Caravantrekker.nl

Controle remlichten

Bob vraagt op 13 mei 2009:

Hoe controleren jullie de remlichten als je in je eentje de caravan ophaal. Stallingbaas is niet aanwezig.
Baksteen op het rempedaal? Dit laatste bedenk ik nu pas, nadat ik de caravan al heb opgehaald.
mvg
Bob

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Peter antwoordt op 13 mei 2009:

Als de rest van de verlichting werkt, dan geloof ik het wel.
Die 3 kilometer vanaf de stalling durf ik het wel te gokken...


RobD antwoordt op 13 mei 2009:

Wil je dit per sé ter plekke testen: zorg dat je met 2 man bent.
En anders op goed geluk naar huis en thuis testen.
Het zou wel verdomd toevallig zijn als de remlichten het niet meer doen terwijl de andere verlichting het wel doet.


Ton van Leeuwen antwoordt op 13 mei 2009:

Als je het absoluut niet aandurft om zonder controle de weg op te gaan:
Zet even een tak o.i.d. tussen rempedaal en stoelzitting, zodanig dat het rempedaal iets wordt ingedrukt. Een klein beetje is bij de meeste auto's al voldoende; hydraulische schakelaars vind je tegenwoordig bijna nergens meer.
Bovendien zullen de meeste remlichten ook branden zonder dat het contact aan staat.


Tijs antwoordt op 13 mei 2009:

Afhankelijk van de stalling: met de caravan voor een muur staan en kijken of je rode reflectie ziet oplichten als je de rem intrapt. Is geen 100% controle, maar dan werkt er minstens 1 remlicht: genoeg om veilig naar een locatie te rijden waar iemand anders kan helpen controleren.


Freek antwoordt op 13 mei 2009:

Tijs, dit zou mijn idee ook zijn als ik het niet zou vertrouwen...
Voor een langere rit vanaf de stalling heb ik het zo ook weleens gedaan, achteruit parkeren voor een ruit als die mogelijkheid er is, is natuurlijk nog beter. Ik begrijp uiteraard dat niet bij iedere stalling een dergelijke mogelijkheid bestaat.

Maar voor de mensen die dit echt heel belangrijk vinden: wat dat je van een spiegel op een voetje die je achter je caravan plaatst? Ik vind het zelf wat ver gaan, maar goed; je bent dan wel zeker van je zaak..


Andreas antwoordt op 13 mei 2009:

Je kan je waarschuwingslichten toch aanzetten, uitstappen en controleren? Dat gaat toch via de remlichten? Maar of dit ook werkt met een 7-punts aansluiting, weet ik niet.


Freek antwoordt op 13 mei 2009:

Andreas,

Dan zie je als het goed is echt geen remlichten gaan branden hoor...


Lellebel antwoordt op 13 mei 2009:

Verlengsnoer van ± 7 meter met twee stekkers. Ik heb het niet maar is wel een optie 7 aderige kabel via mijn werk, en stekkers van ± 5,- euro per stuk even kopen. Je kunt het dan controleren terwijl je in de auto zit.


Pat antwoordt op 13 mei 2009:

@Lellebel,

Dit moet je toch eens uitleggen, hoe jij de remlichten van de caravan controleert vanuit de auto met een verlengsnoer van 7 meter en 2 stekkers.


Freek antwoordt op 13 mei 2009:

Pat, heel simpel lijkt mij... Auto achteruit parkeren richting de achterkant van de caravan...
En mocht je het liever door je voorruit zien in plaats van door je binnenspiegel dan heb je dus een kabel van zo'n 12 meter nodig...
Vond het wel een creatieve oplossing die is aangedragen door Lellebel.


antwoordt op 13 mei 2009:

Ik heb weliswaar mijn caravan niet in een stalling staan maar thuis, maar toch controleer ik bijna altijd alleen alle lampen. De remlichten heel simpel door de slinger tussen pedaal en stoel te klemmen. Je hebt dat ding toch in je handen en bij mij past (toevallig?) de bocht in de slinger precies tegen de voorkant van mijn stoel als ik de 19mm kop op het rempedaal zet. Ik doe dit ook altijd als ik op een camping vertrek en vaak zijn dan heel verwonderde gezichten te zien.......wat doe jij nou....?..... Goh, wat is dat eigenlijk doodsimpel....
vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 mei 2009:

Wat ik me afvraag is hoe vaak jullie je auto (rem) lichten controleren? Natuurlijk is de kans op storingen via de stekker aansluiting wat groter maar ben ik nu zo'n slechte caravanner dat ik bijna nooit alle lichten controleer? 😉


Michiel antwoordt op 13 mei 2009:

Ik heb een speciaal voor dit doel op maat gemaakt houten latje in de auto liggen. Het klemt tussen het rempedaal en de stoel.

Ik controleer de verlichting - inclusief mistlicht en achteruitrijlicht - elke keer als ik aankoppel.


Ton van Leeuwen antwoordt op 13 mei 2009:

Kijk, en dat komt dus overeen met "mijn" eerder genoemde oplossong. Goedkoop en snel te realiseren....!!


lellebel antwoordt op 13 mei 2009:

Juist Freek.
Je rijd met de auto langs de caravan tegen de keer in. De kabel met stekker Kan een lengte hebben van dissel tot as caravan. Je rijd dus langs de caravan en stopt wanneer je rechts achter de caravan uit komt. Je kijkt nu naar links, evt over je schouders en ja hoor je kunt nu controleren wat er doet en wat niet. Je achter kant van de auto zal nu ± gelijk zijn aan de as van de caravan. En dan heb je aan ± 4 meter ook genoeg.


Bert antwoordt op 13 mei 2009:

Ik heb een auto die dat voor me controleert.


Michiel antwoordt op 14 mei 2009:

@lellebel: Leuk bedacht, maar die oplossing deugt niet. Om de caravan dan daarna weer angekoppeld te krijgen, moet de stekker er weer uit, je krijgt die auto er nooit weer voor met de stekker er in. En als de stekker er uit geweest is, moet je opnieuw controleren...


antwoordt op 14 mei 2009:

@Menno,
Het gaat mijn competentie ver, zeer ver te boven om jou een slecht caravanner te noemen 😉
Maar ik controleer, net als Michiel iedere keer als ik opnieuw de stekker in de doos doe of alles goed werkt. Het kost je 1 minuut van je vakantiedag maar je dient er wel je eigen en andermans veiligheid mee.
Ik heb een paar jaar geleden het (on)genoegen gehad om een tijd achter een medecaravanner te mogen rijden die geen remlichten had en bovendien op het laatste moment vrij stevig remde.
Rijdt er achter zo'n man een vrachtauto die een fractie te laat reageert en zijn zware combinatie niet op tijd stil kan zetten..............
Gun jezelf en de ander dat stukje veiligheid en spendeer er 1 minuut per keer aan.
Ik heb vorige weerk alles zeer goed nagelopen en hoop dat vanmiddag als ik aankoppel weer te doen en de komende 6 weken ook regelmatig.... 😉
Een prettige en veilige vakantie toegewenst allemaal.
vrgr
JT®


antwoordt op 14 mei 2009:

@Bert,
Lijkt me een komisch gezicht: Jij blijft voor je caravan staan en je auto gaat achter kijken.
Waar zit die stekker dan in........😉 😉
vrgr
JT®


Bert antwoordt op 14 mei 2009:

Tss, ik moet jou ook aaaallles uitleggen. 😉
Het dashboard is voorzien van een kapotlampje lampje en dat werkt ook als er iets mis is met de caravanverlichting. Tevens gaat er een extra <> lampje branden ten teken dat de knipperlichten van de aanhanger werken.


Michiel antwoordt op 14 mei 2009:

En wat als het kapotlampje kapot is?

MV


Joost Kolen antwoordt op 14 mei 2009:

Als ik alleen ben kijk naar de lampjes voor op de dissel als deze branden geloof ik het wel. Meestal gaat m'n schoonvader als dat het geval is controleerd hij het altijd even.


RobD antwoordt op 14 mei 2009:

Op campings ook regelmatig de vraag gekregen voordat we wegreden: 'moet je de verlichting niet controleren'?
Als antwoord: de "allesmelder" meld zich niet dus funcioneert het prima en is de controle gedaan met het insteken van de stekker. We vervloeken al die electronica wel eens, maar het heeft zeker ook voordelen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 mei 2009:

@JT
Ik heb wel zo'n 60 'aankoppelingen' per jaar dus zou dat een uur kosten 😉
De meest zwakke schakel is de stekker, daarom controleer ik altijd of de gewone verlichting (breedte lichtjes) brandt via de spiegels. Je hebt dan eigenlijk al de helft van de polen van de stekker gecontroleerd (massa en 2x stroom). De kans dat de rem en de knipperlichten het ook doen is vrij groot. Daarnaast heb ik ook nog de eerder genoemde elektronica in de auto die ook nog controleert of de boel brand.... Met de verkeersveiligheid zal het dus wel meevallen 😉
Blijft dat het verstandig is als de caravan lang heeft stil gestaan om alle verlichting nog even te controleren. Oxidatie heeft dan meer kans dan als je wekelijks de boel gebruikt.


Michiel antwoordt op 14 mei 2009:

Als je zo vaak aankoppelt krijgt oxidatie inderdaad minder kans en als je dan òòk nog de electronische controle hebt, lijkt het me inderdaad minder nodig om elke keer alles te controleren. Controleer je die controle overigens wel eens? Wel eens een lampje er uit gehaald om te zien of dat gesignaleerd wordt?

Ik heb overigens zeer zelden dat er iets het niet doet. De kleine kar is wat gevoeliger voor stroringen dan de caravan. Als dat karretje een half jaar gestaan heeft moet ik soms even "rommelen" voordat alles het weer doet. De pennen van de 7 polige stekker zijn van messing, dat oxideert sneller dan het nikkel op de pennen van de Multicon West stekker op de caravan.

Verder helpt onderhoud ook een beetje. Bij de jaarlijkse beurt in april haal ik all lampjes even los, laat alle vocht er uit en poets zonodig de contacten wat op.

Toch verbaas ik mij over wat ik wel eens op de weg zie. Vooral met kleine - waarschijnlijk even geleende - aanhangertjes. Richtingaanwijzers die verwisseld zijn of de helft van de verlichting doet het niet. Kennelijk controleert men niet of heeft een houding van "ach het kan wel even voor dat korte stukje"...

MV


k.arel antwoordt op 14 mei 2009:

bij mij is het heel makelijk hij geeft in de auto aan als ik een lamp stuk heb of het niet doet en ook als ik een caravan of aanhangwagen er achter heb .


Guy antwoordt op 14 mei 2009:

Een kleine spiegel schuin achter u caravan plaatsen,bij het remmen in u autobuitenspiegel kijken naar de geplaatste spiegel.


Guus antwoordt op 14 mei 2009:

De caravanspiegel (voor op de auto) kun je bij sommige caravans aan de handgreep hangen/bevestigen


Bob antwoordt op 14 mei 2009:

Bedankt, er zitten inderdaad een paar heel logische oplossingen bij. Stikje, slinger.
Dat alles het doet als de breedte lampjes werken is onzin. Bij mij werken nu de remlichten niet, en de rest wel. Ga vanavond maar weer eens op zoek naar de oorzaak. Ik kan het nu alleen af met jullie tips. Eenvoudig he.
mvg
Bob


lellebel antwoordt op 15 mei 2009:

Inderdaad, als je mijn idee doet en het weer los maart kan het zijn dat hij dan net geen contakt maakt. Maar het is maar voor de caravan te halen, met op vakantie ga ik niet alleen. In dit gaval kan mijn vrouw nog een laaste controle doen, af ik. Zou dit nog te onzeker zijn kun je wellicht er met een andere auto er achter aan rijden om het in de gaten te houden. Heb je geen andere auto, kun je er een fietsedrager achter op monteren, waar je vervolgens een persoon met een stoel op zet. Die zo denken moeten zig een safvragen waar ze mee bezig zijn.
Wij gaan met zijn allen op vakantie, en met allemaal een goed gevoel. Zou ik dit niet hebben zou ik ook niet aan rijden.


lellebel antwoordt op 15 mei 2009:

Sorrie foutjes


Tijs antwoordt op 15 mei 2009:

@Menno: ik geef toe dat ik de verlichting van mijn auto minder vaak controleer, maar met aanhangers heb ik slechtere ervaringen dan met auto's. Mijn huidige auto informeert me (net als bij Bert bijv.) als een lamp van de aanhanger stuk is. Mijn vorige auto deed dat niet en was bovendien nogal onvoorspelbaar. Na een halve dag met (toen nog) vouwwagen te hebben gereden hebben we na een lunchpauze het ding even losgekoppeld (gemakzucht: ipv een eind achteruit). Bij aankoppelen deed de verlichting van de vouwwagen het in z'n geheel niet meer. Dichtstbijzijnde VW-dealer kon geen defecten zien (snelle check, geen uitgebreide meten-is-weten actie). Bij toeval spring de verlichting weer aan (tik op een juiste plek), maar halverwege de rit (in duister en regen) werden we geseind dat de verlichting weer uit was. Geen signaal van mijn auto! Sindsdien controleer ik dus extra.


Bob antwoordt op 15 mei 2009:

De tip om de slinger klem te zetten tussen pedaal en stoel is een goeie. Waarom kwam ik zelf niet op dit heel eenvoudige idee?
Het was nodig omdat de remlichten het niet deden. Uiteindelijk was het een slecht contact in de plug c.q. stekker. Bewerken met een schuurpapiertje en contactspray. Het lijkt me nuttig om voor de winter de stekkerdoos op de auto nog eens in te spuiten met contactspray om corossie tegen te gaan.
Tip voor montage stekkerdoos: Zeg de garage dat ze roestvrij stalen bouten gebruiken.
Ik wilde de doos afschroeven om de bevestigingen van de draden aan de aansluitingen te controleren. Mooi niet. Alle bouten zwaar verroest.
Het leven van een caravanner gaat niet over rozen.
mvg
Bob


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker