Caravantrekker.nl

Skoda octavia 1.9 tdi

M. Ubbink vraagt op 19 juni 2006:

Als ik mijn skoda octavia II HATCHBACK met 1.9 tdi (105 pk) beladen met 400 kg laat beoordelen met een caravalair antares luxe ambiance 510 met 250 kg lading krijg ik 2,5 ster.
Als ik exact dezelfde gegevens loslaat op een COMBI uitvoering van dezelfde octavia krijg ik 3,5 ster.
Hoe kan dit??? ps. ook bij een VW Golf V met 1.9 tdi krijg ik 3,5 ster. klopt de berekening van de hatchback wel???

Alvast bedankt voor uw reactie.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 juni 2006:

De berekening klopt! Kijk maar eens goed naar de achterliggende cijfers. Daar zitten kleine verschillen in, en dat moet ook. Je hebt alleen de pech dat de vertaling naar de sterren wat vreemd over komt. Er zitten net een aantal kantelpunten in waardoor de combi een veel hogere score krijgt. Dat is dus het nadeel van een sterren kwalificatie....
Het enige advies is kijken naar de achterliggende cijfers....
De trekkersscore qua snelheid scheelt maar 2 km (88 om 90) en de hellingen scheelt 1% (afgerond). Dan zijn de verschillen dus maar klein.


M. Ubbink antwoordt op 20 juni 2006:

Hallo menno,

Allereerst wil ik jullie een pluim geven voor de goede site die jullie neergezet hebben, zeer goed, compleet en informatief.

Ik heb op jouw advies de details bekeken; kun je me uitleggen waarom de zwaardere skoda combi met dezelfde technische vermogens (zoals vermogen, overbrenging etc.) betere cijfers kan krijgen? Hoe kan met name de topsnelheid hoger liggen? het zijn weliswaar maar een paar luttele kilometers, maar ze zorgen er voor dat de hatchback voor dat onderdeel er meteen een ster minder voor krijgt.
Komt het wellicht omdat voor een combi een lager frontaal oppervlak berekend wordt??

Ik hoop dat je dit niet als kritiek opvat, maar puur uit interesse zou ik graag de verklaring willen hebben.

Alvast bedankt en ga zo door!!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 juni 2006:

Onze rekenmodellen houden met heel veel rekening en zonder precies in details te treden, een toelichting. Uit onderzoekingen blijkt namelijk dat een stationwagen in combinatie met een matig gestroomlijnde caravan een iets lagere luchtweerstand heeft dan een hatchback met dezelfde caravan. Bij een goed gestroomlijnde caravan is het verschil kleiner. Voor de topsnelheid is gewicht nauwelijks van invloed. Vandaar dus de iets hogere topsnelheid voor de station. In de bergen werkt het extra gewicht van de station in zijn nadeel en is de luchtweerstand van minder belang.

Kortom, de berekingen houden met heel veel factoren rekening en de uitkomsten zijn aardig betrouwbaar. We hebben nogmaals gekeken naar het enorme verschil is sterren, omdat een hele ster verschil te veel is. Het komt echter door een vreemde samenloop van omstandigheden. Vergelijk je beide auto's met minder bagage en een beter gestroomlijnde caravan krijgen ze gelijke sterren. Het verschil van 1 ster is alleen te verklaren door het opeenstapelen van afrondingsverschillen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker