Michel m vraagt op 22 juni 2009:
Wij zijn van plan om volgend jaar te gaan overwinteren in zuid Spanje.
Vertrek is gepland begin februari en we willen einde mei weer thuis komen.
Wie kan mij advies geven over het gebruik van winter cq zomerbanden tijdens deze reis.
Pat antwoordt op 22 juni 2009:
Aangezien je niet op de wintersport gaat overwinteren, zou ik lekker mijn zomerbandjes laten liggen.
Op meeste plaatsen waar overwintert wordt, valt relatief weinig sneeuw en is de temperatuur ook niet laag genoeg om de winterbanden optimaal te laten functioneren.
En onderweg naar Zuid Spanje zou ik het gewoon riskeren, mocht het echt gaan '"spoken" dan maar wat rustiger aan.
Het fenomeen winterbanden is toch een tik van de laatste jaren, dat zgn. veiliger gevoel.
Theo antwoordt op 23 juni 2009:
@Pat,
"een tik van de laatste jaren, dat zgn. veiliger gevoel" ?
Weet je wel waarover je praat, Pat? Deze bewering is echt complete onzin.
De laatste jaren zijn de banden steeds breder geworden. In de brede maten zijn er geen all seasons banden, alleen zomer-en winterbanden.
Heb je wel eens met echte zomerbanden in sneeuw gereden? Als je dat ervaren hebt, zeg je niet wat je zegt.
antwoordt op 23 juni 2009:
Winterbanden hebben meer grip wanneer de omgevingstemperatuur beneden de 7 graden komt.
Wanneer het tijdens het merendeel van de verblijftijd daar beneden blijft heeft de winterband montage enige zin.
Een winterbandgebruik boven de 7 graden heeft een langere remweg en meer slijtage.
Het is niet zo dat de zomerbanden het slecht doen in de winter.
Op winterbanden overwinteren in Spanje lijkt mij niet het meest ideaal. 😉
Theo antwoordt op 23 juni 2009:
@Roel,
Dat het niet zo zou zijn dat de zomerbanden het slecht doen in de winter, is niet mijn ervaring.
Ik heb ervaren dat brede, hogesnelheids zomerbanden (V en W banden) het in winterse omstandigheden (sneeuw en ijzel) echt zeer slecht doen: geen grip en direct aan het schuiven. Winterbanden geven hier echt een aanzienlijke verbetering. Ze moeten wel een profieldiepte hebben van tenminste 4 mm.
Met smallere, vaak all seasons banden, kun je het in de zomer en winter uitstekend redden.
antwoordt op 23 juni 2009:
Tja het blijft winter natuurlijk.
En winterbanden zijn nu eenmaal beter in de winter.
Met smallere banden heb je meer druk per vierkante cm. Maar dat is met elke band zo. 😉
Ik denk niet dat dergelijke problemen in Spanje aan de orde van de dag zijn.
RobD antwoordt op 23 juni 2009:
Quote: Ik heb ervaren dat brede, hogesnelheids zomerbanden (V en W banden) het in winterse omstandigheden (sneeuw en ijzel) echt zeer slecht doen:
Voor onder een caravan? Hoge snelheid banden?
Ik rijd zelf met W codering op de autobanden, vind dit ietwat overdreven voor onder de caravan.
Bert.s antwoordt op 23 juni 2009:
Van: RobD
Voor onder een caravan? Hoge snelheid banden?
Ik rijd zelf met W codering op de autobanden, vind dit ietwat overdreven voor onder de caravan.
Ik kan uit de tekst van Theo niet opmaken dat hij deze banden onder de caravan heeft.
Pat antwoordt op 23 juni 2009:
@Theo,
Ja, ik weet hel goed waar ik over praat.
Als je richting de wintersport gaat, doe je er idd goed aan om winterbanden te monteren, dit loont.
Hier in Nederland zijn de winters ook niet meer wat ze geweest zijn en vind ik het niet nodig om winterbanden te monteren.
Ik pas mijn rij-eigenschappen wel aan aan de weersomstandigheden.
En blijkbaar werkt dat, want rijdt al tig jaren schadevrij (heb er toch 225/55R70 onder liggen)
Maar niet iedereen heeft een even goede voertuigbeheersing en komt misschien in dergelijke situaties vlugger in de problemen op zomerbanden dan ik.
Maar weer even on-topic.
Men vroeg of dat men winterbanden in Spanje nodig had.
Winterbanden werken daar niet optimaal, vanwege de te hoge temperatuur en slijten hierdoor idd harder.
Maar dat had ik al eerder geschreven.
Theo antwoordt op 23 juni 2009:
@RobD
Ik ga er van uit dat de vragensteller (michel m) bedoelde
winterbanden onder de auto. Een voorbarige conclusie?
W. banden heb ook ik onder mijn auto. Onder de caravan? Ik neem aan dat je dit niet serieus bedoelt.
@Pat,
Ik reageerde op je opmerking "een tik van de laatste jaren, dat zgn. veiliger gevoel".
Het monteren van winterbanden heeft niets van doen met een tik. Een veilig gevoel? Ja dat wel, als je weet dat de grip op de weg onder winterse omstandigheden beter is. Natuurlijk dien je je rijstijl aan te passen aan de omstandigheden en niet te denken van "het kan wel, want ik heb winterbanden". Dan ben je het effect kwijt.
Bij hogere temperaturen zijn winterbanden inderdaad minder geschikt dan zomerbanden. Ze slijten dan ook harder.
antwoordt op 23 juni 2009:
“Ik pas mijn rij-eigenschappen wel aan aan de weersomstandigheden.
En blijkbaar werkt dat, want rijdt al tig jaren schadevrij (heb er toch 225/55R70 onder liggen)
Maar niet iedereen heeft een even goede voertuigbeheersing en komt misschien in dergelijke situaties vlugger in de problemen op zomerbanden dan ik.”
»
Was het maar zo eenvoudig om alleen je rijstijl aan te passen.
Wanneer dat zo zou zijn waren er geen winterbanden uitgevonden.
Aan goed voertuigbeheersing heb je helemaal niets wanneer het spul begint te glijden.
Een winterband doet ook in de sneeuw niet veel meer, dan heb je kettingen nodig. De samenstelling van het rubbercompound samen met de vele ‘sipes’ (profielinsnijdingen) maakt dat deze band een grotere grip houdt op ijzige koude ondergrond. Het profiel kan sneeuw tot een bepaalde hoeveelheid goed verwerken maar er is een grens.
Een winterband geeft zijn voordelen pas af beneden de 7graden. Dit is het omslagpunt waar zomerbanden qua prestaties tegenwoordig ver achterblijven op die van de winterversie.
Met alle voertuigbeheersing van de wereld op zomerbanden ben je nog in het nadeel van de winterband. Glijden is verlies van beheersing, simpel.
Iemand die dat niet onderkent weet werkelijk niet waar die het over heeft.
Bert.s antwoordt op 23 juni 2009:
Michel,dat je sneeuw aantreft in zuid spanje is behoorlijk klein.
Onderweg naar de bestemming is die kans natuurlijk wel aanwezig.
Als je onderweg wel sneeuw hebt ben je met winterbanden wel in het voordeel.
Je zou eerst de weersberichten van frankrijk eens aan kunnen zien, en bij goed weer kunnen vertrekken...al hoewel...voorspellingen?
Ik gebruik zelf al jaren winterbanden ( ga ook elk jaar op wintersport).
Als je de winterbanden in de winter onder de auto zet slijten de zomerbanden niet.
Het is wel even een kosten post, en dat moet je uiteindelijk zelf bepalen of je dat er voor over hebt.
Theo antwoordt op 24 juni 2009:
@Roel,
Inderdaad, 43 jaar schadevrij, zolang ik mijn rijbewijs heb, enkele jaren met 60.000 km per jaar. Die zin, die jij toevoegt heb ik niet toegevoegd. Wel /geen goed chauffeur? Dat moeten anderen beoordelen. Wat ik weet, is dat ik een defensief rijder ben. Verder is zo lang schadevrij ook een kwestie van geluk.
Mijn banden 205/50/R17. Niet mijn keus. Ik had ze liever smaller en hoger (dus 16 inch velgen) gehad. Het werd zo in de uitvoering, die ik wilde, af fabriek geleverd. Anders was niet mogelijk.
Een winterband doet in sneeuw meer dan een zomerband. Kettingen natuurlijk nog meer. Inderdaad is glijden een kwestie van verlies van beheersing. Dat betekent dus o.m. - ik heb niet gezegd "alleen" - het aanpassen van je rijstijl aan de weersomstandigheden (en de weg).
Ik heb niet de indruk iets anders beweerd te hebben over rijstijl, zomer- en winterbanden etc. dan jij nu zegt. Wat wil je toevoegen?
@Bert.s
Winterbanden is even een extra investering. Over een periode van 4 á 5 jaar vallen de kosten wel mee. Zoals je zegt slijten de zomerbanden niet. In mijn geval zijn die veel duurder dan de winterbanden (ongeveer 200 (zomer) t.o.v. 110 (winter)euro per band). Over een termijn van enkele jaren kost het me weinig.
Bert.s antwoordt op 24 juni 2009:
Theo
Heb destijds een nieuwe auto gekocht met l.m velgen en zomerbanden.
Daarnaast heb ik er ook direkt 4 winterbanden met stalen velgen voor 500 euro bij laten leveren.
Ik vind trouwens wat roel beweer niet helemaal juist
Hij zegt: Glijden is verlies van beheersing.
Ik zeg glijden is verlies aan grip....wat natuurlijk wel weer een gevolg kan zijn van slechte beheersing.
antwoordt op 24 juni 2009:
Theo, mijn laatste bijdrage was een reactie op Pat die beweert geen winterbanden nodig te hebben omdat hij zo goed kan rijden.
Jij kan de winterband waarderen, daar hoef ik niets aan toe te voegen. En dat je op een goede manier de weg weet te vinden na 43 jaar spreekt voor zich. Daar ding ik niets aan af maar of dat waarborgt dat je nooit de beheersing zult verliezen hangt van meer zaken af.
Voor een smallere band zou je kunnen overwegen een stalen wiel te nemen, eventueel met een mooie standaard wiel sierdop. Scheelt weer sneeuwketting schade op de LM velgen én de jaarlijkse wissel- en terugwissel kosten.
Qua banden maat kun je denken aan 195/60R16 en 195/65R15 of nog smaller 175/70R15 of zelfs 175R14. De diameter even uitmeten ivm met de remmen. Let wel op dat de auto zich anders gaat gedragen hoe meer je afwijkt van de standaard maat.
Bert.s,
“ glijden is verlies aan grip....wat natuurlijk wel weer een gevolg kan zijn van slechte beheersing”
»
Een slechte beheersing is hem kwijtraken door te gaan glijden. Glijden is dus een verlies van beheersing.
Ware dit niet correct dan snap ik niet dat er een ABS is uitgevonden. Het doel daarvan is de beheersing over het voertuig te behouden.
Bert.s antwoordt op 24 juni 2009:
Roel:
Het doel daarvan is de beheersing over het voertuig te behouden.
De beheersing van het voertuig verlies je doordat je banden geen goed contact (grip) met de weg hebben.
Dit kan met de beheersing te maken hebben of bijv de verkeerde bandenkeus, bijv zomerbanden in de sneeuw.
antwoordt op 24 juni 2009:
Of te snel rijden, remmen of scherp sturen.
Hoe dan ook je verliest grip en daardoor de beheersing. ABS helpt ons bij het remmen maar sturen of te hoge snelheid.
Dit kunnen we een tijdje volhouden Bert.s waarna we in rondjes eromheen blijven draaien en op hetzelfde uitkomen.
Ik denk dat voldoende duidelijk is dat gebruik van winterbanden een overduidelijk voordeel met zich brengt en dat is een betere grip in winterse omstandigheden waardoor een betere beheersing van het voertuig wordt verkregen in vergelijk met zomerbanden.
De vraag van de TS is of hij daar met het overwinteren ook rekening mee dient te houden.
Mijn bescheiden mening is niet, simpelweg omdat de temperatuur in Spanje geen voordeel van het gebruik toestaat en er een versnelde slijtage optreedt. Daarbij wordt de remweg van een winterband beduidend langer.
Tevens is het niet zo dat je met de zomerband gedoemd bent te verongelukken op de rit daar naartoe en terug. 😉
Bert.s antwoordt op 24 juni 2009:
helemaal mee eens roel.
Er is genoeg over gesproken, genoeg adviezen gegeven, michel moet nu zelf beslissen hoe, en met welke banden hij naar spanje wil.
groet Bert.s
RobD antwoordt op 24 juni 2009:
Al gedacht aan M&S banden als alteratief?
Jan antwoordt op 24 juni 2009:
Je moet in elk geval een thermometer meenemen.
Als de temperatuur onder de 7 graden komt je winterbanden er onder zetten en stijgt de temperatuur weer daarboven kun je rustig je zomerbanden weer aantrekken.... 😉
RobD geeft het beste advies, M&S bandjes en je bent op alles voorbereid.!
John antwoordt op 24 juni 2009:
Van: Bert.s Datum: 23 June 2009 om 23:32
Michel,dat je sneeuw aantreft in zuid spanje is behoorlijk klein
In de Sierra Nevada bevindt zich ook een groot skigebied: Solynieve (= zon en sneeuw) met als belangrijkste dorpen Pradollano en Borreguiles . Er bevinden zich 85 km aan pistes en er kan geskiëd worden tot aan de Pico Veleta die 3396 m hoog is. Een skivakantie kan hier gecombineerd met een zonvakantie, aangezien de zonnige kusten van onder meer de Costa del Sol niet ver hiervandaan liggen
Zelfs in de ZOMER Bert.S
antwoordt op 24 juni 2009:
Het lijkt me niet dat TS gaat overwinteren in Spanje om in de Sierra Nevada tot aan zijn knieën in de sneeuw te staan.
Maar je hebt gelijk John ook in Spanje kennen ze sneeuw.
1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) 8) 9) Pffff. 😉
Bert.s antwoordt op 24 juni 2009:
Van: John
Zelfs in de ZOMER Bert.S
weet ik ook wel john
Ga er vanuit dat ze daar niet overwinteren,doen ze dat wel, dan is een paar winterbanden wel aan te raden
groet Bert.s
Theo antwoordt op 24 juni 2009:
@Bert.s en Roel,
Toen ik het vorig jaar een nieuwe auto kocht, heb ik daar ook winterbanden en velgen in de de maat die me meer beviel bijgekocht.
Bedankt voor jullie reacties.
@Eric antwoordt op 25 juni 2009:
Ik zou het wel weten. 😉
http://www.refdag.nl/artikel/1380082/Veel+overlast+door+sneeuw+in+Spanje.html
Bert.s antwoordt op 25 juni 2009:
@eric
in dat geval is het verstandig om naast de winterbanden en sneeuwkettingen ook nog een sneeuwschep mee te nemen.
Pat antwoordt op 25 juni 2009:
Dan zou ik zowel de winter als zomerbanden meenemen.
Dan ben je altijd goed voorbereid op elk weertype dat je tegenkomt.
michel m antwoordt op 29 juni 2009:
Hartelijk dank voor de vele reacties, het is mij nu duidelijk dat de beste keuze is, met zomerbanden tijdens het verblijf in Spanje, en met winterbanden voor de reis.
Omdat het meenemen van beide soorten geen alternatief is kies ik voor de zomerbanden en volg ik het advies van Bert S.
Frank antwoordt op 7 augustus 2009:
Met grote verbazing las ik vele reacties in de topic, daarom geef ik toch nog een reactie. Ik ben een beginnend caravanner en ervaren wintersporter en heb ondertussen ervaring met zomer- en winterbanden met de combinatie. Door winterbanden wordt de combinatie bij hogere buitentemperaturen >10-15 ietsje minder stabiel. Als er bij de doorreis goed weer is in Zuid Frankrijk en Spanje is dan is dat op snelwegen met spoorvorming en/of veel wind zeker voelbaar. Vervelend, maar er mee te leven onderweg.
Als de weervoorspelling in Nederland, België en Noord Frankrijk slecht is in februari, bv. sneeuwval en vorst overdag, dan reed ik NOOIT op zomerbanden weg. Je controle is dan erg veel minder op autobahnen/hellingen en vooral omlaag wordt levensgevaarlijk !
Het sneller slijten van winterbanden is een bijna een "broodje aapverhaal". Dit is zelfs de zomerdag minimaal, nauwelijks meetbaar en mag nooit als argument meedoen bij de beantwoording van de vraag.
Dus, als je sneeuw verwacht onderweg : winterbanden !
antwoordt op 7 augustus 2009:
Het sneller slijten van winterbanden is een bijna een "broodje aapverhaal". Dit is zelfs de zomerdag minimaal, nauwelijks meetbaar en mag nooit als argument meedoen bij de beantwoording van de vraag
»
Dit is (bijna) pertinent onwaar.
jadatis antwoordt op 7 augustus 2009:
Wat maakt een winterband een winterband?
Volgens mij alleen de temperatuur waarbij het bandoppervlak de maximale grip heeft is lager dan een zomerband.
Dit werkt volgens mij alleen op de weg en niet in de sneeuw.
In de sneeuw zullen zomerbanden met sneeuwkettingen...denk ik ... net zo goed werken.
Mijn idee is dan ook: geen winterbanden maar sneeuwkettingen meenemen. Eventueel M&S banden die door hun profiel meer grip hebben in sneeuw , maar ook in modder, wat op de camping ook wel goed uit kan komen.
En dat geldt dan zowel voor de auto als voor de caravan.
Hier zal ook niet iedereen het mee eens zijn, en mogelijk heb ik het mis, maar dan zie ik de reacties wel weer.
antwoordt op 7 augustus 2009:
Ongeveer een half jaar geleden hebben de autobladen van de Autobildgroep(autoweek) een test uit laten voeren door de ADAC in Dld.
Proefondervindelijk werd vastgesteld dat ook bij temperaturen onder nul de zomerband beter is qua aquaplaning (gesmolten of weggereden sneeuw), bochtgedrag, remweg ook op natte weg( een winterband glijdt in sommige gevallen bij nul graden en nat wegdek wel 10 meter verder door dan een zomerband)
Veel (commerciele) stellingen waar de bandenindustrie ons mee belaagt werden proefondervindelijk ontzenuwd.
Volgens het artikel heeft een winterband in NL bijna nooit voordelen maar wel veel nadelen. Alleen als je naar de wintersport gaat en ook daadwerkelijk in veel sneeuw rijdt heeft het zeker voordeel.
In NL zijn de wegen bijna altijd snel schoon (als er al een dun laagje sneeuw gelegen heeft) en zijn winterbanden niet aan te raden.
Ik ben geen kenner op dit gebied, ik geef alleen weer wat de resultaten waren van de testen.
Zoek de Autoweek op en doe er uw voordeel mee en als u andere ervaringen heeft: ga met ADAC in discussie.
vrgr
JT®
Janka antwoordt op 7 augustus 2009:
Ben ik ff blij met onze quatrac 2 en na de vakantie de nieuwe quatrac 3!
Maar ook zonder dit verhaal waren we er al zeer tevreden mee.
Frank antwoordt op 7 augustus 2009:
De test die de ADAC heeft uitgevoerd is een goede leidraad.
Het meest vervelende weer voor een winter- of zomerband is het overgangsweer in voor- en najaar. Bij sneeuwval op snelwegen (evt. met helling) ben je echt heel erg blij met winterbanden. De remweg is duidelijk korter en er is meer grip.
Bij heftige regen of nat wegdek is een zomerband meestal in het voordeel, maar met winterbanden heb ik daar nog nooit een probleem gevoeld. De buitentemperaturen zijn wel heel erg bepalend. Bij lage temp. en vorst nemen de kwaliteiten van de winterband toe. De zomerband presteert duidelijk beter als temperaturen >7 graden zijn.
Zolang er geen sprake is van sneeuwval zou ik voor een doorreis ook geen andere of winterbanden monteren mits mijn zomerbanden maar > 4 mm profiel hebben.
Over de slijtage : al meer dan 15 jaar rij ik jaarlijks 40.000 km op zomer- en winterbanden. Ik ben slordig met omwisselen in het voorjaar, maar merk geen/nauwelijks verschil hierin. Beide setjes gaan doorgaans even lang mee.
(>100.000 km, veel snelweg)
Natuurlijk slijten winterbanden ietsje sneller, maar zij hebben meestal ook iets meer profiel. Voor de afweging van veiligheid mag het nooit geen factor zijn. Beide bandensoorten slijten bij altijd ca. 1mm per 10-13.000 km afhankelijk van merk/soort.
Frank antwoordt op 7 augustus 2009:
aanvulling : >100.000 km geldt voor de gezamenlijke set winter- en zomerbanden bij evenredig gebruik.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!