Caravantrekker.nl

Automaat of Versnellingsbak ???

Fer vraagt op 13 september 2004:

Een automaat levert meteen trekkracht, er zit geen (droge plaat) koppeling tussen. De koppeling zit in het binnenwerk en wordt gekoeld door de automaatolie. Op zich naar mijn idee veel beter voor trekken van een caravan. Immers de normale versnellingsbak wordt slechts gekoeld door de rijwind. Maar: zijn er ook mensen die juist slechte ervaringen hebben met een automaat om een caravan te trekken ? We denken aan een VW Passat 1,8 l. Turbo benzine of 1,9 85 kW diesel met automaat tussen 1999 en 2002. Heel graag reactie

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 13 september 2004:

Een aut. met koppelomvormer waar je op doelt trekt beter, makkelijker weg op steile hellingen, inderdaad. Een aut. kan dan echter verschrikkelijk heet worden, vergelijk het maar met de koppeling van een manuele bak die tijdens slip ook heet wordt. Dat doe je echter niet te lang want dat ga je onmiddellijk ruiken. Het gevaar van automaten zit hem in het te langdurig rijden met omvormerslip. Een té lage snelheid bergop. Onoordeelkundig gebruik leidt in het eerste geval tot schade van de bak (soms zit er een temp. beveiliging in die ff op tilt slaat. Je kunt dan niets meer) en in het tweede geval tot schade aan de koppeling/drukgroep. Het eerste is duurder.... Juist extra koeling is zeker aan te bevelen bij een automaat tijdens caravangebruik. Juist omdat het schijnbaar zo makkelijker gaat

Een aut. heeft meestal minder en tevens langere versnellingen dan een manuele. Daardoor kan het voorkomen dat hij bij vlakke weg kruissnelheden gaat 'pendelen' waardoor hij ook weer skrikkelijk heet kan worden. Vast zetten in een lagere versnelling is dan de remedie. Doen dus, want ook dan weer schade

Automaten worden tegenwoordig steeds slimmer en passen zich steeds beter aan. Het is echter de vraag of ze dat ook doen als er een caravan achter hangt. Schakelen ze bijv. terug als je een hellinkje afrijdt of schakelen ze juist door naar de hoogste versnelling? Een makkelijk te bedienen handmatig bediensysteem is dan aan te bevelen. Een + - stand apart van PRND12 of flippers bijvoorbeeld.

Een traditionele automaat is duurder, zwaarder en verbruikt meer vermogen, waardoor ze minder geschikt zijn i.c.m. lichtere motoren. Het verbruik is ook hoger.

Alternatieven zijn er in de vorm van CVT's (duwband), die soms ook een koppelomvormer hebben. Audi bijv.

Gerobottiseerde bakken zoals DSG van VW. Het zijn gewone transmissies met een automatische koppeling (of twee). Ze hebben geen koppelomvormer, dus het voordeel bij het wegrijden hebben ze niet. Ze nemen echter de soms lastige handelingen van je over. Voorzichtigheid is op z'n plaats, want ik hoor rare berichten over Alfa's (156 4x4 en zo'n flipperkast) die zelfs zonder caravan moeilijk weg kunnen komen op een helling...


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker