Erika vraagt op 9 juni 2006:
onlangs hebben wij een tweedehands caravan gekocht.Nu hebben wij de banden bekeken,en die zien er nog vrij goed uit.Er zit nog goed profiel op en lijken bijna niet gebruikt.Jullie hebben het over een dot o de band met een nummer.Het enige nummer dat wij kunnen vinden is: E2 met een circel erom en dan de cijfers 02 9208.Kunnen jullie ons vertellen hoe oud die banden zijn?
Koen antwoordt op 10 juni 2006:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/banden.php
Zo ongeveer moet het er uitzien. De gegevens die je opgeeft zijn niet het productiejaar/maand.
marcel antwoordt op 12 juni 2006:
kijk eens aan de andere kant van de band
er moet een DOT ..... numeer op staan.
daar kan je de leetijd uithalen.
de band mag niet ouder dan 6 jaar zijn.
het profiel is altijd wel goed van caravan banden, maar je ziet geen haarschuurtjes die er met de jaren in komen.
en dat verhoogd de kans op een klapband.
en dat wil je niet mee maken.
Tjinne antwoordt op 12 juni 2006:
Heb ik ook meegemaakt in hun 7de jaar maar gelukkig was het tussen de eerste en de tweede laag , ik hoorde een lichte plof en 10 sec later hing hij zo scheef als wat,maar ik heb van iemand gezien dat de wielkast in de toiletruimte zat zoals bij mij en nog vele andere,ewel de flard was los door zijn wielkast geslagen en vernielde zo de hele onderkast inclusief zijn waskommetje,de man stond er ocharme met de tranen in zen ogen bij wezenloos te kijken je mag geloven dat dit een ferme domper op uw vakantie zet hoor want die mensen waren nog maar op de heen reis ,aan mijn banden was er ook totaal niks te zien hoor maar nu weet ik wel beter ,ik hoop hierbij dat je de juiste beslissing neemt hoor en laat je vakantie niet voor een paar honderd euro naar de vaantjes gaan, veel succes en een heel goede reis toegewenst van een campeur met 25 jaar ervaring.
Jan antwoordt op 12 juni 2006:
Helemaal eens met de laatste 2 schrijvers. Op banden moet je beslist niet bezuinigen. Het is het belangrijkste caravanonderdeel onderweg. Zelf wil ik uitsluitend C-banden (staal radiaal) die ook onder bestelwagens zitten. Elke 6 jaar vervangen en de kans op een klapband is zo klein mogelijk.
succes.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 juni 2006:
Als veiligheid voor alles gaat laat dan ook Tyron monteren. Daarmee wordt voorkomen dat de band van de velg loopt en daarmee wordt dus schade voorkomen. Zie verder de advertentie op deze site.
Andreas antwoordt op 12 juni 2006:
Erika, dat nummer wat u gelezen heeft op de band staat voor een personenautoband, geen bedrijfswagenbanden of zgn. heavy duty.
renaat antwoordt op 17 juni 2006:
Ik heb zo'n gevoel dat Menno gesponsord wordt door Tyron en Stabifix :-(...
grt Renaat
Bert antwoordt op 18 juni 2006:
Wel, is dat een probleem voor je Renaat? Menno schrijft dat het Tyronsysteem schade zoals Tjinne hierboven aanhaalt kan voorkomen. En daar is geen woord van gejokt.
Jan antwoordt op 18 juni 2006:
Heb geinformeerd, Tyron kost € 195,-- voor 2 banden. Als je echt voor ultieme veiligheid gaat is het het overwegen waard.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 juni 2006:
Renaat, wij proberen produkten uit en geven daar een volstrekt onafhankelijk advies over. Was het maar waar dat we echt gesponsord werden....
simon antwoordt op 6 oktober 2006:
let bij het vervangen van de band goed op de loadindex een band heeft een bepaald draag vermogen die van een caravan moet vaak 2x zo sterk zijn als een autoband
dj antwoordt op 7 oktober 2006:
Tyron is volgens mij niet nuttig bij een klapband. Een klapband vliegt met hoge kracht uitelkaar, en dan is er niets dat de band nog op de velg houden. Bij een lekke band is dit wel een nuttig ding.
Jerry antwoordt op 7 oktober 2006:
Tyron en Stabifix zijn allebij goede merken maar voor mijn tandemasser vind ik het Tyron systeem ff te duur worden en onnodig.
Ik rij wel met 4 c banden op 3.8 bar druk onder de solifer 5602i en een stabifix 3 voor het comfortabel rijden.
Stabiel was het al.
Banden zijn nu 1 jaar oud en de prijs valt erg mee in mijn maat.
En het rijd een stuk fijner als je weet dat de combinatie goed en veilig is en dat is ook wat waard.
Mvg Jerry
Bert antwoordt op 7 oktober 2006:
Ik denk dat je een verkeerde voorstelling hebt dj van wat er gebeurt bij een klapband. De band klapt niet uit elkaar in vele stukken, dan zou je gelijk hebben. Bij een klapband ontsnapt de druk snel door een plotseling ontstaan (flink) gat.
Eric antwoordt op 7 oktober 2006:
Erika, de DOT code staat bij mij aan de achterkant van de band.
Heel handig, moet je even ondrr je caravan kruipen om hem af te lezen.
Één voordeel: je kunt gelijk de achterkant van de band controleren op scheurtjes e.d. 😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.