Caravantrekker.nl

Citroen c5 sedan

Twickler vraagt op 7 juni 2009:

max. kogeldruk voor de citroen c5 HDIF1.6 80 kw is 55 kg. Moet ik er nu van uit gaan dat mijn caravan Home Car sunset 45 er niet mooi stevig achter ligt? Onze vorige auto was een vw Passat 1.9 tdi 77kw. Hier hadden wij een goed geval bij. Is dit te vergelijken of is de citroen een stapje terug?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 juni 2009:

55 kg kan genoeg zijn mits, en dat geldt altijd, de belading goed is. Spit deze site en het forum maar eens door over wat er allemaal over kogeldruk geschreven is.
Ik verwacht niet dat een C5 een stapje terug is.


Robbert antwoordt op 8 juni 2009:

Volgens mij is de maximale kogeldruk van een C5 diesel 75 kg. Die 55 kg komt onwerkelijk over voor een auto met een ultiem caravan-veersysteem (hydropneumatisch). Ik heb erg goede ervaringen met een C5 2.2 HDiF en een Fendt Saphir 450 QB.


Luc antwoordt op 9 juni 2009:

De nieuwe C5 heeft per motortype een ander trekgewicht. Vaak wordt helaas zo'n 4% hiervan genomen als maximum kogeldruk. Dat wordt waarschijnlijk bepaald door iemand die nog nooit een caravan heeft getrokken, laat staan een fietsendrager op zijn haak heeft gehad. Er zijn namelijk ook versies die 76 kg mogen, met dezelfde trekhaak en constructie. Mocht het per ongeluk iets meer worden dan 55 kg, zou ik mij niet al te druk maken.

Met 55 kg denk ik dat de C5 nog steeds een prima caravantrekker is. Zeker in combinatie met een goede belading van de combinatie en bijvoorbeeld geen fietsen achterop de caravan, zal het allemaal prima gaan.


Koos antwoordt op 9 juni 2009:

Dit is zeker geen stapje terug.
Motorisch zijn de verschillen minimaal; de winst zit in de vering ,of eigenlijk demping, van hydropneumatiek is geen vering. En dat is meteen de crux! Een èchte Citroën dempt alle slingerbewegingen zonder stabi! Daarnaast zakt de auto niet in bij belading.
Kortom; 55 kg zal geen probleem zijn (als je wilt kun je hier 10% overheen gaan = 60 kg).
Succes!


antwoordt op 9 juni 2009:

Quote:”Een èchte Citroën dempt alle slingerbewegingen zonder stabi!
»
Hoe gaat dit in z’n werk?


Johan antwoordt op 9 juni 2009:

Wel iets om op te letten, niet elke C5 heeft meer het hydropneumatische veersysteem. Er zijn uitvoering met gewone veren(wokkels in Citroen termen) en dus de hydropneumatisch vering(bollen). Kan best dat die beide een verschillende kogeldruk hebben. Onze C5 met bollen rijdt het lekkerst met een 60-65kg kogeldruk en Stabifix.
johan


pieter antwoordt op 14 juni 2009:

Ik heb van de caravan achter mijn Citroen DS veel minder last dan achter de moderne Ford C-max. Die vering lijkt dus wel wat te doen. NB de Ford is ongeveer 100 kg zwaarder. En geen last van doorzakken natuurlijk.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker