vlist.eu/mistlamp/index3.htm
Suc6.
MV
Hans antwoordt op 10 mei 2009:
Ha Ton,
Okay,
Zowel caravan als auto heeft 7 polige aansluiting. Aan Caravanaansluiting is niets veranderd. Ook geen adaptor. Het gaat me inderdaad om de binnenverlichting van de caravan.
De autoradio valt stil bij uitzetten van contact.
Ha Michiel,
Dat lijkt me nu ingewikkeld, nieuw dradenpakket, stekker en toebehoren. Is er geen simpeler mogelijkheid, want de caravan heeft geen mistachterlicht.
Hans
RobD antwoordt op 10 mei 2009:
Is de 7 polige conform bijgeleverd bedradingsschema aangesloten?
Ton van Leeuwen antwoordt op 10 mei 2009:
Als zowel auto als caravan van 7-polig zijn voorzien en de boel deed het bij de vorige auto wel, dan lijkt het voor de hand te liggen dat de permanente + niet aanwezig is, dan wel niet correct is aangesloten.....
antwoordt op 11 mei 2009:
@Hans,
Als je het antwoord van Michiel goed gelezen had, dan had je daaruit ook de simpele oplossing , die jij kennelijk nu wilt, kunnen lezen, nl: de draad van de mistlamp op pool 2 van jouw autodoos vervangen door de constantestroomdraad. Dit is conform de ouderwetse manier zoals jouw caravan nog is aangesloten.
JOUW caravan doet het dan achter JOUW auto. Iedere andere combinatie werkt echter niet naar behoren.
Dus als je een keer het karretje van je buurman leent om puin naar de stort te brengen dan heb je een volgend probleem:
de (verplichte) mistlamp van de kar blijft constant branden omdat die nu werkt op jouw constante stroomdraad. (zwevende zekering eruit trekken is dan een noodoplossing)
Dat je binnenverlichting nu niet werkt is duidelijk als je kijkt naar het nieuwe aansluitschema zoals dat op deze site (via Menu) staat en zoals dat te zien is op de site van Michiel. Constante stroom staat nu op pool 9 en die heb jij niet op een 7p doos.
Om de ellende met niet goed werkende andere caravans en/of karretjes te voorkomen gaf Michiel je het terechte advies om nu eenmalig over te stappen op het nieuwe 13p systeem.
En dat is helemaal niet zo moeilijk. De draad die nu op pool 1 zit komt op de 13p doos ook weer op pool 1. 2 op 2 enz.
Michiel is voorstander van Multicon West. Ik niet.(Sorry Michiel, niets persoonlijks, hoor) Geef mij maar Jaeger. De helft goedkoper en inmiddels door steeds meer caravanfabrikanten in gebruik en de stekker zit veel steviger met bajonetsluiting in de doos. Nadeel is dat je voor wel 2,50 euro een zgn kortadapter (13p jaeger naar 7p gewoon) moet kopen bij Action, ivm gebruik fietsendrager en evt karretje buurman.
Dat de radio in jouw auto uitgaat als je het contact uitdoet is al sinds heel veel jaren heel normaal in de meeste auto's. Voordeel: je vergeet hem niet uit te doen en hij gaat vanzelf weer aan als je start 😉
Ik hoop dat je er zo een beetje wijs uit kunt worden.
vrgr
JT®
Hans antwoordt op 12 mei 2009:
Ha Ton, Michiel en JT,
Bedankt voor jullie deskundige tips! Ik ga (als leek) de hele zaak opnieuw bekijken!
Groet,
Hans
Michiel antwoordt op 13 mei 2009:
@JT®: Inderdaad, mijn voorkeur gaat uit naar Multicon. Voornamelijk omdat er dan geen adapter nodig is om een karretje met een oude 7 polige connector aan te koppelen. Ik houd niet van adapters. Het is weer een extra overgang en dus meer kans op storingen en ze slingeren ergens rond en als je hem nodig hebt kun je hem dan weer niet vinden.
Die bajonet van Jaeger vind ik geen voordeel. Het is mij nog nooit gebeurd dat een stekker er uit is gevallen en met die bajonet trek je meteen de kabel aan gort als je een keer vergeet hem los te maken. En het prijsverschil? Ach, tien jaar geleden toen een 13 polig stopcontact nog 50 of 60 gulden kostte, was dat een overweging. Maar nu zijn de prijzen zo ver gedaald dat het maar een paar Euro scheelt. En die ben je dan weer kwijt aan de adaptor. Geef mij maar Multicon.
Nu ben ik wel behept met het ongeluk dat ik vaak op het verkeerde paard wed met dit soort keuzes. Ht zou dus best eens kunnen dat Jaeger uiteindelijk als winnaar uit de bus komt. Dan heb ik weer eens pech gehad. Maar voorlopig is de strijd nog lang niet gestreden. Als ik zo op de camping om mij heen kijk, is het nog steeds ongeveer 50/50. Dus voorlopig ga ik nog door met Multicon te promoten.😉
MV
Ton van Leeuwen antwoordt op 13 mei 2009:
Jaeger heeft voor mij duidelijke voordelen. Ik zweer erbij. Een heel groot voordeel is dat je zelf niet hoeft te wrikken om die steker erin- of eruit te krijgen. Dit wordt voor je gedaan door de constructie zelf (in- resp. uitdraaien).
Ik vind 'm persoonlijk degelijker. Het uitgangspunt dat je die verbinding "aan gort trekt" als je 'm vergeet, lijkt me een verkeerde invalshoek. Of een Multicon hierbij altijd zonder schade uit de strijd komt, is ook nog maar zeer de vraag.
En die adapter? Heb ik standaard bij m'n boordgereedschap. Het "zonder veel problemen een boedelbak of Ikea aanhangertje erachter hangen" is in de praktijk al vaker bewezen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!